Gemeente Leiden, verkeersbesluit ‘Professorenwijk-Oost fase 2’; diverse verkeersmaatregelen.

 

Situatietekening: ‘20230821 PWf2 bebording’

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de managers van het cluster Stedelijke Ontwikkeling,

 

 

Overwegende dat:

  • De Professorenwijk Oost een woonwijk is, waarin o.a. drie basisscholen gevestigd zijn;

  • In het kader van dit besluit en project de volgende straten bedoeld worden: Van Vollenhovenkade, Hazewinkelstraat, Asserstraat, Scholtenstraat, Moddermanstraat, Oppenheimstraat, Meijerskade;

  • In deze straten de riolering moet worden vervangen;

  • Hiervoor de straten van gevel tot gevel opengegraven moeten worden;

  • Va de gelegenheid gebruik wordt gemaakt door de straten geheel opnieuw in te richten;

  • Onderdeel van deze herinrichting is om de openbare ruimte klimaatadaptief in te richten en zo de straten beter bestand te maken tegen extreme weersomstandigheden;

  • Met deze herinrichting het ook de bedoeling is de leefbaarheid in de wijk te vergroten voor nu en voor de toekomst;

  • Met de herinrichting enkele aanpassingen in de verkeerscirculatie worden ingesteld;

  •  

  • De straten binnen het projectgebied worden heringericht met voldoende parkeergelegenheid;

  • Parkeertellingen zijn gebruikt om de benodigde parkeergelegenheid te bepalen;

  • Het gewenst is dat er na de herinrichting alleen nog in de parkeervakken wordt geparkeerd;

  • Daarom in de hele wijk een parkeerverbodszone wordt ingesteld;

  •  

  • Tijdens de schoolspitsuren het halen en brengen in vooral de Asserstraat als problematisch wordt ervaren, omdat de Asserstraat de enige logische ingang tot de wijk is richting de Lorentzschool;

  • Het opvalt dat het in de Asserstraat erg chaotisch is, terwijl verderop in de Van Vollenhovenkade vaak nog ruimte is en dat het daar dan ook minder chaotisch is;

  • Om die reden voorgesteld wordt om enerzijds de verplichte rijrichting in de Asserstraat om te draaien en anderzijds de Van Vollenhovenkade (gedeelte tussen Burggravenlaan en Hazewinkelstraat) open te stellen voor verkeer in beide richtingen en daartoe ook te verbreden;

  • Deze maatregel als gevolg moet hebben dat de drukte en parkeerdruk in de schoolspits zich beter spreid over de straten rondom de Lorentzschool;

  • Het omdraaien van de rijrichting op de Asserstraat logischerwijs gevolgen heeft voor sommige overige straten in de wijk. Zo wordt ook de rijrichting op de Scholtenstraat omgedraaid, vooral om te voorkomen dat de Scholtenstraat het alternatief wordt als ‘ingangsstraat’ voor de wijk en het halen en brengen van de Lorentzschool;

  • Er een verplichte rijrichting wordt ingesteld in de Moddermanstraat (nu nog in beide richtingen bereikbaar), om ruimte te maken voor o.a. vergroening en omdat daar een extra ‘bereikbaarheidslusje wordt gecreëerd’;

  • Om de verkeerscirculatie in de wijk kloppend te maken, de verkeersdruk zo goed mogelijk te verdelen en ervoor te zorgen dat alle straten bereikt kunnen worden voor het gemotoriseerde verkeer, wordt ook op de Van Vollenhovenkade (gedeelte tussen Scholtenstraat en Hazewinkelstraat) de verplichte rijrichting omgedraaid;

  • Verder wordt verkeer nabij de scholen extra geattendeerd op de aanwezigheid van die scholen, door het instellen van schoolzones, waarbij een maximumsnelheid van 15 km/u gaat gelden, zoals uniform bij zoveel mogelijk basisscholen in Leiden wordt toegepast;

  • Sinds 2015 de Oppenheimstraat een spitsafsluiting kent voor gemotoriseerd verkeer;

  • Deze verkeersmaatregel is bekrachtigd met een verkeersbesluit, waarin echter is opgenomen dat het een afsluiting bij wijze van proef, voor de duur van twee maanden betrof;

  • De afsluiting desondanks de afgelopen 6 jaar naar tevredenheid heeft gefunctioneerd;

  • Met dit besluit de spitsafsluiting in de Oppenheimstraat definitief wordt gemaakt;

  • De Hazewinkelstraat een typische inrichting als erf heeft, hetgeen ook middels dit besluit met erf borden zal worden ingesteld;

  •  

  • deze verkeersmaatregelen worden genomen met een doel als beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een negatief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen, meer specifiek het instellen van een maximumsnelheid van 15 km/u bij de schoolzones en de spitsafsluiting in de Oppenheimstraat;

  • Het college van mening is dat de eerder genoemde overwegingen voldoende basis en draagvlak bieden voor het afwijken van het negatief politieadvies;

  •  

  • de in dit verkeersbesluit omschreven verkeersmaatregelen van 28 juni tot 9 augustus 2024 als ontwerpbesluit ter inzage heeft gelegen met de mogelijkheid voor belanghebbenden om een zienswijze in te dienen;

  • er één zienswijze is ingediend;

  • dat de zienswijzen niet hebben geleid tot aanpassingen aan het besluit;

  • de onderbouwing hiervoor is gegeven in een ‘nota van beantwoording zienswijzen’, welke is toegevoegd als bijlage aan het definitieve besluit;

  •  

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

 

 

 

BESLUITEN:

  • 1.

    een 15 km/u zone in te stellen, door het plaatsen van borden model A0115zb en A0215ze, icm borden model J21 van bijlage 1 van het RVV1990 op de volgende locaties:

    • Van Vollenhovenkade tussen Hazewinkelstraat en Asserstraat;

    • Asserstraat thv huisnr 2-14

    • Van Vollenhovenkade thv de Scholtenstraat;

    • Scholtenstraat thv huisnr 26-36;

    • Oppenheimstraat thv huisnr 10-12 en thv huisnr 1-11;

  • 2.

    de verplichte rijrichting in de Van Vollenhovenkade (tussen Burggravenlaan en Hazewinkelstraat) op te heffen, door het verwijderen van borden model C02 en C03 van bijlage 1 van het RVV1990;

  • 3.

    de verplichte rijrichting te wijzigen in de volgende straten, door het omwisselen van borden model C02 met C03 van bijlage 1 van het RVV1990 in de volgende straten:

    • Van Vollenhovenkade (tussen Hazewinkelstraat en Asserstraat), waarbij de nieuwe verplichte rijrichting loopt van Hazewinkelstraat naar Asserstraat;

    • Van Vollenhovenkade (tussen Scholtenstraat en Asserstraat), waarbij de nieuwe verplichte rijrichting loopt van Scholtenstraat naar Asserstraat;

    • Asserstraat, waarbij de nieuwe rijrichting loopt van Van Vollenhovenkade naar Burggravenlaan;

    • Scholtenstraat, waarbij de nieuwe rijrichting loopt van Van Vollenhovenkade naar Burggravenlaan;

  • 4.

    Een verplichte rijrichting in de Moddermanstraat in te stellen, door het plaatsen van borden model C02 en C03 van bijlage 1 van het RVV1990, waarbij de nieuwe rijrichting loopt van de Burggravenlaan naar de Van Vollenhovenkade;

  • 5.

    Fietsers en bromfietsers uit te zonderen van alle bovengenoemde verplichte rijrichtingen, door het plaatsen van onderborden model OB54 van bijlage 1 van het RVV1990, onder alle borden C02 en C03;

  • 6.

    De Oppenheimstraat op maandag t/m vrijdag tussen 08.15u en 08.45u af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van bord model C12 van bijlage 1 van het RVV, voorzien van een onderbord met de tekst “op schooldagen tussen 8.15 – 8.45h”, in combinatie met een paal die de Oppenheimstraat fysiek afsluit;

  • 7.

    Een parkeerverbodszone in te stellen in de van Vollenhovenkade, Hazewinkelstraat, Asserstraat, Scholtenstraat, Moddermanstraat, Oppenheimstraat en Meijerskade, door het plaatsen van borden model E01zb en E01ze van bijlage 1 van het RVV1990, bij alle ingangen van de wijk gezien vanaf de Burggravenlaan;

  • 8.

    Een erf in te stellen op de Hazewinkelstraat door het plaatsen van borden model G05 en G06 van bijlage 1 van het RVV 1990, bij de ingang naar de Hazewinkelstraat vanaf de Van Vollenhovenkade;

  • 9.

    de hierboven genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

Procedure

Het definitief verkeersbesluit is vanaf vrijdag 11 oktober 2024 te vinden in het Gemeenteblad, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 11 oktober tot 22 november 2024 ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden die al eerder een zienswijze kenbaar hebben gemaakt, binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant beroep worden ingesteld bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

 

Leiden, 7 oktober 2024

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

F.J.H. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Naar boven