Verkeersbesluit instellen voorrangsregelingen Spoorlijnpad en realiseren voetgangersoversteekplaatsen op Ophelialaan en Linnaeuslaan

Zaaknummer: Z24-108471

 

Burgemeester en wethouders van Aalsmeer besluiten tot het instellen van een voorrangsregeling op de t-kruising van het Spoorlijnpad met het fietspad richting Baanvak en de kruising Spoorlijnpad met de Ophelialaan en het realiseren van voetgangersoversteekplaatsen langs het Spoorlijnpad op de kruisingen met de straten Ophelialaan en Linnaeuslaan, zoals aangegeven op de in dit besluit opgenomen ‘Bestekstekening Spoorlijnpad Nieuwe situatie’ met tekeningnummer W1419-02.

 

Dit gebeurt door het plaatsen van borden B6 en L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek voor voetgangersoversteekplaatsen en haaientanden als bedoeld in artikel 12, aanhef en onder b.IV en b.VII.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d).

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

Het Spoorlijnpad wordt aangepakt en krijgt een kwaliteitsverbetering. Het fietspad maakt onderdeel uit van een hoofdfietsroutenetwerk en daarom wil de gemeente de fietsers hier voorrang geven op het overige verkeer. Ook voor de voetgangers worden op de kruisingen goede oversteekvoorzieningen gerealiseerd. De in dit verkeersbesluit opgenomen tekening is een bestekstekening waar de nieuwe situatie van het Spoorlijnpad op is aangegeven. De tekening is opgedeeld in de vier deelgebieden 1A, 1B, 1C en 1D.

 

Op de tekening van deelgebied 1A is de T-kruising van het Spoorlijnpad met de zijtak richting Baanvak weergegeven. De doorgaande fietsverbinding krijgt hier voorrang op verkeer komende vanaf Baanvak. Dit wordt gedaan door haaientandmarkering op het wegdek aan te brengen en een bord B6 te plaatsen.

 

In deelgebied 1B ligt de kruising van het Spoorlijnpad met de Ophelialaan. De kruising komt op een plateau te liggen. In de eerste fase wordt het plateau gecombineerd met het bestaande plateau van de kruising Spoorlaan-Ophelialaan. Het gedeelte Ophelialaan ter hoogte van de winkels wordt opnieuw ingericht. Bij deze werkzaamheden wordt ook de kruising met de Spoorlaan meegenomen. In de eindfase wordt het plateau ingekort tot de watergang en komen er verkeersdrempels op de Spoorlaan, voor de gelijkwaardige kruising met Ophelialaan te liggen. Om de voorrang voor fietsers te regelen wordt er haaientandmarkering aangebracht. Ten noorden van de fietsoversteek wordt een voetgangersoversteekplaats gerealiseerd middels zebrapadmarkering. Ter ondersteuning van de markering worden de borden B6 en L2 geplaatst.

 

In deelgebied 1C kruist het Spoorlijnpad de Linnaeuslaan. De fietsers hebben in de huidige situatie hier reeds voorrang. Voor voetgangers wordt hier een voetgangersoversteekplaats gerealiseerd met zebrapadmarkering op het wegdek en borden L2.

 

Deelgebied 1D laat het deel zien waar het Spoorlijnpad het parkeerterrein van MBO-school Yuverta kruist. Ook hier is de voorrang voor fietsers in de bestaande situatie reeds geregeld, maar wordt een voetgangersoversteek toegevoegd door zebrapadmarkering aan te brengen en borden L2 te plaatsen.

 

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Burgemeester en wethouders van Aalsmeer hebben deze bevoegdheid bij besluit van 30 juli 2013 gemandateerd aan burgemeester en wethouders van Amstelveen. Voor Amstelveen is een mandaatbesluit van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de medewerker ontwerp en voorbereiding van de gemeente.

 

Over het besluit heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, die namens de korpschef optreedt (art. 24 BABW).

 

De straten Baanvak, Spoorlijnpad, Ophelialaan en Linnaeuslaan liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Aalsmeer.

 

 

 

 

Tekening

 

 

 

Aalsmeer, 10 oktober 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer,

namens dezen,

R.A.C.M. Lommerse

Medewerker ontwerp en voorbereiding

Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en wethouders van Aalsmeer, t.a.v. de Bezwaarschriftencommissie, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.

Digitaal bezwaar maken is ook mogelijk. Dit kan via www.aalsmeer.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven