ONTWERP VERKEERSBESLUIT GEMEENTE STADSKANAAL TOT HET AANWIJZEN VAN 142 PARKEERPLAATSEN VOOR HET OPLADEN VAN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN IN DE GEMEENTE STADSKANAAL

Kenmerk: Z-24-128652

Ontwerpbesluit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal is voornemens te besluiten tot:

  • 1.

    Het aanwijzen van 142 parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen nabij de adressen zoals vermeld in bijlage 1, door het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met een onderbord, met de tekst 'opladen elektrische voertuigen' en een onderbord waarop met pijlen is aangegeven op welke parkeerplaatsen dit betrekking heeft;

  • 2.

    het hanteren van een maximale uitvoeringstermijn voor dit verkeersbesluit van 2 jaar, vanaf de dag van de bekendmaking. Als na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door het plaatsen van de vereiste verkeersborden vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.

 

Aanleiding verkeersbesluit

Het college is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Drenthe en de provincie Groningen in het kader van de Regionale Agenda Laadinfrastructuur Noord (RAL Noord). De gemeente neemt deel aan een concessie die het mogelijk maakt om mee te groeien met de realisatie van openbare laadpalen. De prognoses wijzen uit dat elektrisch rijden fors gaat toenemen.

Met dit verzamelverkeersbesluit geven wij uitvoering aan deze afspraken. Wij willen hiermee een versnelling van de plaatsing van laadpalen realiseren, passend in de openbare ruimte. Zo kan onze laadinfrastructuur in de pas blijven lopen met de naar verwachting sterke toename van elektrisch aangedreven voertuigen.

 

Motivering

De straten en parkeerplaatsen vermeld in Bijlage 1 zijn in eigendom en beheer van de gemeente Stadskanaal.

Het gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor bestaat een toenemende behoefte aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidsoverlast, minder energieverbruik en meer onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden draagt daarmee bij aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid.

Elektrische voertuigen moeten regelmatig worden opgeladen. Gebruikers zonder privé laadmogelijkheden zijn aangewezen op een openbare laadvoorziening. Daarom acht het college het wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende laadmogelijkheden aanwezig zijn. Momenteel is een beperkte hoeveelheid openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar. Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland.

Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

De gemeente heeft de Integrale Laadvisie en de Plaatsingsregels publieke laadpalen elektrische voertuigen vastgesteld.

De gemeente heeft op juli 2023 een plankaart opgesteld waarin laadlocaties zijn aangewezen waar een laadpaal kan worden geplaatst. Deze laadlocaties zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2030) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen, de aanwezigheid van bomen en straatmeubilair en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet. Daarnaast is rekening gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom.

De gemeente is in samenwerking met de provincie Drenthe en de provincie Groningen in mei 2023 een concessieovereenkomst aangegaan met Equans voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer. Het is voor zowel gebruiker als concessiehouder van belang dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden wordt van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor.

De gemeente heeft de bevoegdheid om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit. De oplaadpalen kunnen gelijktijdig twee elektrische auto's opladen. Voor iedere paal op de plankaart worden twee parkeerplaatsen gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij het starten van een laaddienst op een van de locaties worden direct twee parkeerplaatsen ingericht als parkeerplaats uitsluitend bedoel voor het opladen van elektrische voertuigen, tenzij er sprake is van een zwaarwegend belang ten gevolge waarvan de gemeente kan besluiten om in eerste instantie slechts een parkeerplaats in te richten voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen.

Door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor meerdere locaties van de plankaart wordt de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur korter. Het op individueel niveau nemen van verkeersbesluiten voor iedere laadpaal zou aanzienlijk meer tijd kosten, terwijl het juist nu belangrijk is om zo snel mogelijk de laadinfrastructuur uit te breiden. Dit (verzamel)verkeersbesluit houdt echter niet automatisch in dat alle hierin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, nu de gemeente afhankelijk is van concessiehouder.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 Wegenverkeerswet 1994):

  • 1a en 1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

  • Dit belang is niet van toepassing.

  • 1c. het in standhouden van de weg

  • Dit belang is niet van toepassing.

  • 1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

  • Het aanwijzen van parkeerplekken voor het opladen van elektrische voertuigen leidt tot een inperking van het gebruik van de betreffende parkeerplaatsen. Hier staat tegenover dat door de uitbreiding van de laadplekken de vrijheid om te kiezen voor elektrische voertuigen zal toenemen.

  • 2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

  • Voertuigen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen veroorzaken gevolgen voor het milieu zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. Met de voorgestelde maatregel worden deze gevolgen beperkt, door het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren en beter mogelijk te maken met een dekkend laadnetwerk.

  • 2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

  • Dit belang is niet van toepassing.

 

Wettelijk kader

  • -

    Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit, waarbij in het bijzonder artikel 2, derde lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 het belang van 'het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik' is opgenomen;

  • -

    in artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist;

  • -

    in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist;

  • -

    het bepaalde in het Mandaat-, volmacht- en machtigingenstatuut Stadskanaal 2019, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 en 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 onder meer is gemandateerd aan de manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer en de beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer (Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer, mandaat 34).

 

Terinzagelegging

Dit ontwerpbesluit ligt ter inzage, met ingang van de datum van bekendmaking ervan, voor een termijn van zes weken, bij de publieksbalie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1, Stadskanaal, en is het te raadplegen op www.stadskanaal.nl

Bekendmaking van dit ontwerpverkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad via https://www.officielebekendmakingen.nl

 

Zienswijze

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen de genoemde periode van zes weken van terinzagelegging van dit ontwerpbesluit een gemotiveerde zienswijze in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Stadskanaal. Dit kan per post naar Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal of per e-mail naar gemeente@stadskanaal.nl.

Indien u een mondelinge zienswijze wilt indienen, dan dient u minimaal een week voor het einde van de terinzagelegging te bellen om een afspraak te maken met de heer T. van Waalwijk. U kunt hiervoor bellen met het nummer 0599 631 631.

 

Procedure

Na afloop van de termijn voor het indienen van een zienswijze zullen de eventueel ontvangen zienswijzen van belanghebbenden worden samengevat in een zienswijzenota. Burgemeester en wethouders nemen vervolgens een definitief besluit. Tegen dat besluit kunnen door belanghebbenden eventueel rechtsmiddelen worden ingezet.

 

Vragen

Heeft u nog verdere vragen over dit ontwerpbesluit? Dan kunt u contact opnemen met de heer T. van Waalwijk. U kunt uw vraag per e-mail sturen aan gemeente@stadskanaal.nl of u kunt telefonisch contact opnemen via het nummer 0599 631 631. Vermeld u daarbij dan het bovenaan genoemde kenmerk.

 

 

Stadskanaal, 3 oktober 2024

namens burgemeester en wethouders,

de heer T. van Waalwijk

Beleidsmedewerker afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer

Naar boven