Wijzigen eenrichtingsverkeer Gaanderij Heiloo

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burge- meester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Heiloo. Bij collegebesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Samenvatting

Vanwege het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om op het zuidelijke deel van de Standerdlaan in Heiloo het eenrichtingsverkeer te wijzigen door de rijrichting om te draaien.

Motivering

• De wegen zijn in beheer van gemeente Heiloo.

• In het Verkeersbeleid Heiloo 2018 - 2030 (door de gemeenteraad vastgesteld op 5 maart 2018 en geactualiseerd op 28 november 2022) is de Gaanderij vastgesteld als een erftoegangsweg (B) binnen een 30 km zone.

• Het wegprofiel is ingericht volgens het vastgestelde 'Heilooër profiel'.

• Er tussen de Gaanderij 16 -49 en het gebouw De Omloop huisnummer 24 - Gaanderij 9 er eenrichtingsverkeer is ingesteld tegen de klok in.

• Uit verschillende meldingen en uit eigen waarnemingen regelmatig weggebruikers van en naar de Standerdlaan tegen de rijrichting inrijden , mede vanwege de rijrichting bij de zuidelijke gelegen brug.

• Er regelmatig schademeldingen komen over de bocht bij de Gaanderij/Standerdlaan.

• Het niet wenselijk is om deze voorrangssituatie te behouden.

• Door het eenrichtingsverkeer om te draaien geeft meerdere voordelen:

° weggebruikers vanuit de Standerdlaan hoeven dan niet meer via de langere weg Scheprad de buurt uit.

° weggebruikers de Standerdlaan in hebben meer overzicht.

Wettelijke grondslag

• Artikel 15 lid 1 WvW 1994: de plaatsing en/of verwijderen van de in art. 12 BABW opgenomen verkeers- tekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• Artikel 15 lid 2 WvW 1994: maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

• Artikel 12 BABW: de plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a. de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b. de volgende verkeerstekens op het wegdek: 1. doorgetrokken strepen; 2. aanduiding van fietsstroken; 3. aanduiding van busstroken en busbanen; 4. voetgangersoversteekplaatsen; 5. gele doorgetrokken strepen; 6. gele onderbroken strepen 7. Haaientanden.

In de onderstaande tekst wordt aangegeven waar de borden worden geplaatst en de markeringen worden aangebracht. Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maat- regelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2, lid, 1, sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstellingen:

In eerste instantie:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

In tweede instantie ook voor:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• En verder het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

• het waarborgen van het op juiste wijze in rekening brengen van tarieven voor het gebruik van de weg;

• het gebruik en de waarborging van de juistheid van de registers die ingevolge deze wet worden bijgehouden;

• het voorkomen en bestrijden van fraude;

Met de wijziging van het eenrichtingsverkeer wordt een onduidelijke verkeerssituatie verholpen, hetgeen bijdraagt aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Met de wijziging van het eenrichtingsverkeer worden de verkeersstromen beter verdeeld. Hiermee wordt bijgedragen aan het zoveel mogelijk in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan .

Overleg en gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze gaf een positief advies op deze maatregel.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college burgemeester en wethouders:

1. Het wijzigen van het eenrichtingsvekeer ussen de Gaanderij 16 -49 en het gebouw De Omloop huisnummer 24 - Gaanderij 9 om te draaien met de klok mee.

a. Nieuw te plaatsen verkeersborden C2, 3x C3, 2x C4L, 5x onderdbord OB04

b. Bestaande borden te behouden 2x C3, C4L, C4R, 4x OB04

c. Te verwijderen verkeersobrden C4R, C4L, OB04.

2. Genoemde verkeersmaatregleen uit te voeren zoals aangegeven op de bijgevoegde overzichtstekening.

3. Een afschrift van dit bericht te zende aan de districtschef van Politie Eenheid Noord-Holland van de Nationale Politie

Heiloo 9 oktober 2024

het college van burgemeester en wethouders

Namens deze,

J.Wanders

Beleidsmedewerker verkeer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaarclausule

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, postbus 1, 1850 AA Heiloo. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Wij wijzen erop dat een bezwaarschrift de werking van het besluit niet schorst.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk is? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift hebt ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven