Gemeente Steenwijkerland – Realiseren parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen Van der Gootplantsoen 25 – Giethoorn

Zaaknummer 2024-017729

Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;

 

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);

Overwegende:

dat het college bij besluit van 30 januari 2024 (Gemeenteblad 2024, 42825) heeft besloten door plaatsing van borden model E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts) aan weerszijden van de laadpaal nabij Van der Gootplantsoen 9 te Giethoorn twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen;

dat tegen dit besluit bezwaar is gemaakt door meerdere belanghebbenden;

dat het college naar aanleiding van de bezwaren en in samenspraak met belanghebbenden heeft besloten de laadpaal op een andere locatie, namelijk nabij Van der Gootplantsoen 25, te realiseren;

dat aan het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen ten grondslag ligt dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Steenwijkerland beschikken over een elektrisch voertuig;

dat het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

dat het gebruik van elektrische voertuigen bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast;

dat onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto (vierwielig);

dat elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

dat gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

dat gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

dat het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische voertuigen op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

dat de locatie van de laadpalen wordt bepaald aan de hand van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen, potentieel gebruik, verkeer, groen en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

dat daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een op termijn dekkend laadnetwerk en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

dat het voor de gebruiker van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

dat het college de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

dat de oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

dat er daarvoor bij iedere paal twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

dat de uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van borden E8c van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB504;

dat het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen dient om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen en de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te beperken;

dat gelet op klimaatdoelstellingen het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij:

- Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een regulier voertuig, zodat de parkeerdruk in verhouding nagenoeg gelijk blijft;

- Een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau) vanwege continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen;

dat er geen aanwijzingen zijn dat belanghebbenden door de gewenste verkeersmaatregelen onevenredig worden benadeeld;

dat genoemde wegen niet onder het beheer vallen van het Rijk, de provincie of het waterschap;

dat ter zake van dit besluit overleg is gepleegd met de korpschef van de regiopolitie IJsselland;

dat de politie hierover positief heeft geadviseerd;

gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel(en) 8, 12, 14, 21 alsmede 23 tot en met 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

B e s l u i t e n :

- het besluit van 30 januari 2024 (Gemeenteblad 2024, 42825) ten aanzien van het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van bord model E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts) aan weerszijden van de laadpaal nabij Van der Gootplantsoen 9 te Giethoorn in te trekken;

- door plaatsing van bord model E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts) aan weerszijden van de laadpaal zoals opgenomen in de bijlage 1 “Lijst met laadlocaties” bij dit besluit, twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen nabij Van der Gootplantsoen 25 te Giethoorn onder de opschortende voorwaarde dat:

- voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn wordt gehanteerd tot en met twee jaar na publicatie van dit verkeersbesluit. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door het plaatsen van het bord E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts), vervalt het desbetreffende besluit voor deze locatie.

Steenwijk, 15 oktober 2024

 

namens burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,

Juridisch adviseur Beheer en Realisati e,

 

M.A. van der Kolk

Mededelingen

Bezwaar maken:

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit is een brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met het besluit. Dat moet u doen binnen 6 weken na de datum die bovenaan deze brief staat.

In de brief schrijft u:

- de datum

- uw naam, adres en telefoonnummer

- tegen welk besluit u bezwaar maakt

- waarom u het niet eens bent met het besluit

Onderteken uw brief en stuur naar: Gemeente Steenwijkerland, aan: burgemeester en wethouders, Postbus 162, 8330 AD Steenwijk.

U kunt ook online bezwaar maken. Dit kan via www.steenwijkerland.nl/bezwaar. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Komt u door het besluit direct in de problemen? En kunt u de beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de bestuursrechter. Dit is een tijdelijke oplossing. Hieraan zijn kosten verbonden. Meer informatie vindt u op www.rechtspraak.nl Zoek op voorlopige voorziening.

Naar boven