Gemeenteblad van Tynaarlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tynaarlo | Gemeenteblad 2024, 426731 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tynaarlo | Gemeenteblad 2024, 426731 | beleidsregel |
Beleid gebiedsontzeggingen en uitvoeringsmandaat Tynaarlo 2024
gelet op artikel 2:78 van de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo;
Beleid gebiedsontzeggingen en uitvoeringsmandaat Tynaarlo 2024
In de Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo (hierna APV) is artikel 2:78 opgenomen. Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid om aan degene die strafbare feiten of openbare orde verstorende handelingen verricht, een verbod op te leggen zich te bevinden op de in het verbod aangewezen plaatsen, waar of in de nabijheid waarvan de gedragingen / handelingen plaatsvonden.
Dit verbod wordt opgelegd, in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantastingen van het woon- of leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de gezondheid of de zedelijkheid.
Dit verbod staan bekend onder de naam “gebiedsontzeggingen”. In deze regeling is aangegeven hoe de burgemeester van zijn bevoegdheid gebruik maakt.
Onderscheid wordt gemaakt tussen 48-uurs gebiedsontzeggingen en langere gebiedsontzeggingen tot maximaal 12 weken. In afwijking hiervan legt de burgemeester bij agressie en geweld ten aanzien van functionarissen met een publieke taak direct een gebiedsontzegging voor de duur van 12 weken op.
Bij het opleggen van een langere gebiedsontzeggingen wordt onderscheid gemaakt tussen drie, in zwaarte oplopende, categorieën van feiten waarvoor een gebiedsontzegging kan worden opgelegd. Het betreft een niet- limitatieve opsomming van feiten. Als in de bestuurlijke rapportage strafbare feiten worden vermeld, die niet voorkomen in de feitentabel, zoekt de burgemeester aansluiting bij het onderscheid dat het Wetboek van Strafrecht maakt tussen overtreding en misdrijf. Om vervolgens de categorie te bepalen weegt de burgemeester de impact van het strafbare feit(en) op de in artikel 2:78 APV genoemde belangen af.
Wordt het strafbare feit in het Wetboek van Strafrecht aangemerkt als een overtreding, dan valt deze onder categorie 1 of 2 van de feitentabel. Als het strafbare feit in het Wetboek van Strafrecht wordt aangemerkt als misdrijf, dan valt deze onder categorie 2 of 3 van de feitentabel.
Bij het opleggen van een 48-uurs gebiedsontzegging wordt het onderscheid in categorieën niet gemaakt. Deze kan voor alle categorieën worden opgelegd en wordt gebruikt om overlastplegers direct aan te pakken en de overlastsituatie die zij veroorzaken direct te kunnen beëindigen.
Indien de openbare orde in groepsverband ernstig wordt verstoord, zonder dat duidelijk is wie precies welke gedraging heeft gepleegd en rol heeft gehad, kan van deze regeling worden afgeweken.
In gevallen dat de aard en de omstandigheden dat vereisen, kan hij dan ook gemotiveerd de regeling ter zijde stellen, stappen overslaan of samenvoegen om zo als het ware maatwerk te leveren.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Overtreding: een gedraging, waarvoor een proces verbaal is opgemaakt voor
(een van) de feiten waarvoor een gebiedsontzegging kan worden opgelegd,
Eerste overtreding: onder dit begrip wordt ook verstaan een herhaalde
overtreding, die langer dan 55 weken geleden vooraf ging aan de nieuwe
Artikel 2 Procedure voor een ontzegging van maximaal 48 uur
Een gebiedsontzegging kan worden opgelegd voor de duur van maximaal 48 uur in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantastingen van het woon- of leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de gezondheid of de zedelijkheid..
Een gebiedsontzegging kan worden opgelegd nadat een betrokkene door de politie is aangehouden en/of geverbaliseerd voor overtreding van een of meer van de in de feitentabel genoemde wettelijke bepalingen.
De politie geeft de burgemeester een afschrift van de in mandaat uitgereikte gebiedsontzegging.
Bij het besluit wordt een kaart van het gebied gevoegd waarvoor de gebiedsontzegging geldt. Indien voor de burgemeester voldoende aannemelijk is dat de betrokkene een zwaarwegend belang heeft om zich in het gebied op te houden, worden het gebied of de tijden waarop het verbod van toepassing is daaraan aangepast.
Het gaat dan om belangen in de persoonlijke sfeer, zoals wonen, werken, het bezoek aan een huisarts, advocaat of hulpverleningsinstanties.
De burgemeester kan na het verstrijken van de in de gebiedsontzegging bepaalde duur (maximaal 48 uur) besluiten om een nieuwe gebiedsontzegging op te leggen voor de duur van 48 uur, indien nog steeds, dan wel op zeer korte termijn opnieuw, vrees bestaat voor een verstoring van de openbare orde.
Artikel 3 Procedure voor een ontzegging van meer dan 48 uur.
Voor het opleggen van een gebiedsontzegging van meer dan 48 uur is de ontvangst van de bestuurlijke rapportage/mutatie of een (mini)proces-verbaal voor de burgemeester de basis. De verblijfsontzegging kan voor maximaal 8 weken worden opgelegd. In de rapportage/mutatie worden de strafbare feiten vermeld waarvan betrokkene wordt verdacht deze gepleegd te hebben. Aan de hand van de feitentabel, die onderdeel is van deze regeling, wordt vastgesteld voor hoe lang de gebiedsontzegging wordt opgelegd. Onder “strafbaar feit “wordt ook “poging tot strafbaar feit” verstaan indien hierdoor de openbare orde wordt verstoord.
Het uitgangspunt is vervolgens dat binnen 10 werkdagen na ontvangst van genoemde rapportage/ (mini) proces verbaal een voornemen voor het opleggen van gebiedsontzegging en/of een bestuurlijke waarschuwing naar de betrokkene wordt gestuurd..
Conform artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze te geven. De termijn voor het geven van de zienswijze is 10 werkdagen gerekend vanaf de dag na verzending van het voornemen en/of de in het voornemen vermelde datum. Van de zienswijze wordt afgezien bij spoedeisende gevallen.
De burgemeester neemt een besluit binnen 10 werkdagen na ontvangst van de zienswijze/of na verloop van de zienswijzetermijn. Deze termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal 10 werkdagen als door de zienswijze en/of informatie van de politie nader onderzoek door de burgemeester noodzakelijk wordt geacht.
Bij het besluit wordt een kaart gevoegd waarop het gebied, waarvoor de gebiedsontzegging geldt, is aangegeven. Indien voor de burgemeester voldoende aannemelijk is dat betrokkene een zwaarwegend belang heeft om zich in het gebied op te houden, worden het gebied of de tijden waarop het verbod van toepassing is daaraan aangepast.
Het gaat dan om belangen in de persoonlijke sfeer, zoals wonen, werken, het bezoek aan een huisarts, advocaat of hulpverleningsinstanties.
De ontzegging kan voor maximaal 12 weken worden opgelegd en geldt voor de gehele dag (24 uur). Tegen een gebiedsontzegging kan binnen zes weken gerekend vanaf de dag na verzending van het besluit bezwaar worden aangetekend.
Artikel 4 Overige procedureregels
De burgemeester kan een langere gebiedsontzegging opleggen indien de betrokkene meerdere strafbare feiten heeft gepleegd, met een maximum van 12 weken.
Betrokkene in voorlopige hechtenis / opschorting gebiedsontzegging
In het geval de gebiedsontzegging wordt opgelegd op het moment dat de betrokkene zich (nog) in voorlopige hechtenis bevindt, gaat de gebiedsontzegging in op de dag na vrijlating en/of opheffing van de voorlopige hechtenis.
De burgemeester kan afzien van het opleggen van een gebiedsontzegging als de betrokkene meer dan 12 weken in voorarrest / hechtenis heeft gezeten.
Als aan een persoon een gebiedsontzegging wordt opgelegd terwijl er voor hem al een gebiedsontzegging voor (een gedeelte van) datzelfde gebied geldt, gaat de nieuwe gebiedsontzegging in na afloop van de eerder opgelegde gebiedsontzegging.
In plaats van een gebiedsontzegging kan de burgemeester een bestuurlijke waarschuwing geven. Dit kan hij bijvoorbeeld doen indien sprake is van 1 overtreding van bovenstaande genoemde feiten en uit de feiten en omstandigheden blijkt dat de kans op herhaling klein is en geen gevaar bestaat voor de in artikel 2:78 van de APV genoemde belangen. Een bestuurlijke waarschuwing is geen besluit.
Als de betrokkene in de 6 maanden voorafgaand aan de aanhouding/staande houden een op naam gestelde waarschuwing heeft ontvangen, wordt een gebiedsontzegging opgelegd aan betrokkene conform de termijn uit de feitentabel, aangezien er gerechtvaardigde vrees bestaat voor hernieuwde openbare ordeverstoring.
Als de betrokkene in de 6 maanden voorafgaand aan de aanhouding/staande houden een gebiedsontzegging is uitgereikt dan wordt opnieuw een gebiedsontzegging opgelegd conform de termijn uit de feitentabel, aangezien er gerechtvaardigde vrees bestaat voor hernieuwde openbare ordeverstoring.
Van de toepassing van de gebiedsontzeggingen wordt een register bijgehouden.
Deze regeling treedt, voor zover nodig met terugwerkende kracht, in werking op 7 oktober 2024
Deze regeling wordt aangehaald als: Beleid gebiedsontzeggingen Tynaarlo 2024.
Vastgesteld door de burgemeester bij besluit van 7 oktober 2024
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-426731.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.