Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van bijlagen 1, 2 en 4 van het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam in verband met de herpositionering van de afdeling Basis- en kernregistraties en enkele aanpassingen van ondergeschikte aard

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, de burgemeester, de gemeentesecretaris en de stedelijk directeuren van Amsterdam, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,

 

gelet op de artikelen 10:3, eerste lid, 10:9, eerste lid, 10:11, eerste lid en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 171, tweede lid Gemeentewet,

 

besluiten:

Artikel I

Het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam als volgt te wijzigen:

 

A

 

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De titel en aanhef van Bijlage 1: Bevoegdheden die worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris, Hoofdstuk 1 Bevoegdheden die worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris en worden ondergemandateerd tenzij expliciet voorbehouden aan het college, komt te luiden:

     

    Hoofdstuk 1 Bevoegdheden die worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris en worden ondergemandateerd tenzij expliciet voorbehouden aan het college of de burgemeester

     

    Het college en de burgemeester, elk voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, mandateert aan de gemeentesecretaris de volgende bevoegdheden:

  • 2.

    In Bijlage 1: Bevoegdheden die worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris, Hoofdstuk 1 Bevoegdheden die worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris en worden ondergemandateerd tenzij expliciet voorbehouden aan het college, onderdeel 3, subonderdeel c komt ‘de ‘Notitie 10 Wegen naar een innovatiever aanbestedingsbeleid en een professioneler opdrachtgeverschap’,’ te vervallen.

B

 

Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 0 Algemene bevoegdheden, Paragraaf 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onderdeel 1, komt te luiden:

    • 1.

      De bevoegdheden genoemd in bijlage 1, hoofdstuk 1, onderdelen 2 tot en met 5 voor zover deze niet zijn voorbehouden aan het college of de gemeentesecretaris.

  • 2.

    In onderdeel 7, subonderdeel c komt ‘de ‘Notitie 10 Wegen naar een innovatiever aanbestedingsbeleid en een professioneler opdrachtgeverschap’,’ te vervallen.

C

 

Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren,

Hoofdstuk 0 Algemene bevoegdheden, Paragraaf 3 Subsidieverstrekking wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het opschrift ‘Paragraaf 3 Subsidieverstrekking’ wordt vervangen door ‘Paragraaf 3 Verstrekking en aanvraag van subsidies’.

  • 2.

    Onderdeel 3 wordt vernummerd tot 5 en er worden twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:

    • 3.

      De directeur van een directie is bevoegd een incidentele subsidie te verstrekken als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder d van de Algemene wet bestuursrecht, voor zover die behoort tot het werkterrein van de directie en overeenkomstig de Budgethoudersregeling Amsterdam 2023.

    • 4.

      De directeur van een directie is bevoegd subsidie namens de gemeente aan te vragen voor activiteiten die behoren tot het aan de betreffende directie opgedragen werkterrein.

D

 

In Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 1 Cluster Digitalisering, Informatie en Innovatie wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In Paragraaf 2 Data, vervallen de onderdelen 3, 4, 5 en 7 en wordt onderdeel 6 vernummerd tot 3.

  • 2.

    Paragraaf 2 Data, onderdeel 3 (nieuw) komt te luiden:

    • 3.

      Het uitvoeren van de rol van stelselregisseur, stelselbeheerder, gemeentelijke verstrekker van Basis- en Kernregistraties, en – behalve van de WOZ(+) en Monumenten - bronhouder van de kernregistraties op grond van het Reglement basisinformatie 2018.

  • 3.

    In Paragraaf 3 Digitale Voorzieningen wordt aan onderdeel 3 een subonderdeel toegevoegd, luidende:

    • e.

      Het in, gezamenlijkheid met de categorie-eigenaren, opstellen van de categorieplannen voor de inkoopcategorieën.

E

 

Aan Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 2 Cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer, wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd, die luidt:

Paragraaf 5 Stadsdeel Centrum

  • 1.

    Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen met uitzondering van artikelen 8 en 32, het indelen van het grondgebied van de gemeente in een of meer woonplaatsen, het vaststellen van openbare ruimten, en toekennen van namen daaraan, het vaststellen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen, en het aanwijzingen geven voor het aanbrengen van naamborden en (huis)nummerborden als bedoeld in artikel 7, eerste lid, artikel 8 en 9 van de Verordening basisinformatie 2018.

  • 2.

    Het verrichten van alle verplichtingen van bestuursorganen van de gemeente bij of krachtens artikel 15 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken.

  • 3.

    Het uitvoeren van de rol van bronhouder van de kernregistratie BAG+ bij of krachtens artikel 6 van het Reglement basisinformatie 2018.

F

 

In Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 3 Cluster Bedrijfsvoering, Paragraaf 2 Financiën en Inkoop, onderdeel 3 wordt ‘de directeur van de directie Middelen en Control’ vervangen door ‘de directeur van de directie Financiën en Inkoop’.

 

G

 

Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 4 Cluster Ruimte en Economie wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Aan Paragraaf 4 Verkeer en Openbare Ruimte worden de volgende onderdelen toegevoegd:

    • 29.

      Het vaststellen van geometrische gegevens als bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

    • 30.

      Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wet basisregistratie grootschalige topografie.

    • 31.

      Het uitvoeren van de rol van bronhouder van de kernregistraties BGT+, NAP, AHN, Panoramabeelden, Meetbouten, Gebieden en Luchtfoto’s bij of krachtens artikel 6 van het Reglement basisinformatie 2018.

    • 32.

      De bevoegdheid tot het aanbrengen, onderhouden, wijzigen of verwijderen van peilmerken aan een bouwwerk of gebouw, en het daarmee metingen uitvoeren voor de Registraties normaal Amsterdams peil en meetbouten op grond van artikel 23 van het Reglement basisinformatie 2018.

  • 2.

    Aan Paragraaf 6 Ingenieursbureau, onderdeel 5 wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

    • e.

      Het in, gezamenlijkheid met de categorie-eigenaren, opstellen van de categorieplannen voor de inkoopcategorieën.

  • 3.

    In Paragraaf 9 Wonen wordt ‘Huisvestingsverordening Amsterdam 2020’ telkens vervangen door ´Huisvestingsverordening Amsterdam 2024´ en wordt ‘Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013’ telkens vervangen door ‘Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023’.

H

 

In Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 5 Cluster Sociaal, Paragraaf 8 Subsidies, Inkoop en Juridisch Bureau Sociaal wordt aan onderdeel 12 een subonderdeel toegevoegd, luidende:

  • e.

    Het in, gezamenlijkheid met de categorie-eigenaren, opstellen van de categorieplannen voor de inkoopcategorieën.

I

 

In Bijlage 4: Ondermandaatverlening van de stedelijke directeuren aan directeuren van het eigen cluster, Hoofdstuk 2 Cluster Gebiedsgericht werken en Stadsbeheer, wordt onderdeel 5 vernummerd tot 6, en wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

  • 5.

    De directeur Stadsdeel Centrum voor de bevoegdheden genoemd in bijlage 2, hoofdstuk 2, paragraaf 5 van dit mandaatbesluit.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 september 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Aldus vastgesteld door de burgemeester op ………. 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

Aldus vastgesteld door de gemeentesecretaris op ………. 2024.

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Bedrijfsvoering op ……...

Waarnemend stedelijk directeur cluster Bedrijfsvoering

Peter Teesink

Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie op ……...

Waarnemend stedelijk directeur cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie

Peter Teesink

Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer op …..

Stedelijk directeur cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer

Sjoukje Alta

Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Ruimte en Economie op ……...

Stedelijk directeur cluster Ruimte en Economie

Thea de Vries

Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Sociaal op ……...

Stedelijk directeur cluster Sociaal

Duco Stuurman

Toelichting

Algemeen deel

Dit besluit bevat enkele ondergeschikte aanpassingen in bijlage 2 en 4 bij het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam. Het gaat bijvoorbeeld om verduidelijkingen, aanpassingen aan nieuwe regelgeving en een enkele maal om de verplaatsing van bevoegdheden naar een andere directeur in verband met het onderbrengen van de bijbehorende taken bij die directie. De wijzigingen worden hieronder verder toegelicht.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

 

A (titel en aanhef Hoofdstuk 1)

 

Het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam bevat gemandateerde bevoegdheden van zowel het college als de burgemeester. Zo is de bevoegdheid genoemd onder Bijlage 1, Hoofdstuk 1, randnummer 4 een burgemeestersbevoegdheid. Om dit onderscheid duidelijk tot uitdrukking te brengen, is de burgemeester toegevoegd in de titel en de aanhef van het hoofdstuk.

 

B onderdeel 2, E onderdeel 3 en H

 

Deze bevoegdheid stond tot nu toe alleen opgenomen bij de directie Financiën en Inkoop (Bijlage 2, hoofdstuk 3, paragraaf 2, onderdeel 4, subonderdeel e) maar gold ook voor alle lead buyers. Daarom is de bevoegdheid nu expliciet bij elke lead buyer toegevoegd.

 

C

 

De bevoegdheid incidentele subsidies te verstrekken en subsidies namens de gemeente aan te vragen zijn toegevoegd bij de algemene bevoegdheden van elke directeur. Hiermee wordt een onduidelijkheid die in de praktijk leefde, weggenomen.

 

D onderdeel 1, E, G onderdeel 1 en I (Stadsdeel Centrum en V&OR)

 

De bijhouding van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen en de Basisregistratie Grootschalige Topografie en aanverwante taken werden tot 1 juli 2024 uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de directeur Data (Cluster Digitalisering, Informatie en Innovatie). Vanaf 1 juli 2024 wordt de bijhouding van de Basisregistratie Adressen en aanverwante taken uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de directeur van Stadsdeel Centrum (Cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer). De bijhouding van de Basisregistratie Grootschalige Topografie en aanverwante taken worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de directeur Verkeer en Openbare Ruimte (Cluster Ruimte en Economie). Met dit wijzigingsbesluit wordt het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam dienovereenkomstig aangepast.

 

H, onderdeel 3

 

Nieuwe huisvestings- en algemene subsidieverordening

De verwijzingen naar de oude huisvestingsverordening en de oude algemene subsidieverordening worden vervangen door verwijzingen naar de nieuwe huisvestingsverordening en nieuwe algemene subsidieverordening.

Naar boven