Verkeersbesluit: aanpassen van de voorrangsregeling op de kruising en te voorzien van een visueel kruisingsplateau aan de Heiweg / Noordzijde, kern Oud-Alblas, gemeente Molenlanden.

 

Zaaknummer : 1222512

 

Molenlanden, kern Oud-Alblas: aanpassen van de voorrangsregeling op de kruising en te voorzien van een visueel kruispuntplateau aan de Heiweg / Noordzijde te Oud-Alblas.

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden;

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van de mandaatregeling gemeente Molenlanden 9 mei 2023, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende:

In het najaar van 2023 is de brug in de Brugstraat in Oud-Alblas vervangen. De aanpassingen van de kruispunten Brugstraat / Peperstraat / Noordzijde en Noordzijde / Heiweg wordt hiermee gecombineerd. Voor het tweede genoemde kruispunt (Noordzijde / Heiweg) geldt thans nog een voorrangsregeling die middels dit verkeersbesluit wordt gewijzigd in een gelijkwaardig kruispunt.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

 

Is het gewenst om:

De voorrangssituatie op de kruising Noordzijde / Heiweg aan te passen van een voorrangskruising naar een gelijkwaardige kruising en te voorzien van een verkeersplateau. Specifiek door;

 

  • Het verwijderen van bord B6 langs de Heiweg;

  • Het verwijderen van de haaientanden op het kruispuntvlak.

 

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde afbeeldingen in de bijlage.

 

Motivering:

Binnen de kern Oud-Alblas geldt een 30 km/h zone. Binnen een 30 km/h zone zijn kruispunten bij voorkeur gelijkwaardig. Dit past in een duurzaam veilige inrichting van de kern waarbij bestuurders minder snel over kruisingen rijden. Hier is de verkeersveiligheid mee gediend.

 

Het kruispuntplateau word omwille van het voorkomen van trillingshinder visueel toegepast. Wel wordt het kruispuntoppervlak verkleind om het doorgaande karakter van de Noordzijde te doorbreken en de gelijkwaardigheid van het kruispunt te benadrukken. Deze aanpassing maakt de route ook minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer.

 

Belangenafweging:

Door dit verkeersbesluit wijzigt de voorrangssituatie. Het college heeft de algemene belangen van een veiligere verkeerssituatie voor weggebruikers en passagiers en de veiligheid op de wegen zwaarder laten wegen dan de eventuele individuele belangen van weggebruikers om voorrang te krijgen vanuit de Noordzijde op de Heiweg. Rondom en in de nabijheid van de T-kruising zijn diverse woningen en bedrijven gelegen. De verkeersmaatregelen hebben geen nadelige gevolgen voor hun woon- of leefomgeving of ondernemersklimaat. Een gunstig effect treedt op doordat de verkeerssituatie een snelheid remmend effect geeft en minder aantrekkelijker wordt voor doorgaand verkeer op de Noordzijde.

 

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is op 5 september 2024 overleg gepleegd tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat door de genomen maatregel de vrijheid van het verkeer, op het betrokken weggedeelte, welke gelegen is binnen de bebouwde kom, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.

 

Besluiten:

 

  • I.

    De voorrangssituatie op de kruising Noordzijde / Heiweg te Oud-Alblas vervalt en wordt vervangen door een gelijkwaardig kruising. De aanwezige haaientanden en de aanwezige verkeersborden B4, B5 en B6 worden verwijderd.

 

  • II.

    Een en ander overeenkomstig de afbeeldingen in de bijlage;

 

  • III.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 9 oktober 2024.

 

 

Bleskensgraaf, 3 oktober 2024.

 

Namens college van burgemeester en wethouders van Molenlanden,

 

 

ing. A.J. van Gurp

Vakspecialist verkeer & Vervoer

 

 

Bezwaar:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, bij voorkeur, via www.molenlanden.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Het bezwaarschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • Uw naam en adres;

  • De datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • Een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • Het zaaknummer van het besluit;

  • De gronden waarop uw bezwaar berust.

 

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u eventueel om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

Naar boven