Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) betreffende het Energieloket van de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC)

Gelet op:

  • Artikel 160, eerste lid aanheft en onder a van de Gemeentewet;

  • de artikelen 14, 106 en 107 van het Verdrag inzake de werking van de Europese Unie (VWEU);

  • het Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang 2012/21/EU, PbEU 2012/ L7 (hierna: Vrijstellingsbesluit DAEB).

Overwegende dat:

  • EWEC een coöperatie is van en voor bewoners die activiteiten verricht die zijn gericht op de energietransitie en het Energieloket van de gemeente Wijk bij Duurstede verzorgt;

  • Het Energieloket is ontstaan uit de behoefte van inwoners aan onafhankelijk advies over energiebesparing;

  • Het vanuit het Klimaatakkoord verplicht is dat er een onafhankelijk Energieloket is, onder verantwoordelijkheid van de gemeente;

  • Diensten van Algemeen Economisch Belang hun grondslag vinden in de artikelen 14 en 106, tweede lid van het VWEU;

  • Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese staatssteunregelgeving, een onderneming in de zin van voornoemde artikelen, specifiek met het beheer van een DAEB kan worden belast;

  • De inbedding in en de kennis van de lokale context voor een beleid gericht op efficiënte en duurzame warmtetransitie van groot belang is;

  • Het Energieloket van EWEC past bij de ambities van Wijk bij Duurstede om in 2050 aardgasvrij te zijn, zoals genoemd in de ‘Warmtevisie voor de gemeente Wijk bij Duurstede’ van juli 2021, aangezien het energieloket inwoners helpt bij energiebesparing;

  • Het naar mening van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede noodzakelijk is om de uitvoer van het Energieloket aan EWEC toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt bijgedragen aan de doelstellingen en ambities van de Warmtevisie voor de gemeente Wijk bij Duurstede en daarmee voldoet aan de belangen van de inwoners binnen deze gemeente;

  • Het Energieloket van EWEC haar diensten lokaal, onafhankelijk en zonder winstoogmerk aanbiedt, wat aansluit bij de behoeften en belangen van grote groepen inwoners en bedrijven;

  • Energiecoaches van EWEC vrijwilligers zijn, die belangeloos onafhankelijk advies geven over energiebesparing;

  • De gemeente Wijk bij Duurstede heeft geconstateerd dat het ondersteunen van bewoners door gratis energieadviezen en kleine duurzame maatregelen aan te bieden, diensten zijn die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld. De gangbare praktijk in Nederland, is dat lokale partijen een bijdrage ontvangen van de gemeente om zo inwoners van onafhankelijk maar kwalitatief goed van advies te voorzien;

  • De gemeente Wijk bij Duurstede heeft geconstateerd dat de diensten door de markt niet, of niet onder de gewenste condities met betrekking tot kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid, gelijke behandeling en betaalbaarheid worden geleverd;

  • In het kader van de sociale/maatschappelijke tweedeling, een lokale partij die al jaren actief is in de gemeente en die een groot netwerk heeft de ‘toegankelijkheid’ van alle doelgroepen in de stad bij de energietransitie beter kan waarborgen ten behoeve van een inclusieve energietransitie in Wijk bij Duurstede;

  • De dienstverlening van het Energieloket van EWEC zich specifiek richt op het informeren, begeleiden, samenbrengen en doorverwijzen van inwoners van Wijk bij Duurstede, die gestimuleerd moeten worden in het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Daarmee is de dienstverlening gericht op maatschappelijke meerwaarde. Zonder overheidsbijdrage zou deze dienst onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld.

  • Het wenselijk is om onduidelijkheid over de rechtmatigheid van de voorgenomen subsidie voor het Energieloket in het kader van naleving van de Europese staatsteunregelgeving weg te nemen voor EWEC en de gemeente door de uitvoering van het Energieloket door EWEC als DAEB aan te merken.

BESLUITEN

Het Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) betreffende het Energieloket van de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC) vast te stellen

Artikel I Aanwijzing diensten als DAEB

Aan te wijzen als Diensten van Algemeen Economisch Belang de volgende diensten van de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC) op grond van artikel 2, eerste lid, onder a van het Vrijstellingsbesluit DAEB:

  • Het activeren van inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede om in hun wijk actief te worden in de energietransitie, door te ondersteunen bij het verduurzamen van hun woningen (energiecoaches);

Het college daartoe subsidie kan verstrekken aan EWEC.

 

De hierboven genoemde dienst die aangeboden wordt door EWEC van algemeen belang is voor de energietransitie voor bewoners van de gemeente Wijk bij Duurstede;

 

De activiteiten die het Energieloket van EWEC aanbiedt, worden niet aangeboden door de markt, onder de door de gemeente gewenste voorwaarden. Zonder subsidie van de gemeente zou het niet mogelijk zijn de activiteiten uit te voeren, althans niet op een voor de gemeente acceptabele wijze.

Artikel II. Betrokken onderneming, aard van de openbare dienstverplichtingen en grondgebied

De betrokken onderneming (in de zin van de Europese staatssteunregelgeving), de EigenWijkse Energie Coöperatie, statutair gevestigd te Wijk bij Duurstede, wordt door het college met de uitvoering van de dienst van algemeen economisch belang op het grondgebied van de gemeente Wijk bij Duurstede belast, overeenkomstig de activiteitenomschrijving in het subsidiebesluit waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

Artikel III Duur van de van de openbare dienstverplichtingen

Deze aanwijzing wordt verleend tot 31 december 2026 en vangt aan op 1 januari 2025. Het college kan tussentijds besluiten de aanwijzing te beëindigen.

Artikel IV De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

De wijze van berekening, wordt conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de subsidiebeschikking, waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel is.

Artikel V De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede zal de dienstverlening en de financiële verantwoording regelmatig (laten) controleren, ten minste eenmaal per jaar, gedurende de periode welke EWEC met de in dit besluit genoemde diensten van algemeen economisch belang is belast en aan het einde van die periode.

 

De wijze van de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag in geval van (dreigende) overcompensatie worden conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de subsidiebeschikking, waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel is.

Artikel VI Regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders zullen de financiële verantwoording regelmatig (laten) controleren, ten minste ieder jaar gedurende de periode gedurende welke EWEC met het beheer van de in dit besluit genoemde diensten van algemeen economisch belang is belast en aan het einde van die periode.

  • 2.

    EWEC overlegt jaarlijks:

    • a)

      een financieel jaarverslag, bestaande uit een overzicht van inkomsten en uitgaven inclusief een toelichting;

    • b)

      een jaarrekening, inclusief een balans en toelichting;

    • c)

      een overzicht van het aantal werkzame personen in het betreffende jaar.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders controleren jaarlijks of sprake is van overcompensatie. Als in enig jaar sprake is van overcompensatie die maximaal 10% van de gemiddelde vergoeding bedraagt, dan wordt deze verrekend met de vergoeding die wordt toegekend in het volgende jaar. Als sprake is van een overschot van meer dan 10% of als de DAEB aanwijzing in dat jaar wordt beëindigd, dan moet het overschot op het eerste verzoek van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede worden terugbetaald door EWEC.

  • 4.

    Als er een te hoge compensatie is verleend voor de DAEB deelt EWEC dit onverwijld schriftelijk mee aan burgemeester en wethouders.

Artikel VII Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede op 3 september 2024

de secretaris, A. Lokhorst

de eerste locoburgemeester

J.C. Buijtelaar

Bezwaar

 

Een belanghebbende, die het met dit besluit niet eens is, kan schriftelijk bezwaar maken binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit.

 

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na verzenddatum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, ter attentie van Team Advies & Ondersteuning: Juridische Zaken, Postbus 83, 3960 BB Wijk bij Duurstede.

 

Het maken van bezwaar schort de werking van het besluit niet op. Om opschorting te bereiken kunt u gelijktijdig met het indienen van het bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) vragen bij de Voorzieningenrechter. De schorsing moet wel spoedeisend zijn. Het verzoekschrift moet worden gericht aan de Rechtbank Midden Nederland te Utrecht, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U dient er rekening mee te houden dat u bij de rechtbank griffierecht verschuldigd bent.

 

Mocht u meer informatie willen over het indienen van bezwaar en/of beroep, dan kunt u de website www.rijksoverheid.nl raadplegen, waar u rechtsboven bij Zoeken intypt: ‘Bezwaar en beroep’. U komt dan bij de informatie over dit onderwerp terecht.

 

Naar boven