Intrekken doorrijverbod Prins Hendrikkade proef Autoluwe binnenstad Sneek

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Juridisch kader

De Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Doelstelling Wegenverkeerswet

In artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is aangegeven dat vastgestelde regels kunnen strekken tot:

Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Op grond van artikel 2, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de regels voorts strekken tot:

Het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

M otivering intrekking doorrijverbod Prins Hendrikkade

Per besluit van 11 juli 2023 is ten behoeve van de proef Autoluwe binnenstad Sneek een verkeersbesluit genomen. De proef omvat dat er op een viertal locaties doorrijverboden (Prins Hendrikkade, Singel, Harinxmakade en Kleine Kerkstraat) zijn ingesteld. Naar aanleiding van een aantal bezwaarschriften hebben wij in onze beslissing op bezwaar van 5 december 2023 de motivering van het voornoemde besluit aangevuld.

De proef Autoluwe binnenstad Sneek is vanaf 2 januari 2024 ingegaan. Tijdens de proef zijn er verschillende momenten ingebouwd om de effecten van de proef te monitoren. Na de eerste monitoringsronde is per besluit van 6 maart 2024 de duur van drie doorrijverboden (Prins Hendrikkade, Singel en Harinxmakade) met een uur ingekort.

Na de tweede monitoringsronde is het doorrijverbod op de Prins Hendrikkade vanaf 19 juni 2024 tijdelijk voor vier maanden uit de proef gehaald.

De proef met de doorrijverboden loopt inmiddels negen maanden. In deze proefperiode hebben belanghebbenden, omwonenden en diverse belangenorganisaties de mogelijkheid gekregen om hun ervaringen met de doorrijverboden te delen. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. Veel reacties zijn binnengekomen via de 10 minutengesprekken en de contactformulieren. Na het tijdelijk openstellen van de Prins Hendrikkade zijn de reacties en vragen afgenomen.

Tijdens het consulteren van bewoners en ondernemers was er veel onbegrip over het doorrijverbod op de Prins Hendrikkade. De andere doorrijverboden worden beter begrepen.

De Prins Hendrikkade heeft aan één zijde van de weg bebouwing. Deze bebouwing kenmerkt zich vooral door achterkanten van winkels/panden. De Prins Hendrikkade ‘voelt’ daarmee minder onderdeel van de binnenstad dan bijvoorbeeld de Singel. Weggebruikers gebruiken de Prins Hendrikkade dan ook vooral als verkeersruimte en niet als verblijfsruimte. Het doorrijverbod ‘voelt’ hier minder gepast.

Het instellen van doorrijverboden is een ingrijpende maatregel. Hoe meer verkeer ter hoogte van het doorrijverbod gaat hoe ingrijpender de maatregel wordt ervaren. Op de Prins Hendrikkade gaat het om ongeveer 9.000 motorvoertuigen per etmaal (telling september 2023) en op de Singel om ongeveer 6.000 motorvoertuigen (telling september 2023) per etmaal. In januari 2024 waren deze aantallen ongeveer gehalveerd. Uit de tellingen blijkt dat er geen grote toename van verkeer op de hoofdstructuur is en dat er geen grote verschuivingen zijn op de toegangswegen van de binnenstad van Sneek. Het verkeer verdeelt zich dus over de wegen in en rondom de binnenstad. Uit de tellingen blijkt dat het doorrijverbod op de Prins Hendrikkade nauw in verbinding staat met de route Worp Tjaardastraat, Goeman Borgesiuslaan en Berkenlaan. Het beperken van verkeer op de Prins Hendrikkade levert een toename op van verkeer op de Worp Tjaardastraat en de directe omgeving daarvan. De toename van verkeer zorgt voor een aantasting van het verblijfskarakter van het gebied hier. Verdergaande maatregelen op de rondweg en de route Worp Tjaardastraat e.o. zijn nodig om een doorrijverbod op de Prins Hendrikkade te kunnen verantwoorden. Dit is voor nu en op de korte termijn niet haalbaar. De andere doorrijverboden hebben niet zo’n sterke bundeling van verkeer tot gevolg, hier verspreidt zich het verkeer meer in ‘acceptabele’ hoeveelheden.

Communicatie/beheer

Tijdens de monitoring is er ruimte geboden voor belanghebbenden, omwonenden en diverse belangenorganisaties om ervaringen uit te wisselen over de proef.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is op 23 september 2024 overleg gevoerd met de politie over het intrekken van het doorrijverbod op de Prins Hendrikkade. De politie kan zich vinden in de argumentatie en adviseert positief over de intrekking van het doorrijverbod op de Prins Hendrikkade.

De betreffende weggedeelten liggen binnen de bebouwde kom en zijn in het beheer van de gemeente Súdwest-Fryslân.

BESLUIT

Op grond van de eerdergenoemde overwegingen besluiten wij het verkeersbesluit proef Autoluwe binnenstad Sneek als volgt te wijzigen:

Het intrekken van een geslotenverklaring op de Prins Hendrikkade in beide richtingen met uitzondering voor bussen en (brom) fietsers met een tijdsduurbeperking van 12.00 tot 17.00 uur door middel van verwijdering van de verkeersborden C01 en onderborden OB62, OB54 en OB203p van bijlage 1 van het RVV.

 

Sneek, 15 oktober 2024

het college ven burgemeester en wethouders van de Gemeente Súdwest-Fryslân

Namens deze,

mr. drs J.A. de Vries

drs. E.K. Strijker

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit bezwaar maken. U doet dit door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân. Let erop dat u reageert binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam en adres;

• de datum;

• het besluit waartegen u bezwaar maakt;

• de redenen waarom u bezwaar maakt;

• uw handtekening.

Stuur uw brief naar:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân

Postbus 10.000

8600 HA SNEEK

U kunt ook digitaal bezwaar maken via www.sudwestfryslan.nl. Daarvoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Wilt u de beslissing op uw bezwaar niet afwachten omdat u snel antwoord moet hebben?

Als u bezwaar maakt, blijft ons besluit in ieder geval geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Wilt u de beslissing op uw bezwaar niet afwachten en snel duidelijkheid? Vraag dan de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening. Dit betekent dat de rechter snel naar uw verzoek kijkt en alvast een voorlopige uitspraak doet.

 

Naar boven