Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 434633 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 434633 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie ten behoeve van inclusie, diversiteit en toegankelijkheid (Subsidieregeling inclusie en diversiteit, toegankelijkheid)
Om binnen of tussen verschillende groepen in de samenleving onderling begrip en verbondenheid te versterken. De thema’s waar deze regeling zich specifiek op richt zijn:
Artikel 4. Indieningstermijn aanvraag
Burgemeester en wethouders stellen bij afzonderlijk besluit een openstellingsbesluit vast waarin vastligt in welke periode aanvragen kunnen worden ingediend.
Artikel 6. Eisen aan de aanvraag
Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgestelde aanvraagformulier.
De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000.
Burgemeester en wethouders stellen bij het besluit als bedoeld in artikel 4 een subsidieplafond vast.
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
Deze regeling betreft een subsidieregeling zoals bedoeld in de Asv.
Vanuit de verschillende beleidsagenda’s: nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021, de Anti-discriminatieagenda 2021-2026 van maart 2021, de Inclusie Agenda Toegankelijkheid 2023 – 2026 van mei 2023 en de Inclusie Agenda Regenboog 2023-2026 van juni 2023; vinden wij het belangrijk dat diversiteit, inclusie en toegankelijkheid wordt bevorderd in Amersfoort. Deze subsidieregeling draagt bij aan de inclusieve stad waar Amersfoort voor staat. Dialoog, ontmoeting, en samen culturele activiteiten beleven of uitvoeren dragen hieraan bij. Om dit te stimuleren, subsidiëren we deze activiteiten gericht op onderwerpen als diversiteit, inclusie, toegankelijkheid, LHBTQIA+ en koloniaal- en slavernijverleden. Zodat inwoners op een makkelijke manier samen kunnen werken aan een inclusieve stad waar verschillen worden overbrugt en verdieping in elkaar kan plaats vinden.
Zo het onder meer is gewenst activiteiten te stimuleren die bijdragen aan educatie en duurzame borging van kennis en verzoening met betrekking tot het koloniaal verleden en slavernijverleden en de nawerking hiervan in het heden.
Onder a: Voorbeelden van ontmoeting zijn: koffiemomenten in de ochtend op scholen waarbij ouders elkaar spreken over opvoedvraagstukken en bijeenkomsten van ervaringsdeskundigen. Deze lijst is niet uitputtend qua activiteiten.
Onder b: Voorbeelden van culturele activiteiten zijn: theatervoorstellingen, fototentoonstellingen welke bijdragen aan onderling begrip, verbondenheid of inzicht tussen verschillende mensen. Deze lijst is niet uitputtend qua activiteiten.
Onder c: Diversiteit is het verschil tussen mensen. Dit verschil kan er zijn in achtergrond, ervaringen, afkomst, taal, cultuur, vermogen of waar iemand is opgegroeid.
Onder d: Voorbeelden van educatieve activiteiten zijn dialoogavonden, debatmomenten en lezingen. Deze lijst is niet uitputtend qua activiteiten.
Onder e: Inclusie gaat over gedrag, waarden en spelregels. In Amersfoort willen we dat iedereen mee mag doen, mee mag praten en mee mag beslissen. Ongeacht de verschillen.
Onder j: toegankelijkheid betekent dat alle mensen, dus ook voor mensen met een beperking of chronische aandoening overal aan mee kunnen doen. Dit sluit aan bij de ambities uit de Inclusie Agenda Toegankelijkheid.
Van een beperking is sprake als aan de persoon verbonden factoren ertoe leiden dat deze persoon niet (volledig) in staat is tot zelfredzaamheid en/of participatie. Een beperking is een fysieke, mentale, intellectuele of zintuigelijke belemmering. Hierbij wordt aangesloten bij de definitie van beperking zoals opgenomen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Amersfoort. Activiteiten gericht op en georganiseerd voor of met Amersfoortse inwoners met een beperking vallen onder deze regeling. Het toegankelijk maken van gebouwen valt niet onder deze regeling.
Een aandoening is chronisch als deze langdurig of permanent is en niet zomaar overgaat of te genezen is. Bij een chronische aandoening is sprake van voortdurende zorg, ondersteuning of begeleiding die noodzakelijk is voor de dagelijkse levensverrichtingen. Dit kan dit bijvoorbeeld betrekking hebben op mensen met een langdurige lichamelijke of geestelijke beperking, mensen met chronische ziekten die voortdurende zorg en ondersteuning nodig hebben en ouderen die door veroudering langdurige hulp en ondersteuning nodig hebben.
Onder g en i: De doorwerking van het koloniaal- en slavernijverleden is tegenwoordig te merken in de systematische uitsluiting en ongelijke behandeling van zwarte mensen en mensen van kleur.
Het doel van de regeling is om contact tussen verschillende mensen en tussen verschillende groepen mensen te versterken. Inwoners kunnen zo deelnemen aan activiteiten binnen hun groep. Dit wordt ook wel eens een safe space genoemd. Een veilige plek waarin je volledig jezelf kan zijn. Activiteiten kunnen er ook op gericht zijn om verschillende groepen bij elkaar te brengen.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de collectieve activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Enkele voorbeelden zijn: de Pride Amersfoort, expertmeeting over Roma, Sinti en Reizigers en tentoonstelling over liefde bij verzorgingstehuizen.
Aanvragen die op andere activiteiten zien worden afgewezen.
Zo worden activiteiten zoals individuele bezoeken aan culturele of educatieve activiteiten niet als collectieve activiteit als bedoeld in deze regeling aangemerkt. Ook moeten de activiteiten aansluiten bij het doel van de regeling, activiteiten die niet worden aangemerkt als aansluiten bij het doel zijn bijvoorbeeld bedrijfsuitjes;
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Eisen aan de aanvrager
Volledige rechtsbevoegdheid wil zeggen dat de rechtspersoon dezelfde rechten en plichten heeft als een natuurlijk persoon. Een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid moet zijn opgericht bij de notaris, moet statuten hebben en moet zijn ingeschreven in het handelsregister.
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De kosten die in het eerste lid zijn opgesomd, worden in ieder geval als subsidiabel aangemerkt.
Onder a: Bij kosten voor apparatuur gaat het bijvoorbeeld om de kosten voor een geluidsinstallatie of microfoon.
Onder b: Bij kosten voor materialen gaat het bijvoorbeeld om de kosten voor het bedrukken van flyers.
Onder c: Bij kosten voor inhuur van derden gaat het bijvoorbeeld om de uurtarief van een externe gespreksleider voor een dialoogavond.
Onder d: Bij kosten voor huisvesting gaat het bijvoorbeeld om de kosten voor de huur van een zaal of locatie.
Onder e: Bij kosten voor catering gaat het om eten en drinken tijdens de activiteit. Van de totaal aangevraagde subsidie wordt enkel 10% toegekend voor catering. Dus voor een aanvraag van € 4.000,- wordt maximaal €400,- toegekend voor catering. Ook als het bedrag op de begroting hoger is.
In lid 2 staan enkele kostenposten opgesomd die per definitie niet subsidiabel zijn. Als de aanvrager wel deze kosten moet maken in het kader van het project, dienen er voldoende eigen middelen of andere bijdragen dan de gevraagde subsidie van de gemeente in de begroting te zijn opgenomen. Het artikel verbiedt dus niet om projecten aan te vragen waarin deze kosten worden gemaakt, maar geeft aan dat deze kosten niet door de gemeente worden gesubsidieerd. Dit overzicht is niet uitputtend.
De totale kosten van het project waar de aanvraag op ziet, mag hoger zijn dan € 5.000. Het maximale subsidiebedrag die door de aanvrager voor het project wordt gevraagd, mag niet hoger zijn dan € 5.000. 100% van de subsidiabele kosten, met een maximum van €5.000, komen in aanmerking voor subsidie. Als de subsidiabele kosten meer dan € 5.000 bedragen, dan dienen deze op andere wijze te worden gefinancierd.
Een project wordt begroot op € 7.000. Op basis van de regeling constateert de aanvrager dat in het project voor € 5.000 subsidiabele kosten zitten. De aanvrager beschikt over € 1.500 eigen middelen en heeft € 500 bijdragen van het bedrijfsleven. In de begroting staan aan de uitgavekant dan alle subsidiabele en niet-subsidiabele kosten benoemd, aan de inkomstenkant de beoogde subsidie van de gemeente, de eigen middelen en de overige bijdragen. De begroting ziet er dan als volgt uit:
Een project wordt begroot op € 7.000. Op basis van de regeling constateert de aanvrager dat in het project voor € 4.000 subsidiabele kosten zitten. De aanvrager beschikt over € 2.500 eigen middelen en heeft € 500 bijdragen van het bedrijfsleven. In de begroting staan aan de uitgavekant dan alle subsidiabele en niet-subsidiabele kosten benoemd, aan de inkomstenkant de beoogde subsidie van de gemeente, de eigen middelen en de overige bijdragen.
Een project wordt begroot op € 7.000. Op basis van de regeling constateert de aanvrager dat in het project voor € 6.000 subsidiabele kosten zitten. De aanvrager beschikt over € 1.500 eigen middelen en heeft € 500 bijdragen van het bedrijfsleven. In de begroting staan aan de uitgavekant dan alle subsidiabele en niet-subsidiabele kosten benoemd, aan de inkomstenkant de beoogde subsidie van de gemeente, de eigen middelen en de overige bijdragen.
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.
Subsidieaanvragen worden afgewezen als één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden van toepassing zijn. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv.
Artikel 11 Wijze van verdeling
Subsidies worden verstrekt op volgorde van een kwalitatieve rangschikking. Dit betekent een ‘tendersysteem’, waarbij het beschikbare budget wordt verdeeld op basis van een onderlinge vergelijking van de volledige, tijdig ingediende aanvragen. De onderlinge vergelijking vindt plaats op basis van de beoordelingscriteria uit het tweede lid. Voor de toekenning van de punten per beoordelingscriterium is een scoreformulier opgesteld. De aanvragen met minimaal 25 punten worden positief beoordeeld en komen bij voldoende budget in aanmerking voor subsidie. De beoordelingsmatrix is te vinden in de bijlage.
Alle aanvragen worden direct vastgesteld. Dat betekent dat subsidieontvangers niet een aparte verantwoording hoeven in te dienen nadat de activiteit is uitgevoerd. Als na uitvoering van de activiteit blijkt dat er geld van het subsidiebedrag over is, vertrouwt gemeente er op dat de subsidieontvanger dit in de toekomst aan soortgelijke activiteiten zal spenderen.
Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv. Als er niet aan de verplichting voldaan wordt, krijgen de subsidieontvangers de mogelijkheid om als nog te voldoen aan de verplichtingen. Blijkt dit niet te kunnen of dat na een week geen geplande acties zijn ondernomen tot verbetering. Dan wordt de subsidie teruggevorderd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-434633.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.