Verkeersbesluit Campus Eemsdelta te Appingedam in de gemeente Eemsdelta

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Kenmerk: Z/22/187146

 

Bevoegdheid

  • Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een weg die in beheer is bij de gemeente Eemsdelta.

Aanleiding

In Appingedam wordt op het campusterrein van Eemsdelta een nieuwe campus gebouwd. Dit heeft tijdens de bouw gevolgen voor het verkeer en de verkeersstromen op de campus. Hiervoor zijn maatregelen gewenst om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de WWV 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, en maatregelen op of aan de weg, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens A1, A2, C2, C3, C4 en E8 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

  • de verkeersbewegingen naar de Campus Eemsdelta aan de Jan Bronsweg, Solwerderweg en de Delzijlsterweg toegenomen zijn;

  • er vanuit het programma Scholentransitie ingezet wordt op een veilige verbinding naar de Campus Eemsdelta;

  • in verband met de aard en de gesteldheid van de betrokken wegen en weggedeelten, het karakter en de functie van de omgeving zijnde een schoolzone, overlast veroorzaakt door het verkeer en bestendigheid van de veiligheid op de weg het noodzakelijk is te bepalen dat in het gebied binnen de bebouwde kom van Appingedam een 30 km/h zone wordt vastgesteld;

  • dit het gebied grenzend aan de Jan Bronsweg, N360, Weg naar den Dam, Trekweg en het Damsterdiep op de openbare weg Olingermeeden betreft;

  • de locatie voorzien wordt van een Kiss & Ride strook welke met borden zal worden aangegeven conform bijbehorend ontwerp.

Motivering

Uit het oogpunt van

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • is het gewenst dat er maatregelen worden getroffen om de veiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer te waarborgen.

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord. Het advies van de politie is vastgelegd in document met kenmerk 2024254329.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta besluit:

  • 1.

    Overwegende dat in verband met de aard en de gesteldheid van de betrokken wegen en weggedeelten , het karakter en de functie van de omgeving zijnde een schoolzone, de overlast veroorzaakt door het verkeer en bestendigheid van de veiligheid op de weg het noodzakelijk is te bepalen dat in het gebied binnen de bebouwde kom van Appingedam een 30 km/h zone vastgesteld en aangebracht middels borden A1 zone (30km/h) en A2 einde zone (30km/h bijlage 1 RVV 1990, en wel het gebied begrens door de Jan Bronsweg, N360, Weg naar den Dam oostzijde onmiddellijk ten zuiden van de nieuwe aansluiting naar de nieuwe tijdelijke huisvesting, Trekweg en het Damsterdiep.

  • 2.

    Op de verbindingsweg tussen de Jan Bronsweg en de Pastorielaan worden borden E8 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht tot “parkeergelegenheid voor speciale categorie” met onderbord OB206 “maandag tot en met vrijdag, van 8:00 tot en met 16:00, maximaal 15 minuten”. Ten gevolge van de sterke toename van de parkeerdruk zijn er voor ouders die de kinderen naar school brengen geen parkeermogelijkheden om de kinderen veilig uit de auto te laten stappen. Door deze maatregel kunnen kinderen van de nabijgelegen school veilig naar de school wandelen.

  • 3.

    Op de verbindingsweg tussen de Jan Bronsweg en de Pastorielaan en vanaf de Pastorielaan naar de nieuwe verbindingsweg in verlengde van de N360 worden borden C2 en C3 uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht éénrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. De maatregel is nodig om de veiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer en de betrekkelijk geringe breedte van de weg is het noodzakelijk dat dit gedeelte in één richting gesloten wordt verklaard voor bestuurders.

  • 4.

    Overwegende Dat in verband met de veiligheid van het verkeer en ter regulering van het verkeer het noodzakelijk is te bepalen dat het pad aan de zuidzijde-van de N360 tussen de Jan Bronsweg en de op- en afrit van de N33 westzijde en het pad gelegen tussen de Pastorielaan en het pad ten zuiden van de N360 wordt aangewezen als fiets- bromfietspad wordt een bord G12a uit Bijlage 1, RVV 1990 aangebracht tot fiets- bromfietspad.

  • 5.

    Op de openbare weg de aan de zuidzijde van de N360 met het fiets- bromfietspad gelegen tussen de Pastorielaan en het fiets- bromfietspad aan de zuidzijde van de N360 worden haaientanden als bedoeld in artikel 1 onder p van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens aangebracht tot “haaientanden” met bord B6.

  • 6.

    Overwegende dat in verband met de ïntensiteit- en veiligheid- en een vlotte doorstroming van het verkeer en de genomen infrastructurele maatregelen het noodzakelijk is te bepalen dat het brom- fietsverkeer op het brom-fietspad voorrang heeft op het verkeer komende van de verbindingsweg zuidzijde.

 

Appingedam, 29 mei 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Namens dezen,

Teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen

 

 

 

 

 

 

Mededelingen

Inzage besluit

Dit besluit is gepubliceerd via https://www.officielebekendmakingen.nl/ en Eemsbode en ligt eveneens gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie te Appingedam, Delfzijl en Loppersum. U kunt dit besluit op afspraak inzien gedurende openingstijden.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta, Postbus 15, 9900 AA Appingedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

 

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven