Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2024, 432957 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2024, 432957 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Rekenkamer gemeente Twenterand 2024
Artikel 1. Instelling en samenstelling van de rekenkamer
Er is een rekenkamer, die bestaat uit één lid en een plaatsvervangend lid. Het lid en plaatsvervangend lid worden directeur respectievelijk plaatsvervangend directeur genoemd.
Artikel 2. Benoeming, ontslag en op non-activiteit stelling
De directeur en de plaatsvervangend directeur worden benoemd, ontslagen en op non-activiteit gesteld zoals bedoeld in de artikelen 81c en 81d van de Gemeentewet door een afzonderlijk besluit.
De directeur en de plaatsvervangend directeur ontvangen vanuit het totaal beschikbaar gestelde budget een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten volgens de overeenkomst die met hen na de aanbestedingsprocedure wordt gesloten.
Artikel 5. Onderwerpkeuze en onderzoeksprogramma en -opzet
Als de raad aan de rekenkamer vraagt een onderzoek in te stellen, dan beantwoordt zij dit verzoek binnen een maand. De rekenkamer motiveert of zij wel of geen gevolg geeft aan het verzoek. Als de rekenkamer gevolg geeft aan het verzoek dan geeft zij onder vermelding van een plan van aanpak en een tijdsplanning aan welke invloed dat heeft op het onderzoeksprogramma.
Artikel 8 Intrekking oude verordening
De ‘Verordening Rekenkamer West Twente, vastgesteld op 10 november 2011 wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Twenterand, van 1 oktober 2024
De griffier,
A.G.M. Krone MSc, griffier
De voorzitter,
Mr. J.C.F. Broekhuizen, voorzitter
Deze verordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Kortheidshalve wordt verwezen naar de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer).
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen waarin de werkzaamheden van de rekenkamer zijn vermeld. De verordening is ontleend aan de modelverordening van de VNG. De verordening bevat regels over de rekenkamer, de vergoeding, de werkwijze bij de voorbereiding en verslaglegging over de onderzoeken. In de verordening zijn geen bepalingen opgenomen die ook al in de gemeentewet zijn opgenomen. Dat betekent dus dat de verordening steeds in samenhang met de hoofdstukken IVa (artikelen 81a tot en met 81k) en hoofdstuk XIa (artikelen 182 tot en met 185a) gelezen.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet). De rekenkamer bestaat uit één lid en een plaatsvervanger. Dat vloeit voort uit de gemaakte keuze om de rekenkamer in te richten via het directeursmodel. Een model waarmee we de afgelopen jaren naar tevredenheid hebben gewerkt. Er is geen aanleiding om een andere vorm te kiezen. Ook de nieuwe wettelijke bepalingen bieden deze mogelijkheid (artikel 81c). Dat artikel impliceert overigens wel dat er een plaatsvervanger dient te worden benoemd. Daarin voorziet dit artikel
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste lid, van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. Een te korte benoemingsperiode kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist.
Als de benoeming een bevoegdheid is van de raad dan is ook het ontslag en het op on-activiteit stellen een besluit van de raad.
De vergoeding van de directeurskosten maakt deel uit van het budget die aan het bureau dat na een Europese aanbestedingsprocedure voor de werkzaamheden van de rekenkamer beschikbaar is gesteld. Er is geen arbeidsrechtelijke verhouding tussen de gemeente en de (plv). directeur.
Artikel 5 Onderwerpkeuze en onderzoeksprogramma en -opzet
Deze verordening is vooral gericht op het werkwijze in de afstemming tussen rekenkamer en de gemeenteraad. De raad is op twee momenten belangrijk. In dit artikel wordt de voorbereiding geregeld. Voorop staat dat de rekenkamer haar eigen onderzoeksonderwerpen, maar dat daarbij een logische afstemming of consultatie met de raad plaatsvindt is wenselijk. Binnen de autonome bevoegdheid van de rekenkamer vindt het overleg plaats met het presidium. Deze procedure komt overeen met de aanpak die gebruikelijk was in de afgelopen jaren. Nieuw is dat de rekenkamer op verzoek van de raad c.q. het presidium aan de rekenkamer kan vragen een specifiek onderzoek te doen. Dit lid regelt dan op welke wijze hiermee omgegaan moeten worden. Indien een aanvullende vraag niet past binnen het programma of budget, dan is het aan de raad om in de onderzoeksvraag op een andere wijze te voorzien door een ander bureau te vragen of aanvullend budget beschikbaar te stellen. Deze bepaling vloeit voort uit artikel 182, lid 2 van de gemeentewet.
Artikel 6. Behandeling door de raad
De rekenkamer is een orgaan van de raad en de onderzoeksrapporten worden dan ook voorgelegd en behandeld in de raad. Dit artikel voorziet in de procedure voor de behandeling van de onderzoeksrapporten.
In dit artikel is de evaluatie van de werkwijze van de rekenkamer belegd bij het presidium. Het presidium staat het dichtst bij de rekenkamer (voor wat betreft de onder meer de onderwerpkeuze) en heeft dus het beste zicht op de werkzaamheden.
Artikel 8. Intrekking oude verordening
Omdat er maar een verordening kan gelden, dient de oude verordening ingetrokken te worden. Door de opneming van dit artikel wordt met de vaststelling van de nieuwe verordening de oude gelijktijdig ingetrokken.
Artikel 9 (Inwerkingtreding) en 10 (Citeertitel)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-432957.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.