Subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen;

 

overwegende dat evenementen bijdragen aan de leefbaarheid van de inwoners van de gemeente Harlingen en de gemeente aparte regels voor subsidiering van evenementen wil vastleggen;

 

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen;

 

Besluiten:

 

vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024.

 

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Definities

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Aanvrager: subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die al dan niet beroepsmatig actief is op het terrein van het evenement waarvoor subsidie wordt gevraagd.

    • b.

      Activiteit: onderdeel van een programma, een bepaalde uitvoering, vertoning.

    • c.

      Algemene subsidieverordening: de geldende Algemene subsidieverordening van de gemeente Harlingen.

    • d.

      Bovenregionale evenementen: evenementen die niet elk jaar in de gemeente plaatsvinden. Zij ‘reizen’ vaak door het land of Europa. Deze evenementen hebben een landelijke of zelfs internationale uitstraling. En kunnen een grote bijdrage leveren aan de goede reputatie van de stad en regio.

    • e.

      College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen;

    • f.

      Culturele- of sport evenementen: evenementen die voor een breed publiek toegankelijk zijn en zijn gericht op sport en/of cultuur met minimaal 200 bezoekers/deelnemers.

    • g.

      Evenement: elke voor publiek toegankelijke vertoning of gebeurtenis in de gemeente Harlingen, doelbewust georganiseerd en geprogrammeerd en gericht op een relatief groot publiek. Een evenement kan bestaan uit verschillende samenhangende activiteiten.

    • h.

      Evenementenvisie: document dat informatie bevat over een integrale aanpak van evenementen binnen de gemeente Harlingen waarmee in kaart wordt gebracht wat voor evenementengemeente Harlingen wil zijn en wat daarvoor nodig is.

    • i.

      Harlinger identiteit: de monumentale binnenstad, maritiem, gastvrij en cultureel. Zet Harlingen op de kaart en beïnvloedt het imago van de gemeente Harlingen positief.

    • j.

      Kleinschalige activiteiten: dit zijn kleinere evenementen met als doel de versterking van de verbinding in een wijk, buurt of dorp met maximaal 200 bezoekers.

    • k.

      Meerjarige subsidie: meerjarige subsidie bedoeld om een bepaald evenement aan te moedigen en structureel te ondersteunen die per (boek)jaar wordt verstrekt voor maximaal 3 jaar.

    • l.

      Organisator: een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon.

    • m.

      Subsidie: de aanspraak op financiële middelen verstrekt met het oog op de activiteiten van een evenementenorganisatie, anders dan als betaling voor geleverde diensten of goederen.

    • n.

      Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens deze regeling.

    • o.

      Traditionele Harlinger evenementen: regionale of lokale evenementen die belangrijk zijn voor Harlingen en elk jaar terugkeren. Zij dragen bij aan de Harlinger identiteit en het welzijn van onze inwoners. Traditionele Harlinger evenementen zijn:

      • Visserijdagen;

      • Harlingen Ongeschut;

      • Lanenkaatsen/ juni feestweek/ straatfestival;

      • Zoutsloter kerstmarkt.

Artikel 2. Doelstelling

Deze regeling heeft ten doel het subsidiëren van evenementen in de gemeente Harlingen die passen binnen de doelstellingen zoals vastgelegd in de evenementenvisie. De belangrijkste doelstelling hiervan is een aanbod van evenementen dat zo goed mogelijk bijdraagt aan de ambities van de gemeente Harlingen en van positieve invloed is op onze inwoners, bezoekers en ondernemers.

Artikel 3. Subsidiabele evenementen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor het organiseren van een evenement waarbij de volgende categorieën evenementen worden gebruikt:

    • a.

      Traditionele Harlinger evenementen;

    • b.

      Culturele- of sport evenementen;

    • c.

      Kleinschalige activiteiten.

  • 2.

    Bovenregionale evenementen vallen niet onder deze regeling en worden ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 3.

    Subsidies genoemd onder het eerste lid, sub a, komen in aanmerking voor een meerjarige subsidie van maximaal 3 jaar.

  • 4.

    Subsidies genoemd in het eerste lid, sub b en sub c komen in aanmerking voor een eenmalige subsidie per jaar.

Artikel 4. Subsidiecriteria

  • 1.

    Een subsidie op grond van deze regeling wordt slechts verleend indien het merendeel van de activiteiten van het te organiseren evenement plaatsvindt binnen de gemeente Harlingen.

  • 2.

    Het evenement moet aansluiten bij de strategielijnen uit de evenementenvisie. Onderstaande subsidiecriteria worden gebruikt voor het bepalen van de hoogte van de subsidie bij evenementen als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder a en b. In totaal kunnen maximaal 100 punten worden gescoord:

    • a.

      Aansluiting op de Harlinger identiteit (maximaal 20 punten);

    • b.

      Vernieuwing en onderscheidend concept (maximaal 15 punten);

    • c.

      Promotionele waarde en economische spin-off (maximaal 15 punten);

    • d.

      Doelgroepen en programmering (maximaal 15 punten);

    • e.

      Samenwerking (maximaal 15 punten);

    • f.

      Professionaliteit (maximaal 10 punten);

    • g.

      Duurzaamheid (maximaal 10 punten).

  • 3.

    Kleinschalige activiteiten als bedoeld in onder artikel 3, eerste lid onder c moeten voldoen aan onderstaande onderdelen om in aanmerking te komen voor een subsidie:

    • a.

      Aansluiting op de Harlinger identiteit;

    • b.

      Vernieuwing en onderscheidend concept;

    • c.

      Doelgroepen en programmering;

    • d.

      Samenwerking.

  • 4.

    De criteria uit lid 2 zijn uitgewerkt in een puntensysteem. Dit is opgenomen in bijlage 1 van deze subsidieregeling.

Artikel 5. Subsidiemethodiek

  • 1.

    Subsidie wordt verleend als bijdrage in de organisatie-, beveiligings-, EHBO-, en promotiekosten van het evenement.

  • 2.

    Subsidiabele kosten zijn de kosten die direct betrekking hebben op het evenement.

  • 3.

    Personeelskosten en geldelijke vergoedingen aan vrijwilligers, cadeaus, prijzengeld en presentjes zijn niet subsidiabel.

  • 4.

    Subsidie kan alleen aangewend worden ter dekking van kosten van een evenement dat zonder gemeentelijke subsidie niet kostendekkend kan zijn. De organisatie dient ten minste 60% zelf bij te dragen in de subsidiabele kosten van het evenement, bijvoorbeeld door inkomsten uit verkoop van consumpties, entree, sponsoring, fondsen e.d.

  • 5.

    De beoordeling van het evenement vindt plaats aan de hand van subsidiecriteria uit artikel 4.

  • 6.

    Het college kan besluiten in individuele gevallen gemotiveerd af te wijken van het bepaalde in dit artikel.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor de duur van deze regeling is vastgesteld op € 100.000,-- per jaar. Per tijdvak voor een subsidieaanvraag (zie artikel 8) is de helft van dit bedrag beschikbaar gesteld. Indien er in een tijdvak geld overblijft wordt dit bedrag opgeteld bij het volgende tijdvak.

  • 2.

    Indien er meer aanvragen binnenkomen dan er budget beschikbaar is tijdens de aanvraagperiode wordt voorrang gegeven aan die evenementen die niet in het volgende tijdvak kunnen worden gehonoreerd. Het college verdeelt het beschikbare bedrag in volgorde van ontvangst van de complete aanvragen.

  • 3.

    Indien er meer aanvragen binnenkomen dan er budget beschikbaar is tijdens de aanvraagperiode wordt voorrang gegeven aan evenementen die op de evenementenkalender (APV) zijn geplaatst.

Artikel 7. Hoogte subsidie

  • 1.

    Verlening vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    De maximale hoogte van de subsidie is per type evenement:

    • a.

      Traditionele Harlinger evenementen: maximaal € 40.000,- (bij maximale score aantal punten)

    • b.

      Culturele- of sport evenementen: maximaal € 15.000,- (bij maximale score aantal punten)

    • c.

      Kleinschalige activiteiten: maximaal € 1.000,-

  • 3.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het type evenement en de score op de subsidiecriteria als bedoeld in artikel 4 en kent een maximum (voor toetsing op de criteria) van 40% van de subsidiabele kosten in de begroting van het evenement.

Hoofdstuk 2. De subsidieverlening

Artikel 8. De subsidieaanvraag

  • 1.

    Er zijn jaarlijks twee momenten waarop een subsidie voor evenementen aangevraagd kan worden.

    • a.

      Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend in een van onderstaande tijdsvakken:

      • i.

        De eerste maandag van mei tot de laatste maandag van juni voor een evenement in het 1e halfjaar van het kalenderjaar volgend daarop.

      • ii.

        De eerste maandag van november tot de laatste maandag van december voor een evenement in het 2e halfjaar van het kalenderjaar volgend daarop.

    • b.

      Voor het eerste jaar dat deze subsidieregeling in werking is getreden kunnen door het college afwijkende tijdvakken worden vastgesteld.

  • 2.

    Een aanvraag wordt ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bescheiden.

  • 3.

    Per evenement wordt slechts één aanvraag per tijdvak in behandeling genomen. Dubbeltellingen wat betreft subsidiebijdragen en aanvullende subsidie vanuit de gemeente zijn niet mogelijk.

  • 4.

    Het college is bevoegd andere gegevens te verlangen die noodzakelijk zijn voor het nemen van een beslissing op de subsidieaanvraag.

Artikel 9. Uitsluitingen aanspraak op subsidie

Evenementen waarvoor reeds op grond van een andere gemeentelijke subsidieregeling subsidie wordt verstrekt, komen niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling.

Artikel 10. Weigerings- en intrekkingsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • 1.

    De aanvraag te laat is ingediend;

  • 2.

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling;

  • 3.

    Het subsidieplafond is bereikt;

  • 4.

    Het evenement niet in aanmerking komt voor een evenementenvergunning;

  • 5.

    De financiële onderbouwing van het evenement onduidelijk, ondeugdelijk of onvoldoende is;

  • 6.

    De gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;

  • 7.

    De organisator zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden kan beschikken om de kosten van het evenement te dekken;

  • 8.

    De organisator reeds op een andere manier van de gemeente Harlingen een subsidie ter ondersteuning van het evenement ontvangt.

Artikel 11. De beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist jaarlijks op aanvragen die zijn ingediend binnen de in artikel 8, lid 1, sub a onder i en ii genoemde tijdsvakken vóór respectievelijk de laatste dag van september (op aanvragen ingediend in het onder i genoemde tijdvak) en de laatste dag van maart (op aanvragen ingediend in het onder ii genoemde tijdvak) van het betreffende jaar.

  • 2.

    Voor aanvragen die in het eerste jaar na inwerkingtreding van deze subsidieregeling zijn ingediend stelt het college de beslistermijn vast bij het besluit tot vaststelling van de tijdvakken zoals genoemd in artikel 8, lid 1, sub b.

  • 3.

    De in lid 1 genoemde beslistermijnen kunnen ten hoogste met een periode van vier weken worden verlengd.

Artikel 12. De beschikking

  • 1.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt in ieder geval:

    • a.

      het evenement waarvoor de subsidie wordt verstrekt;

    • b.

      het type evenement zoals bedoeld in artikel 3;

    • c.

      de hoogte van het te verstrekken bedrag;

    • d.

      de wijze waarop dit bedrag is bepaald, met toepassing van het bepaalde in artikel 4;

    • e.

      de aan de verlening van subsidie verbonden verplichtingen zoals opgenomen in deze regeling.

Hoofdstuk 3. Verplichtingen van de organisator

Artikel 13. Verzekeringen

Het college verplicht de organisator zich te verzekeren tegen de risico’s die deze door het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten loopt.

Artikel 14. Meldingsplicht

  • 1.

    De organisator stelt het college zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte zodra aannemelijk is, dat:

    • a.

      het evenement waarvoor de subsidie is verleend niet of gedeeltelijk niet zal plaatsvinden;

    • b.

      niet aan één of meer aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen wordt voldaan;

    • c.

      aanzienlijke verschillen bestaan tussen de te realiseren dan wel gerealiseerde omvang van de gesubsidieerde activiteiten en de omvang van de gesubsidieerde activiteiten waarvan bij de verlening van de subsidie werd uitgegaan.

Hoofdstuk 4. De subsidievaststelling

Artikel 15. De aanvraag tot subsidievaststelling

De aanvraag tot subsidievaststelling moet gedaan worden binnen 12 weken na afloop van het evenement, overeenkomstig het gestelde in de beschikking en de Algemene subsidieverordening van de gemeente Harlingen.

Artikel 16. De beslistermijn

Burgemeester en wethouders stellen de subsidie vast binnen 12 weken na ontvangst van de aanvraag zoals vermeld in artikel 15.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 17. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan gemotiveerd afwijken.

Artikel 18. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van de bekendmaking.

Artikel 19. Citeerartikel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024".

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen d.d. 24 september 2024.

Bijlage 1: Puntensysteem subsidiecriteria

 

In artikel 4 van de subsidieregeling zijn de subsidiecriteria opgenomen waar de subsidieaanvraag aan wordt getoetst. In deze bijlage wordt verder uiteengezet hoe deze criteria worden getoetst. Alle subsidieaanvragen worden beoordeeld op basis van de in artikel 4 genoemde subsidiecriteria. De aanvragen krijgen op ieder criterium een aantal punten toebedeeld. Het maximum aantal te behalen punten bedraagt 100 punten per aanvraag. Op basis van het totaal aantal behaalde punten wordt het subsidiebedrag waarvoor de aanvrager in aanmerking komt bepaald. Als het totaal aantal 100 punten wordt toegekend, komt de aanvrager in aanmerking voor het maximaal beschikbare subsidiebedrag. Indien er minder punten worden toebedeeld, wordt het subsidiebedrag naar evenredigheid verlaagd. Het totaal aantal punten geeft in % weer wat het maximale subsidiebedrag is (100 punten is 100% van het maximale subsidiebedrag).

 

De volgende subsidiecriteria worden gehanteerd en worden hierna verder uitgewerkt.

 

1. Harlinger identiteit

We toetsen in hoeverre het evenement aansluit op de Harlinger identiteit zoals deze beschreven staat onder strategielijn 4.1. We kijken daarbij ook naar de evenementenlo­catie en de aansluiting op de kernwaarden (maritiem, cultureel en gastvrij).

Onderdelen

Het evenement draagt bij aan de leefbaarheid van de inwoners en sluit aan op hun wensen en behoeften.

Het evenement is maritiem: er wordt een link gelegd met de zee, scheepvaart en/of watersport.

Het evenement is cultureel: muziek, beeldende kunst, theater, architectuur of film.

Het evenement is gast­vrij: openbaar toegankelijk voor alle doelgroepen (leeftijd, inwoners/bezoekers gemeente, mindervaliden).

Het evenement sluit aan op het monumentale karakter van de gemeente.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1/2 onderdelen = 5 punten (laag)

3/4 onderdelen = 10 punten (gemiddeld)

5 onderdelen = 20 punten (hoog)

Totaal aantal punten

 

2. Vernieuwing en onderscheidenheid concept

Bij dit criterium kijken we in hoeverre het evenementenconcept onderscheidend en uniek is. We maken daarbij een inschatting van de mate waarin het evenement een toe­voeging is op het bestaande evenementenaanbod in Harlingen en de regio. Ook kijken we in hoeverre het evenement artistieke kwaliteit heeft.

Onderdelen

Het evenement is nieuw en niet eerder georganiseerd in Harlingen of het evenement bevat nieuw toegevoegde, of doorontwikkelde, programmaonderdelen.

Het evenement heeft een strategisch gunstige plek op de evenementenkalender.

Het evenement heeft een hoge artistieke kwaliteit.

Het evenement zorgt voor een culturele impuls: er is een grote verscheidenheid in het aanbod.

Het evenement draagt bij aan een spreiding van een divers aanbod binnen een jaar, dan wel aan een spreiding over meerdere jaren.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1/2 onderdelen = 5 punten (laag)

3/4 onderdelen = 10 punten (gemiddeld)

5 onderdelen = 15 punten (hoog)

Totaal aantal punten

 

3. Promotionele waarde en economische spin-off

We maken een inschatting van de mate waarin het evenement media aandacht gene­reert, de bezoekersaantallen en in hoeverre het evenement leidt tot een hoger beste­dingspatroon in Harlingen en/of meerdaags verblijf/overnachtingen.

Criteria

Punten

Het evenement past bij de positionering van Harlingen en draagt sterk bij aan het gewenste imago (citymarketing Harlingen Welkom aan Zee).

Het evenement is meerdaags.

Het evenement trekt een significant deel bezoekers (meer dan 1000) van buiten Harlingen.

Het evenement genereert media aandacht en het verwachte herhaalbezoek is hoog.

Het evenement zorgt voor een economische spin-off, doordat het evenement veel landelijke of internationale publiciteit voor Harlingen genereert.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1/2 onderdelen = 5 punten (laag)

3/4 onderdelen = 10 punten (gemiddeld)

5 onderdelen = 15 punten (hoog)

Totaal aantal punten

4. Doelgroepen en programmering 

Hiermee toetsen we in hoeverre het evenement interessant is voor meerdere doelgroe­pen, zoals bijvoorbeeld jongeren en ouderen. Daarbij kijken we naar de programma­onderdelen en in hoeverre het evenement aansluit op de behoeften/wensen van onze inwoners.

Onderdelen

Evenement zorgt voor verbinding onder inwoners (het gevoel van ‘solidariteit’ en ‘verbondenheid’ is groot).

Evenement heeft programmering voor specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld jonge doelgroepen zoals jongeren en/of jonge gezinnen of ouderen (vanaf 65 jaar).

Het evenement spreekt meerdere doelgroepen aan, het evenement is gangbaar waardoor het evenement voor een groot publiek interessant is.

Binnen de programmering is sprake van een mix tussen vermaak, entertainment en programmaonderdelen zijn gericht op meer maatschappelijke/educatieve doeleinden.

Het evenement heeft een diverse mix in het aanbod met daarbij een hoge belevingswaarde voor de bezoekers.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1/2 onderdelen = 5 punten (laag)

3/4 onderdelen = 10 punten (gemiddeld)

5 onderdelen = 15 punten (hoog)

Totaal aantal punten

 

5. Samenwerken 

We beoordelen in hoeverre er samenwerking plaatsvindt (of heeft plaatsgevonden) met andere organisatoren, ondernemers, de binnenstad en de citymarketing Harlingen Welkom aan Zee.

Punten

Organisatie van het evenement werkt samen met ten minste één andere evenementenorganisator.

“Harlingen Welkom aan zee” wordt als marketingtool gebruikt.

Het evenement betrekt ondernemers, zoals bijvoorbeeld de middenstanders uit de binnenstad.

Het evenement betrekt diverse sectoren bij het organiseren van de programma onderdelen (denk aan scholen, culturele veld, sector recreatie en toerisme).

Het evenement werkt samen met diverse marketingorganisaties aan de promotie van het evenement.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1/2 onderdelen = 5 punten (laag)

3/4 onderdelen = 10 punten (gemiddeld)

5 onderdelen = 15 punten (hoog)

Totaal aantal punten

6. Professionaliteit

We willen graag dat het proces van de aanvraag tot aan het organiseren van een evene­ment soepel en professioneel verloopt. Daarom toetsen we ook de kwaliteit en volledig­heid van de (subsidie)aanvraag. We kijken daarbij naar de inhoud van het evenement en de mate waarin het activiteitenplan en het draaiboek professioneel en doordacht zijn. Ook kijken we naar de referentieprojecten van de organisator.

 

 

De (subsidie)aanvraag met bijbehorende gegevens is compleet, volledig en tijdig ingediend.

Het activiteitenplan is kwalitatief goed doordacht.

De referentieprojecten en track-record van de organisator zijn goed te noemen.

 

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1 onderdeel = 2 punten (laag)

2 onderdelen = 5 punten (gemiddeld)

3 onderdelen = 10 punten (hoog)

Totaal aantal punten

 

7. Duurzaamheid

We vinden het belangrijk om de impact van evenementen op het milieu te minimali­seren. Daarom kijken we in hoeverre het evenement inzet op duurzaamheid, zoals het gebruik van duurzame materialen en inzetten op recycling en circulariteit.

 

Het evenement heeft een medewerker/vrijwilliger aangewezen die verantwoordelijk is voor duurzaamheid op het evenement.

Het evenement heeft een gesloten systeem voor hergebruik of recycling van drinkbekers.

Het evenement maakt volledig gebruik van vaste stroompunten of milieuverantwoorde aggregaten.

Het evenement draagt bij aan bewustwording over duurzaamheid en communiceert hierover tijdens het evenement.

 

Totaal aantal onderdelen

Berekening punten:

Geen onderdeel = 0 punten (niet)

1 onderdeel = 2 punten (laag)

2/3 onderdelen = 5 punten (gemiddeld)

4 onderdelen = 10 punten (hoog)

Totaal aantal punten

 

Bijlage 2: Toelichting subsidieregeling evenementen

 

De subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024 is opgesteld naar aanleiding van de evenementenvisie gemeente Harlingen 2024. Deze subsidieregeling geeft aan voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is een uitwerking van de Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen. Hierin is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders een subsidieregeling kan vaststellen waarin is bepaald welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor een subsidie.

 

Met deze subsidieregeling wordt duidelijkheid en structuur aangebracht in de subsidiering van evenementen. In de evenementenvisie is bepaald welke strategielijnen de gemeente inzet om een impuls te geven aan evenementen. De strategielijnen zijn in deze subsidieregeling vertaald waarbij aan de hand van een puntensysteem wordt bepaald wat de hoogte van subsidie wordt.

 

Verder wordt met deze regeling de wens uitgevoerd om bepaalde evenementen structureel te ondersteunen door het verlenen van een meerjarige subsidie. Deze evenementen hebben daarmee zekerheid voor een wat langere periode en kunnen zich beter richten op doorontwikkeling.

 

Met het instellen van een subsidieregeling wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin is voorgeschreven dat subsidie slechts kan worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Hierna volgt een artikelsgewijze toelichting. Hierin worden alleen de artikelen toegelicht die een toelichting behoeven. Artikelen waarvan de inhoud voor zich spreekt, worden niet toegelicht.

 

Artikel 1. Definities

 

o. Traditionele Harlinger evenementen:

 

Deze evenementen zijn bepaald op basis van de uitkomsten van de enquête die is uitgezet voor het opstellen van de evenementenvisie. Hierin is de vraag gesteld welke vijf evenementen men belangrijk vond voor Harlingen. Uit de resultaten kwam de volgende top 5 evenementen naar voren:

  • Visserijdagen;

  • Tall Ships Races;

  • Harlingen Ongeschut;

  • Lanenkaatsen/ juni feestweek;/ straatfestival

  • Zoutsloter kerstmarkt.

Voor het evenement de Tall Ships Races wordt subsidie verleend op grond van een raadsbesluit waardoor deze niet onder de Traditionele Harlinger evenementen vallen. De Tall Ships Races vallen daarmee niet onder deze subsidieregeling.

 

Om de drie jaar wordt geëvalueerd of deze evenementen onder deze categorie vallen en daarmee dus in aanmerking komen voor een meerjarige subsidie.

 

Artikel 2. Doelstelling

 

Deze subsidieregeling is bedoeld om evenementen te ondersteunen die bijdragen aan ambities van de gemeente Harlingen en van positieve invloed zijn op de inwoners, ondernemers en bezoekers van Harlingen.

 

Artikel 3. Subsidiabele evenementen

 

Er zijn drie categorieën evenementen die onder deze subsidieregeling vallen. Het hangt van de categorie af welke soort subsidie hiervoor kan worden verleend.

 

Voor elk evenement kan jaarlijks opnieuw subsidie worden aangevraagd. Een evenement dat in aanmerking komt voor een meerjarige subsidie hoeft alleen niet elk jaar opnieuw een aanvraag te dienen. Dit kan wel indien het evenement opnieuw wil worden getoetst aan de subsidiecriteria om in aanmerking te komen voor een hoger aantal punten. Het meerjarig verlenen geldt alleen voor de subsidie en heeft geen betrekking op de evenementenvergunning.

 

Artikel 4. Subsidiecriteria

 

Een ambtelijke werkgroep beoordeelt de subsidieaanvragen aan de subsidiecriteria op grond van een puntensysteem. De toelichting op de criteria is samen met het uitgewerkte puntensysteem opgenomen in bijlage 1 van de subsidieregeling. In de beschikkingen zal worden toegelicht/gemotiveerd hoe de puntenverdeling en de keuzes tot stand zijn gekomen.

 

Subsidies die onder artikel 4, derde lid vallen krijgen geen puntenbeoordeling per toetsingscriterium en kunnen subsidie ontvangen indien is aangetoond dat aan de subsidiecriteria is voldaan.

 

Artikel 5. Subsidiemethodiek

 

Dit artikel geeft aan welke onderdelen van een evenement in aanmerking komen voor een subsidie. De organisator dient zelf ook bij te dragen aan de activiteiten en dient ten minste 60% zelf bij te dragen in de kosten van het evenement.

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de subsidiecriteria uit artikel 4. De hoogte van de subsidiabele kosten wordt als volgt berekend:

 

Voorbeeld

 

De begroting van het evenement is als volgt:

 

Kosten € 20.000,- waarvan € 5.000,- niet-subsidiabele kosten De berekening wordt als volgt:

 

We halen €5.000 euro aan deze niet-subsidiabele kosten af van de totale kosten: dat wordt € 15.000 Het subsidiabele bedrag is maximaal 40 % van de subsidiabele kosten €15.000 = € 6.000,-

 

Er kan dus maximaal € 6.000,- subsidie worden verleend.

 

Indien het evenement op grond van het puntensysteem 70 punten scoort, dan ontvangt het evenement € 4.200,- subsidie (70% van € 6.000,-).

 

Artikel 6. Subsidieplafond

 

Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Het subsidieplafond kan worden aangepast indien deze subsidieregeling wordt herzien.

 

Artikel 7. Hoogte subsidie

 

Van de aanvrager wordt verwacht dat hij ook zelf bijdraagt aan de activiteiten, dan wel financiering van derden ontvangt. Per categorie evenement is een maximale hoogte van het subsidiebedrag vastgesteld.

 

Artikel 8. De subsidieaanvraag

 

Het subsidieplafond wordt verdeeld over twee tijdvakken. Voor deze tijdvakken zijn er twee momenten waarop er subsidie kan worden aangevraagd.

 

Het college stelt een aanvraagformulier ter beschikking waar middels een aanvraag mee moet worden ingediend.

 

In de Algemene subsidieverordening is vastgelegd welke gegevens moeten worden ingediend bij een aanvraag. Het college kan op grond van de subsidieregeling om aanvullende gegevens vragen.

 

Artikel 9. Uitsluitingen aanspraak op subsidie

 

Voor een evenement kan één subsidie worden verleend. Indien reeds op grond van een andere gemeentelijke regeling subsidie wordt verleend, dan komt het evenement niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling. Het ondernemersfonds is niet aan te merken als een gemeentelijke regeling.

 

Artikel 10. Weigerings- en intrekkingsgronden

 

Indien één van de weigeringsgronden uit dit artikel zich voordoet dan wordt de aanvraag geweigerd.

 

Verantwoording

 

In de Algemene Subsidieverordening is vastgelegd dat de aanvrager verantwoording moet afleggen voor de aangevraagde subsidie. Indien uit de verantwoording blijkt dat de organisator over voldoende gelden beschikt, dan wordt de subsidieaanvraag geweigerd.

 

Artikel 11. De beslistermijn

 

Op grond van de Algemene subsidieverordening kan in een subsidieregeling andere termijnen worden vastgesteld. De beslistermijn in dit artikel sluit aan bij het tijdvak genoemd in artikel 8 van de subsidieregeling.

 

Artikel 12. De beschikking

 

In de beschikking wordt vermeld hoe de hoogte van de subsidie tot stand is gekomen. Het college kan aan de subsidie aanvullende verplichtingen verbinden.

 

Artikel 14. Meldingsplicht

 

In dit artikel is vermeld waar de organisator aan moet voldoen indien er wijzigingen plaatsvinden ten aanzien van het evenement.

 

Artikel 15. De aanvraag tot subsidievaststelling

 

De organisator is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van vaststelling van de subsidie. Dit dient binnen 12 weken na afloop van het evenement te worden gedaan.

 

Artikel 16. De beslistermijn

 

Indien de aanvraag tot vaststelling van de subsidie is ontvangen, dan dient het college binnen 12 weken een besluit te nemen op de aanvraag.

 

Artikel 17. Hardheidsclausule

 

Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarmee het volgen van de artikelen uit deze subsidieregeling onevenredig nadelig kunnen zijn. Het college is bevoegd om dan af te wijken van de subsidieregeling, mits dit goed wordt onderbouwd.

 

Artikel 18. Inwerkingtreding

 

In dit artikel is bepaald wanneer de subsidieregeling in werking treedt.

Naar boven