Verkeersbesluit instellen diverse verkeersmaatregelen Surinamepad, Antillenpad, Sabapad, Kennedylaan, Amerikaweg, Aziëweg en Europaweg in Haarlem

Nr. 2024/1854658

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat het Surinamepad gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat het Surinamepad in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat het Surinamepad een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30 km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat het Surinamepad, Antillenpad en Sabapad gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat het Surinamepad, Antillenpad en Sabapad onderdeel uitmaakt van de gebiedsontwikkeling in Schalkwijk Midden;

dat binnen de gebiedsontwikkeling Schalkwijk Midden verschillende kantoorpanden worden getransformeerd naar woningen;

dat daarmee de verkeerscirculatie en het gebruik van de wegen in het gebied zal veranderen;

dat op 16 mei 2019 een verkeersbesluit met kenmerknummer 2019/316400 is genomen voor diverse verkeersmaatregelen omtrent de verkeerscirculatie in Schalkwijk Midden;

dat hiermee een aantal verkeersmaatregelen zijn ingesteld om de wegen in het gebied in te richten naar wegen met een verblijfsfunctie;

dat hiermee een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen zijn ingesteld om de verkeerssituatie tijdens de bouwwerkzaamheden in juiste banen te leiden en de verkeersveiligheid te waarborgen ten tijde van de werkzaamheden;

dat een deel van de ontwikkelingen inmiddels gerealiseerd is;

dat daarmee het benodigd is om de verkeerssituatie rondom de ontwikkellocatie Rootz in te richten ten behoeve van de toekomstige situatie;

dat het gebied onderdeel uitmaakt van een 30 km/u zone, geldend vanaf Antillenpad en vanaf het Sabapad aan de westkant van de gebiedsontwikkeling;

dat de 30 km/u zone door middel van verkeersverkeersborden A1-30zb en A2-30ze van bijlage 1 van het RVV 1990 begint vanaf de kruising Antillenpad-Amerikaweg, vanaf de in- en uitrit van de parkeergarages van de woningcomplexen aan de Amerikaweg nabij huisnummer 12 en bij de kruising Sabapad-Europaweg en de kruising Surinamepad-Aziëweg;

dat bovenstaande is opgenomen in het voorgaande verkeersbesluit gepubliceerd op 16 mei 2019 met kenmerknummer 2019/316400;

dat het gebied wordt ingericht als autoluw gebied waarbij parkeren wordt gefaciliteerd in de parkeergarages op het terrein van de woningcomplexen;

dat de in- en uitritten van de parkeergarages zoveel mogelijk langs de Amerikaweg, de Europaweg, de Aziëweg en de Kennedylaan worden gesitueerd;

dat het gewenst is dat het parkeren enkel binnen de daarvoor bestemde parkeervakken plaatsvindt en er een parkeerverbodszone geldt vanaf het Surinamepad en het Antillenpad om het parkeren in de parkeergarages te stimuleren;

dat in het verkeersbesluit van 2019 met kenmerk 316400 de parkeerverbodszones zijn ingesteld op het Antillenpad en Surinamepad ter hoogte van de kruising Antillenpad-Amerikaweg, de kruising Surinamepad-Europaweg, de kruising Surinamepad-Aziëweg en de in- uitrit van de parkeergarages van de woningcomplexen aan de Amerikaweg nabij huisnummer 12;

dat er bij de in- en uitrit van de parkeergarages van de woningcomplexen aan de Amerikaweg nabij huisnummer 12 parallel nabij het vrij liggende fietspad naast de Amerikaweg een stilstaan verbod wordt gerealiseerd door middel van een gele doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 23, lid 1 onder g van het RVV 1990 tussen Amerikaweg nabij huisnummer 12 en huisnummer 114;

dat tevens de doorgang voor hulpdiensten ten allen tijde gewaarborgd blijft;

dat de afvalinzamelingslocaties vanwege het autoluwe gebied worden verplaatst naar het Surinamepad;

dat de locaties van de ondergrondse afvalcontainers zijn afgestemd met betrokken partijen, waaronder Spaarnelanden;

dat de aansluiting van het Sabapad op de Europaweg wordt vormgegeven door middel van een kruispunt, waarbij gelet op de verschillen in snelheid er een voorrangsregeling ingesteld wordt zodat het verkeer komende vanaf het Sabapad voorrang dient te verlenen op het verkeer over de Europaweg;

dat er tevens een lengtebeperking voor voertuigen langer dan 10 meter middels bord C17 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt ingesteld, aangezien de keerlus een beperkte ruimte heeft en voertuigen de draaicirkel moeten kunnen maken;

dat bovenstaande lengtebeperking voor voertuigen langer dan 10 meter zal gelden op het Antillenpad en het Surinamepad bij de toegang en kruising met de Kennedylaan;

dat er een lengtebeperking voor voertuigen langer dan 12 meter ingesteld wordt op het Sabapad middels bord C17 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat het Surinamepad, die zal functioneren als centrale (verticale) corridor door het autoluwe gebied, grotendeels door fietsers en voetgangers gebruikt zal worden;

dat het daarbij gewenst is het Surinamepad ten zuiden van de kruising met het Antillenpad in te stellen als verplicht fietspad door middel van verkeersverkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat daarmee het instellen van een verplicht fietspad en een parkeerverbodszone op het Sabapad en het Antillenpad zal bijdragen aan het autoluwe karakter van de wijk en aan het prevaleren van de verblijfsfunctie;

dat er bij de aansluitingen van het verplichte fietspad met de rijbanen en de aansluiting van de keerlus op het Sabapad met de Europaweg voorrangsregelingen gelden ter waarborging van de verkeersveiligheid;

dat het vrij liggende fietspad dat ten zuiden aansluit op de Aziëweg niet behoort tot het Surinamepad, maar onderdeel wordt van de Aziëweg en het verplichte fietspad ingesteld wordt ter hoogte van de Aziëweg 15;

dat de toegangswegen die aansluiten op de Europaweg, Amerikaweg en Aziëweg zijn geregeld door middel van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, zodat het verkeer komende vanaf de toegangswegen voorrang verleent aan het verkeer op de Europaweg, Amerikaweg en Aziëweg;

dat het Surinamepad vanaf de kruising met de Kennedylaan toegankelijk blijft voor gemotoriseerd verkeer door middel van het instellen van een erf, waarbij enkel in de daarvoor bestemde parkeervakken geparkeerd kan worden en de maximum gereden adviessnelheid teruggebracht wordt naar 15 km/u;

dat het erf voornamelijk een verblijfsfunctie moet hebben, wat inhoudt dat voor zover het gemotoriseerd betreft, de wegen binnen een erf slechts een functie mogen hebben voor verkeer dat zijn bestemming of zijn vertrekpunt binnen het erf heeft en de intensiteit van het verkeer het karakter van het erf niet mag aantasten;

dat de aard en de gesteldheid van de wegen en weggedeelten in het erf zodanig moeten zijn en op of aan die wegen en weggedeelten snelheidsbeperkende voorzieningen aangebracht moeten zijn waardoor stapvoets rijden redelijkerwijze uit die omstandigheden voortvloeit;

dat de indruk moet worden vermeden dat de weg is verdeeld in een rijbaan en een trottoir en er daarom geen doorlopend hoogteverschil mag bestaan in het dwarsprofiel van een weg binnen een erf. Voor zover aan het vorenstaande wordt voldaan mag een voorziening voor voetgangers worden gerealiseerd;

dat de in- en uitgangen van een erf reeds door hun constructie als zodanig duidelijk kenbaar moeten zijn. Voor zover de in- en uitgangen bij een kruisende weg door motorvoertuigen kunnen worden gebruikt moeten zij als in- of uitrit zijn uitgevoerd. Het is toegestaan dat de in- en uitgang van een erf vóór een kruisende weg is gesitueerd, mits op een zodanige afstand, met een minimum van 20 meter, van de kruisende weg dat geen misverstand kan bestaan over de op het kruispunt geldende voorrangsregeling;

dat de parkeerplaatsen aangeduid of aangegeven worden met een P-tegel of een P-bord. Indien het erf tevens is aangewezen als parkeerschijfzone moet er op de parkeerplaatsen waar de parkeerschijf verplicht is een blauwe streep worden aangebracht;

dat het bord G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt toegepast bij elke uitgang van een erf, zowel aan de linker- of rechterzijde van de weg;

dat met het creëren van een autoluwe corridor in het centrale gedeelte van de gebiedsontwikkeling laad- en losverkeer wordt gefaciliteerd aan de randen van de gebiedsontwikkeling;

dat er een participatietraject voorafgaand aan het definitieve ontwerp is gehouden waarbij er geen bezwaren uit voortgekomen zijn;

dat op 6 april 2023 het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem het definitieve ontwerp heeft vastgesteld;

dat er zodoende een aantal gelegenheden voor laden en lossen van goederen worden ingesteld aan de Amerikaweg, de Europaweg, de Kennedylaan en de Aziëweg door het plaatsen van verkeersborden E7 met onderbord pijl naar links (OB501l) en onderbord pijl naar rechts (OB501r);

dat er tevens een gelegenheid voor laden en lossen gerealiseerd wordt op de keerlus op het Antillenpad;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A1-30, B6, C4, C17, E1, E7, G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat de verkeerstekens zoals hierboven benoemd gefaseerd geplaatst worden;

dat gelet op artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 voor de plaatsing of verwijdering van de aangewezen verkeerstekens, en onderverkeersborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat ofwel wijzigt een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

 

HET BESLUIT:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het plaatsen van verkeersbord A1-30zb van bijlage 1 van het RVV 1990 een 30 km/u zone in te stellen op het Sabapad en op het Antillenpad;

- door middel van het plaatsen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 een voorrangsregeling in te stellen, waarbij verkeer komende vanaf de uitrit van het complex van Surinamepad 90 voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Europaweg;

- door middel van het plaatsen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB503OB02 een voorrangsregeling in te stellen, waarbij verkeer komende vanaf het Surinamepad voorrang dient te verlenen aan het fietsverkeer over het zuidelijke fietspad langs de Kennedylaan;

- door middel van het plaatsen van verkeersbord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de uitrit van de Amerikaweg nabij nummer 10 en de kruising met de hoofdrijbaan;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden C4-R van bijlage 1 van het RVV 1990 een eenrichtingsweg (rechtsaf) in te stellen in het Surinamepad ter hoogte van de Europaweg 1563 en in de Europaweg ter hoogte van de kruising van de in- uitrit van het complex aan het Surinamepad 90;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden C17 van bijlage 1 van het RVV 1990 gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter in te stellen, ter hoogte van de kruising van het Surinamepad met de Kennedylaan en in het Antillenpad ter hoogte van de kruising met de Amerikaweg;

- door middel van het plaatsen van verkeersbord C17 van bijlage 1 van het RVV 1990 gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 12 meter in te stellen in het Sabapad ter hoogte van de kruising met de Europaweg;

- door middel van het verwijderen van verkeersbord D5r (rechts) met onderbord OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (rechtsaf) op te heffen op het Antillenpad ter hoogte van de kruising met de Amerikaweg;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderverkeersborden OB501L ‘pijl links’ en onder de verkeersborden OB501R ‘pijl rechts’ gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen in te stellen op de Amerikaweg ten noorden van de kruising met het Antillenpad, in de Amerikaweg ter hoogte van de Amerikaweg 18, in de Aziëweg ter hoogte van de Aziëweg 5, in de Europaweg ter hoogte van de Europaweg 1581, in de Europaweg ter hoogte van het Surinamepad 90, de Europaweg zuidelijk van de kruising met de Kennedylaan en op het Antillenpad ter hoogte van de keerlus;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden G5 en bord G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een erf in te stellen op het Surinamepad vanaf de kruising met de Kennedylaan en vanaf de keerlus op het Antillenpad;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad in te stellen in het Surinamepad ter hoogte van het Surinamepad 90, in het Surinamepad ter hoogte van het Surinamepad 15 en in de Aziëweg ter hoogte van de Aziëweg 7;

- door middel van het plaatsen van drie verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad in te stellen in het Sabapad ter hoogte van de kruising met de Europaweg en ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de keerlus;

- door middel van het verwijderen van gele onderbroken strepen zoals bedoeld in artikel 24 lid 1 onder e van het RVV 1990, aan de oostzijde van de Surinameweg, aan weerszijden van de toegang van het perceel met het adres Surinameweg 1, een parkeerverbod in te trekken over een lengte van in totaal 20 meter;

- door middel van het verwijderen van de verkeersborden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 een onverplicht fietspad in te trekken op de Surinameweg, tussen de toegang van het pand met het adres Surinameweg 4 en de toegang van het pand met het adres Surinameweg 11;

- door middel van het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een eenrichtingsweg in zuidelijke richting in te trekken op de Surinameweg uitgezonderd fietsers, tussen de aansluiting met de Antillenweg en een punt circa 30 meter ten noorden daarvan;

- door middel van het verwijderen van fysieke maatregelen ter hoogte van het kruispunt Amerikaweg-Antillenweg om linksafslaande bewegingen vanaf en richting de Antillenweg fysiek onmogelijk te maken;

- door middel van het verwijderen van het verkeersbord D5 (rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord waarop fietsverkeer wordt uitgezonderd een gebod tot het volgen van de rijrichting rechtsaf in te trekken op de Antillenweg, direct ten westen van de aansluiting met de Amerikaweg;

- door middel van het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 23 lid 1 onder g van het RVV 1990 een stilstaan verbod in te stellen bij de in- en uitrit van de parkeergarages van de woningcomplexen aan de Amerikaweg nabij huisnummer 12, parallel aan het vrij liggende fietspad van de Amerikaweg;

- een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

 

Aldus vastgesteld op 15 oktober 2024 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven