Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning De Ronde Venen 2025

De raad van gemeente De Ronde Venen;

 

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;

 

besluit:

vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning De Ronde Venen 2025:

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ambtelijke bijstand niet zijnde een verzoek om informatie;

  • fractie: fractie als bedoeld in artikel 9 van het Reglement van orde van de gemeenteraad;

  • gemeentesecretaris: eerste adviseur van het college van B&W en hoofd van de ambtelijke organisatie.

     

Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand

 

Artikel 2. Verzoek om informatie bij de griffier

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, het college of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de gemeentegemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand. Een verzoek kan namens een raadslid ook gedaan worden door een commissielid.

  • 2.

    De gemeentesecretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden.

  • 3.

    Als de ambtelijke bijstand op grond van het tweede lid wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door of namens wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan via de griffier hierover in overleg te treden met de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Als overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de gemeentesecretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of één of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe via de griffier tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3. Fractieondersteuning

 

Artikel 6. Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie met ingang van het nieuwe kalenderjaar.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van €1000 voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van €100 per raadszetel.

Artikel 7. Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties benutten de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

    • b.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • c.

      giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • d.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege;

    • e.

      uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;

    • f.

      de kosten voor partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raadslid of commissielid, voor zover deze door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd.

Artikel 8. Uitkering voorschot financiële bijdrage

  • 1.

    Een fractie wordt jaarlijks vóór 31 januari een voorschot verleend ter hoogte van de financiële bijdrage voor het betreffende kalenderjaar.

  • 2.

    In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.

Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt met ingang van het nieuwe kalenderjaar.

  • 2.

    Als zich een situatie als bedoeld in het eerste lid voordoet worden de verleende voorschotten naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het jaar waarvoor het voorschot is verleend onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste lid voortvloeiende verdeling. Hierbij geldt wel dat op=op: het resterende budget wordt naar rato verdeeld.

  • 3.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin de fractie hiervan kennisgeving heeft gedaan aan de raad.

  • 4.

    Als een fractie als gevolg van verkiezingen ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling aantreedt.

Artikel 10. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

De fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een financieel verslag.

Artikel 11. Reserve

  • 1.

    Het is een fractie toegestaan het niet gebruikte deel van een bijdrage mee te nemen naar het volgende jaar.

  • 2.

    Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve komt tot uitdrukking in de afrekening over dat jaar.

  • 3.

    De reserve blijft in de geldende raadsperiode beschikbaar en wordt aan het einde van de raadsperiode teruggestort.

  • 4.

    Als zich een situatie als bedoeld in artikel 9, eerste lid, voordoet, wordt een eventuele reserve van de fractie waar de betreffende leden uittreden toebedeeld aan de betrokken fracties naar evenredigheid van de resulterende zetelaantallen.

     

Paragraaf 4. Commissieleden

 

Artikel 12. Aanstelling commissieleden

  • 1.

    Iedere fractie heeft het recht om één of twee commissieleden aan te melden.

  • 2.

    Het commissielid wordt door de fractievoorzitter van de politieke groepering, waarvoor hij het commissiewerk gaat vervullen, voorgedragen.

  • 3.

    Het bepaalde in de artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op commissieleden.

  • 4.

    De aanmelding vindt plaats bij de griffier en wordt terstond ter kennis gebracht van de raad.

  • 5.

    Alvorens het commissielid de werkzaamheden aanvat legt deze in de eerstvolgende openbare raadsvergadering na de aanmelding genoemd onder lid 5. de eed of de belofte af in handen van de voorzitter van de raad.

Artikel 13. Vervanging

Een commissielid kan een raadslid in een commissie of werkgroep van de gemeenteraad vervangen.

Artikel 14. Inzagerecht

Een commissielid ontvangt de informatie die aan de raad beschikbaar wordt gesteld en heeft inzage in alle voor de raad bestemde stukken.

Artikel 15. Geheimhouding

De op raadsleden betrekking hebbende bepalingen omtrent geheimhouding zijn van overeenkomstige toepassing op een commissielid.

Artikel 16. Einde commissiewerk

Het commissiewerk eindigt:

  • a.

    bij het einde van de zittingsperiode van de raad;

  • b.

    op verzoek van het commissielid zelf;

  • c.

    op verzoek van de fractie die het commissielid heeft aangewezen;

  • d.

    wanneer niet meer wordt voldaan aan de vereisten genoemd in artikel 10, lid 3;

  • e.

    met ingang van de dag waarop het presidium het commissielid schriftelijk heeft meegedeeld diens toelating als commissielid te hebben ingetrokken;

  • f.

    wanneer zich naar het oordeel van de raad andere zwaarwichtige redenen of omstandigheden voordoen die beëindiging van een commissielid rechtvaardigen.

  • g.

    Zodra een commissielid het lidmaatschap eindigt, dan wordt dit medegedeeld aan de hele raad in de eerstvolgende raadsvergadering.

Paragraaf 5. Slotbepalingen

 

Artikel 17. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning De Ronde Venen 2011 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning De Ronde Venen 2011 blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeerregel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking vanaf 1 januari 2025 en wordt elke nieuwe raadsperiode geactualiseerd.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning De Ronde Venen 2025.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen, d.d. 26 september 2024

De raad voornoemd,

de griffier, J. Jonker

de voorzitter, M. Divendal

Naar boven