Wijziging Financiele beheersverordening en Nota rechtmatigheidsverantwoording

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20-08-2024, no. ,

 

gelet op de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur (Staatsblad 2022, 444 1 )

 

overwegende dat bij die wet de artikelen 212 in de Gemeentewet de raad bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast stelt.

 

B E S L U I T:

 

tot wijziging van de verordening: Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder;

 

en tot wijziging van de beleidsnota: Nota Rechtmatigheidsverantwoording 2023.

Artikel I  

De Verordening Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder wordt gewijzigd als volgt:

 

Artikel A Artikel 3 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 3, lid 6

Artikel 3, lid 6

Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.

In het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma worden posten afzonderlijk gepresenteerd.

Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.

 

Toegevoegd wordt:

 

Artikel 3, lid 7

 

In het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma worden bedragen groter dan € 75.000 afzonderlijk gepresenteerd. Bedragen onder de € 75.000 worden in het overzicht gesaldeerd weergegeven.

 

Artikel 3, lid 8

 

In de jaarstukken worden afwijkingen op de begroting na wijziging van de baten en lasten van taakvelden en investeringen groter dan € 75.000 toegelicht.

 

Artikel B Artikel 6 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 6 lid 3

Artikel 6 lid 3

De raad stelt de in lid 2 genoemde rapportages vast binnen twee maanden nadat deze rapportages zijn aangeboden.

De raad stelt de in lid 2 genoemde rapportages vast binnen twee maanden nadat deze rapportages zijn aangeboden , waarbij de decemberrapportage vóór het einde van het betreffende begrotingsjaar dient te worden vastgesteld. In de decemberrapportage is de informatie verwerkt die bekend is tot de derde week van oktober van het begrotingsjaar.

Artikel 6 lid 4

Artikel 6 lid 4

Het college doet een separaat voorstel aan de raad bij:

  • a.

    Afwijkingen van de begroting die verband houden met nieuw beleid en een financieel effect hebben van groter dan € 100.000;

  • b.

    Investeringen en specifieke budgetten groter dan € 100.000;

  • c.

    Politiek en of maatschappelijk gevoelige onderwerpen;

  • d.

    Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties, anders dan vastgesteld in de nota geldleningen en garantstellingen en het Treasurystatuut.

Het college doet een separaat voorstel aan de raad bij:

  • a.

    Afwijkingen van de begroting die verband houden met nieuw beleid en een financieel effect hebben van groter dan € 100.000;

  • b.

    Niet begrote investeringen en specifieke budgetten groter dan € 100.000;

  • c.

    Politiek en of maatschappelijk gevoelige onderwerpen;

  • d.

    Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen ;

  • e.

    Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties, anders dan vastgesteld in de nota geldleningen en garantstellingen en het Treasurystatuut.

Artikel 6 lid 5

Artikel 6 lid 5

Een begrotingsafwijking als bedoeld in artikel 11 van deze verordening is door de raad geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage vóór het einde van het betreffende begrotingsjaar. Onder tussentijdse rapportage wordt zowel de decemberrapportage als de kwartaalbegrotingswijzigingen bedoeld.

Een begrotingsafwijking is door de raad geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage vóór het einde van het betreffende begrotingsjaar. Onder tussentijdse rapportage wordt zowel de september-, decemberrapportage als de vier kwartaalbegrotingswijzigingen bedoeld.

 

Artikel C Artikel 8 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

In het kader van de actieve informatieplicht beslist het college niet over:

  • a.

    De aan- en verkoop van goederen, werken en diensten groter dan € 100.000;

  • b.

    Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties;

  • c.

    Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen;

  • d.

    Dan nadat de raad is geïnformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Vervallen

 

Artikel E Artikel 10 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota rechtmatigheidsverantwoording aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt in ieder geval:

  • a.

    De rapportage over de rechtmatigheid;

  • b.

    De te hanteren verantwoordingsgrens in de rechtmatigheidsverantwoording;

  • c.

    De te hanteren rapportagegrens in paragraaf bedrijfsvoering;

  • d.

    De rollen en verantwoordelijkheden rondom financieel rechtmatig handelen;

  • e.

    De uitvoering van de interne controle rondom financieel rechtmatig handelen;

  • f.

    Het voorwaardencriterium inclusief omgang normenkader en toetsingskader;

  • g.

    Het begrotingscriterium inclusief omgang afwijking begroting en omgang begrotingscriterium binnen bestaand beleid.

Het college biedt de raad eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota rechtmatigheidsverantwoording aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt in ieder geval:

  • a.

    De rapportage over de rechtmatigheid;

  • b.

    De te hanteren verantwoordingsgrens in de rechtmatigheidsverantwoording;

  • c.

    De te hanteren rapportagegrens in paragraaf bedrijfsvoering;

  • d.

    De rollen en verantwoordelijkheden rondom financieel rechtmatig handelen;

  • e.

    De uitvoering van de interne controle rondom financieel rechtmatig handelen;

  • f.

    Het voorwaardencriterium inclusief omgang normenkader en toetsingskader;

  • g.

    Het begrotingscriterium inclusief omgang afwijking begroting en omgang begrotingscriterium binnen bestaand beleid.

 

Artikel F Artikel 11 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen van de begroting worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

  • a.

    Er is sprake van een afwijking waarbij direct gerelateerde baten de afwijking compenseren.

  • b.

    Er is sprake van een afwijking op een open-einde regeling.

  • c.

    De afwijking is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage door de raad voor het einde van het betreffende begrotingsjaar. Onder tussentijdse rapportage wordt zowel de decemberrapportage als de kwartaalbegrotingswijzigingen bedoeld.

  • d.

    Budgetoverschrijding op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren, zijn in het jaar van investeren onrechtmatig en tellen mee voor het oordeel. Maar voor de afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren tellen ze niet mee voor het oordeel, van dat jaar.

  • e.

    Er is sprake van een afwijking op investeringen waarvan de gevolgen zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in de jaren na het verantwoordingsjaar.

  • f.

    Er is sprake van een afwijking van de lasten die past binnen het door de raad geaccordeerde beleid.

  • g.

    Er is sprake van een budgetneutrale technische aanpassing van budgetten binnen een programma.

  • h.

    Er is sprake van een afwijking die geconstateerd wordt op een moment dat verwerking in de decemberrapportage van het verantwoordingsjaar niet meer mogelijk is en die toe te rekenen is aan een interpretatieverschil van wet- en regelgeving en het gevolg kan zijn van nader onderzoek van subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder of het gevolg is van een wijziging van wet- en regelgeving.

  • i.

    Er is sprake van het informeren van de gemeenteraad in het begrotingsjaar van afwijkingen waarvan het niet meer mogelijk was deze te verwerken als een begrotingsafwijking in de decemberrapportage.

Vervallen.

 

Artikel G Artikel 12 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 12 lid 1

Artikel 12 lid 1

Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota waardering, activeren en afschrijven aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld.

Het college biedt de raad eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota waardering, activeren en afschrijven aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld.

 

Artikel H Artikel 14 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 14 lid 1

Artikel 14 lid 1

Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een geactualiseerde nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt in ieder geval:

  • a.

    De doelstelling van specifieke reserves en voorzieningen;

  • b.

    De bestedingsdoelen van specifieke reserves en voorzieningen;

  • c.

    De vorming, opheffing en samenvoeging van reserves;

  • d.

    De vorming, opheffing en samenvoeging van voorzieningen.

Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt in ieder geval:

  • a.

    De doelstelling van specifieke reserves en voorzieningen;

  • b.

    De bestedingsdoelen van specifieke reserves en voorzieningen;

  • c.

    De vorming, opheffing en samenvoeging van reserves;

  • d.

    De vorming, opheffing en samenvoeging van voorzieningen.

 

Artikel I Artikel 16 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 16 lid 6

Artikel 16 lid 6

Het overheadspercentage wordt berekend door het begrote/verantwoorde totaal aan overheadkosten op taakveld 0.4 (taakveld Overhead) te delen door het totaalsaldo van de lasten exclusief toevoeging aan de reserves.

Het overheadspercentage wordt voor wat betreft de primitieve begroting berekend door het begrote totaal aan overheadkosten op taakveld 0.4 (taakveld Overhead) te delen door begrote totaalsaldo van de lasten exclusief toevoeging aan de reserves. Voor wat betreft de jaarrekening wordt deze berekend door het gewijzigde begrote totaal aan overheadkosten op taakveld 0.4 (taakveld Overhead) te delen door het gewijzigde begrote totaalsaldo van de lasten exclusief toevoeging aan de reserves.

 

Artikel J Artikel 21 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 21 lid 2

Artikel 21 lid 2

Het college biedt de raad ten minste éénmaal in de vier jaar een nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

Het college biedt de raad ten minste éénmaal in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

 

Artikel K Artikel 22 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

  • 1.

    Het college neemt in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen bij de begroting en de jaarstukken de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.

  • 2.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een nota Beheer Openbare Ruimte aan. De nota Beheer Openbare Ruimte geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 3.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een watertakenplan aan. Het watertakenplan geeft het kader weer voor het beheer van het watersysteem, waaronder het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 4.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een onderhoudsplan gebouwen aan. Het onderhoudsplan gebouwen bevat voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 5.

    Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan de openbare ruimte.

  • 1.

    Het college neemt in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen bij de begroting en de jaarstukken de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.

  • 2.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota Beheer Openbare Ruimte aan. De nota Beheer Openbare Ruimte geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 3.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een watertakenplan aan. Het watertakenplan geeft het kader weer voor het beheer van het watersysteem, waaronder het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 4.

    Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar , voor zover bijstelling noodzakelijk is, een onderhoudsplan gebouwen aan. Het onderhoudsplan gebouwen bevat voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 5.

    Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan de openbare ruimte.

 

Artikel L Artikel 30 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Artikel 30 lid lid 3

Artikel 30 lid 3

Het college biedt gedurende elke nieuwe raadsperiode een nota aan betreffende de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen. De raad stelt deze nota vast. De nota is bedoeld om uitleg te geven over het begrip Misbruik en Oneigenlijk (M&O) gebruik, om structuur aan te brengen in de voorbereiding van beleidsprocessen waarbij Misbruik en Oneigenlijk gebruik van toepassing kan zijn. Ook wordt een toetsingskader voor de controle van het M&O-criterium aangegeven. De beoordeling van misbruik en oneigenlijk van de gemeentelijke regelingen is onderdeel van de toetsing van de rechtmatigheid van financiële beheershandelingen zoals beschreven in de nota rechtmatigheidsverantwoording.

Het college biedt de raad ten minste éénmaal in de vier jaar, voor zover bijstelling noodzakelijk is, een nota aan betreffende de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen. De raad stelt deze nota vast. De nota is bedoeld om uitleg te geven over het begrip Misbruik en Oneigenlijk (M&O) gebruik, om structuur aan te brengen in de voorbereiding van beleidsprocessen waarbij Misbruik en Oneigenlijk gebruik van toepassing kan zijn. Ook wordt een toetsingskader voor de controle van het M&O-criterium aangegeven. De beoordeling van misbruik en oneigenlijk van de gemeentelijke regelingen is onderdeel van de toetsing van de rechtmatigheid van financiële beheershandelingen zoals beschreven in de nota rechtmatigheidsverantwoording.

Artikel II De beleidsnota: Nota Rechtmatigheidsverantwoording 2023 wordt gewijzigd als volgt:

Paragraaf A Paragraaf 4.2.4 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

  • a.

    Er is sprake van een afwijking waarbij direct gerelateerde baten de afwijking compenseren.

  • b.

    Er is sprake van een afwijking op een open-einde regeling.

  • c.

    De afwijking is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage door de raad voor het einde van het betreffende begrotingsjaar. Onder tussentijdse rapportage wordt zowel de decemberrapportage als de kwartaalbegrotingswijzigingen bedoeld.

  • d.

    Budgetoverschrijding op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren, zijn in het jaar van investeren onrechtmatig en tellen mee voor het oordeel. Maar voor de afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren tellen ze niet mee voor het oordeel, van dat jaar.

  • e.

    Er is sprake van een afwijking op investeringen waarvan de gevolgen zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in de jaren na het verantwoordingsjaar.

  • f.

    Er is sprake van een afwijking van de lasten die past binnen het door de raad geaccordeerde beleid.

  • g.

    Er is sprake van een budgetneutrale technische aanpassing van een budget binnen een programma.

  • h.

    Er is sprake van een afwijking die geconstateerd wordt op een moment dat verwerking in de decemberrapportage van het verantwoordingsjaar niet meer mogelijk is en die toe te rekenen is aan een interpretatieverschil van wet- en regelgeving en het gevolg kan zijn van nader onderzoek van subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder of het gevolg is van een wijziging van wet- en regelgeving.

  • i.

    Er is sprake van het informeren van de gemeenteraad in het begrotingsjaar van afwijkingen waarvan het niet meer mogelijk was deze te verwerken als een begrotingsafwijking in de decemberrapportage.

Uitgangspunt is dat iedere overschrijding van de lasten per programma en investeringskredieten die begroot zijn als onrechtmatig wordt beschouwd. Overschrijdingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

  • a.

    Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde baten de afwijking compenseren. 

  • b.

    Er is sprake van een overschrijdingop een open-einde regeling.

  • c.

    De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage door de raad voor het einde van het betreffende begrotingsjaar. Onder tussentijdse rapportage wordt zowel de september-, decemberrapportage als de vier kwartaalbegrotingswijzigingen bedoeld. 

  • d.

    De overschrijding op investeringen waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren, zijn in het jaar van investeren onrechtmatig en tellen mee voor het oordeel. Maar voor de afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren tellen ze niet mee voor het oordeel, van dat jaar. 

  • e.

    Vervallen.

  • f.

    Er is sprake van een overschrijdingvan de lasten die past binnen het door de raad geaccordeerde beleid.

  • g.

    Er is sprake van een budgetneutrale technische aanpassing van een budget binnen een programma.

  • h.

    Er is sprake van een overschrijdingdie geconstateerd wordt op een moment dat verwerking in de decemberrapportage van het verantwoordingsjaar niet meer mogelijk is en die toe te rekenen is aan een interpretatieverschil van wet- en regelgeving en het gevolg kan zijn van nader onderzoek van subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder of het gevolg is van een wijziging van wet- en regelgeving.

  • i.

    Er is sprake van het informeren van de gemeenteraad in het begrotingsjaar van overschrijdingen waarvan het niet meer mogelijk was deze te verwerken als een begrotingsafwijking in de decemberrapportage.

 

Paragraaf B Paragraaf 4.2.6 wordt toegevoegd als volgt:

 

Bestaand

Nieuw

4.2.6 Tijdigheid melding begrotingsafwijkingen

Uitgangspunt is dat bij onderschrijdingen van lasten per programma of investeringskredieten en/of lagere of hogere baten dan begroot dit in beginsel niet als onrechtmatig wordt beschouwd. Voorwaarde is dan wel dat deze tijdig worden gemeld aan de raad. Wanneer de zes tussentijdse rapportages reeds zijn behandeld en vastgesteld in het betreffende begrotingsjaar dan kan als tijdig ook worden beschouwd de toelichting van de begrotingsafwijkingen in de jaarrekening.

Artikel III Inwerkingtreding

Dit besluit tot wijziging van de genoemde verordening en beleidsnota treedt in werking op 30-09-2024 en werkt terug tot 1-1-2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30-09-2024.

De griffier,

De voorzitter,

Naar boven