Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2024, 418475 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2024, 418475 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Expertisenetwerk Jeugd Overijssel 2024
De raad van de gemeente Enschede
Gelezen het voorstel van het college van 2 september 2024
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening van de gemeente Enschede 2022 en de Regeling specifieke uitkering instandhouding en doorontwikkeling expertisecentra jeugdhulp
Hoofdstuk 2 Subsidie voor maatwerkoplossingen
Artikel 4 Doel van de subsidiëring
Subsidiëring op grond van dit hoofdstuk van deze verordening heeft als doel te komen tot passende hulp aansluitend op het perspectief van de jeugdige en het gezin voor casuïstiek die is vastgelopen. Hiermee voorkomen we ongewenste verplaatsingen en het ontbreken van inzet van voldoende passende hulp, door belemmeringen voor maatwerkoplossingen weg te nemen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor maatwerkoplossingen voor jeugdigen:
Artikel 7 Vereisten subsidieaanvrager
Het college kan subsidie voor een maatwerkoplossing alleen verlenen aan de verantwoordelijke gemeente of zorgaanbieder die verantwoordelijk is voor een in de provincie Overijssel woonachtige jeugdige.
Aanvragers doen hun aanvraag zoals beschreven in artikel 9 van de Asv. Zij voegen in ieder geval deze bijlagen toe:
Hoofdstuk 3 Subsidie voor impulsen
Artikel 14 Doel van de subsidiëring
De subsidiëring op grond van dit hoofdstuk van deze verordening heeft als doel de ontwikkeling van niet-casusgebonden oplossingen te bevorderen. Daar waar het zorglandschap niet toereikende mogelijkheden voor situaties met meervoudige problematiek biedt of om het vastlopen van deze situaties voorkomt. Daarbij gaat het ook om subsidiëring van de implementatie van deze oplossingen.
Artikel 15 Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor impulsen in het zorglandschap:
Artikel 18 Indieningsvereisten
Aanvragers doen hun aanvraag zoals beschreven in artikel 9 van de Asv. Zij voegen in ieder geval deze bijlagen toe:
Artikel 24 Doel van de subsidiëring
Subsidiëring op grond van dit hoofdstuk van deze verordening heeft als doel kennisontwikkeling en kennisdeling te stimuleren.
Artikel 25 Subsidiabele activiteiten
Het college verstrekt alleen subsidie voor onderzoek dat aansluit bij één van de thema’s van het Expertisenetwerk Jeugd Overijssel.
Het college verstrekt alleen subsidie als de onderzoeksvraag gericht is op verbetering en vernieuwing van de kwaliteit van zorg voor meervoudige complexe problematiek van jeugdigen en gezinnen in Overijssel.
Artikel 27 Vereisten subsidieaanvrager
Het college verleent alleen subsidie voor onderzoek aan een consortium van kennispartijen, zorgaanbieders en cliëntenorganisaties werkzaam in de provincie Overijssel ten behoeve van cliënten in Overijssel.
Artikel 28 Indieningsvereisten
Aanvragers doen hun aanvraag zoals beschreven in artikel 9 van de Asv. Zij voegen in ieder geval deze bijlagen toe:
Artikel 33 Beslistermijn voor aanvragen
Op aanvragen voor subsidie besluit het college binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 30 september 2024.
De griffier, J.J. Ligteringen
de voorzitter, R.W. Bleker
Toelichting Subsidieverordening Expertisenetwerk Jeugd Overijssel
In het voorjaar van 2020 kregen acht gemeenten vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de opdracht om een bovenregionaal Expertisenetwerk voor gespecialiseerde jeugdhulp op te zetten met de 3 volgende functies:
De gemeente Enschede heeft deze opdracht gekregen voor de provincie Overijssel (jeugdzorgregio’s Twente en IJsselland).
In de projectfase heeft de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) deze opdracht uitgevoerd. In november 2021 heeft het college van B&W besloten de praktische invulling en uitvoering van het expertisenetwerk over te hevelen naar de gemeente Enschede.
Met het geven van de opdracht heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ook geld beschikbaar gesteld. Onder andere geld om maatwerkoplossingen, impulsen in het zorglandschap en onderzoek te financieren. Om dit geld als coördinerende gemeente Enschede rechtmatig uit te geven, is een Enschedese grondslag nodig. Met deze verordening creëren we deze grondslag.
Subsidiëring op grond deze verordening heeft als doel:
Deze doelen sluiten aan bij de functies Consultatie en Advies, Organiseren van hulp en Kennis- en Leerfunctie.
Het geld dat we op basis van deze verordening aan maatwerkoplossingen uitgeven, is bedoeld voor:
Het geld dat we op basis van deze verordening aan impulsgelden uitgeven, is bedoeld voor oplossingen die:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit artikel is geregeld dat deze verordening een bijzondere verordening is. Een bijzondere verordening zoals de gemeenteraad dat in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening 2022 bedoelt.
Dit betekent dat het college bevoegd is te beslissen op aanvragen op basis van deze verordening. Deze bevoegdheid heeft zij op haar beurt weer gemandateerd aan het afdelingshoofd. Voor maatwerkoplossingen heeft de voorzitter van het Regionaal Expertiseteam (RET) daarin een bepalende stem. Voor impuls- en onderzoeksgelden zal het college bij besluit vaststellen door wie zij zich bij het nemen van beslissingen op aanvragen zal laten adviseren.
Hoofdstuk 2 Subsidie voor maatwerkoplossingen
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Onderdeel a regelt dat de subsidie voor maatwerkoplossingen is bedoeld voor jeugdigen en het gezin van wie de jeugdige onder de verantwoordelijkheid valt van de jeugdzorgregio’s in de provincie Overijssel verantwoordelijk is. Dit betekent dat de aanbieder van (een deel van) de maatwerkoplossing niet in Overijssel gevestigd hoeft te zijn.
Onderdeel c regelt dat de maatwerkoplossing gericht is op de situatie waarin de jeugdige en het gezin zich bevinden, en op hun toekomstperspectief. Dit betekent dat de maatwerkoplossing niet alleen de situatie van de jeugdige en het gezin op korte, maar ook de situatie van de jeugdige en het gezin op langere termijn moet verbeteren.
Het tweede lid regelt dat er pas sprake is van (een tijdstip van) ontvangst van een aanvraag als deze volledig is gedaan. Hiermee willen we voorkomen dat onvolledige of zelfs pro forma-aanvragen voorrang krijgen op aanvragen die wel volledig zijn gedaan.
Hoofdstuk 3 Subsidie voor impulsen
Onderdeel a verwijst naar de actuele versie van het Projectplan Samenwerken aan toekomstperspectief bij complexe problematiek. Deze actuele versie van dit projectplan zal altijd op de website https://expertisenetwerkjeugdoverijssel.nl/ staan.
Onderdeel d regelt dat de impuls gericht is op de situatie waarin de jeugdige en het gezin zich bevinden, en op hun toekomstperspectief. Dit betekent dat de impuls niet alleen de situatie van de jeugdige en het gezin op korte, maar ook de situatie van de jeugdige en het gezin op langere termijn moet verbeteren.
Onderdeel e regelt dat de kosten en baten van de impuls met elkaar in verhouding moeten zijn. Deze beoordeling is aan het college van de gemeente Enschede. Bij twijfel hierover laat zij zich altijd adviseren door deskundigen.
Onderdeel g verwijst naar de visie van het Expertisenetwerk Jeugd Overijssel. Deze visie zal altijd op de website https://expertisenetwerkjeugdoverijssel.nl/ staan.
Artikel 17 Vereisten subsidieaanvrager
Het tweede lid regelt dat er pas sprake is van (een tijdstip van) ontvangst van een aanvraag als deze volledig is gedaan. Hiermee willen we voorkomen dat onvolledige of zelfs pro forma-aanvragen voorrang krijgen op aanvragen die wel volledig zijn gedaan.
Artikel 25 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel regelt dat onderzoek moet aansluiten bij één van de thema’s van het Expertisenetwerk Jeugd Overijssel. Dit betekent dat deze thema’s altijd op de website https://expertisenetwerkjeugdoverijssel.nl/ staan.
Het tweede lid regelt dat er pas sprake is van (een tijdstip van) ontvangst van een aanvraag als deze volledig is gedaan. Hiermee willen we voorkomen dat onvolledige of zelfs pro forma-aanvragen voorrang krijgen op aanvragen die wel volledig zijn gedaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-418475.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.