2024-10-10 Marshalllaan, Zuidwest, Eenrichtingsweg, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 12759424

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat

vanwege de herinrichting van de Bernadottelaan – Bevinlaan en omgeving er diverse verkeersmaatregelen genomen dienen te worden, waaronder deze;

 

dat

naast de aanpassingen van de infrastructuur ook de verkeersmaatregelen aangepast dienen te worden naar de nieuwe situatie;

 

dat

door deze herinrichting de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid voor de weggebruikers verbetert en draagt bij aan de doelen van het Mobiliteitsplan 2040;

 

dat

om de functie van de weg als woonstraat te waarborgen de wegen ingericht worden als verblijfsgebied volgens de principes van Duurzaam Veilig;

 

dat

Gezond Stedelijk Leven voor iedereen de lange termijnvisie is van de gemeente Utrecht. Dit houdt in dat iedereen gezond en prettig kan wonen en werken in de groeiende stad;

 

dat

met de herinrichting de straten zo veel mogelijk versmald worden om de rijsnelheid te verlagen, de oversteekbaarheid te verbeteren en meer ruimte voor voetgangers en groen te maken. Dit betekent dat na de herinrichting al het parkeren in parkeervakken georganiseerd wordt. Waar mogelijk wordt haaksparkeren vervangen door langsparkeren (bijvoorbeeld Bernadottelaan) om zo meer ruimte voor groen, beter doorlopende looproutes voor voetgangers en een veiliger situatie voor fietsers te maken;

 

dat

belangrijke projectdoelstellingen bij de herinrichting van de Bernadottelaan - Bevinlaan en omgeving zijn:

  • aanpakken van achterstallig onderhoud aan het riool en de wegen

  • vergroten van de leefbaarheid in de buurt voor verblijven en ontmoeten

  • verbeteren van de verkeersveiligheid in 30 km per uur straten (duurzaam verkeersveilig)

  • aanpassen van de woonomgeving tegen klimaatverandering (klimaatbestendige inrichting)

  • vervangen van (niet functionele) verharding door groen en bomen

 

dat

de herinrichting van de buurt in een integrale aanpak van de openbare ruimte voorziet om zo weinig mogelijk hinder voor gebruikers te veroorzaken en om zo (kosten)efficiënt mogelijk te werken. Door groot onderhoud en vervanging te combineren met de herinrichting hoeft de straat maar één keer open;

 

dat

met deze herinrichting van de Bernadottelaan - Bevinlaan en omgeving werk van werk gemaakt wordt en wordt de openbare ruimte van de Bernadottelaan, de Nansenlaan, de De Gasperilaan, de Bevinlaan en gedeeltes van de Rooseveltlaan, de Marshalllaan en de Trumanlaan vernieuwd. De buurt wordt groener gemaakt en klaar voor de toekomst in het kader van de klimaatadaptie;

.

dat

bij de vernieuwing van het riool een gescheiden stelsel komt, zodat het regenwater niet meer afgevoerd wordt, maar infiltreert in de bodem. Aan het project zijn ambities verbonden zoals klimaatadaptatie, circulariteit en duurzaamheid;

 

dat

door het verlagen van de maximum snelheid en het aanleggen van oversteekplaatsen voor de voetganger de verkeersveiligheid verbeterd wordt;

 

dat

vanaf 2021 standaard snelheidsremmers in de vorm van drempels of drempelplateau’s toegepast worden. Echter vanwege de busroute worden drempelplateau’s in plaats van drempels op de Marshalllaan, Van Heuven Goedhartlaan en Bernadottelaan aangebracht Extra snelheidsremmende maatregelen in de vorm van drempels op deze locaties behoren niet tot de mogelijkheden vanwege de route van de bus;

 

dat

om te hard rijden in de wijk te ontmoedigen, krijgen hoofd- en dwarslanen een inrichting die past bij 30 km per uur. Rijlopers worden versmald naar 4.80 m breed en uitgevoerd in gebakken klinkers in plaats van asfalt. In de woonstraten met expeditieverkeer en/of permanente busroute vindt een optische versmalling van de rijloper plaats naar 5.80 m breed. Door het versmallen van de rijbaan en het toepassen van gebakken klinkers gaat de snelheid van gemotoriseerd verkeer omlaag en verbetert de oversteekbaarheid van voetgangers;

 

dat

het aantal parkeerplaatsen binnen het projectgebied in orde grootte gelijk blijft, maar worden beter over de straten verspreid, zodat vergroting van de plantsoenen en vergroening in de dwarslanen mogelijk wordt;

 

dat

gehandicaptenparkeerplaatsen (met parkeervergunning) behouden blijven;

 

dat

de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten gegarandeerd is. De rijbanen zijn voldoende breed om met grotere voertuigen, zoals een brandweerwagen, te kunnen berijden;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de bestaande eenrichtingsweg sluitend gemaakt wordt en wordt de rijrichting op dit gedeelte van de Marshalllaan richting de Peltlaan verduidelijkt;

 

dat

deze herinrichting mede tot stand gekomen is middels een participatie traject (inspraakprocedure) waarbij bewoners, gebruikers, ondernemens en belanghebbenden van de buurt hun meningen, ideeën en ervaringen kenbaar hebben kunnen maken;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de toekomstige situatie in overeenstemming gebracht wordt met de vigerende wet- en regelgeving;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 15oktober 2024 voor onderstaande locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

Zuidwest

 

Marshalllaan (ter hoogte van de hoek met de Bevinlaan; wegvak: tussen de Bevinlaan en de Peltlaan)

 

Vaststellen: Eenrichtingsweg (C3) volgens bijlage 1 van het RVV 1990

 

 

Vast te stellen C3

 

 

Marshalllaan (ter hoogte van de middenberm nabij het appartementencomplex huisnummers 139D tot en met 143M (oneven); wegvak: tussen de Bevinlaan en de Peltlaan)

Vaststellen: Eenrichtingsweg (C2) volgens bijlage 1 van het RVV 1990: in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

 

 

Vast te stellen C2

 

 

 

Utrecht, 10 oktober 2024

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

Gepubliceerd op 14 oktober 2024in het Gemeenteblad.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

Naar boven