Ontwerp-verkeersbesluit voor het herinrichten van fasen twee en drie van het project ‘Fietsroute Heemse’

zaaknr. 785817

Geert Hofsink

De teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

gelet op de "Nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht Hardenberg", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, en het “Besluit ondermandaat en -volmacht gemeente Hardenberg”, vastgesteld door de Algemeen Directeur van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, beide zoals nadien gewijzigd, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van Wegenverkeerswet 1994 aan hem in ondermandaat is gegeven,

Overwegende:

-dat de Scholtendsdijk, de Weidehuisstraat, de Hessenweg, de Rustenberghstraat, de Haardijk, de Spaanskamp, de Oelenveerstraat en de Brink:

gelegen zijn nabij Hardenberg;

gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;

-gecategoriseerd zijn als ofwel gebiedsontsluitingsweg, wijkontsluitingsweg of erftoegangsweg, volgens de gemeentelijke wegencategorisering;

-dat deze wegen een belangrijke route vormen voor regionaal (schoolgaand) fietsverkeer;

-dat deze wegen onderdeel zijn van de snelfietsroute F340 Zwolle – Hardenberg

-dat de Gemeente Hardenberg de ambitie heeft alle hoofdfietsroute op te waarderen, zoals vastgesteld in het Fietsplan (2022);

-dat deze wegen daarom worden gereconstrueerd naar een doorfietsroute, als onderdeel van project “Fietsroute Heemse – Brink”;

-dat het reconstrueren van de wegen ervoor zorgt dat de weginrichting passend is bij de voorziene functie van het weg als onderdeel van de doorfietsroute F340

-dat het wijzigen van de rijrichtingen voor fietsers het gebruik van de nieuwe fietstunnel (‘onderdoorgang’) onder de Haardijk stimuleert

-dat de realisatie van de fietstunnel bijdraagt aan een kwaliteitsverbetering van de doorfietsroute F340;

-dat het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, tussen de Scholtensdijk en Hof van Otten, bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van de fietsroutes

-dat door het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, tussen de Scholtensdijk en Hof van Otten de bereikbaarheid van woningen, ondernemingen en overige percelen blijft gewaarborgd en niet onevenredig wordt belemmerd;

dat het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van Haardijk – Hessenweg bijdraagt aan een autoluwere fietsroute Hessenweg – Brink, wat bijdraagt aan een kwaliteitsverbetering van de fietsroutes;

-dat door het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van Haardijk – Hessenweg gemotoriseerd verkeer, van en naar het centrum van Hardenberg geleid wordt via de Europaweg;

-dat de Voorstraatbrug reeds gesloten is voor bus-, landbouw- en vrachtverkeer, waardoor de impact op (bevoorradend) zwaar verkeer tussen Haardijk en het centrum gering is;

-dat de Europaweg conform gemeentelijk wegencategorisering geschikt is om (extra) gemotoriseerd verkeer af te wikkelen

-dat het kruispunt Europaweg – Spaanskamp voorafgaand aan deze beoogde wijzigingen substantieel is verbeterd, door middel van een reconstructie van het kruispunt, om de doorstroming en de verkeersveiligheid te bevorderen

-dat de Europaweg aansluit in het centrum van Hardenberg op de (parkeer)voorzieningen en het Parkeer Route Informatie Systeem;

-dat de bereikbaarheid van woningen, ondernemingen en overige percelen in de wijken Vogelbuurt, De Brink, Spaanskamp en Heemsermars is gewaarborgd en niet onevenredig wordt belemmerd

-dat dit verkeersbesluit zich beperkt tot Deeltrajecten 2 en 3 van het project “Fietsroute Heemse – Brink”;

-dat de voorgestelde wijzigingen uitgebreid zijn behandeld in het participatietraject van project “Fietsroute Heemse – Brink”, met onder andere een klankbordgroep, huis-aan-huis nieuwsbrieven, een online projectpagina en in de huis-aan-huis weekkrant;

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

IS VOORNEMENS:

1. tot reconstrueren van (gedeelten van) de Scholtendsdijk, de Weidehuisstraat, de Hessenweg, de Rustenberghstraat, de Haardijk, de Spaanskamp, de Oelenveerstraat en de Brink, middels het treffen van de volgende maatregelen:

  • a.

    het wijzigen van de voorrangssituatie, door:

    • i.

      het opheffen van verkeersbord B6 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan;

    • ii

      het opheffen van gelijkwaardige voorrang;

    • iii.

      het aanbrengen van verkeersbord B6 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990) en haaientanden op ofwel de rijbaan of het fietspad;

    • iv.

      het aanbrengen van inritconstructies.

    • b.

      het formaliseren van de voorrangssituatie, door:

      • i.

        het aanbrengen van een inritconstructie.

    • c.

      het uitzonderen van fietsers bij het verplicht voorlaten van tegenliggers, door:

      • i.

        het aanbrengen van verkeersbord OB52 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

    • d.

      het instellen van éénrichtingsverkeer, door:

      • i.

        het aanbrengen van verkeersborden C2 en C3 (aangevuld met onderbord OB52) (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

    • e.

      het instellen van een verplichte rijrichting, door:

      • i.

        het aanbrengen van verkeersbord D4 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

    • f.

      het wijzigen van een 30-zone, door:

      • i.

        het plaatsen en opheffen van borden A01-30-zb en A01-30-ezb (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990);

      • ii.

        het aanbrengen van bijbehorende zonemarkering (conform CROW-standaarden).

        g. het opheffen van een fietsverbinding, door:

        • i.

          het opheffen van bord OB52 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

        • h.

          het opheffen van een voetpad, door:

          • i.

            het opheffen van bord G7 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

        • i.

          het opheffen van een verplichte rijrichting, door:

          • i.

            het opheffen van bord D02ro (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

        • j.

          het opheffen van een stopverbod, door:

          • i.

            het verwijderen van markering.

        • k.

          het deels verwijderen van een fietspad, door:

          • i.

            het plaatsen en opheffen van bord G11 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

        • l.

          het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers, door:

          • i.

            het plaatsen van bord C14 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990);

          • ii.

            het opheffen van fietssymbolen op de rijbaan.

        • m.

          het aanbrengen van een verplicht fietspad, door:

          • i.

            het plaatsen van borden G11 en G12 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

          • n.

            het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtwagens en bussen, door:

            • i.

              het plaatsen van bord C07b (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

            • o.

              het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats, door:

              • i.

                het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats (overeenkomstig artikel 49 lid 2 van het RVV 1990),

              • ii.

                het plaatsen van bord L2 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

            • p.

              het opheffen van een mindervalideparkeerplaats, door:

              • i.

                het opheffen van bord E6 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990).

            • q.

              het aanpassen van een blauwe zone, door:

              • i.

                het opheffen en aanbrengen van langsparkeervakken, middels het verwijderen en aanbrengen van een blauwe streep (overeenkomstig RVV 1990).

              • 2.

                genoemde maatregelen uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

              • 3.

                genoemde maatregelen uit te voeren volgens bijgevoegde situatieschetsen.

Hardenberg, 23 september 2024

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,

R. Olde Kalter

Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied

Mededelingen

Gelet op de belangen die bij dit verkeersbesluit een rol kunnen spelen, hebben Burgemeester en wethouders van Hardenberg besloten om de uniforme openbare voorbereidingsprocedure ingevolge de Algemene wet bestuursrecht te volgen (Afdeling 3.4). Dit betekent, dat eerst een ontwerp-verkeersbesluit ter inzage wordt gelegd waar belanghebbenden hun zienswijze over kenbaar kunnen maken. Na afweging van alle relevante belangen zal vervolgens een definitief verkeersbesluit worden genomen waartegen uitsluitend beroep kan worden ingediend.

De stukken die betrekking hebben op dit ontwerp-verkeersbesluit liggen voor belanghebbenden gedurende zes weken ter inzage met ingang van de dag na de publicatie, op 20 november 2024.

Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, naar keuze schriftelijk dan wel mondeling (na afspraak via 14 0523), naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg.

Naar boven