2024-10-9 Weerdsingel O.Z., Noordoost, Eenrichtingsweg, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 12679300

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat

door de groei van de stad en de wenselijke verschuiving van auto naar fiets het fietsverkeer in en rond de binnenstad de komende jaren sterk zal toenemen waarbij de verwachting is dat tot 2040 de toename ca 70% zal zijn;

 

dat

de gemeente Utrecht de groei van het gebruik van de fiets wil faciliteren door het aanbieden van een goed fietsnetwerk met veel keuzemogelijkheden in de routes;

 

dat

met name de veelgebruikte binnenstadsas (fietsroute Vredenburg / Lucasbolwerk) nog drukker zal worden en zonder alternatieven zijn comfort en de (verkeers)veiligheid als fietsroute kan verliezen;

 

dat

met het inrichten van de straten rondom de binnenstad als comfortabele en herkenbare fietsroutes de drukte gespreid zal worden waarmee een belangrijke ambitie uit het Mobiliteitsplan 2040, het stimuleren van de fiets als gezonde, schone en veilige vervoerswijze, gerealiseerd kan worden;

 

dat

de straten aan de buitenzijde van de singels een belangrijke schakel in het netwerk van fietsroutes rond de binnenstad zijn;

 

dat

de herinrichting van de Weerdsingel O.Z. aansluit bij de reeds heringerichte Wittevrouwensingel, Maliesingel en de Tolsteegsingel, met een groene inrichting die meer aansluit bij het monumentale beeld en met brede goed herkenbare en gebruiksvriendelijke fietsstroken in rood asfalt;

 

dat

vanwege de herinrichting van dit gebied diverse verkeersmaatregelen genomen dienen te worden, waaronder deze;

 

dat

naast de aanpassingen van de infrastructuur ook de verkeersmaatregelen aangepast dienen te worden naar de nieuwe situatie;

 

dat

door deze herinrichting de kwaliteit van de openbare ruimte, leefbaarheid van omwonenden en de verkeersveiligheid voor de weggebruikers verbetert en bijdraagt aan de doelen van het Mobiliteitsplan 2040;

 

dat

de huidige verhoogde scheiding tussen het fietspad en de rijbaan ter hoogte van de Weerdsingel O.Z.47 komt te vervallen;

 

dat

naar aanleiding van het vervallen van de rijbaanscheiding met de daarop staande verkeersborden de verplicht rijrichting op de Weerdsingel O.Z. hernieuwd moet worden vastgesteld;

 

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 1 september 2025voor onderstaande locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

Noordoost

 

Weerdsingel O.Z. (ter hoogte van huisnummer 48; wegvak tussen de Duifstraat en de Bellamystraat)

 

Vaststellen: Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee uitgezonderd (brom)fietsers (bord C2 conform Bijlage 1 van het RVV 1990met onderbord OB54)

 

C2 OB54

 

Afbeelding locatie

 

 

Utrecht, 9 oktober 2024

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

Gepubliceerd op 11 oktober 2024in het Gemeenteblad.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar.

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

Naar boven