Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waalre

De raad van de gemeente Waalre;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 december 2023, nr. 2024-01;

 

gelet op artikel 2.1.3 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (hierna WMO) en artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

 

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

 

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waalre

Inleiding

De wetten Maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet regelen de wijze waarop de gemeenten door middel van zorg en ondersteuning in het sociale domein een samenleving moeten bevorderen waarin de burgers actief, naar de mate van hun eigen vermogens, kunnen meedoen.

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a.

    De wetten: Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, de Jeugdwet 2015, de Participatiewet 2015, armoede en minimabeleid alsmede aanvullende wetgeving in het sociale domein.

  • b.

    De gemeente: de gemeente Waalre

  • c.

    De gemeenteraad: de raad van de gemeente Waalre

  • d.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre

  • e.

    De Adviesraad Sociaal Domein Waalre: adviesorgaan, ingesteld door het college

  • f.

    Het sociale domein: de aandachtsvelden waarin de gemeente verantwoordelijk en/of actief is voor de bevordering van het lichamelijk en geestelijk welzijn van de burgers van Waalre.

  • g.

    Burgerparticipatie: het meedoen van burgers in de samenleving

  • h.

    Participatie: het tijdig betrekken van de Adviesraad bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijke sociaal beleid.

  • i.

    Het CMD, Centrum voor Maatschappelijke Deelname, het aanspreekpunt voor de burgers van Waalre voor zorgverlening.

  • j.

    Gemeenschappelijke regeling: door samenwerkende gemeenten Geldrop/Mierlo en Waalre ingestelde organisatie, het PlusTeam, werkzaam in de meer complexe zorgverlening, ondersteuning en begeleiding.

  • k.

    Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (GRWRE/ Ergon). Samenwerkende gemeenten ter uitvoering van de Participatiewet (Participatiebedrijf).

  • l.

    Adviesraad: dit is de verkorte naam voor de Adviesraad Sociaal Domein Waalre

     

Artikel 2. Reikwijdte

De leden van de Adviesraad worden door het college benoemd en geïnstalleerd. Deze verordening is van toepassing op de door het college geïnstalleerde Adviesraad Sociaal Domein Waalre.

 

Artikel 3. Doelstelling

De Adviesraad heeft in het kader van burgerparticipatie de volgende taken:

  • a.

    Verstrekken van gevraagd en ongevraagd advies (adviesrecht) aan het college over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid en de uitvoering ervan, vanuit de belangen van de inwoners van de gemeente Waalre.

  • b.

    Op een actieve wijze verzamelen van relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.

  • c.

    Contact houden met de burger in algemene zin op een interactieve en creatieve wijze t.b.v. artikel 4 sub d.

  • d.

    Signaleren en inventariseren wat er onder de burgers leeft en nagaan of het beleid aansluit bij wat de burger wenst en nodig heeft.

  • e.

    Over de grenzen van beleidsvelden heenkijken, de samenhang bewaken en op basis daarvan advies uitbrengen.

  • f.

    Interactieve en creatieve benadering van de burger.

  • g.

    Evalueren van gemeentelijk beleid en uitvoering in het sociale domein.

 

Artikel 4. Taken van de Adviesraad

De Adviesraad heeft in het kader van burgerparticipatie de volgende taken:

  • a.

    Verstrekken van gevraagd en ongevraagd advies (adviesrecht) aan het college over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid en de uitvoering ervan, vanuit de belangen van de inwoners van de gemeente Waalre.

  • b.

    Op een actieve wijze verzamelen van relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.

  • c.

    Contact houden met de burger in algemene zin op een interactieve en creatieve wijze t.b.v. artikel 4 sub d.

  • d.

    Signaleren en inventariseren wat er onder de burgers leeft en nagaan of het beleid aansluit bij wat de burger wenst en nodig heeft.

  • e.

    Over de grenzen van beleidsvelden heenkijken, de samenhang bewaken en op basis daarvan advies uitbrengen.

  • f.

    Interactieve en creatieve benadering van de burger.

  • g.

    Evalueren van gemeentelijk beleid en uitvoering in het sociale domein.

 

Artikel 5. Bevoegdheden

  • 1.

    Initiatiefrecht

    • a.

      De Adviesraad is bevoegd om alle zaken die het gemeentelijk beleid raken in het periodieke overleg met de betrokken beleidsambtenaar aan de orde te stellen. De beleidsambtenaar zal hierop reageren en een standpunt formuleren.

    • b.

      De Adviesraad stelt jaarlijks in overleg met de beleidsambtenaar een jaarplan op dat mede gebaseerd is op het werkplan van de Dienst Sociale Ontwikkeling.

    • c.

      De Adviesraad is bevoegd om voor een goede invulling van zijn taken in voorkomende gevallen gebruik te maken van externe deskundigheid en advies.

  • 2.

    Informatierecht

    • a.

      De Adviesraad wordt door de betrokken ambtenaren geïnformeerd over ontwikkelingen en beleid, onderzoeksresultaten en rapportages.

    • b.

      De Adviesraad krijgt van het college gevraagd en ongevraagd tijdig alle informatie die hij nodig heeft voor de uitoefening van zijn taken, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 3.

    Adviesrecht

    • a.

      De Adviesraad heeft adviesrecht vanaf beleidsvoorbereiding tot en met de uitvoering van het beleid.

    • b.

      Het college stelt de Adviesraad zodanig in de gelegenheid advies uit te brengen dat dit advies kan worden meegenomen bij de besluitvorming. Het college geeft de kaders aan waarbinnen het voorgenomen besluit en het advies dienen te vallen. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen 6 weken, als regel schriftelijk, uitgebracht.

    • c.

      De Adviesraad heeft tenminste 2 weken van ontvangst aanvraag tot datum van uitbrengen advies voor overleg, meningsvorming en formulering van het advies.

    • d.

      Het college geeft binnen zes weken een beargumenteerde schriftelijke reactie op een uitgebracht advies.

    • e.

      Ondertekening van het advies aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

 

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1.

    Tot besluitvorming wordt slechts overgegaan indien tenminste de helft van de leden van de Adviesraad aanwezig is.

  • 2.

    De besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige stemgerechtigden genomen.

  • 3.

    Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezigen stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 4.

    Stemming over zaken geschiedt mondeling, stemming over personen (indien aan de orde) schriftelijk.

  • 5.

    Indien bij een stemming over een zaak de stemmen staken, wordt het voorstel in een volgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld waarbij rekening gehouden wordt met de reactietermijn uit artikel 5.

  • 6.

    Indien bij een stemming over een persoon in een vergadering de stemmen staken wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden.

  • 7.

    De leden onthouden zich van deelneming aan het advies- en besluitvormingsproces bij keuzes, voordrachten of aanbevelingen die hen persoonlijk aangaan.

 

Artikel 7. Samenstelling en omvang

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 15 personen (inclusief de voorzitter).

  • 2.

    In de Adviesraad worden de leden op persoonlijker titel benoemd. Zij vertegenwoordigen geen belangengroeperingen.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad hebben affiniteit en/of deskundigheid verkregen met één of meerdere gebieden in de zorg of in het sociale domein.

  • 4.

    Met instemming van de Adviesraad stelt het college een voorzitter en een secretaris aan.

 

Artikel 8. Aanbeveling en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de Adviesraad worden benoemd door het college.

  • 2.

    Een lid van de Adviesraad voldoet aan de volgende eisen, dan wel beschikt over de volgende kwaliteiten:

  • a.

    hij/zij is woonachtig in de gemeente Waalre

  • b.

    hij/zij is maatschappelijk betrokken

  • c.

    hij/zij heeft brede belangstelling voor ontwikkelingen binnen het sociale domein

  • d.

    hij/zij beschikt over goede communicatieve vaardigheden

  • e.

    hij/zij is in staat te werken in teamverband

  • f.

    hij/zij is in staat een beleidsmatige bijdrage te leveren ten aanzien van onderwerpen in het sociale domein.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal voor dezelfde periode worden herbenoemd.

 

Artikel 9. Onverenigbare functies en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap eindigt door:

  • a.

    het aflopen van de zittingsperiode

  • b.

    overlijden

  • c.

    aftreden op eigen verzoek

  • d.

    het niet langer voldoen aan het vereiste van wonen in Waalre

  • e.

    onder curatele stelling

  • f.

    verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

  • 2.

    Bij ernstig disfunctioneren van een lid kan de Adviesraad het college verzoeken om het betreffende lid uit zijn lidmaatschap te ontslaan. Voor dit besluit is een meerderheid van tweederde van het aantal stemgerechtigde leden vereist.

  • 3.

    In tussentijdse vacatures wordt bij voorkeur binnen drie maanden voorzien. Bij de werving van leden voor de Adviesraad zal het college de raad, of een commissie uit de raad, actief betrekken.

  • 4.

    Onverenigbare functies voor de leden van de Adviesraad zijn:

    • lid van de gemeenteraad van Waalre

    • ambtenaar van de gemeente Waalre

    • een functie binnen een (commerciële) organisatie die direct belang heeft bij de dienstverlening aan cliënten in het sociale domein.

  • 5.

    Niet tot de taak van de Adviesraad behoort het adviseren over individuele personen en over het personeelsbeleid van de gemeente Waalre.

 

Artikel 10. Vergaderingen en overleg

  • 1.

    De Adviesraad vergadert periodiek met een minimum van 8 keer per jaar. De vergaderingen zijn openbaar. Toehoorders kunnen zich aanmelden bij de secretaris van de Adviesraad.

  • 2.

    De Adviesraad maakt periodiek een Communicatieplan op. Relevante zaken worden via de lokale media, de ‘social media’ en via de website zo mogelijk maandelijks gecommuniceerd.

  • 3.

    Tussen de portefeuillehoudende wethouder(s) en de Adviesraad vindt overleg plaats indien en zodra één of beide partijen daaraan behoefte heeft.

  • 4.

    Jaarlijks is er een overleg tussen het voltallige college van burgemeester en wethouders en de Adviesraad.

  • 5.

    De vergaderingen van de Adviesraad worden voor een deel van de bijeenkomst bijgewoond door de betrokken beleidsambtenaar voor het uitwisselen en delen van informatie. Indien nodig kan incidenteel een andere ambtenaar bijschuiven voor het uitwisselen van informatie.

 

Artikel 11. Faciliteiten en ondersteuning

  • 1.

    De gemeente zorgt ervoor dat de Adviesraad kan beschikken over vergaderruimte in het gemeentehuis. Indien een avondbijeenkomst wordt voorzien zal de Adviesraad zelf vergaderruimte huren op kosten van de gemeente.

  • 2.

    Aan de Adviesraad wordt subsidie verstrekt op basis van de vigerende subsidieverordening om de geformuleerde taken naar behoren te kunnen uitvoeren. De hoogte van de subsidie wordt jaarlijks bij het vaststellen van de begroting bekend gemaakt.

 

Artikel 12. Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april maakt de Adviesraad een inhoudelijk verslag en een evaluatie van de werkzaamheden over het afgelopen jaar en biedt deze aan het college aan. Het verslag wordt openbaar gemaakt.

 

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college na overleg met de Adviesraad

  • 2.

    De Adviesraad verstrekt aan het college alle gewenste informatie over zijn werkzaamheden.

  • 3.

    Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van de gemeenteraad, na de Adviesraad daarover gehoord te hebben.

  • 4.

    Aanvullingen of wijzigingen van deze verordening worden vastgesteld door het college na overleg met de Adviesraad. Ook de Adviesraad kan wijzigingen voorstellen.

 

Artikel 14. Intrekking oude verordening

De Verordening Participatieraad Sociaal Domein Waalre wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.

 

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op dag na bekendmaking en met terugwerkende kracht tot 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waalre.

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Waalre in de openbare vergadering van 23 januari 2024.  

De raad van de gemeente Waalre, de griffier, de voorzitter,

W.A. Ernes M.F. Oosterveer

Naar boven