Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 431944 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 431944 | beleidsregel |
Gemeente Stichtse Vecht Uitvoerings- en Handhavingsstrategie Vergunningen, toezicht en handhaving 2022-2025
Samen zorgen voor een leefbare, veilige, gezonde en duurzame fysieke leefomgeving in Stichtse Vecht!
Het college van Burgemeester en wethouders heeft op 21juni 2022 de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2022 - 2025 gemeente Stichtse Vecht en het Bijlagenboek U&H strategie 2022 - 2025 gemeente Stichtse Vecht vastgestelt voor de overige taken (thuistaken) die de gemeente Stichtse Vecht zelf uitvoert.
Het Handhavingsuitvoeringsbeleid (2015 - 2018 1® herziening) intrekken en vervangen voor de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2022 - 2025 op gebied van de overige taken (thuistaken).
De Omgevingsanalyse is een instrument dat we hebben toegepast om onze (toekomstige) ‘Omgeving’ zo goed en volledig mogelijk in beeld te brengen. Met de (toekomstige) ‘Omgeving’ bedoelen we de omgeving binnen onze gemeente in de meest brede zin, het gehele grondgebied (fysieke leefomgeving/openbare ruimte) met al haar kenmerken (gebouwen, bewoners/bedrijven/instellingen, natuur etc.) waarvan we (niet) weten of en in hoeverre hier sprake is van risico’s en/of risicovolle activiteiten en/of ontwikkelingen.
De gemeente kan niet alles toetsen, controleren en vervolgens handhavend optreden. Dit betekent dat er keuzes moeten worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. Hiervoor is een omgevingsanalyse uitgevoerd gevolgd door een risicoanalyse. De uitwerking van deze analyses vindt u in hoofdstuk 5 en 6 van het bijlagenboek. Hieronder treft u de uitkomsten van de risicoanalyse vertaald naar prioriteiten die wij stellen naast de landelijke prioriteiten. De prioriteitsstelling geldt als beleidsuitgangspunt. Zij is niet in beton gegoten. Indien de situatie daarom vraag kan maatwerk worden geleverd en gemotiveerd van de prioritering worden afgeweken.
Welke strategieën passen we toe om naleving te borgen en bevorderen?
Besluitvorming op (vergunnings-)aanvragen, toezicht en handhaving zijn een kerntaak van de gemeente, die hierin duidelijk haar verantwoordelijkheden heeft en neemt. Bestuur, directie, leidinggevenden en de medewerkers van het team (de teams) hebben ieder hun eigen rol en verantwoordelijkheid. Op pagina 28/29 van het U&H- bijlagenboek wordt dit nader uitgewerkt. Hieronder een korte beschrijving van de organisatie en de kwaliteitscriteria die van toepassing zijn.
De uitvoering van de U&H-taken op het gebied van de Wabo, APV en Bijzondere Wetten, is ondergebracht bij de teams Omgeving en vergunningen, Leefomgeving en toezicht buiten en Bedrijfsvoering leefomgeving. De volgende taken (functies) worden onderscheiden:
De in dit beleidsplan beschreven doelen en prioriteiten worden in beginsel uitgevoerd worden binnen het beschikbare budget. Indien blijkt dat de formatie bijstelling behoeft dan zal dit via de reguliere begrotingscyclus worden aangekaart.
Dit beleidsplan maakt onderdeel uit van de beleids- en uitvoeringscyclus (Big-8) zoals wettelijk vastgelegd in de Wabo, het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële Regeling Omgevingsrecht (Mor) (straks de Omgevingswet en het Omgevingsbesluit). Door het volgen van deze beleidscyclus wordt een adequaat niveau van uitvoering van de U&H-taken in de organisatie geborgd. De kwaliteit van de uitvoering van deze taken wordt bovendien geborgd door de op 30 januari 2018 door de raad vastgestelde ‘’Verordening Kwaliteitsverordening Omgevingskwaliteit gemeente Stichtse Vecht’’. In deze verordening is aangegeven dat de gemeente bij de uitvoering van de U&H-taken als uitgangspunt de kwaliteitscriteria 2.2 hanteert. Zowel de toezichthouders, als de Boa’s zijn aangewezen en aangesteld door het college van B&W voor de uitvoering van hun taken waarbij er op persoons- en functieniveau een scheiding is tussen vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de activiteiten met betrekking tot milieu is bij de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) sprake van een roulatiesysteem waardoor niet steeds dezelfde ambtenaren bij dezelfde inrichtingen betrokken zijn.
Ook bepalen de kwaliteitscriteria 2.2 op welke wijze de gemeentelijke organisatie borgt dat de uitvoering van de U&H-taken structureel op een adequaat niveau plaatsvindt. Instrumenten om deze kwaliteit te borgen, zijn bijvoorbeeld de (voorliggende) U&H-strategie, jaarlijkse uitvoeringsprogramma’s, werkprocessen, protocollen en monitoring en verslaglegging. Vanuit haar taak tot Interbestuurlijk toezicht (IBT) ziet de Provincie Utrecht hierop toe en de rapportages worden ter informatie aan de gemeenteraad gezonden.
Sluitstuk van de toepassing en uitvoering van het beleid en de diverse processen is de verantwoording over de inspanningen en -resultaten. Daarin staat de vraag centraal of de geleverde inspanningen hebben bijgedragen aan het realiseren van de gestelde doelen. Daarmee wordt de beleids- en uitvoeringscyclus gesloten. Het is dus belangrijk te weten of de ingezette maatregelen succesvol zijn geweest. Daarom moet beleid periodiek geëvalueerd en gemonitord worden.
De evaluatie bestaat uit het beoordelen van jaarresultaten en het effect van de jaarresultaten op de uitgangspunten en doelstellingen uit het beleid. Ten aanzien van het beleid wordt periodiek monitoring toegepast om de tussenresultaten te beoordelen, wordt jaarlijks verslag gelegd over het jaarprogramma en tussentijds het beleid geëvalueerd. Hieronder worden monitoring, verantwoording en evaluatie van het beleid verder toegelicht.
Een goede registratie van handhavingszaken vergemakkelijkt het vervolgtraject (repressief toezicht en sancties) en verschaft inzicht in de hele keten vanaf een geconstateerde overtreding tot en met de naleving. Het voordeel hiervan is dat alle handhavingspartners profiteren van de informatie. Het registreren van kwantitatieve en kwalitatieve handhavingsgegevens is met name van belang voor het te voeren beleid, de in te zetten capaciteit en de verantwoording naar het bestuur en management.
De voortgang van toezicht en handhaving wordt periodiek gemonitord. De monitoring geschiedt op basis van de activiteitenkaarten in het U&H-uitvoeringsprogramma. Deze monitoring wordt gebruikt om te beoordelen of er voldoende voortgang wordt behaald in het programma. De ODRU en de VRU rapporteren periodiek aan de gemeente over de behaalde resultaten.
Na afloop van het kalenderjaar wordt een jaarverslag opgesteld voor het college, waarin wordt gerapporteerd over de toepassing van het U&H-beleid en het U&H- uitvoeringsprogramma. Het jaarverslag wordt bekend gemaakt aan de gemeenteraad en de provincie in het kader van het interbestuurlijk toezicht.
Het college heeft op 12 mei 2015 het integraal handhavingsbeleid gemeente Stichtse Vecht 2015- 2018 vastgesteld. Op 16 april 2019 is dit beleid voor de duur van een jaar verlengd. Gedurende de verleningsperiode is dit beleid geëvalueerd. Bij het opstellen van voorliggende U&H-strategie zijn de leerpunten van de beleidsperiode 2015-2020 meegenomen. De in deze periode doorgevoerde wetswijzigingen en de naar verwachting komende wijzigingen in wet- en regelgeving en beleid hebben ook hun plek gekregen in de voorliggende U&H-strategie. De evaluatie van de beleidsperiode 2015-2020 is opgenomen in het U&H-Bijlagenboek op pagina 30.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-431944.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.