Gemeente Schagen - besluit verplaatsing komgrens en aanverwant verkeersbesluit inzake snelheidsregime op en nabij Groenedijk, Sint Maarten.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen heeft na raadsbesluit van 19 september 2023 (gepubliceerd op 5 oktober 2023 in het Gemeenteblad jaargang 2023, nummer 425852) de gedelegeerde bevoegdheid om bij besluit de grens van de bebouwde kom vast te stellen als bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994. Daarnaast heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub D, van de wegenverkeerswet 1994 verkeersbesluiten te nemen;

 

Krachtens de “Mandaatregeling gemeente Schagen 2023”, laatstelijk vastgesteld d.d. 4 juli 2023 (gepubliceerd op 17 juli 2023 in het Gemeenteblad jaargang 2023, nummer 312016) door onder meer het college van burgemeester en wethouders, heeft ondergetekende het mandaat om namens het college dit besluit vast te stellen en bekend te maken;

 

Aldus wordt het volgende besluit vastgesteld en bekendgemaakt:

Inleiding

Een juiste begrenzing van de bebouwde kom is noodzakelijk om het juiste snelheidsregime en weginrichting toe te kunnen passen. De huidige komgrens ligt op de Groenedijk.

Motivering

Het inrichten van de 30 km/u-zone binnen de bebouwde komgrenzen past binnen de ambities van de gemeente om alle erftoegangswegen binnen de bebouwde komgrenzen duurzaam veilig conform CROW uitgangspunten in te richten;

Dat de invoering van 30 km zones in verblijfsgebieden één van de maatregelen uit het Landelijk Programma Duurzaam Veilig Verkeer is;

Dat ter verbetering van de verkeersveiligheid met name voor het langzaam verkeer een 30 km zone op Groenedijk wordt ingesteld;

Dat op de kruising Groenedijk- Killemerweg een verkeersplateau wordt aangebracht;

Aan de Groenedijk zal binnen enkele jaren een nieuwe woonbuurt worden aangelegd. Deze moet op een veilige manier ontsloten worden.

Het college past namelijk in beginsel bovendien, conform het Ambitieplan Verkeer, alleen 30 km/u zones toe op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom.

Beoogd effect

Dit besluit betreft het aanduiden van de grenzen tussen twee gebieden waarin diverse verkeersregels van kracht zijn. Hierdoor ontstaat er een eenduidige en uniforme weginrichting. Binnen de bebouwde kom bestaat tevens de noodzaak om de verkeersveiligheid en het voorkomen van geluidsoverlast zo goed mogelijk te waarborgen. Het verlagen van de snelheid op een voor automobilisten logische locatie (de komgrens) is hierbij het middel.

Argumentatie

In verschillende wetten en regels komt het begrip bebouwde kom, of soortgelijk, voor. De verschillende regels leggen het begrip bebouwde kom op een eigen manier uit. In de praktijk kan een kern meerdere (soorten) komgrenzen hebben. Desalniettemin streeft het college, waar dit mogelijk is, om dit zoveel als mogelijk te harmoniseren. In dit geval is vanuit een verkeerskundige redenatie het verplaatsen van de komgrens noodzakelijk, zoals hiervoor benoemd en ook hierna nader toegelicht. Indien nodig, en mogelijk, heeft het college het voornemen om dit ook voor de andere soorten komgrenzen dit op termijn gelijk te trekken.

Wegenverkeerswet

De Wegenverkeerswet heeft tot doel via verkeersregels en – tekens het gedrag van de weggebruikers op de weg te regelen. De bebouwde kom op basis van de Wegenverkeerswet heeft te maken met verkeersregels. Buiten de bebouwde kom gelden bijvoorbeeld andere regels ten aanzien van de maximumsnelheid, het parkeren op de rijbaan van een voorrangsweg of van voorrang van de bus bij het wegrijden bij een halte. Aangezien de maximum toegestane snelheid voor bromfietsers/scooters binnen de bebouwde kom anders is dan buiten de bebouwde kom, dient voor deze categorie ook een herkenbare komgrens te worden aangegeven. De bebouwde kom als bedoeld in de Wegenverkeerswet wordt in beginsel vastgesteld door de gemeenteraad. De gemeenteraad van de gemeente Schagen heeft deze bevoegdheid echter gedelegeerd aan het college.

Locatie

In de oude situatie werd er vaak voor gekozen om de komgrens aan het begin van het bedrijventerrein te laten beginnen, maar daar wordt momenteel anders naar gekeken. De komgrens kan beter beginnen op de locatie waar veel woningen staan, zodat de verlaging van de maximumsnelheid op een voor de automobilist logische plek begint. Hierdoor is de kans groter dat het verbod ook opgevolgd wordt. Op dit moment staan er al enkele woningen nabij de locaties waar nu de komgrenzen worden aangewezen, en op termijn worden daar naar verwachting meer woningen gebouwd.

De dorpsraad is geïnformeerd over de maatregelen.

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 en 48 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is, namens de korpschef van de politie-eenheid Noord-Holland, overleg gepleegd met de Verkeersadviseur van genoemde Eenheid. Deze heeft zich d.d. 14 oktober 2024 tijdens een verkeersoverleg vanuit verkeersoptiek akkoord verklaard met de maatregel;

Besluit

Het verplaatsen van de bebouwde komgrens en aanpassen snelheidsregiem op de Groenedijk, Killermerweg te Sint Maarten wordt uitdrukking gegeven door;

  • 1.

    Verplaatsen

    • Het verplaatsen van de borden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) met daarin de borden A1 (zoen 60) op de Groenedijk, uit bijlage 1 van het regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) de bebouwde kom te verplaatsen zoals op de bij dit besluit behorende tekening aangegeven;

  • 2.

    Verwijderen

    • Het verwijderen van het bord A1 (50) in het komgrensbord op de Groenedijk;

    • Het verwijderen van de borden A1 (begin- einde zone 30) nabij Groenedijk 2;

    • Het verwijderen van de borden B4, B5 en B6 (voorrangskruispunt) met onderbord OB401-100m nabij kruising Groenedijk- Killemerweg;

    • Het verwijderen van de borden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) met daarin de borden A1 (zone 60) en A1 (50) op de Killermerweg;

  • 3.

    De locatie van de bijbehorende bebording en markering wordt op de bij dit besluit behorende tekening aangegeven.

Tekening verplaatsing bebouwde komgrens VB2024062

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.

• Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:

• de naam en het adres van de indiener;

• de dagtekening;

• een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

• de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". Het vragen van een voorlopige voorziening aan de voorzieningenrechter van de rechtbank is mogelijk indien ook een bezwaarschrift wordt ingediend.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan:

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen

De heer F.J.J. Watertor

Beleidsmedewerker Verkeer, Vervoer en Wegen

Team Ruimtelijk beheer

Datum 14 oktober 2024

Naar boven