Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2024, 422639 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2024, 422639 | beleidsregel |
Nota reserves en voorzieningen 2024
De raad van de gemeente De Ronde Venen
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (raadsvoorstel nr. 18461 van 20 augustus 2024). Besluit
Reserves en voorzieningen spelen een cruciale rol in de financiële stabiliteit van een gemeente. Een goed inzicht hierin helpt bij het maken van weloverwogen beslissingen en het waarborgen van de continuïteit van gemeentelijke diensten.
De planning en controlcyclus, inclusief de programmabegroting en programmarekening, geeft de voorwaarden om daarmee inzicht te verkrijgen. Door duidelijke spelregels vast te leggen, kan de gemeente effectief sturen en verantwoording afleggen over het gebruik van middelen.
In de financiële verordening gemeente De Ronde Venen 2023 is vastgelegd dat er een nota reserves en voorzieningen aan de gemeenteraad wordt aangeboden, waarin het beleidsmatige kader wordt vastgelegd hoe om te gaan met de vorming en besteding van reserves en voorzieningen. In deze nota wordt behandeld de landelijke en lokale kaders van de reserves en voorzieningen. Ook is een toelichting per reserve en voorziening opgenomen.
In het algemeen worden reserves en voorzieningen gezien als spaarpotten. Echter de voorzieningen hebben een ander karakter dan de reserves. De raad gaat over de reserves en heeft de bevoegdheid om veranderingen aan te brengen. Echter bij voorzieningen is er geen of beperkte beleidsvrijheid. Hieronder zijn opgenomen de verschillen tussen reserves en voorzieningen.
Voor zowel de reserves als de voorzieningen gelden dezelfde uitgangspunten voor de sturing en verantwoording. Gedurende een kalenderjaar wordt regelmatig in de planning- en verantwoordingsdocumenten aandacht besteed aan de reserves en voorzieningen. Dit zorgt voor transparantie en consistentie in de manier waarop reserves en voorzieningen worden beheerd en verantwoord.
Onderstaande tabel geeft weer de verschillende instrumenten die worden ingezet voor vooruitkijken, bijsturen en verantwoorden van reserves en voorzieningen.
Reserves behoren tot het eigen vermogen. Het zijn vermogensbestanddelen die via resultaatbestemming zijn ontstaan door bestemming van overschotten of planmatige bestemmingen.
In artikel 43 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt ingegaan op het onderscheid in reserves.
Algemene reserve: Deze reserve heeft geen specifieke bestemming en kan flexibel worden ingezet voor verschillende doeleinden, afhankelijk van de behoeften en prioriteiten van de gemeente.
Dit onderscheid helpt bij het plannen en beheren van de financiële middelen van de gemeente, en zorgt ervoor dat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor zowel geplande als onverwachte uitgaven.
In artikel 20 van het BBV wordt aangegeven dat in de begroting aandacht moet worden gegeven aan de stand en het gespecificeerde verloop van de reserves.
In artikel 42 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt ingegaan op de plek waar reserves zichtbaar zijn in de balans van de jaarrekening.
Hieruit volgt dat het financieel resultaat van de programmarekening aan het eigen vermogen wordt toegevoegd.
Nadat de raad de begroting heeft goedgekeurd en daarmee de mutaties in de reserves heeft vastgesteld, kan het tijdens de uitvoering van de begroting naar voren komen dat de reserves een mutatie behoeven. Deze mutaties moeten expliciet door de raad worden vastgesteld ongeacht de hoogte van het bedrag. Deze mutaties worden opgenomen in een bestuursrapportage of in een apart raadsvoorstel.
In de programmarekening worden toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves verwerkt tot maximaal het bedrag dat via een begrotingswijziging door de raad is goedgekeurd.
Nieuw is vanaf 2024 dat een gemeente 10 procent van het deel boven de benodigde buffer voor het afdekken van risico’s door de algemene reserve mag inzetten als structurele baat. Hiervoor geldt wel dat voorwaarde dat de solvabiliteit (verhouding tussen vreemd vermogen en het eigen vermogen op de balans) groter of gelijk aan 20% is en blijft.
Naast de algemene reserve en de bestemmingsreserves zijn er ook nog de zogenaamde stille reserves. Deze stille reserves zijn niet zichtbaar op de balans. Stille reserves vertegenwoordigen het verschil in de waarde van bezittingen in het economisch verkeer en de waarde waarvoor deze bezittingen op de balans moeten worden opgenomen. De verslaggevingsvoorschriften schrijven namelijk voor dat alleen waardering tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs of (duurzaam) lagere marktwaarde is toegestaan. Het is niet toegestaan activa te herwaarderen naar waarde in het economisch verkeer.
Ter illustratie de boekwaarde van een gebouw bedraagt € 500.000 die de gemeente wil verkopen. De taxatiewaarde is € 800.000. Dan wordt in de toelichting vermeld dat er sprake is van een stille reserve van € 300.000 (€ 800.000 min € 500.000). Als het gebouw daadwerkelijk wordt verkocht tegen de taxatiewaarde dan wordt € 300.000 toegevoegd aan de algemene reserve.
De omvang van de stille reserves is zichtbaar in de paragraaf Grondbeleid en in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de programmabegroting en -rekening.
3.4 Voorbeeld van een structurele inzet reserves voor investeringen
Uitgangspunten in onderstaand voorbeeld voor het inzetten van reserves voor investeringen:
Wat zijn de effecten voor de exploitatie en de balans van de gemeente?
De voordelen van het inzetten van een structurele inzet van reserves voor investeringen zijn:
De nadelen van het inzetten van een structurele inzet van reserves voor investeringen zijn:
Voor nieuwe investeringen groter dan € 5 miljoen in de infrastructuur of vastgoed wordt bekeken of het wenselijk is om hiervoor een aparte bestemmingsreserve in te stellen. Dit is mede afhankelijk van de omvang van de financiële risico’s en de meerjarige omvang van de algemene reserve.
In deze nota is gelet op de omvang van de algemene reserve en de risico’s geen voorstel opgenomen voor het instellen van een nieuwe reserve.
3.5 Relatie tussen risicoprofiel en algemene reserve
Er is nadrukkelijke relatie tussen omvang van algemene reserve en die van de beschikbare weerstandscapaciteit, de risico’s en het weerstandsvermogen.
Voor de algemene reserve is het van belang om een ondergrens te bepalen voor het opvangen van de risico’s. Zoals blijkt uit de paragraaf weerstandsvermogen en risicobepaling in de begroting 2025 zijn de risico’s geschat op € 11,9 mln. Gelet op deze inschatting en de mogelijkheid dat risico’s in de toekomst toenemen of afnemen wordt voorgesteld om de ondergrens van de algemene reserve te verhogen met € 2 miljoen van € 10 miljoen naar € 12 miljoen.
Als de omvang van het totaal aan risico’s met meer of minder dan € 1 miljoen wijzigen ten opzichte van de € 12 miljoen dan wordt de ondergrens van de algemene reserve hierop aangepast op hele miljoenen. Dit voorstel houdt rekening met de mogelijkheid dat risico’s in de toekomst kunnen variëren, wat een verstandige en proactieve benadering is. Het helpt de gemeente om financieel stabiel te blijven en voorbereid te zijn op mogelijke toekomstige uitdagingen.
Hoe om te gaan als de algemene reserve onder de ondergrens van € 12 miljoen uitkomt in een kalenderjaar? Hierbij is het dan van belang om te kijken naar de meerjarige ontwikkeling van de algemene reserve en de omvang van risico’s. Als voor meerdere jaren de algemene reserve onder de ondergrens komt dan worden er maatregelen voorgesteld om de inzet van deze reserve te beperken en/of de rekening- en begrotingsresultaten te verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door kostenbesparingen, het verhogen van inkomsten of het herprioriteren van uitgaven. Voorstellen hiervoor vinden plaats via de planning- en controlcyclus.
Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (verplichtingen) van de gemeente. Dit betekent dat in tegenstelling tot reserves de vorming, voeding en aanwending van voorzieningen niet vrij is. Tegenover voorzieningen staan namelijk verplichtingen. In het BBV is specifiek aangegeven in welke gevallen een voorziening moet worden gevormd. De gemeenteraad heeft dan ook veel minder beleidsmatige bewegingsvrijheid bij voorzieningen dan bij reserves.
Voorzieningen zijn een onderdeel van de balans. Een balans bestaat uit een overzicht van de bezittingen, schulden en eigen vermogen op een bepaald moment. De voorzieningen geven een schatting van voorzienbare lasten in verband met risico’s en verplichtingen die min of meer onzeker zijn.
In de financiële verslagleggingregels (BBV) is aangegeven in artikel 44 welke voorzieningen mogelijk zijn:
Bij onderdeel 1a en b gaat het om bijvoorbeeld garantieverplichtingen voor bijvoorbeeld akoestische maatregelen Stationslocatie Mijdrecht. En bij de onderdelen 1c en 1d gaat het om onderhoud van gemeentelijke woningen en van de begraafplaatsen.
De voor- en nadelen binnen het gesloten systemen van afvalstoffenheffing en rioolheffing worden opgenomen bij onderdeel 2.
Ook is landelijk bepaald dat er geen rentetoevoegingen aan de voorzieningen mogen plaatsvinden.
In artikel 20 van het BBV wordt aangegeven dat in de begroting aandacht moet worden gegeven aan de stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen.
De kosten worden rechtstreeks verantwoord op de voorzieningen en het verloop van de voorzieningen wordt toegelicht in de begroting en de jaarrekening.
De omvang van de voorzieningen wordt apart toegelicht in de balans. Hierop zijn twee uitzonderingen, te weten, de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening verlieslatende grondexploitaties. Beide worden als correctiepost in mindering gebracht van het betreffende onderwerp. Hierdoor is in de jaarrekening het totaal van de vorderingen en voorraden grond zichtbaar voor en na inzet van de voorziening.
De gemeenteraad heeft de keuze om een voorziening in te stellen om kosten te egaliseren. Een voorbeeld hiervan is het borgen van toekomstig onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Als gekozen is voor een voorziening, dan gelden specifieke eisen zoals het hebben van een actueel beheerplan. Om te voldoen aan de eis van een recent beheerplan heeft de raad in november 2023 vastgesteld het integraal vastgoedbeheerplan 2023 – 2027.
Bij voorzienbare risico’s en verplichtingen zoals dubieuze debiteuren en verlieslatende grondexploitaties is er weinig ruimte voor beleidsvrijheid.
Gelet op enerzijds de zware toetsing van de accountant op de omvang en onderbouwing van voorzieningen en anderzijds het budgetrecht van de raad om voorzieningen te voeden is het belangrijk om de raad tijdig te informeren via over het instellen, bijstellen en opheffen van voorzieningen.
Voor 2024 zijn er de volgende voorzieningen:
4.3 Toelichting per voorziening
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-422639.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.