Gemeenteblad van Ooststellingwerf
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ooststellingwerf | Gemeenteblad 2024, 414645 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ooststellingwerf | Gemeenteblad 2024, 414645 | beleidsregel |
Reglement burgerlijke stand Ooststellingwerf 2024
overwegende dat het geldende Reglement burgerlijke stand 2016 is verouderd en niet meer aansluit bij verschillende maatschappelijke ontwikkelingen en werkprocessen;
gelet op het bepaalde in de artikelen 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Het reglement Burgerlijke Stand Ooststellingwerf 2024 vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen over de benoeming, werkplekken en de vergoeding van de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de leiding van de dienst. En over de openstelling van het bureau burgerlijke stand, de locaties en over het annuleren van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een voltrekking, niet zijnde in een bijzonder huis- of een kosteloze voltrekking, kunnen worden benoemd zij die in een andere gemeente zijn benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, als zodanig zijn beëdigd en van wie de benoeming nog niet is verlopen.
Artikel 4. Plichten buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 2, lid 2, van dit reglement verricht zijn / haar werkzaamheden niet anders dan volgens de aanwijzingen en instructies gegeven door of vanwege de teamleider.
Artikel 11. Annuleren of wijzigen van de datum van de voltrekking
In geval het bruidspaar binnen een termijn van 2 maanden voor de afgesproken voltrekking, zonder reden van overmacht, de datum van de voltrekking wil wijzigen of annuleren worden leges conform de legesverordening in rekening gebracht.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 17 september 2024
De burgemeester,
J. Werkman
De gemeentesecretaris,
W. Mutter
Bijlage 1 Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand Ooststellingwerf 2024
De werkzaamheden van de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn bij wet geregeld.
Zij worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen. In de uitvoering van hun werkzaamheden zijn zij zelfstandig en staan formeel niet in een hiërarchische verhouding, noch tot het college, noch tot collega's. Met het afleggen van de ambtseed voor de rechtbank hebben zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de aan hen bij wet opgedragen verplichtingen.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven.
Artikel 2: De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De werkzaamheden ‘burgerlijke stand’ horen bij de taken van het team Dienstverlening van de afdeling Klant & Organisatie. In dat team is de benodigde, uitgebreide vakkennis aanwezig. Vandaar dat alleen bij dat team werkzame medewerkers worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand.
Zij ondersteunen daarbij ook de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Die laatsten zijn alleen belast met het uitvoeren van een bepaald onderdeel van de werkzaamheden, namelijk het voltrekken van een huwelijk, registreren van een partnerschap en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Dit is in het Burgerlijk Wetboek vastgelegd.
Met het beëindigen van het dienstverband eindigt ook de benoeming van ambtenaar van de burgerlijke stand, bedoeld in lid 1 en lid 2a. Praktisch want apart ontslag daarvoor hoeft niet te worden verleend.
Voor college- en raadsleden geldt een vergelijkbare regeling, maar dan tot het moment waarop hun lidmaatschap van college of raad eindigt.
Artikel 4:Plichten buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De opgenomen tekst zelf hoeft geen toelichting. De wijziging van de wet en de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb), concreet de toevoeging van de benoembaarheidsvereisten aan artikel 16 lid 2 van de wet en lid 2a aan artikel 5 Awgb, geeft gemeenten de mogelijkheid direct te handelen bij gedrag dat strijdig is met die benoembaarheidsvereisten.
Denk bijvoorbeeld aan het direct onderscheid maken op grond van godsdienst, levensovertuiging, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid.
Artikel 5. Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Ambtenaren bedoeld in lid 1 zijn in loondienst van de gemeente, de werkzaamheden zijn onderdeel van hun functie. Buitengewoon ambtenaren bedoeld in lid 2 ontvangen een vergoeding per voltrekking. Buitengewoon ambtenaren bedoeld in lid 3 ontvangen geen vergoeding. Zij worden vaak op speciaal verzoek van het bruidspaar voor meestal maar één voltrekking benoemd. Het bruidspaar betaalt vaak rechtstreeks een vergoeding aan die buitengewone trouwambtenaar.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis (artikel 1, lid 1 van het besluit Burgerlijke Stand).
Op 20 april 2004 besloot de gemeenteraad alle gebouwen, inclusief schepen, op het grondgebied van de gemeente aan te wijzen als gemeentehuis in de zin van artikel 63 van de wet. Reden voor dat besluit was de voltrekking op alternatieve locaties mogelijk te maken. De kosteloze voltrekking is daarbij uitgezonderd.
Artikel 1, lid 2, van het besluit Burgerlijke Stand geeft de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand de mogelijkheid elders binnen de gemeente ambtsbezigheden te verrichten. Onder voorwaarde dat daarvoor een gewichtige reden aanwezig is.
Bijv. na een brand in het gemeentehuis of ingeval een voltrekking in een ziekenhuis moet plaatsvinden.
Artikel 7. Gemeentehuis en alternatieve locaties
Voorkomen moet worden dat de voltrekking gebeurt in strijd met wettelijke bepalingen. Die voltrekking is openbaar, de locatie moet daarom toegankelijk zijn. De openbare toegankelijkheid van de locatie is geen dwingende voorwaarde meer, met de verplichte aanwezigheid van minimaal twee en maximaal vier getuigen is de openbaarheid van de voltrekking voldoende gewaarborgd. De aanwezigheid van niet genodigden bij een dergelijke voltrekking is dan ook eerder uitzondering dan gebruik.
Naast locatiekeuze voor het bruidspaar is het voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand op dat moment ook gewoon een werkplek. Een plek waar verplichte werkzaamheden die horen bij de voltrekking, naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Een plek waar de werkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd. En die voldoet aan goede zeden.
Daarom worden er criteria aan gesteld. Die zijn opgenomen in Bijlage 2 van dit reglement.
Voldoet de alternatieve locatie aan die criteria dan kan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand deze geschikt verklaren. Bij twijfel kan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand de locatie bezoeken om de criteria te checken.
Artikel 8. Kosteloze voltrekking
De verplichting om minstens twee keer per week gelegenheid te geven tot kosteloze voltrekking staat in artikel 4, lid 1, van de Wet rechten burgerlijke stand. Op grond van lid 2 van dat artikel bepaalt de ambtenaar van de burgerlijke stand “de dagen en uren daarvoor bestemd”. Kosteloze voltrekkingen in onze gemeente kunnen plaatsvinden op de donderdagochtend, om 09.00 en 09.15 uur. Een kosteloze voltrekking beperkt zich tot die wettelijk verplichte handelingen die nodig zijn voor een rechtsgeldige voltrekking. Slechts een beperkt aantal gasten kan daarbij aanwezig zijn.
Een landelijke trend is dat, ondanks de sobere ceremonie, het aantal voltrekkingen toeneemt, met als gevolg hogere kosten voor de gemeente. Om die te beperken verlangt lid 2 dat van het bruidspaar minimaal één persoon staat ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente.
Artikel 9. Leiding van het Bureau
De teamleider is belast met de leiding van het Bureau. Deze draagt zorg voor de werkverdeling, benoemd de verantwoordelijkheden van de aanwezige ambtenaren van de burgerlijke stand en bewaakt de dienstverlening. Om de uniformiteit te bewaken en te voorkomen dat ambtenaren van de burgerlijke stand in identieke situaties verschillende besluiten nemen.
Betreft de reguliere openingstijden. Uitzondering betreft de kosteloze voltrekking, de ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt deze. Zie de toelichting bij artikel 8.
Artikel 11. Annuleren of wijzigen van de datum van voltrekking
Het komt steeds vaker voor dat met het grootste gemak voltrekkingen worden geannuleerd of gewijzigd. Vaak zijn er dan al kosten gemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand met name in werkzaamheden en dus in tijd. Door hiervoor leges in rekening te brengen worden deze gemaakte kosten gecompenseerd. De meeste (omliggende) gemeenten doen dit al een aantal jaren. Wanneer er sprake is van overmacht bijvoorbeeld door een overlijden, een ernstige ziekte of een pandemie dan worden geen kosten in rekening gebracht.
Bijlage 2 Criteria alternatieve locaties
Op grond van artikel 7 lid 2 van het Reglement Burgerlijke Stand Ooststellingwerf 2024 kunnen andere locaties aangewezen worden dan het gemeentehuis om een huwelijk in te voltrekken, een partnerschap te registreren of om een partnerschap om te zetten in een huwelijk.
Om te garanderen dat de voltrekking aan de wettelijke regels voldoet en er een veilige (werk) omgeving voor de (buitengewone) ambtenaar van de Burgerlijke Stand, bruidspaar en bezoekers is worden er een aantal criteria gesteld aan de aan te wijzen alternatieve locatie.
Criteria alternatieve locatie :
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-414645.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.