Raadsbesluit 1e wijziging Verordening participatie en inspraak gemeente Terneuzen 2024

Besluit van de raad van de gemeente Terneuzen tot wijziging van de Verordening participatie en inspraak gemeente Terneuzen 2024

 

De raad van de gemeente Terneuzen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2024 en nummer 159358;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

 

 

 

Artikel I

 

De Verordening participatie en inspraak gemeente Terneuzen 2024 wordt als volgt gewijzigd:

 

 

A

 

Aan artikel 2 wordt sub h toegevoegd:

 

Artikel 2. Definities

  • h.

    uitdaagrecht: recht van ingezetenen en lokale maatschappelijke partijen om een verzoek bij het bevoegde bestuursorgaan in te dienen om de feitelijke uitvoering van een gemeentelijke taak over te nemen, als zij denken deze taak beter en goedkoper uit te kunnen voeren.

 

 

B

 

De artikelen 10 tot en met 17 worden vernummerd naar artikel 12 tot en met 19.

 

 

C

 

Na artikel 9 worden twee artikelen ingevoegd, luidende:

 

Hoofdstuk 5 Uitdaagrecht

 

Artikel 1 0 . Onderwerp van uitdaagrecht

  • 1.

    Elk bestuursorgaan besluit ten aanzien van zijn eigen gemeentelijke taken of hierop uitdaagrecht wordt toegepast.

  • 2.

    Het bestuursorgaan wijst inwoners en lokale maatschappelijke partijen actief op het van toepassing zijn van het uitdaagrecht.

  • 3.

    Overname van de uitvoering van de volgende taken is niet mogelijk:

    • a.

      als het een lopend uitvoeringstraject of ondergeschikte herzieningen daarvan betreft;

    • b.

      als het uitdaagrecht bij of krachtens wettelijk voorschrift is uitgesloten;

    • c.

      als sprake is van uitvoering van hogere regelgeving waarbij het bestuursorgaan geen of nauwelijks beleidsvrijheid heeft;

    • d.

      inzake de begroting, de tarieven voor gemeentelijke dienstverlening en belastingen bedoeld in hoofdstuk XV van de Gemeentewet;

    • e.

      als de opdrachtwaarde boven de Europese drempelwaarde uitkomt;

    • f.

      als de opdrachtwaarde boven de meervoudig onderhandse drempelwaarde uitkomt, zoals bepaald in het geldende inkoopbeleid;

    • g.

      als de uitvoering van de taken in strijd is met ons geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid;

    • h.

      als de uitvoering van een beleidsvoornemen dermate spoedeisend is dat het benutten van het uitdaagrecht niet kan worden afgewacht;

    • i.

      als het belang van het uitdaagrecht niet opweegt tegen het belang van de verantwoordelijkheid van de gemeente voor kwetsbare groepen in de samenleving;

    • j.

      als het belang van het uitdaagrecht niet opweegt tegen het algemeen belang.

 

Artikel 1 1 . Procedure uitdaagrecht

  • 1.

    Een verzoek met betrekking tot het uitdaagrecht wordt bij het bestuursorgaan ingediend en omvat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • a.

    omschrijving van de gemeentelijke taak die de verzoeker wil overnemen;

  • b.

    uitleg waarom of hoe de verzoeker deze taak beter en goedkoper kan uitvoeren;

  • c.

    duidelijkheid over de betrokkenheid, kennis of ervaring van de verzoeker;

  • d.

    indicatie van het draagvlak onder belanghebbende inwoners;

  • e.

    raming van de kosten die aan de uitvoering van de taak verbonden zijn;

  • f.

    omschrijving van de manier waarop de verzoeker met de gemeente wil samenwerken of ondersteuning nodig heeft;

  • g.

    inzicht in hoe de kwaliteit en de uitvoering van de taak op de langere termijn kan worden gewaarborgd.

  • h.

    uitleg waarom nadelige gevolgen van het initiatief zo beperkt mogelijk blijven, het initiatief inclusief en toegankelijk is;

  • i.

    de juridische organisatie van de verzoekers in het geval er financiële transacties boven de 3000 euro plaatsvinden (bijv. in een stichting of vereniging).

  • 2.

    Het bestuursorgaan wijst een verzoek af indien onvoldoende aannemelijk wordt gemaakt dat het verzoek voldoet aan de in lid 1 genoemde onderdelen, of indien zij overname van de gemeentelijke taak om andere redenen onwenselijk vindt.

  • 3.

    Het bestuursorgaan beslist binnen twaalf weken op het verzoek met de mogelijkheid tot verlenging tot een jaar (bij complexe uitdagingen).

  • 4.

    Als het verzoek wordt ingewilligd, voorziet het bestuursorgaan de verzoeker van gepaste ondersteuning.

  • 5.

    Het bestuursorgaan maakt met de verzoekers afspraken over het proces, het resultaat, de aansprakelijkheid, het budget en de looptijd.

 

 

D

 

Artikel 13 komt te luiden:

 

Artikel 1 3 . Ontvangen burgerinitiatieven

De gemeenteraad neemt uitsluitend burgerinitiatieven in behandeling die van burgemeester en wethouders zijn ontvangen op basis van artikel 12, zesde lid en zijn ingediend door degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad alsmede ingezetenen van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

 

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 november 2024.

De voorzitter,

De griffier,

Naar boven