Gemeenteblad van Súdwest-Fryslân
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2024, 436274 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2024, 436274 | beleidsregel |
Beleidsregels Brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;
Gelet op de artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen over de brede ondersteuning door gemeenten voor gedupeerde aanvrager kinderopvangtoeslag of voor een ex-partner van de gedupeerde aanvrager kinderopvangtoeslag, hun gezin en het thuiswonende kind;
Beleidsregels Brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
consulent brede ondersteuning: gemeentelijk medewerker die de brede ondersteuning begeleidt door onder andere rapportages en beschikkingen te maken, een saneringskrediet en kwijtschelding van schulden te regelen, de Specifieke Uitkering (Spuk) bij te houden en te verantwoorden in SiSa. De consulent heeft het mandaat nodig om deze taken uit te voeren en dient toegang te hebben tot de portal van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT);
Artikel 2 Doelgroep brede ondersteuning
Alle inwoners van de gemeente die onder de personenkring van artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen vallen, kunnen zich tot het college wenden voor brede ondersteuning.
Artikel 3 Doelstelling brede ondersteuning
Het college heeft als doelstelling met de inzet van brede ondersteuning dat:
Artikel 4 Werkwijze brede ondersteuning
Het college hanteert de volgende werkwijze bij de brede ondersteuning:
De herstelexpert neemt contact op met (mogelijk) gedupeerde ouders en ex-toeslagpartners nadat de Belastingdienst gegevens heeft gedeeld. Erkend gedupeerde kinderen moeten zelf contact opnemen met de gemeente omdat het college deze gegevens niet ontvangt. Het college zet erop in deze doelgroep te bereiken aan de hand van een informatie/voorlichtingscampagne.
De hulpvraag wordt tijdens één of meerdere gesprekken geïnventariseerd, dit wordt ook gezien als aanvraag tot brede ondersteuning. Het streven is binnen drie weken na het eerste contact een eerste gesprek met de herstelexpert te laten plaatsvinden door middel van een huisbezoek. Indien dit niet gewenst is dan een locatie naar keuze van de ouder, het kind, de ex-toeslagpartner.
Vanuit gelijkwaardig herstel wordt de ouder, het kind of de ex-toeslagpartner in het eerste gesprek gevraagd of zij het verleden, heden en de toekomst in beeld willen brengen. Zij worden geïnformeerd over de werkwijze en deze wordt aan hen verstrekt door middel van een informatiefolder. De ouder bepaalt hoe het proces wordt vormgegeven.
Samen met de ouder, het kind, de ex-toeslagpartner wordt na één of meerdere gesprekken een ondersteuningsplan opgesteld met doelen op de vijf leefgebieden: financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Bij dit gesprek zijn de herstelexpert en consulent brede ondersteuning aanwezig. Brede ondersteuning wordt verleend vanuit het ondersteuningsplan.
Artikel 5 Uitgangspunten brede ondersteuning
Het college kan aanvullend op ondersteuning een vergoeding van goederen verstrekken, mits dit een bijdrage levert aan de te behalen doelen en gemotiveerd is opgenomen in het ondersteuningsplan. Het recht op brede ondersteuning staat niet gelijk aan het recht op vergoeding. Het beginsel van redelijkheid is hierin het uitgangspunt.
Het college biedt minimaal 12 maanden nazorg wanneer:
het ondersteuningsplan beëindigd wordt met instemming van de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner omdat de gestelde doelen in het ondersteuningsplan behaald zijn. Dit houdt in dat de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner zolang de hersteloperatie loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en de herstelexpert of consulent toeslagenaffaire elk half jaar contact opneemt tot 24 maanden na beëindiging. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, wordt de nazorg binnen 30 dagen beëindigd. Waar nodig vindt een warme overdracht plaats naar het reguliere kader;
de (mogelijk) gedupeerde de brede ondersteuning op eigen verzoek beëindigd heeft. Dit houdt in dat de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner zolang de hersteloperatie loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en de herstelexpert of consulent brede ondersteuning elk half jaar contact opneemt tot 24 maanden na beëindiging. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, wordt de nazorg binnen 30 dagen beëindigd en vindt waar nodig een warme overdracht plaats naar het reguliere kader.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-436274.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.