Gemeenteblad van Schouwen-Duiveland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 428248 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 428248 | ander besluit van algemene strekking |
Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2025
Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland;
Gezien het voorstel van de afdeling Werken, Wonen en Leven (WWL) van 23 mei 2024, met
zaaknummer 1084028 inzake vaststellen Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie
2025 gemeente Schouwen-Duiveland;
Overwegende dat het Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2026 gemeente Schouwen-Duiveland is
Gelet op de Wet kinderopvang van 1 juli 2024 en op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet
bestuursrecht en artikel 2 t/m 4 van de Algemene subsidieverordening 2023 gemeente SchouwenDuiveland;
vast te stellen de “Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2025”.
HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
a. doelgroeppeuter: een peuter met een indicatie voor voorschoolse educatie (VE) van de
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland;
Een indicatie wordt afgegeven op basis van taal/spraakachterstanden bij kinderen vanaf 2 jaar,
met de mogelijkheid op achterstanden in de sociaal-emotionele ontwikkeling.
b. fiscaal maximumuurtarief: de maximale uurprijs voor dagopvang in een kindercentrum zoals
vastgelegd in het Besluit kinderopvangtoeslag;
c. houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort
en die met die onderneming een kindercentrum exploiteert;
d. inkomensverklaring: een verklaring van de Belastingdienst met daarin inkomensgegevens over
e. kern: statistische wijk zoals bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek;
f. kindercentrum: voorziening waar (VE) peuteropvang aangeboden wordt niet zijnde
gastouderopvang of buitenschoolse opvang;
g. kinderopvangtoeslag: een tegemoetkoming van het Rijk als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder
h, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in de kosten van kinderopvang;
h. Landelijk Register Kinderopvang (LRK): register ex. artikel 1.47b Wet Kinderopvang;
i. ouder: ouder in de zin van de Wet kinderopvang;
j. ouderbijdrage: financiële vergoeding die ouders moeten betalen voor de afname van
peuteropvang. De hoogte van de ouderbijdrage wordt bepaald aan de hand van de tabel
kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst;
k. ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag: een document waarop de ouder verklaart
geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet
Kinderopvang. Als bewijsstuk moet hierbij een inkomensverklaring gevoegd worden;
l. peuter: een kind in de leeftijd van 2 tot 4 jaar;
m. peuteropvang: de opvang van een peuter voor maximaal 640 uur waarbij een gestructureerd
programma gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool wordt
n. voorschoolse educatie (VE): educatie voor doelgroeppeuters zoals bedoeld in de wet
Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie.
o. VE peuteropvang: de opvang van een doelgroeppeuter. Aan doelgroeppeuters wordt, een door het
Nederlands Jeugdinstituut erkend gestructureerd programma, van voorschoolse educatie
aangeboden. Gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool conform
het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
p. subsidie (VE) peuteropvang: subsidie waarbij de deelnemende peuter eenheid is van subsidie;
q. subsidieregeling: een regel zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening
gemeente Schouwen-Duiveland 2023;
r. Evc-procedure: een Erkenning van Eerder Verworven Competenties is een traject waarin een
mbo-4-professional kan aantonen dat deze kennis, kunde en competenties bezit op hbo-niveau.
Een evc-procedure wordt vastgelegd in een, door DUO, erkend Ervaringscertificaat.
Deze subsidieregeling draagt bij aan het doel: ‘Meer (doelgroep)peuters gaan naar een voorschoolse
voorziening.’ Dit doel is onderdeel van het Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2026.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
a. Het aanbieden van peuteropvang aan peuters door een kindercentrum.
b. Het aanbieden van VE peuteropvang aan doelgroeppeuters door een kindercentrum.
c. Het inzetten van een hbo pedagogisch beleidsmedewerker ten behoeve van de verhoging van de
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM MET VOORSCHOOLSE EDUCATIE
Artikel 2.1 Toetsingscriteria aanvrager
Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
a. het kindercentrum opvang verzorgt aan (doelgroep)peuters woonachtig in de gemeente
b. het kindercentrum de (doelgroep)peuters waarvoor de subsidie bestemd is opvangt in een groep
met kinderen beperkt tot de leeftijd van twee tot vier jaar;
c. het aanbod van (VE) peuteropvang maximaal zes uur aaneengesloten per dag is;
d. het kindercentrum op 1 december voor het betreffende subsidiejaar ingeschreven staat als
e. het kindercentrum voldoet aan het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie met
uitzondering van de omvang van het aantal uren aanbod voorschoolse educatie;
f. het kindercentrum gebruik maakt van een programma voor voorschoolse educatie dat is
opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.
Artikel 2.2 Subsidie (VE) peuteropvang
1. De subsidiebedragen ten behoeve van de peuters van 2 tot 4 jaar van de volgende groepen ouders
a. Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op
basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 640 uur.
De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval € 1,51 per uur over maximaal 640 uur.
b. Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage
op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 640
uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal
maximumuurtarief en daarbovenop € 1,51 per uur over maximaal 640 uur.
2. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2 tot 2,5 jaar van de
volgende groepen ouders luiden als volgt:
a. Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op
basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 160 uur.
De gemeente subsidieert in dit geval € 1,51 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op
de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor
de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,51.
b. Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage
op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 160
uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal
maximumuurtarief en daarbovenop € 1,51 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op
de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor
de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,51.
3. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar van de
volgende groepen ouders luiden als volgt:
a. Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op
basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 480 uur.
De gemeente subsidieert in dit geval € 1,51 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op
de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor
de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,51.
b. Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage
op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 480
uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal
maximumuurtarief en daarbovenop € 1,51 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op
de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor
de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,51.
4. Het subsidiebedrag € 1,51 genoemd in lid 1, 2 en 3 wordt per kalenderjaar bijgesteld met een
indexatie. De indexatie betreft het stijgingspercentage voor subsidies zoals deze in de besluitvorming
voor de gemeentelijke Programmabegroting voor dat betreffende kalenderjaar is bepaald. Het
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM ZONDER VOORSCHOOLSE EDUCATIE
Artikel 3.1 Toetsingscriteria aanvrager
Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
a. het kindercentrum opvang verzorgt aan peuters woonachtig in de gemeente Schouwen-Duiveland;
b. het kindercentrum op 1 december voor het betreffende subsidiejaar ingeschreven staat als
c. het aanbod van peuteropvang maximaal zes uur aaneengesloten per dag is.
Artikel 3.2 Subsidie peuteropvang
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag met een peuter van 2 tot 4 jaar geldt een
inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal
maximumuurtarief over de eerste 640 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval
de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief over maximaal 640 uur.
HOOFDSTUK 4 BEHOUD VAN (VE) PEUTEROPVANG IN KERNEN
Artikel 4.1 Extra subsidie voor behoud van (VE) peuteropvang in kernen
1. Een kindercentrum kan in aanmerking komen voor extra subsidie voor (VE) peuteropvang wanneer:
a. het kindercentrum niet rendabel kan zijn met de subsidiebedragen genoemd in artikel 2.2 of artikel
b. er geen kindercentrum van een andere houder het aanbod voor (VE) peuteropvang in de kern kan
c. het kindercentrum aantoonbaar maakt waarom en wat extra nodig is om (VE) peuteropvang
2. Het college besluit of en in hoeverre zij op basis van artikel 4.1 lid 1 extra subsidie verleent.
HOOFDSTUK 5 INZET HBO PEDAGOGISCH BELEIDSMEDEWERKER
Artikel 5.1 Subsidie voor de inzet van hbo pedagogisch beleidsmedewerker ten behoeve van verplichte kwaliteitsverbetering
1. Een kindercentrum kan in aanmerking komen voor subsidie voor inzet van een hbo pedagogisch
beleidsmedewerker peuteropvang wanneer:
a. De inzet wordt verricht zoals beschreven in het takenpakket in artikel 5.2 toetsingscriteria, lid 1 en
b. De subsidieontvanger voldoet aan de norm van ureninzet op basis van artikel 5.2, lid 3.;
c. De hbo pedagogisch beleidsmedewerker voldoet aan de opleidingsvereisten op basis van artikel
2. Het college besluit of en in hoeverre zij op basis van artikel 5.1, lid 1 subsidie verleent, op de wijze
zoals bedoeld in artikel 3.2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland
1. Krachtens artikel 1.50 van de Wet kinderopvang, zet de subsidieontvanger van een kindercentrum
waar voorschoolse educatie wordt aangeboden, een hbo pedagogisch beleidsmedewerker in ten
behoeve van de kwaliteitsverhoging van voorschoolse educatie.
2. Het takenpakket van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker betreft minimaal één of meerdere van
a. Implementeren, of uitvoeren van beleidsvoornemens gericht op de doorgaande lijn,
ouderbetrokkenheid, interne kwaliteitszorg, toeleiding en externe zorg;
b. Coaching en instrueren van beroepskrachten voorschoolse educatie;
c. Verrichten van pedagogische educatieve werkzaamheden voor de doelgroeppeuter;
3. De inzet van de hbo pedagogische beleidsmedewerker, zoals bedoeld in lid 2 sub a tot en met c,
omvat per kindercentrum 10 uur per doelgroeppeuter per jaar.
4. De subsidie betreft doelgroeppeuters tussen de 2,5 en 4 jaar.
5. Het subsidiebedrag ten behoeve van de inzet van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker
6. De hbo pedagogisch beleidsmedewerker voldoet aan de kwalificatie-eisen van het functieboek van
de cao kinderopvang en is minimaal in het bezit van één van onderstaande opleidingen:
b. Associate Degree-opleiding;
c. Bijscholing van mbo-4-opgeleiden in de vorm van een certificaat door een door de brancheerkende scholing of evc-procedure op het gebied van coaching en pedagogiek.
7. Het subsidiebedrag € 45,30 genoemd in lid 5 wordt per kalenderjaar bijgesteld met een indexatie.
De indexatie betreft het stijgingspercentage voor subsidies zoals deze in de besluitvorming voor de
gemeentelijke Programmabegroting voor dat betreffende kalenderjaar is bepaald. Het
HOOFDSTUK 6 VASTSTELLING EN VERPLICHTINGEN
1. De verantwoording voor de VE peuteropvang bevat de werkelijke inkomensafhankelijke
ouderbijdrage over het gehele subsidiejaar. Bij de subsidieaanvraag betreft de inkomensafhankelijke
2. De verantwoording voor de inzet van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker bevat het maximum
aantal doelgroeppeuters over het gehele subsidiejaar. Bij de subsidieaanvraag wordt de inzet van de
pedagogisch beleidsmedewerker bepaald op basis van het aantal doelgroeppeuters op 1 oktober van
het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar. In aanvulling op artikel 15 van de Algemene
Subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2023, legt de subsidieontvanger jaarlijks
verantwoording af op de ureninzet van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker en op welke wijze de
taken hebben bijgedragen aan de verhoging van de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
1. In het beleidsplan van het kindercentrum zijn tenminste de volgende elementen beschreven:
a. De wijze waarop het kindercentrum zorgt voor een overdracht van gegevens over de ontwikkeling
van het kind bij de doorstroom naar het primair onderwijs. Het kindercentrum maakt daarbij
gebruik van het Overdrachtsformulier VVE Schouwen-Duiveland. Doelgroeppeuters en
zorgkinderen worden (met instemming van ouders) warm overgedragen van het kindercentrum
b. De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt met het primair onderwijs en de doorgaande lijn
vormgeeft en borgt. De activiteiten worden onderling afgestemd. De wijze waarop het
kindercentrum ouderbetrokkenheid vormgeeft. De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt
met de jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk. Er is in ieder geval vier keer per
jaar contact over doelgroeppeuters en zorgkinderen.
c. De wijze waarop het kindercentrum het extra aanbod aan doelgroeppeuters vormgeeft. Het extra
aanvullend materiaal waarmee thuis geoefend kan worden;
individuele begeleiding van het kind;
het maken van handelingsplannen/ plannen van aanpak gericht op het verbeteren van de
het voeren van oudergesprekken gericht op het verbeteren van de taalontwikkeling.
d. De wijze waarop het kindercentrum de uren van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker inzet.
e. De taken van de hbo pedagogisch beleidsmedewerker en op welke wijze de taken bijdragen aan
de verhoging van de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
2. Het kindercentrum is bereid informatie aan te leveren voor de monitoring van bereik, financiën en
kwaliteit. Daarvoor worden in ieder geval deelnamegegevens, en observatie en toets gegevens
aangeleverd en doorgenomen met de beleidsmedewerker Onderwijsachterstandenbeleid.
3. Het kindercentrum rapporteert per kwartaal aan de gemeente het aantal peuters met en zonder
recht op kinderopvangtoeslag en het aantal doelgroeppeuters in relatie tot de afgenomen uren.
4. Het kindercentrum stelt vast in hoeverre ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag in
aanmerking komen voor subsidie en gebruikt daarvoor een Ouderverklaring geen recht op
5. Het kindercentrum stelt de inkomensafhankelijke ouderbijdrage vast op basis van de
kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst.
Het kindercentrum toetst aan de hand van de Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in
combinatie met een inkomensverklaring van de ouder(s), of een (doelgroep)peuter in aanmerking
komt voor subsidie. Als dit om aantoonbare reden niet mogelijk is, kan er ander bewijs van inkomen
worden opgevraagd. Dit kan zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring of een
verklaring van schuldsanering. Het kindercentrum houdt een administratie bij van de documenten aan
de hand waarvan de toetsing recht op een gesubsidieerde (VE) peuteropvang is gedaan en van
bevindingen van deze toetsing. Het kindercentrum bewaart deze gegevens nog drie jaar (na afloop
van het subsidiejaar) en stelt deze gegevens beschikbaar aan de gemeente als de gemeente hierop
een controle wil uitvoeren. Het kindercentrum is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de door
Het college kan altijd in bijzondere omstandigheden afwijken van de bepalingen in deze regeling of de
Artikel 7.2 Inwerkingtreding en citeertitel
1. De beleidsregel Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2022 wordt ingetrokken
met ingang van 1 januari 2025.
2. Deze subsidieregeling treedt, nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt, in
werking op de dag na bekendmaking en is voor het eerst van toepassing op subsidies vanaf 2025.
3. De subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-428248.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.