Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Jacobus Ahrendlaan

Onderwerp: Tijdelijke afsluiting

Nummer: XS-24100310.580

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Op het bedrijventerrein “De President” in Hoofddorp wordt aan de Jacobus Ahrendlaan een nieuw, duurzaam hotel gebouwd. “Hotel de President” krijgt een oppervlakte van ca. 13.000 m2 en bestaat uit 349 kamers. Naast de ruim 300 hotelkamers omvat het gebouw o.a. een receptie met lobby, ontbijtzaal, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte.

 

Inmiddels is het hotel al in aanbouw, waarbij de omliggende wegen nog begaanbaar zijn. Echter vanwege de veiligheidszone rondom het gebouw vanaf een bouwhoogte van 20,00 meter, moeten er bouwhekken op 5,00 meter afstand van het gebouw worden geplaatst conform de ‘Landelijke Richtlijn Bouw- Sloopveiligheid’. Dit betekent dat de bouwhekken 1,00 meter op de openbare weg komen te staan.

 

De rijbaan is ongeveer 6,00 meter breed, waardoor er dus ongeveer 5,00 meter overblijft. Kleine voertuigen kunnen elkaar nog wel passeren, maar grotere voertuigen niet. Bovendien wordt het zicht door de bouwhekken belemmerd waardoor het verkeerveiliger is om een deel van de openbare weg tijdens de bouwwerkzaamheden geheel af te sluiten. Het gaat dan om een afsluiting van de Jacobus Ahrendlaan, tussen de Johan Enschedélaan en de Anton Jurgenslaan voor een periode van ongeveer 6 maanden vanaf medio september 2024.

 

Aangezien het bedrijventerrein “De President” nog niet volledig ontwikkeld is gaat het om een zeer luwe straat. Hierdoor is de impact van deze tijdelijk afsluiting nihil. Daarnaast kunnen nood- en hulpdiensten in geval van een calamiteit er altijd langs en blijven de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bereikbaar.

 

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, uitgezonderd bouwverkeer, op de Jacobus Ahrendlaan, tussen de Johan Enschedélaan en de Anton Jurgenslaan in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord “uitgezonderd bouwverkeer” en door het plaatsen van borden conform model C16 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

2. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf medio september 2024 tot en met uiterlijk 30 april 2025;

Om extra te benadrukken dat dit gedeelte van het bedrijventerrein “De President” dood loopt, wordt tevens bord L8 geplaats bij het entree van het gebied vanaf de Johan Enschedélaan. Dit bord is niet verkeersbesluit-plichtig. De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2024-008-005.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan zeer gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners omdat deze er niet zijn op dit bedrijventerrein.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven. Aan de Jacobus Ahrendlaan zijn twee bestaande bedrijven die voor het aan- en afrijden geen gebruik maken van het afgesloten gedeelte van de Jacobus Ahrendlaan. Er is dan nog één ander bedrijf, formeel gelegen aan de John Henry Wiltonlaan. De hoofdontsluiting van dit bedrijf gaat via de Spoorlaan, waardoor dit niet conflicteert met de afsluiting van de Jacobus Ahrendlaan.

Dit bedrijf heeft wel een uitgang aan de Anton Jurgenslaan, waardoor dit verkeer normaal gesproken via de Jacobus Ahrendlaan richting de Johan Enschedélaan rijdt. Echter kan dit verkeer via de Hub van Doornelaan ook richting de Johan Enschedélaanlaan rijden wat maximaal 500 meter extra is.

 

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De Jacobus Ahrendlaan is een ontsluitingsweg voor bedrijven op de bedrijventerrein en derhalve niet bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Regulier gemotoriseerd verkeer is, zoals eerder aangeven, beperkt aanwezig en kunnen via een andere route op dit bedrijventerrein hun weg vinden.

Niet gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor niet gemotoriseerd verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten omdat zij er in geval van een calamiteit altijd doorheen kunnen.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders omdat er een parkeerverbodzone is ingesteld op de bedrijventerrein. De parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen blijven bovendien bereikbaar.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en is de bereikbaarheid gegarandeerd. Bovendien betreft dit een tijdelijke situatie voor een periode van ongeveer 6 á 7 maanden. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn waarbij geen belangen onevenredig worden geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

Omdat het om een tijdelijke situatie van ongeveer 6 á 7 maanden gaat, waarbij geen belangen onevenredig worden geschaad, heeft er geen participatietraject plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-09-2024 en op 17-09-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2024-008-005, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, uitgezonderd bouwverkeer, op de Jacobus Ahrendlaan, tussen de Johan Enschedélaan en de Anton Jurgenslaan in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord “uitgezonderd bouwverkeer” en door het plaatsen van borden conform model C16 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

2. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf medio september 2024 tot en met uiterlijk 30 april 2025;

 

3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11-10-2024.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven