Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 433240 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 433240 | verkeersbesluit of -mededeling |
Achterwillenseweg, tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat:
-Aanwijzing als 30 km/h- zone;
-Instelling van een voorrangsregeling op de kruising Achterwillenseweg/ Dijgraafslag, onder intrekking van de oude voorrangsregeling;
-Aanwijzing van een fietsstrook ter hoogte van de verkeerslichten.
Dijkgraafslag tussen Achterwillenseweg en Baljuwslag: aanwijzing als 30 km/h- zone
Het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat wordt ingericht als fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De hoofdfietsroute over de Achterwillenseweg wordt in de voorrang gezet. Voorts wordt een fietsstrook aangewezen ter hoogte van de verkeerslichten ten behoeve van het voorsorteren van het fietsverkeer naar de Zwarteweg. De Dijkgraafslag tussen Achterwillenseweg en Baljuwslag wordt onderdeel van de 30 km-zone.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A
dat het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat is verzakt en moet worden opgehoogd;
dat de ophogingswerkzaamheden worden gecombineerd met een herinrichting tot het aanleggen van een 30 km/u weg als doorgaande hoofdfietsroute (fietsstraat);
dat de Achterwillenseweg deel uitmaakt van een hoofdfietsroute (de route Burgemeester Jamessingel – Graaf Florisweg – Achterwillenseweg) en dat in het verkeercirculatieplan is opgenomen dat het weggedeelte Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat wordt aangepast naar een fietsstraatprofiel;
dat de haalbaarheid van een inrichting als fietsstraat is onderzocht en mogelijk is gebleken;
dat de fietsstraat wordt ingericht met rood asfalt, een bord “ fietsstraat, auto te gast”, en instelling van een maximum snelheid van 30 km/uur;
instellen max snelheid 30 km /uur
dat de Achterwillenseweg uitsluitend een functie heeft voor verkeer dat zijn bestemming of herkomst heeft in de wijk;
dat de Achterwillenseweg ten oosten van het Gloriantplantsoen tot een punt net ten westen van de kruising met de Goudvlinderstraat, is gesloten verklaard voor motorvoertuigen met uitzondering van bestemmingsverkeer;
dat het kruispunt Achterwillenseweg / Dijkgraafslag /Isoldestraat toegang biedt tot verblijfsgebieden waar reeds een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt of zijn aangewezen als woonerf;
dat alleen op het gedeelte tussen de Isoldestraat en de Zwarteweg en het weggedeelte Dijkgraafslag t/m de Baljuwslag de maximaal toegestane snelheid nog 50 km/uur is;
dat de herinrichting van de Achterwillenseweg voldoet aan de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur;
dat de weginrichting op het wegvak Dijkgraafslag t/m de Baljuwslag aangepast wordt zodra dit wegvak wordt opgehoogd, en dat vooruitlopend daarop alvast 30 km/u wordt ingesteld met bebording;
dat zo een aansluitende 30 km-zone ontstaat vanaf het kruispunt Achterwillenseweg / Zwarteweg met het achterliggende gebied in (noord- en zuid)oostelijke richting;
dat volgens het beleid van de gemeente Gouda het fietsverkeer op de doorgaande hoofdfietsroutes op kruispunten zoveel mogelijk voorrang heeft op het overige verkeer;
dat fietsers op deze doorgaande hoofdfietsroute thans nog voorrang moeten geven aan het autoverkeer uit de Dijkgraafslag (verkeersbesluit 30748-2003 tot aanwijzing als voorrangskruising);
dat de huidige voorrangsregeling op kruising met de Dijkgraafslag omgedraaid wordt, zodanig dat het fietsverkeer over de Achterwillenseweg voorrang heeft;
dat de kruising Achterwillenseweg-Isoldestraat zijn gelijkwaardigheid verliest door inrichting met een uitritconstructie waarbij het verkeer vanuit de Isoldestraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Achterwillenseweg;
dat het weginrichting van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat wordt aangepast zodanig dat het duidelijker is dat de doorgaande hoofdfietsroute voorrang heeft op het overige verkeer;
dat de vormgeving van het kruispunt Achterwillenseweg/Dijkgraafslag/Isoldestraat hierop wordt aangepast;
dat deze herinrichting vooruitloopt op een fietsvriendelijker herinrichting van de doorgaande hoofdfietsroute over de Graaf Florisweg en het kruispunt Zwarteweg – Achterwillenseweg binnen enkele jaren;
dat bij de kruising Achterwillenseweg-Dijkgraafslag is gekozen voor een voorrangsmaatregel – en niet voor een uitritconstructie- omdat dit kruispunt onderdeel is van de route voor het autoverkeer van en naar de Slagenbuurt (Achterwillens Noord) en het kruispunt onderdeel is van de route van de buurtbus, waardoor een uitritconstructie hier meer hinder zal opleveren voor de doorstroming;
dat derhalve de huidige voorrangsregeling op het genoemde kruispunt ingetrokken wordt (intrekken verkeersbesluit 30748-2003), en een nieuwe voorrangsregeling aangewezen wordt waarbij het (fiets)verkeer over de Achterwillenseweg voorrang heeft op het verkeer vanaf de Dijkgraafslag;
dat in 30 km gebieden voorrangsregelingen kunnen worden toegepast als sprake is van een kruispunt met een hoofdfietsroute;
dat op de kruising Achterwillenseweg-Zwarteweg de voorrang met verkeerslichten geregeld wordt;
dat auto’s en fietsers hier apart groen licht krijgen, en het in voor de veiligheid van fietsers belangrijk is dat fietsers voldoende ruimte hebben om langs de opgestelde auto’s naar het kruispunt richting het verkeerslicht) te kunnen fietsen;
dat daarom vanwege de veiligheid en de doorstroming van het fietsverkeer alsnog een fietsstrook wordt aangebracht aan de noordzijde van de Achterwillenseweg over circa 48 meter ten oosten van het kruispunt met de Zwarteweg, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;
dat door het aanbrengen van de fietsstrook meer ruimte voor het fietsverkeer gecreëerd wordt;
dat in verband met de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid van het (fiets)verkeer, voorgesteld wordt om de in het dictum genoemde besluiten te nemen;
dat dit verkeersbesluit niet leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;
dat de herinrichting en het instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur de leefbaarheid in de straat ten goede zal komen;
dat door de inrichting als fietsstraat er meer ruimte ontstaat voor groen en bomen;
dat dit ontwerp-verkeersbesluit ter inzage heeft gelegen van 27 juni tot en met 7 augustus 2024;
dat de ingediende zienswijzen zijn beantwoord in de bijgaande nota van beantwoording, die deel uitmaakt van dit verkeersbesluit;
dat de ingediende zienswijzen aanleiding zijn om de fietsstrook iets langer te maken, zoals op bijgaande tekening is aangegeven;
dat het wegvak Dijkgraafslag tussen Achterwillenseweg en Baljuwslag alsnog wordt meegenomen in de aanwijzing als 30 km zone;
Overwegende voorts dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde wegen;
dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden;
gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;
door plaatsing van verkeersborden A01-30 ZB, en A02-30 ZE van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat, en de Dijkgraafslag tussen Achterwillenseweg en Baljuwslag, aan te wijzen als zone waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Hiermee ontstaat een groot aansluitend 30km zone gebied.
door plaatsing van verkeersborden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden, op het kruispunt van de Achterwillenseweg met de Dijkgraafslag de voorrang te regelen zodanig dat het verkeer op de Achterwillenseweg voorrang heeft;
een en ander zoals op bijgaande tekening is aangegeven.
Bijlage 2 : nota van beantwoording zienswijzen
Burgemeester en wethouders van Gouda,
het (waarnemend) hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,
ing. C.J.B. (Chris) van Velde (ad interim)
Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad van 16 oktober 2024. Een vermelding van het ontwerpbesluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.
Degenen die het niet eens zijn met dit besluit en die een zienswijze hebben ingediend tegen het ter inzage gelegde ontwerpbesluit, dan wel dit om een verschoonbare reden niet hebben gedaan, kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van ter inzage legging van dit besluit, een beroepschrift indienen bij de Rechtbank Den Haag, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op.
Desgewenst kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, om het treffen van een voorlopige voorziening verzoeken. Voor de behandeling van een beroepschrift of een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-433240.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.