Mandaatbesluit ontheffingen Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen houdende regels over de verlening van mandaat en machtiging aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam inzake de verlening van ontheffing in het kader van het Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal (Mandaatbesluit ontheffingen Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal)

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen gelet op:

 

  • -

    de artikelen 10:3, 10:4, eerste lid, 10:5, 10:6, eerste lid en 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht;

     

  • -

    het Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal zoals dat is vastgesteld bij besluit van 10 september 2024 gepubliceerd op 23 september 2024, Gemeenteblad 2024, nr. 400964;

     

  • -

    de Beleidsregels ontheffingen nul-emissie-zone Nijmegen 2025;

Overwegende, dat

 

  • Bedrijven, overheden en kennisinstellingen hebben in 2014 een convenant gesloten om de stedelijke logistiek efficiënter en duurzamer te maken: de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES). Vanuit deze Green Deal ZES zijn in de afgelopen jaren diverse regionale pilots uitgevoerd met innovatieve logistieke concepten om stadskernen efficiënter en duurzamer te bevoorraden.

 

  • Met het Klimaatakkoord (28 juni 2019) hebben de doelstellingen van de Green Deal ZES een nieuwe impuls gekregen. Het Klimaatakkoord zet in op een versnelling naar een volledig emissievrije stadslogistiek: de zero-emissie stadslogistiek. Deze doelstellingen wettelijk zijn vastgelegd in artikel 2 van de Klimaatwet.

 

  • Dit gebeurt met het instellen van middelgrote nul-emissiezones (hierna: zero-emissiezones) voor vracht- en bestelauto’s in dertig tot veertig grotere gemeenten vanaf 2025. Deze afspraken zijn een belangrijke aanjager voor emissieloos transport in Nederland in 2050.

 

  • In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek van 27 november 2020 hebben gemeenten, de rijksoverheid en andere stakeholders zich gezamenlijk gecommitteerd aan het bevorderen van de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek in 2025. Deze samenwerking richt zich onder meer op de totstandkoming en implementatie van eenduidige ‘regels’ voor de invoering van zero-emissiezones en het inventariseren en onderzoeken van knelpunten en oplossingsrichtingen bij de invoering van zero-emissiezones.

 

  • Een van de afspraken uit de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek is dat gemeenten en het ministerie samenwerken aan een zo uniform mogelijk ontheffingen-/vrijstellingensysteem, bij voorkeur met een gezamenlijk of landelijk loket. Een centraal loket en gemeenschappelijk ontheffingenbeleid voorzien in de behoefte bij bedrijfsleven en gemeenten om eenduidig, transparant en klantvriendelijk ontheffingen aan te vragen. Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) ontwikkelt de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) het Centraal Loket dat op termijn wordt opengesteld.

 

  • Op 6 juni 2023 is er tussen het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W), de Dienst Wegverkeer (RDW), Service Huis Parkeren en Verblijven (SHPV) en gemeenten een intentieovereenkomst gesloten waarin partijen de intentie hebben afgesproken om zo spoedig mogelijk maar uiterlijk 1 juli 2024 Centraal Loket te realiseren waarbij de RDW namens gemeenten met een zero-emissiezone ontheffingen voor die zones zal verlenen.

 

  • Omdat deze intentie niet wordt behaald, wordt per 1 juli 2024 een Centraal Loket 1.0 geopend, zodat aanvragers alsnog ruim voor de invoeringsdatum van de zero-emissiezones ontheffingen kunnen aanvragen en eventuele bezwaarprocedures kunnen voeren. Daarmee weten ondernemers zo snel mogelijk waar zij aan toe zijn.

 

  • In het kader hiervan wenst het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om te beslissen op aanvragen voor ontheffingen als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en de daartegen gerichte bezwaren te mandateren aan het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam.

besluit:

Artikel 1  

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • -

    ontheffingenbeleid: het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Nijmegen, zoals dat is vastgesteld bij besluit van 10 september 2024 gepubliceerd op 23 september 2024, Gemeenteblad 2024, nr. 400964;

    • -

      verkeersbesluit: het Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal zoals dat is vastgesteld bij besluit van 10 september gepubliceerd op 23 september 2024, Gemeenteblad 2024, nr. 400964;

Artikel 2  

  • 1.

    Aan de Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam wordt mandaat verleend tot het beslissen op aanvragen voor ontheffingen als bedoeld in de paragrafen 1 en 2 van het ontheffingenbeleid.

  • 2.

    Aan de Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam wordt tevens machtiging verleend tot het verrichten van alle benodigde feitelijke handelingen in het kader van deze bevoegdheid

  • 3.

    Aan de Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam wordt tevens machtiging verleend tot het verrichten van alle benodigde feitelijke handelingen in het kader van het aanvraag-, bekendmakings- en deponeringsproces met betrekking tot aanvragen voor ontheffingen als bedoeld in artikel 12 en 13 van het ontheffingenbeleid.

Artikel 3  

  • 1.

    Aan de Directeur Juridisch Bureau van de gemeente Amsterdam wordt mandaat verleend tot het beslissen op bezwaarschriften tegen beschikkingen die op grond van artikel 2, eerste lid, in mandaat zijn genomen.

  • 2.

    Aan de Directeur Juridisch Bureau van de gemeente Amsterdam wordt machtiging verleend tot het verrichten van alle benodigde feitelijke handelingen in het kader van deze bevoegdheid.

Artikel 4  

De Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie en de Directeur Juridisch Bureau kunnen ondermandaat en machtiging verlenen aan onder diens verantwoordelijkheid werkzame functionarissen.

Artikel 5  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 6  

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit ontheffingen Verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 september 2024

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgemeester

H.M.F. Bruls

Naar boven