Verkeersbesluit gemeente Vlissingen, het aanwijzen van 21 laadplaatsen elektrische voertuigen

 

1.Besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna de WVW 1994) is het college van B&W bevoegd om een verkeersbesluit te nemen.

Burgemeester en wethouders hebben besloten:

 

het aanwijzen van een parkeerplaats (laadplaats) voor een elektrisch voertuig in de

  • Adriatischezeestraat te Oost- Souburg, één parkeervak naast de al gelegen laadplaatsen ter hoogte van huisnummer 15, vanwege laaddruk in deze wijk;

  • Zeewijksingel te Oost-Souburg, het éérste parkeervak ter hoogte van huisnummer 24;

  • Koopmansvoetpad te Oost-Souburg, gelegen naast Kanaalstraat 78, één parkeervak aan de rechterzijde;

  • Zaanstraat te Oost-Souburg, het éérste parkeervak naast het huisnummer 14;

  • Berkenstraat te Oost-Souburg, tegenover appartementencomplex Berkenhof, één parkeervak naast de al gelegen laadplaatsen vanwege laaddruk in de wijk;

  • Gouwestraat te Oost-Souburg, één parkeerplaats op de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 2;

  • Wilgenstraat te Oost-Souburg, het éérste parkeervak aan de rechterkant, naast het appartementencomplex;

  • Beciusstraat te Oost-Souburg, het éérste parkeervak van de parkeerstrook naast het perceel van de Doornluststraat, huisnummer 9;

  • Ambachtsveld te Oost-Souburg, één parkeervak naast de al gelegen laadplaatsen op de parkeerstrook, vanwege laaddruk in de wijk;

  • Willem Alexanderstraat te Oost-Souburg, één parkeervak ter hoogte van huisnummer 50;

  • Eemstraat te Oost-Souburg, één parkeervak op parkeerstrook, ter hoogte van huisnummer 20;

  • Nieuwe Vlissingseweg te Vlissingen, één parkeervak tussen het huisnummer 183 en 191 in;

  • Singel te Vlissingen, één parkeervak ter hoogte van huisnummer 17;

  • Westerbaan te Vlissingen, één parkeervak aan de linkerkant op de parkeerstrook langs het huis aan de Filips de Goedebaan 1 te Vlissingen;

  • Rubenslaan te Vlissingen, één parkeervak naast de gelegen invalideparkeerplaats ter hoogte van het appartementencomplex 134-156 en appartementencomplex 158-180;

  • Colijnstraat te Vlissingen, het laatste parkeervak tegen kinderdagverblijf Tuimelaar aan;

  • Vredehoflaan te Vlissingen, één parkeervak, ter hoogte van appartementencomplex, huisnummer 63;

  • Jacob van Ruysdaellaan te Vlissingen, één parkeervak gelegen naast huisnummer 2;

  • Wijenburg te Vissingen:, één parkeervak op de parkeerstrook gelegen naast huisnummer 19;

  • Kenau Hasselaarstraat 129 te Vlissingen, één parkeervak tegenover appartementencomplex Boulevard Bankert;

  • Strandwal te Vlissingen, één parkeervak ter hoogte van huisnummer 91;

 

Door het plaatsen het verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord AB504r.

 

2. Aanleiding

De marktpartij, Agri Snellaad, heeft verzoeken gekregen uit de buurt om laadplaatsen te realiseren. Er is behoefte onder bewoners aan oplaadpunten in de omgeving. De gemeente heeft een verzoek gekregen van Agri Snellaad voor het plaatsen van een laadpaal in de

bovengenoemde straten en de daarbij behorende parkeervakken aan te duiden als exclusief gereserveerde parkeervakken ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s.

3. Wettelijke grondslag

Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Gelet op:

artikel 18, lid 1 onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 2014 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer;

artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het regionale politiekorps;

artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en

artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.

 

4. Doel

Met het reserveren van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen willen we elektrisch rijden stimuleren.

 

De belangen die ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit zijn het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2, derde lid, onder a van de WVW 1994) en het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, tweede lid, onder a, van de WVW 1994).

 

5. Overwegende dat

  • in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Vlissingen;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van de kern gemeente Vlissingen en Oost-Souburg;

  • het erftoegangswegen betreffen waar een maximale snelheid geldt van 30 km/h;

  • de gemeente een verzoek heeft gekregen voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte van de kern Oost-Souburg en Vlissingen.

  • de “Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Vlissingen” van toepassing zijn (website gemeente Vlissingen);

  • elektrisch rijden zowel positieve effecten op het klimaat als op de luchtkwaliteit heeft waarmee het doelmatig en/of zuinig energiegebruik wordt bevorderd;

  • de gemeente Vlissingen met dit verkeersbesluit invulling geeft aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen n de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • de aanvrager voldoet aan de eisen: 1) bezitter van een elektrisch voertuig en 2) niet op eigen erf kan parkeren;

  • de gemeente heeft gekeken naar laadpalen in de omgeving. En dat de (loop)afstand tot deze groter is dan 300 meter, met uitzondering van de laadpalen in de straten Adriatischezeestraat en het Ambachtsveld te Oost-Souburg en de Berkenstraat te Oost-Souburg. Dit vanwege de hoge laadbehoefte in de wijk;

  • de nieuwe oplaadlocatie voorzien wordt in een oplaadmogelijkheid waardoor het gebruik van elektrische voertuigen wordt gestimuleerd, gefaciliteerd en gewaarborgd;

  • dit betekent dat een voertuig op fossiele brandstof niet langer op deze plaats kan parkeren. Deze moet uitwijken naar andere parkeerplaats in de omgeving;

  • het aantal laadplaatsen wordt bepaald door locaties waar bezoekers parkeren en door het gebruik van de laadpalen. Voor het bepalen van de locatie van de laadpaal maken wij gebruik van de laadpalenkaart EVtools. Deze laadpalenkaart geeft op basis van actuele prognoses een overzicht van waar de komende jaren behoefte is aan een of meer laadpalen en waar deze het beste geplaatst kunnen worden. Deze is met de bewoners van de gemeente Vlissingen middels een participatietraject gecommuniceerd via Doemeevlissingen.nl;

  • er vanuit de politie geen bezwaar is tegen het instellen van laadplaatsen voor elektrische voertuigen en deze maatregelen handhaafbaar zijn.

  • er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4 lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

6. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de beleidsmedewerker BABW van de Politie Zeeland-West-Brabant, die daartoe is bevoegd krachtens mandaat van de korpschef.

 

7. Besluiten

Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voor bovenstaande locaties;

Over te gaan tot plaatsing van het verkeersbord E8c van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord AB504r.

Deze maatregel uit te voeren zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets.

 

8. Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Vlissingen,

8 oktober 2024

 

 

 

namens het college

Beleidsmedewerker Verkeer van de gemeente Vlissingen

D. Hamelink

 

Vragen?

Heeft u vragen over bovenstaande maatregel of bent u het niet eens? Neem dan eerst contact op met het team verkeer, afdeling leefbaarheid op telefoonnummer: 0118-487000

 

Bezwaar

Bent u het na het contact nog niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken.

U kunt uw bezwaarschrift richten aan:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 3000

4380 GV Vlissingen

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Dit kan per e-mail via gemeente@vlissingen.nl of met het digitale formulier van de gemeente. Dit formulier vindt u op:

‘www.vlissingen.nl/digitaal-loket/rechtsbescherming/bezwaar-indienen’.

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift binnen zes weken na publicatie van dit besluit heeft ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Uw bezwaarschrift dient ondertekend te worden en dient tenminste naam en adres van de indiener te vermelden, dagtekening, omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Stuurt iemand anders namens u het bezwaarschrift in, stuur dan een machtiging mee.

 

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht)

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantal anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop dit besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Voorlopige voorziening

In principe stopt het indienen van een bezwaar de werking van het besluit niet. Wilt u dat het besluit voorlopig niet wordt uitgevoerd, dan kunt u een verzoek indienen om een voorlopige voorziening. U moet dan wel bezwaar hebben gemaakt en er dient sprake te zijn van spoedeisend belang. U kunt een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:

Rechtbank Zeeland-West-Brabant

t.a.v. team Bestuursrecht

postbus 90006

4800 PA Breda.

Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

 

 

 

Naar boven