Gemeenteblad van Moerdijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2024, 43836 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2024, 43836 | beleidsregel |
Beleidsregels Nota Parkeernormen Gemeente Moerdijk
De gemeenteraad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 30 september 2021;
Het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de parkeernormen en wijze van berekenen hiervan, in de gemeente Moerdijk.
Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 3.1.2. Lid 2 onder a van de Bro (Besluit ruimtelijke ordening);
De nota parkeernormen en het bijbehorende parkeerbeleid zijn opgesteld in samenwerking met collega’s van;
Er voor inwoners en andere belanghebbenden een Webinar heeft plaatsgevonden om eventuele input op te halen en vragen te beantwoorden. Deze zijn deels in het nieuwe beleid verwerkt.
Vast te stellen de volgende beleidsregel:
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Dubbelgebruik: Een parkeerplaats kan verschillende doelgroepen voorzien op verschillende tijdstippen van de dag. Zo kan een plaats overdag beschikbaar zijn voor een winkel, en in de avond/nacht voor een bewoner. Dubbelgebruik voorkomt (voor een deel) dat er veel meer parkeerplaatsen worden aangelegd dan nodig.
Maatgevend moment: Niet al het parkeren vindt op hetzelfde moment plaats. Voor wonen is het bijvoorbeeld gangbaar dat overdag mensen zijn werken, recreëren of studeren, maar ’s nachts zijn de meeste bewoners thuis. Het maatgevende moment voor de parkeerberekeningen is het moment waarop de meeste parkeervraag door een ontwikkeling of in een omgeving het hoogst is. Voor het bepalen van het maatgevende moment wordt gebruik gemaakt van aanwezigheidspercentages.
Maximaal acceptabele loopafstand: De maximale afstand die de gemeente Moerdijk acceptabel acht voor de loopafstand tussen parkeerplaats en bestemming (uitgezonderd houders van een mindervaliden parkeerkaart). Deze route dient conform de verkeersregels en aanwezige loopvoorzieningen te worden afgelegd vanaf de parkeervoorziening naar de voordeur van een bestemming. (Bijlage 4)
Mobiliteitscorrectie: Als kan worden aangetoond dat een ontwikkeling op het maatgevende parkeermoment geen extra parkeerdruk veroorzaakt kan dit worden meegenomen in de berekening van de parkeereis. Het is mogelijk dat een ontwikkeling door positionering (bijvoorbeeld dicht bij een station) of door strikte openings-sluitingstijden geen extra parkeerdruk veroorzaakt in een gebied. Indien dit objectief met berekeningen en metingen kan worden aangetoond en in de vergunning/overeenkomst kan worden geborgd, kan een mobiliteitscorrectie worden meegenomen in de afweging van de vergunningverlening.
Parkeerdruk: De parkeerdruk is het aandeel bezette parkeerplaatsen uitgedrukt in procenten. Als op 10 vakken 10 voertuigen staan geparkeerd, is de parkeerdruk 100%. Om een beeld te krijgen van de parkeerdruk in de gemeente Moerdijk, wordt elke 5 jaar een advies-/onderzoeksbureau ingehuurd om de parkeerdruk te meten en in beeld te brengen.
Parkeerkencijfer: Parkeerkencijfers zijn ontwikkeld als hulpmiddel voor ambtenaren en ontwerpers die zich bezig houden met parkeervraagstukken. Helpt om een orde van grootte uit te rekenen voor het bepalen van het aantal aan te leggen parkeerplaatsen bij een bepaalde voorziening (bijvoorbeeld woonwijk of winkelgebied). De parkeerkencijfers zijn gebaseerd op literatuuronderzoek en praktijkervaringen van gemeenten. De cijfers geven een landelijk gemiddeld beeld van de situatie die bij het onderzoek zijn aangetroffen
Salderen: Soms kunnen parkeerplaatsen worden gesaldeerd. Dit heeft bijvoorbeeld zin als een nieuwe ontwikkeling gebruik maakt van al bestaande parkeerplaatsen. Stel dat een bedrijf verdwijnt en plaats maakt voor woningen, kan het aantal al gerealiseerde parkeerplaatsen voor het bedrijf worden meegenomen in de berekening voor de woningen. Hierbij dient ook het aanwezigheidspercentage in de gaten te worden gehouden. Vaak genereren bedrijven overdag een parkeervraag, waar woningen dat ’s nachts doen. Het aantal parkeerplaatsen wat overdag nodig waren voor het bedrijf, kunnen dus niet zomaar 1 op 1 worden afgetrokken van de parkeerplaatsen die voor wonen nodig zijn.
Hoofdstuk 2. Autoparkeren bij ruimtelijke ontwikkelingen
Paragraaf 2.2. Toepassingskader autoparkeernormen
Artikel 5 Mobiliteitscorrectie (optioneel) – STAP 3
Mobiliteitscorrectie kan worden toegepast indien:
Het objectief aantoonbaar (met berekeningen, metingen en landelijke richtlijnen) is dat de ruimtelijke ontwikkeling niet leidt tot een stijging van de vraag naar autoparkeerplaatsen op het maatgevende moment en binnen de maximaal acceptabele loopafstand. De parkeerbehoefte kan op basis van de onderbouwing tot 100% worden gereduceerd.
In het plan dient (aantoonbaar) voldoende ruimte te zijn gereserveerd om wél aan de norm te kunnen voldoen als dit op een later moment wenselijk/noodzakelijk is of als een ‘pilot’ mislukt. Tot die tijd komt deze gereserveerde ruimte ten goede van groenvoorzieningen en leefbaarheid binnen het gebied. Afspraken over ruimtereservering en financiële dekking van aanpassingen indien een pilot mislukt, worden vastgelegd in een overeenkomst tussen gemeente Moerdijk en ontwikkelaar.
Parkeerplaatsen die niet worden gerealiseerd, worden ‘afgekocht’ door middel van nader te bepalen financiële afspraken tussen initiatiefnemer en gemeente. Dit om ervoor te zorgen dat later toevoegen van parkeerplaatsen of andere mobiliteitsoplossingen (bij bijv. een mislukte pilot) niet ten koste gaat van gemeenschapsgelden;
Artikel 6. Realiseren parkeereis – STAP 4
Indien het niet mogelijk is alle parkeerplaatsen volledig in het ontwikkel-/projectgebied te realiseren, is het op sommige locaties mogelijk dat er op grond van de gemeente extra plaatsen worden aangelegd op kosten van de ontwikkelaar. Dit dient altijd in overleg en met toestemming van de gemeente te geschieden.
Indien aanleg op eigen terrein niet mogelijk is, en er geen gebruik gemaakt kan worden van reeds bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte, zijn er situaties waarin in samenspraak met de gemeente maatwerk kan worden toegepast. Met name voor ontwikkelingen die tevens een maatschappelijk belang dienen, en waar ruimte in de omgeving beschikbaar is kan de ontwikkelaar/initiatiefnemer in overleg met de gemeente op eigen kosten extra (openbare)parkeervoorzieningen realiseren in de openbare ruimte, op een door de gemeente aangewezen locatie en conform door de gemeente gestelde eisen en CROW-ontwerprichtlijnen. Omdat het hier gaat om maatwerk en erg afhankelijk is van doel en locatie, is deze mogelijkheid geen verworven recht.
Het college van burgemeester en wethouders kan afwijken van het parkeerbeleid en de daarbij behorende beleidsregels. Bijvoorbeeld omdat het algemene belang hiertoe aanleiding geeft of ten behoeve van andere maatschappelijk wenselijke ontwikkelingen.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Moerdijk in de vergadering van 30 september 2021.
De Griffier,
A. Goslings,
De burgemeester,
A.J. Moerkerke
Bijlage 3. Aanwezigheidspercentages
Houd bij de toepassing van aanwezigheidspercentages rekening met de (commerciële) openingstijden van winkelfuncties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-43836.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.