Besluit tot het vervallen verklaren van grafrechten

De teammanager Burgerzaken:

 

Overwegende dat:

 

  • het college op grond van artikel 30 lid 2 van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Súdwest-Fryslân 2022 (hierna: de Beheerverordening) verplicht is het register van rechthebbenden op particuliere graven actueel te houden;

 

  • de rechthebbenden dan wel de nabestaanden van de rechthebbenden van de particuliere graven die voorkomen op de bijlage bij dit besluit niet via de bevolkingsadministratie zijn te achterhalen;

 

  • de rechthebbenden dan wel de nabestaanden van rechthebbenden niet op aanschrijvingen hebben gereageerd;

 

  • tenminste één jaar via een publicatie bij de ingang van de begraafplaats, een aandachtsticker of een bordje bij het graf een mededeling is geplaatst, maar dit geen resultaat heeft opgeleverd;

 

  • de Beheerverordening de mogelijkheid biedt grafrechten vervallen te verklaren als de rechthebbende is overleden en het recht niet binnen zes maanden na het overlijden is overgeschreven op een nieuwe rechthebbende;

 

  • de rechten op de particuliere graven niet binnen zes maanden na het overlijden zijn overgeschreven op een nieuwe rechthebbende;

 

  • de bovenstaande ontwikkelen aanleiding geven de grafrechten die zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit vervallen te verklaren;

 

Gelet op artikel 17 lid 3 en artikel 18 lid 2 onder d van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Súdwest-Fryslân 2022 en het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024

 

BESLUIT:

  • 1.

    De rechten vervallen te verklaren op de particuliere graven die zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

  • 2.

    Dit besluit bekend te maken in het Gemeenteblad en op de mededelingenborden bij de ingangen van de betreffende gemeentelijke begraafplaatsen.

 

Sneek, 2 oktober 2024,

De teammanager Burgerzaken

J.W. Steringa

Bent u het niet eens met dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. U doet dit door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân. Let erop dat u reageert binnen zes weken na de verzenddatum van onze brief.

 

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam en adres

• de datum

• het besluit waartegen u bezwaar maakt

• de redenen waarom u bezwaar maakt

• uw handtekening

 

Stuur uw brief naar:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân

Postbus 10.000

8600 HA SNEEK

 

U kunt ook digitaal bezwaar maken via www.sudwestfryslan.nl. Daarvoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

 

Wilt u de beslissing op uw bezwaar niet afwachten omdat u snel antwoord moet hebben?

Als u bezwaar maakt, blijft ons besluit in ieder geval geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Wilt u de beslissing op uw bezwaar niet afwachten en snel duidelijkheid? Vraag dan de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening. Dit betekent dat de rechter snel naar uw verzoek kijkt en alvast een voorlopige uitspraak doet.

Het adres van de voorzieningenrechter is:

Voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

U moet hiervoor wel kosten betalen. Vraag dit na bij de rechtbank.

Naar boven