Verkeersbesluit aanpassing aan de Olingermeeden te Appingedam in de gemeente Eemsdelta

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Kenmerk: Z/22/187109

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een weg die in beheer is bij de gemeente Eemsdelta.

Aanleiding

In het kader van de scholentransitie is aan de Olingermeeden in Appingedam een nieuw kindcentrum gebouwd. De Olingermeeden is als gevolg daarvan verlegd en er zijn verschillende verkeersmaatregelen nodig, om zo een veilige schoolomgeving te creëren.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

  • vanuit de scholentransitie meerdere kindcentra worden gebouwd in de gemeente Eemsdelta;

  • ook aan de Olingermeeden een nieuw kindcentrum is gebouwd;

  • een kindcentrum veel verkeer aantrekt;

  • de toename van verkeer invloed heeft op de schoolomgeving;

  • verschillende verkeersmaatregelen nodig zijn om de omgeving aan te laten sluiten op de nieuwe situatie;

  • in verband met de veiligheid van het verkeer en ter regulering van het verkeer het noodzakelijk is te bepalen dat het pad aan de noord- en noordwestzijde De Olingermeeden wordt aangewezen als fietspad.

  • in verband met de aard en de gesteldheid van de betrokken wegen en weggedeelten , het karakter en de functie van de omgeving zijnde een schoolzone, de overlast veroorzaakt door het verkeer en bestendigheid van de veiligheid op de weg het noodzakelijk is te bepalen dat in het gebied binnen de bebouwde kom van Appingedam een 30 km/h zone wordt vastgesteld op de Olingermeeden en wel het gedeelte gelegen tussen de Westerkade en perceel 60;

  • in verband met de aard en de gesteldheid van de betrokken wegen en weggedeelten, het karakter en de functie van de omgeving en daarin liggende zijnde een schoolzone, de overlast veroorzaakt door het verkeer en bestendigheid van de veiligheid op de weg het noodzakelijk is te bepalen dat in het gebied begrensd door de Westerkade en ter hoogte van perceel 60 een parkeerzone wordt vastgesteld. Op de Olingermeeden en wel het gedeelte gelegen tussen de Westerkade en perceel 60;

  • krachtens artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

     

 

 

 

 

Motivering

Uit het oogpunt van

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

is het gewenst om de situatie in en rondom De Olingermeeden te wijzigen.

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord. Het advies van de politie is vastgelegd in document met kenmerk 2024164346.

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta besluit:

  • 1.

    Op de openbare weg De Olingermeeden wordt een bord G11 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht tot fietspad.

  • 2.

    Op de openbare weg Olingermeeden wordt bord A1 zone (30 km/h) en bord A1 einde zone (30km/h) uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht.

  • 3.

    Op de openbare weg Olingermeeden wordt bord E1 begin zone en E1 einde zone aangebracht tot parkeerzone.

  • 4.

    Op de openbare weg de Olingermeeden, en wel de secundaire rijbaan worden borden C2 en C3 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht èènrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. De maatregel is nodig om de veiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer en de betrekkelijk geringe breedte van de secundaire rijbaan Olingermeeden is het noodzakelijk dat dit gedeelte in één richting gesloten wordt verklaard voor bestuurders.

  • 5.

    Op de openbare weg de Olingermeeden, en wel de secundaire rijbaan worden borden E6 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht "gehandicaptenparkeerplaats" voor 4 plaatsen. De maatregel is nodig om de gehandicaptenvoertuigen zo dicht mogelijk bij de hoofdingang van de school te laten parkeren in verband met de beperkte mobiliteit van de gehandicapten.

  • 6.

    Op de openbare weg de Olingermeeden, en wel de secundaire rijbaan worden borden E5 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht "Taxistandplaats" voor 14 plaatsen. De maatregel is nodig om de leerlingen zo dicht mogelijk bij de hoofdingang van de school te laten parkeren in verband met de beperkte mobiliteit. Het overige verkeer ondervindt hier geen hinder van.

  • 7.

    Op de openbare weg van de Olingermeeden, en de secundaire rijbaan worden borden E8 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht tot “parkeergelegenheid voor speciale categorie” met onderbord OB206 “maandag tot en met vrijdag, van 8:00 tot en met 16:00, maximaal 15 minuten”. Ten gevolge van de sterke toename van de parkeerdruk zijn er voor ouders die de kinderen naar school brengen geen parkeermogelijkheden om de kinderen veilig uit de auto te laten stappen. Door deze maatregel kunnen kinderen van de nabijgelegen school veilig naar de school wandelen zonder daarbij de Olingermeeden de secundaire rijbaan over te hoeven steken.

 

 

Appingedam, 29 mei 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Namens dezen,

Teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen

 

 

 

Mededelingen

Inzage besluit

Dit besluit is gepubliceerd via https://www.officielebekendmakingen.nl/ en Eemsbode en ligt eveneens gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie te Appingedam, Delfzijl en Loppersum. U kunt dit besluit op afspraak inzien gedurende openingstijden.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta, Postbus 15, 9900 AA Appingedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven