VERKEERSBESLUIT AANWIJZEN PARKEERGELEGENHEID VOOR HET OPLADEN VAN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN VEEN

 

Nummer: VB2024-57

Zaaknummer: 2024-022674

Onderwerp: Instellen parkeergelegenheid uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen

Locatie: Veen

Type besluit: Permanent

 

 

Burgemeester en wethouders van Altena,

 

Gelet op

Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Met ingang van 1 januari 2020 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de teammanager Ruimtelijk Beheer, vastgelegd in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Altena 2020.

Artikel 15, eerste lid, moet een verkeersbesluit worden genomen voor plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW), genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg en voor het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, als de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2 lid 1 van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • c.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • d.

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (art 2, lid 3); overeenkomstig artikel 21 van het BABW.

 

Motivering

Elektrisch rijden is in opkomst en in het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is afgesproken dat er vanaf 2030 alleen maar elektrische auto’s mogen worden verkocht. Daarmee zal het aandeel elektrische auto’s en daarmee ook de behoefte aan laadpalen de komende jaren alleen maar toenemen. De ontwikkeling en realisatie van laadinfrastructuur mag hierbij geen belemmering vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.

Wie niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein zal gebruik moeten maken van een parkeerplaats met laadvoorziening in de openbare ruimte. Het is namelijk niet toegestaan om laadkabels over openbaar terrein zoals de weg of trottoir naar een elektrische auto te leggen. Ook kabelgoottegels zijn daarbij niet toegestaan.

Meer informatie daarover leest u in het Besluit nadere regels plaatsing elektrische laadpalen op openbare plaatsen Altena 2024.

Bij de keuze van de locatie van de laadpaal is zoveel als mogelijk aangesloten bij het gemeentelijke beleid voor het plaatsen van laadpalen. Hierbij is er gekozen om het laadpunt te plaatsen op een verzamellocatie (klein parkeerterrein), een neutrale plaats (niet bij iemand voor het voorraam van de woning), een zichtlocatie (goed zichtbaar op de route) en vormt de locatie van de laadpaal geen belemmering voor straatmeubilair of doorgang voor voetgangers.

Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de laadmogelijkheid door iedereen met een elektrisch voertuig kan worden benut, in plaats van door slechts één bewoner c.q. gebruiker. Om de bruikbaarheid van de laadpaal te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om de bijbehorende parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is mogelijk door plaatsing van het bord E8c, conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), voorzien van een onderbord OB504 met neer wijzende pijlen.

Belangenafweging

De locatie van het oplaadpunt sluit goed aan bij het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) alsmede bij de wensen van de gemeente m.b.t. elektrische oplaadpunten voor wat betreft het gebruik en zichtbaarheid.

De gemeente werkt mee aan de aanvraag omdat dit bijdraagt aan het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik (overeenkomstig artikel 2, lid 3, van de WVW 1994) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoel in de Wet Milieubeheer (overeenkomstig artikel 2, lid 2, sub a, van de WVW 1994).

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan.

Overwegende

Overwegende dat:

  • elektrische auto’s bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en vermindering van geluidsoverlast;

  • het college van de gemeente Altena daarom het gebruik van elektrische auto’s wil stimuleren;

  • het college van de gemeente Altena in dit kader de oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte voor elektrische auto’s wil verbeteren door het plaatsen van oplaadpalen onder (privaatrechtelijke) voorwaarden toe te staan;

  • het uitgangspunt voor de realisatie van de oplaadinfrastructuur is dat de oplaadpunten een openbare functie hebben en daarmee vrij toegankelijk dienen te zijn voor inwoners, bedrijven en bezoekers van Altena;

  • het op grond van artikel 2:10 lid 1 van de APV Altena verboden is een openbare plaats of een gedeelte daarvan anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan zonder voorafgaande vergunning;

  • het ter voorkoming van onnodige besluitvormingsprocedures over triviale objecten in het verleden, op basis van artikel 2:10 lid 4 APV Altena, voorwerpen voor het opladen van elektrische auto’s van de vergunningplicht zijn uitgezonderd;

  • er een overeenkomst is afgesloten met de uitvoeringsorganisatie (Orange Charging) voor plaatsing en instandhouding van een elektrische laadpaal;

  • Dat door de verwachte sterke groei van het aantal elektrische voertuigen proactieve plaatsing van laadpalen wenselijk is;

  • het voor het gebruik van elektrische voertuigen noodzakelijk is dat ze tijdig opgeladen kunnen worden;

  • de aanvraag is getoetst aan de hand van de criteria die zijn vastgelegd onder artikel 2 van het Besluit nadere regels plaatsing elektrische laadpalen op openbare plaatsen Altena 2024;

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerplaats voor de tijd die nodig is voor het opladen van een elektrische auto;

  • om optimaal gebruik te kunnen maken van de laadvoorziening het noodzakelijk is dat de parkeerplaatsen (2) ter plaatse van het laadpunt vrij blijven van voertuigen die niet aan het opladen zijn;

  • de laadplaatsen niet op kenteken wordt toegewezen;

  • de raad in artikel 2:10 lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening Altena 2020 aan ons college heeft overgelaten onder het stellen van nadere regels (artikel 2:10 lid 5) categorieën van voorwerpen aan te wijzen waarop het verbod onder artikel 2:10 lid 1 niet van toepassing is.

  •  

Mede gelet op

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

 

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit verkeersbesluit bekendgemaakt door op de in artikel 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze, namelijk door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.

 

Besluiten

Op grond van voorgaande overwegingen besluiten wij:

  • op de desbetreffende locaties (voor locatielijst zie bijlage) twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s door plaatsing van het bord E8c, conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en onderbord conform model OB504 V.N.V.F. (neer wijzende pijlen);

  • te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • de verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd op de bijbehorende bijlage met bijlagenummer VB2024-57 van dit besluit;

  • de specifieke locaties te hebben voorzien van een locatiekenmerk.

 

 

 

 

Aldus besloten te Almkerk, 27 augustus 2024

Namens burgemeester en wethouders van Altena,

ing. R.H.J. van Malten

Teammanager Ruimtelijk Beheer

Rechtsbescherming

Indien u het met deze beslissing niet eens bent kunt u hiertegen, op grond van de Algemene wet bestuursrecht ( Awb ) een schriftelijk gemotiveerd bezwaar indienen bij het colleg e van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is zes weken en gaat in na de dag van bekendmaking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

a). naam en adres van de indiener;

b). de dagtekening;

c). een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

d). de gronden van het bezwaar;

e). een handtekening van de indiener;

f). indien u bezwaar maakt namens een instelling: een kopie van de statuten en ondertekening van het bezwaarschrift door alle functionarissen die volgens de statuten bevoegd zijn om de instelling in rechte te vertegenwoordigen (vaak zijn ingevolge de statuten de handtekeningen van meerdere bestuursleden noodzakelijk).

 

Als u over een DigiD beschikt kun u ook digitaal een bezwaarschrift indienen viahttps://loket.gemeentealtena.nl . Op het moment dat u een bezwaarschrift heeft ingediend kunt u ook de voorzieningenrechter van de Rechtbank in Breda verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Hiervoor moet sprake zijn van onverwijlde spoed. Voor het verzoek om een voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. U kunt u verzoek indienen bij de Rechtbank.

 

Adres Voorzieningenrechter

Voorzieningenrechter Rechtbank Zeeland-West-Brabant

Postbus 90006

4800 PA BREDA

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de gemeente Altena:www.gemeentealtena.nl of van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant:www.rechtspraak.nl.

Naar boven