Gemeenteblad van Harlingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 426134 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 426134 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen;
overwegende dat evenementen bijdragen aan de leefbaarheid van de inwoners van de gemeente Harlingen en de gemeente aparte regels voor subsidiering van evenementen wil vastleggen;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen;
vast te stellen de volgende regeling:
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Deze regeling heeft ten doel het subsidiëren van evenementen in de gemeente Harlingen die passen binnen de doelstellingen zoals vastgelegd in de evenementenvisie. De belangrijkste doelstelling hiervan is een aanbod van evenementen dat zo goed mogelijk bijdraagt aan de ambities van de gemeente Harlingen en van positieve invloed is op onze inwoners, bezoekers en ondernemers.
Het evenement moet aansluiten bij de strategielijnen uit de evenementenvisie. Onderstaande subsidiecriteria worden gebruikt voor het bepalen van de hoogte van de subsidie bij evenementen als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder a en b. In totaal kunnen maximaal 100 punten worden gescoord:
Subsidie kan alleen aangewend worden ter dekking van kosten van een evenement dat zonder gemeentelijke subsidie niet kostendekkend kan zijn. De organisatie dient ten minste 60% zelf bij te dragen in de subsidiabele kosten van het evenement, bijvoorbeeld door inkomsten uit verkoop van consumpties, entree, sponsoring, fondsen e.d.
Hoofdstuk 2. De subsidieverlening
Artikel 9. Uitsluitingen aanspraak op subsidie
Evenementen waarvoor reeds op grond van een andere gemeentelijke subsidieregeling subsidie wordt verstrekt, komen niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling.
Artikel 10. Weigerings- en intrekkingsgronden
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Het college beslist jaarlijks op aanvragen die zijn ingediend binnen de in artikel 8, lid 1, sub a onder i en ii genoemde tijdsvakken vóór respectievelijk de laatste dag van september (op aanvragen ingediend in het onder i genoemde tijdvak) en de laatste dag van maart (op aanvragen ingediend in het onder ii genoemde tijdvak) van het betreffende jaar.
Hoofdstuk 3. Verplichtingen van de organisator
Het college verplicht de organisator zich te verzekeren tegen de risico’s die deze door het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten loopt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen d.d. 24 september 2024.
Bijlage 1: Puntensysteem subsidiecriteria
In artikel 4 van de subsidieregeling zijn de subsidiecriteria opgenomen waar de subsidieaanvraag aan wordt getoetst. In deze bijlage wordt verder uiteengezet hoe deze criteria worden getoetst. Alle subsidieaanvragen worden beoordeeld op basis van de in artikel 4 genoemde subsidiecriteria. De aanvragen krijgen op ieder criterium een aantal punten toebedeeld. Het maximum aantal te behalen punten bedraagt 100 punten per aanvraag. Op basis van het totaal aantal behaalde punten wordt het subsidiebedrag waarvoor de aanvrager in aanmerking komt bepaald. Als het totaal aantal 100 punten wordt toegekend, komt de aanvrager in aanmerking voor het maximaal beschikbare subsidiebedrag. Indien er minder punten worden toebedeeld, wordt het subsidiebedrag naar evenredigheid verlaagd. Het totaal aantal punten geeft in % weer wat het maximale subsidiebedrag is (100 punten is 100% van het maximale subsidiebedrag).
De volgende subsidiecriteria worden gehanteerd en worden hierna verder uitgewerkt.
Bijlage 2: Toelichting subsidieregeling evenementen
De subsidieregeling evenementen gemeente Harlingen 2024 is opgesteld naar aanleiding van de evenementenvisie gemeente Harlingen 2024. Deze subsidieregeling geeft aan voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is een uitwerking van de Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen. Hierin is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders een subsidieregeling kan vaststellen waarin is bepaald welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor een subsidie.
Met deze subsidieregeling wordt duidelijkheid en structuur aangebracht in de subsidiering van evenementen. In de evenementenvisie is bepaald welke strategielijnen de gemeente inzet om een impuls te geven aan evenementen. De strategielijnen zijn in deze subsidieregeling vertaald waarbij aan de hand van een puntensysteem wordt bepaald wat de hoogte van subsidie wordt.
Verder wordt met deze regeling de wens uitgevoerd om bepaalde evenementen structureel te ondersteunen door het verlenen van een meerjarige subsidie. Deze evenementen hebben daarmee zekerheid voor een wat langere periode en kunnen zich beter richten op doorontwikkeling.
Met het instellen van een subsidieregeling wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin is voorgeschreven dat subsidie slechts kan worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt.
Hierna volgt een artikelsgewijze toelichting. Hierin worden alleen de artikelen toegelicht die een toelichting behoeven. Artikelen waarvan de inhoud voor zich spreekt, worden niet toegelicht.
o. Traditionele Harlinger evenementen:
Deze evenementen zijn bepaald op basis van de uitkomsten van de enquête die is uitgezet voor het opstellen van de evenementenvisie. Hierin is de vraag gesteld welke vijf evenementen men belangrijk vond voor Harlingen. Uit de resultaten kwam de volgende top 5 evenementen naar voren:
Voor het evenement de Tall Ships Races wordt subsidie verleend op grond van een raadsbesluit waardoor deze niet onder de Traditionele Harlinger evenementen vallen. De Tall Ships Races vallen daarmee niet onder deze subsidieregeling.
Om de drie jaar wordt geëvalueerd of deze evenementen onder deze categorie vallen en daarmee dus in aanmerking komen voor een meerjarige subsidie.
Deze subsidieregeling is bedoeld om evenementen te ondersteunen die bijdragen aan ambities van de gemeente Harlingen en van positieve invloed zijn op de inwoners, ondernemers en bezoekers van Harlingen.
Artikel 3. Subsidiabele evenementen
Er zijn drie categorieën evenementen die onder deze subsidieregeling vallen. Het hangt van de categorie af welke soort subsidie hiervoor kan worden verleend.
Voor elk evenement kan jaarlijks opnieuw subsidie worden aangevraagd. Een evenement dat in aanmerking komt voor een meerjarige subsidie hoeft alleen niet elk jaar opnieuw een aanvraag te dienen. Dit kan wel indien het evenement opnieuw wil worden getoetst aan de subsidiecriteria om in aanmerking te komen voor een hoger aantal punten. Het meerjarig verlenen geldt alleen voor de subsidie en heeft geen betrekking op de evenementenvergunning.
Een ambtelijke werkgroep beoordeelt de subsidieaanvragen aan de subsidiecriteria op grond van een puntensysteem. De toelichting op de criteria is samen met het uitgewerkte puntensysteem opgenomen in bijlage 1 van de subsidieregeling. In de beschikkingen zal worden toegelicht/gemotiveerd hoe de puntenverdeling en de keuzes tot stand zijn gekomen.
Subsidies die onder artikel 4, derde lid vallen krijgen geen puntenbeoordeling per toetsingscriterium en kunnen subsidie ontvangen indien is aangetoond dat aan de subsidiecriteria is voldaan.
Dit artikel geeft aan welke onderdelen van een evenement in aanmerking komen voor een subsidie. De organisator dient zelf ook bij te dragen aan de activiteiten en dient ten minste 60% zelf bij te dragen in de kosten van het evenement.
De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de subsidiecriteria uit artikel 4. De hoogte van de subsidiabele kosten wordt als volgt berekend:
De begroting van het evenement is als volgt:
Kosten € 20.000,- waarvan € 5.000,- niet-subsidiabele kosten De berekening wordt als volgt:
We halen €5.000 euro aan deze niet-subsidiabele kosten af van de totale kosten: dat wordt € 15.000 Het subsidiabele bedrag is maximaal 40 % van de subsidiabele kosten €15.000 = € 6.000,-
Er kan dus maximaal € 6.000,- subsidie worden verleend.
Indien het evenement op grond van het puntensysteem 70 punten scoort, dan ontvangt het evenement € 4.200,- subsidie (70% van € 6.000,-).
Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Het subsidieplafond kan worden aangepast indien deze subsidieregeling wordt herzien.
Van de aanvrager wordt verwacht dat hij ook zelf bijdraagt aan de activiteiten, dan wel financiering van derden ontvangt. Per categorie evenement is een maximale hoogte van het subsidiebedrag vastgesteld.
Artikel 8. De subsidieaanvraag
Het subsidieplafond wordt verdeeld over twee tijdvakken. Voor deze tijdvakken zijn er twee momenten waarop er subsidie kan worden aangevraagd.
Het college stelt een aanvraagformulier ter beschikking waar middels een aanvraag mee moet worden ingediend.
In de Algemene subsidieverordening is vastgelegd welke gegevens moeten worden ingediend bij een aanvraag. Het college kan op grond van de subsidieregeling om aanvullende gegevens vragen.
Artikel 9. Uitsluitingen aanspraak op subsidie
Voor een evenement kan één subsidie worden verleend. Indien reeds op grond van een andere gemeentelijke regeling subsidie wordt verleend, dan komt het evenement niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling. Het ondernemersfonds is niet aan te merken als een gemeentelijke regeling.
Artikel 10. Weigerings- en intrekkingsgronden
Indien één van de weigeringsgronden uit dit artikel zich voordoet dan wordt de aanvraag geweigerd.
In de Algemene Subsidieverordening is vastgelegd dat de aanvrager verantwoording moet afleggen voor de aangevraagde subsidie. Indien uit de verantwoording blijkt dat de organisator over voldoende gelden beschikt, dan wordt de subsidieaanvraag geweigerd.
Op grond van de Algemene subsidieverordening kan in een subsidieregeling andere termijnen worden vastgesteld. De beslistermijn in dit artikel sluit aan bij het tijdvak genoemd in artikel 8 van de subsidieregeling.
In de beschikking wordt vermeld hoe de hoogte van de subsidie tot stand is gekomen. Het college kan aan de subsidie aanvullende verplichtingen verbinden.
In dit artikel is vermeld waar de organisator aan moet voldoen indien er wijzigingen plaatsvinden ten aanzien van het evenement.
Artikel 15. De aanvraag tot subsidievaststelling
De organisator is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van vaststelling van de subsidie. Dit dient binnen 12 weken na afloop van het evenement te worden gedaan.
Indien de aanvraag tot vaststelling van de subsidie is ontvangen, dan dient het college binnen 12 weken een besluit te nemen op de aanvraag.
Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarmee het volgen van de artikelen uit deze subsidieregeling onevenredig nadelig kunnen zijn. Het college is bevoegd om dan af te wijken van de subsidieregeling, mits dit goed wordt onderbouwd.
In dit artikel is bepaald wanneer de subsidieregeling in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-426134.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.