Gemeenteblad van Oirschot
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oirschot | Gemeenteblad 2024, 433033 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oirschot | Gemeenteblad 2024, 433033 | beleidsregel |
Beleidskader ‘Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Oirschot 2024’
De gemeente wenst door samenwerking met marktpartijen, belanghebbenden en bewoners tot kwalitatieve en passende woningbouw komen. Dit is dan ook opgenomen in het ‘Actieplan Woningbouw 2.0’, wat is vastgesteld door de gemeenteraad van Oirschot op 22 juni 2021. Een onderdeel hiervan is het faciliteren van bewoners die samen willen bouwen. Dit heet ook wel ‘Collectief Particulier Opdrachtgeverschap’ (afgekort en hierna genoemd: CPO).
CPO is een effectieve manier om te bouwen naar behoefte. Dit vraagt van zowel de gemeente als de deelnemersgroep de nodige inzet en (onderlinge) afstemming. Eerdere en met succes in de gemeente Oirschot afgeronde CPO-projecten maakten dit al duidelijk. Met deze inzichten en de toenemende belangstelling voor CPO, is dan ook de behoefte ontstaan aan een gemeentelijk beleidskader. Dit beleidskader beschrijft de procedure en wel op een zodanige manier, dat CPO-collectieven niet worden bevoordeeld of worden achtergesteld ten opzichte van individuele initiatiefnemers.
Dit beleidskader ‘Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Oirschot 2024’ omvat de procesmatige uitgangspunten bij uitgifte van een CPO-plangebied. Dit met als doel om de procedure te verduidelijken en te vereenvoudigen, zo het welslagen ervan te bevorderen én de gemeentelijke inzet zo efficiënt en doeltreffend mogelijk te organiseren. Dit beleidskader omvat uitdrukkelijk geen grondprijsbeleid en biedt ook geen kaders voor ruimtelijke toetsing.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Dit beleidskader is uitdrukkelijk niet van toepassing op situaties, waarin een reeds gevormd CPO-collectief of CPO-collectief in oprichting zich met een potentieel CPO-plangebied bij de gemeente meldt, met een verzoek om via CPO hierop meerdere woningen te realiseren.
Hierbij geldt dat het potentieel CPO-plangebied gelegen is op één of meerdere kadastrale percelen die niet in eigendom zijn van de gemeente óf door de gemeente zijn aangewezen voor (projectmatige) woningbouw.
In een dergelijke situatie wordt de reguliere planologische procedure gevolgd. Hierbij geldt dat ieder individueel CPO-perceel binnen het potentieel CPO-plangebied óf het potentieel CPO-plangebied in zijn geheel uitgesloten is van loting, onder de voorwaarde dat het aantal individuele CPO-percelen binnen het potentieel CPO-plangebied gelijk is aan het aantal CPO-leden.
Het uitsluiten van loting in een situatie als omschreven in lid 3 van dit artikel wordt expliciet in dit beleidskader vermeld als gevolg van de regel dat in de gemeente iedere nieuwbouwkoopwoning óf bouwkavel ten behoeve van zelfbouw, omwille van gelijke kansen voor iedereen, wordt toegewezen als omschreven in het beleidskader ‘Uitgifte bouwkavels en nieuwbouwkoopwoningen Oirschot 2024’, vastgesteld door het college op 17 september 2024 (of beleid wat ter vervanging van het beleidskader ‘Uitgifte bouwkavels en nieuwbouwkoopwoningen Oirschot 2024’ in de toekomst wordt vastgesteld).
Artikel 3 Informatie en werving geïnteresseerden
Artikel 4 Wijze van inschrijving
In situaties dat er sprake is van een vooraf vastgestelde doelgroep, hebben geïnteresseerden die voldoen aan deze voorwaarden voorrang ten opzichte van geïnteresseerden die niet of gedeeltelijk voldoen aan deze voorwaarden. Eventuele voorwaarden staan omschreven in de in artikel 3 lid 2 onder d bedoelde van toepassing zijnde inschrijfvoorwaarden. In de inschrijfvoorwaarden staat ook opgenomen of de criteria waaraan voldaan moet worden om tot de vooraf vastgestelde doelgroep gerekend te kunnen worden, wel of geen verplicht karakter hebben.
Artikel 5 Toewijzing door middel van loting
De gemeente controleert voorafgaand aan de loting alle ontvangen inschrijvingen. Hierbij wordt getoetst of de geïnteresseerden voldoen aan de inschrijfvoorwaarden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij een vooraf vastgestelde doelgroep.
Een voorrangssituatie kan bijvoorbeeld aan geïnteresseerden worden gegeven op basis van leeftijd. Een voorrangssituatie kan als voorbeeld ook worden gegeven aan geïnteresseerden die een financiële scan aanleveren.
Een financiële scan moet verstrekt zijn door een erkend financieel adviseur. Met de financiële scan moet een geïnteresseerde aan kunnen tonen dat de financiële positie van de geïnteresseerde gecontroleerd is en dat het financieel haalbaar is om lid te worden van het CPO-collectief, om vervolgens door middel van CPO een woning te ontwikkelen.
De eventuele voorrangssituatie die kan worden verkregen, wordt per CPO-plangebied vastgesteld en wordt opgenomen in de in artikel 3 lid 2 onder g bedoelde van toepassing zijnde algemene of bijzondere verkoopvoorwaarden.
Geïnteresseerden die zich hebben ingeschreven en voldoen aan de inschrijfvoorwaarden, zijn CPO-kandidaten.
De loting vindt als volgt plaats:
Een CPO-kandidaat dient persoonlijk aanwezig te zijn bij de loting of iemand te machtigen die op het moment van de loting aanwezig is. Als een CPO-kandidaat of diens gemachtigde niet aanwezig is, wordt deze CPO-kandidaat niet geregistreerd als CPO-ingelotene of reservekandidaat. Een CPO-kandidaat dient zich te kunnen legitimeren.
Als een CPO-kandidaat gebruik maakt van een machtiging, dient de machtiging gericht te zijn aan de gemeente. De machtiging bevat de naam, de handtekening en een kopie van het legitimatiebewijs van de CPO-kandidaat en de gemachtigde. Ook dient op de machtiging aangegeven te worden dat de machtiging wordt verleend voor de loting van toewijzing van een individueel CPO-perceel binnen het betreffende CPO-plangebied. De machtiging dient door de gemachtigde getoond te worden aan de gemeente tijdens de loting en de gemachtigde dient zich te legitimeren.
In het geval van een voorrangssituatie bij een vooraf vastgestelde doelgroep als omschreven in artikel 5 lid 2, worden de CPO-kandidaten verdeeld in één of meer groepen. De groep die volledig voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld aan de voorrangssituatie, wordt als eerste geloot. Deze eerste loting wordt gevolgd door de loting van een opvolgende groep of opvolgende groepen.
Na de loting zijn alle CPO-ingelotenen samen het CPO-collectief in oprichting. De CPO-ingelotenen zijn vanaf dat moment CPO-leden. De CPO-leden zijn direct zelf verantwoordelijk voor het verdere proces. Dit proces omvat onder andere:
het toewijzen van een individueel CPO-perceel bij het uitvallen van een CPO-lid uit het gevormde collectief. Hierbij geldt dat eerst de reservekandidaten benaderd moeten worden op volgorde van de loting. Op het moment dat er geen reservekandidaten meer zijn, is de situatie als omschreven in artikel 5 lid 5 van toepassing.
Daar waar een CPO-lid uitvalt of zich terugtrekt, maakt deze in een later stadium geen kans meer op toewijzing van een individueel CPO-perceel binnen het betreffende CPO-plangebied. In deze situaties worden allereerst de reservekandidaten benaderd. Als er geen reservekandidaten meer zijn, is het CPO-collectief of CPO-collectief in oprichting vrij in de keuze aan wie het beschikbare individuele CPO-perceel binnen het betreffende CPO-plangebied wordt toegewezen. De kandidaat dient wel (nog steeds) te voldoen aan de inschrijfvoorwaarden.
Artikel 6 Samenwerkingsovereenkomst CPO-plangebied
De gemeente sluit met betrekking tot het CPO-plangebied enkel een samenwerkingsovereenkomst met het CPO-collectief. De samenwerkingsovereenkomst wordt niet gesloten met het CPO-collectief in oprichting. Het CPO-collectief dient dus formeel gevormd te zijn, inclusief inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 7 Verkoopaanbieding individueel CPO-perceel
Zo snel mogelijk na de datum van toezending van de koopovereenkomst, dient het CPO-lid als koper de koopovereenkomst geparafeerd en ondertekend aan verkoper te hebben geretourneerd. Het CPO-lid wordt daarbij geïnformeerd over de termijn waarbinnen de koopovereenkomst uiterlijk geparafeerd en ondertekend dient te zijn.
Wordt de koopovereenkomst niet, niet tijdig of niet op juiste wijze geparafeerd en ondertekend aan verkoper geretourneerd, dan vervalt de mogelijkheid tot afname van het individuele CPO-perceel binnen het betreffende CPO-plangebied. Het betreffende CPO-lid wordt hierover schriftelijk bericht en het individuele CPO-perceel geldt als ‘teruggegeven’. Vanaf dit moment geldt dat het CPO-collectief dient te handelen zoals omschreven onder artikel 5 lid 4 onder f.
De levering zal in beginsel geschieden op die wijze die het maximale fiscale voordeel levert voor de leden van het CPO-collectief. In situaties dat het CPO-plangebied niet in eigendom is van de gemeente, sluit de gemeente een koopovereenkomst met de eigenaar van de grond en vindt er een zogenaamde ABC-levering plaats. Hierbij is partij A de eigenaar van het CPO-plangebied, partij B de gemeente en partij C het betreffende CPO-lid.
Het CPO-collectief is ten tijde van de juridische levering verantwoordelijk voor de afname van een eventueel niet uitgegeven individueel CPO-perceel binnen het CPO-plangebied. Hiermee wordt niet bedoeld dat het CPO-collectief door juridische levering feitelijk eigenaar wordt van het niet uitgegeven individueel CPO-perceel. Hiermee wordt wel bedoeld dat het CPO-collectief verantwoordelijk is voor het contracteren van een partij die als “achtervang” kan dienen en bij de juridische levering een eventueel niet uitgegeven individueel CPO-perceel in eigendom kan overnemen. Bij de toewijzing van een eventueel niet uitgegeven individueel CPO-perceel, geldt dat het CPO-collectief ook na de levering moet handelen zoals omschreven in artikel 5 lid 5.
Artikel 9 Zelfbewoningsplicht en doorverkoopverbod
Het doel van de zelfbewoningsplicht en het doorverkoopverbod is dat de nog te realiseren of gerealiseerde woning gedurende een bepaalde termijn niet verkocht, verhuurd of anderszins in gebruik gegeven mag worden. Het CPO-lid dient dus zelf de woning te bewonen, nadat deze bouwtechnisch gereed is gemeld.
Artikel 10 Deelname loting nieuwe projecten
Een CPO-ingelotene die een individueel CPO-perceel binnen een CPO-plangebied weigert of die uitvalt door welke omstandigheden dan ook, komt bij de loting van eventuele opvolgende CPO-plangebieden opnieuw als CPO-kandidaat in aanmerking, als deze zich ook als geïnteresseerde inschrijft voor de loting. Het weigeren of uitvallen heeft geen gevolgen voor deelname aan nieuwe lotingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-433033.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.