Regeling melden financiële belangen gemeente Dalfsen 2024

 

Deze regeling wil duidelijkheid bieden aan werknemers over het hebben, houden en melden van financiële belangen. Werknemers krijgen zo antwoorden op vragen op wat mag en moet en welke functies bijzondere verplichtingen met zich meebrengen.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Financiële belangen: het bezit van en transacties van effecten en onroerend goed en de deelname in bedrijven, die de belangen van de gemeente kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling en waardoor een onafhankelijke besluitvorming door de werknemer niet mogelijk is.

 

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

GEMEENTE DALFSEN waardeert het in algemene zin positief wanneer werknemers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de werknemer en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

 

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De werknemer heeft geen financiële belangen in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

 

Artikel 4 Meldingsplicht financiële belangen

De werknemer is verplicht financiële belangen te melden en toestemming te vragen bij de gemeente, indien:

  • 1.

    er een financiële relatie is tussen de gemeente of de functie van de werknemer en de organisatie waarin de financiële belangen van toepassing zijn, en/of

  • 2.

    er een risico is dat de financiële belangen een goede functievervulling in de weg staan.

 

Artikel 5 Meldingsplicht financiële belangen

Werknemers met de volgende functies zijn verplicht het hebben van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, dan wel financiële belangen door het bezit of de transactie van onroerend goed, te melden:

  • Gemeentesecretaris ;

  • Concernmanager ;

  • Teamleider ;

  • Treasurer;

  • Concerncontroller ;

  • Budgethouder.

De melding dient plaats te vinden via het daartoe vastgestelde formulier. De gemeentesecretaris kan bepalen dat het bepaalde in dit artikel eveneens van toepassing is op andere werknemers die integriteitgevoelige functies vervullen.

 

Artikel 6 Toestemming financiële belangen

Toestemming voor het hebben van financiële belangen wordt schriftelijk verleend. Toestemming voor de gemeentesecretaris, wordt door het college verleend, toestemming voor de concernmanagers teamleiders, treasurer, concerncontroller en budgethouders wordt door de gemeentesecretaris verleend. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de werknemer ter kennis gebracht. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.

 

Artikel 7 Register

Team P&O houdt een centraal register bij van de geregistreerde financiële belangen.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2024 en kan worden aangehaald als ‘Regeling melden financiële belangen Gemeente Dalfsen 2024.

 

Naar boven