Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 413276 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 413276 | beleidsregel |
Beleidsregels Brede ondersteuning gemeente Apeldoorn
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Artikel 2. Rechthebbenden brede ondersteuning
In aanmerking voor brede ondersteuning komen de volgende inwoners en hun gezinsleden:
Artikel 3. Rechthebbenden buiten de eigen gemeente
In bijzondere omstandigheden kan het college, zo nodig in overleg met het college van een andere gemeente, ook brede ondersteuning aan een rechthebbende bieden als die geen inwoner is. Voor de toepassing van deze beleidsregels worden zij gelijkgesteld met een inwoner.
Het college biedt maatwerk aan bij de brede ondersteuning indien dit nodig is om de doelstellingen uit het plan van aanpak te behalen. Hierbij geldt:
Artikel 8. Inboedel en andere roerende zaken
Inboedel en andere roerende zaken worden alleen verstrekt als deze aansluiten bij de doelstellingen vanuit het plan van aanpak en langdurig bijdragen aan het behalen van de beoogde doelstelling. Brede ondersteuning is in beginsel gericht op hulpverlening en niet op het verstrekken van inboedel en andere roerende zaken.
Het college vergoedt in beginsel geen schulden vanuit brede ondersteuning, tenzij sprake is van:
Artikel 10. Beëindiging brede ondersteuning
Het college kan brede ondersteuning beëindigen indien:
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de rechthebbende inwoner afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien het toepassen van deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt. Daarnaast beslist het college in situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Apeldoorn op 17 september 2024
de secretaris,
de burgemeester,
Hieronder volgt voor een aantal artikelen een verdere toelichting.
Dit artikel bevat een aantal begripsbepalingen. Begrippen die niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de van toepassing zijnde wetgeving.
Artikel 3. Rechthebbenden buiten de eigen gemeente
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het wenselijk is dat het college ook brede ondersteuning biedt aan inwoners die buiten de gemeente verblijven, denk hierbij bijvoorbeeld aan de verhuizing vanuit Apeldoorn naar een andere gemeente van een inwoner die al brede ondersteuning ontvangt. Dit artikel biedt de mogelijkheid om deze inwoners, ondanks dat zij op grond van de beleidsregels geen recht hebben op brede ondersteuning, deze wel te kunnen bieden.
Artikel 5. Vaststellen hulpvraag
De doelstellingen sluiten aan bij de reguliere ondersteuning die het college biedt aan alle inwoners. Het verschil zit in de snelheid en de ruimhartigheid die kan worden geboden. Het college hoeft namelijk niet te toetsen aan de reguliere kaders vanuit de domeinwetgeving, maar alleen aan het gestelde kader vanuit de Wet hersteloperatie toeslagen. Het college kan zonder de reguliere inkomens- of andere voorwaarden brede ondersteuning toekennen om snel en adequaat een nieuwe start te kunnen bieden gekoppeld aan de individuele maatschappelijke doelstellingen, zoals opgenomen in het plan van aanpak.
Indien het college de noodzaak en de omvang van de verstrekking van ondersteuning onvoldoende kan vaststellen, kan een huisbezoek plaatsvinden. Het huisbezoek kan een beter beeld opleveren over met name de woon- en leefsituatie van de rechthebbende inwoner in relatie tot de brede ondersteuning. Een huisbezoek vindt in overleg met de rechthebbende inwoner en aangekondigd plaats. Als de rechthebbende inwoner het huisbezoek niet op prijs stelt, heeft deze het recht om het huisbezoek te weigeren. Weigering kan van invloed zijn op de brede ondersteuning indien weigering ertoe leidt dat het college onvoldoende in staat wordt gesteld om vast te stellen wat de rechthebbende inwoner nodig heeft voor het kunnen maken van een nieuwe start.
Artikel 6. Brede ondersteuning
Brede ondersteuning richt zich op het kunnen maken van een nieuwe start. Het richt zich op de toekomst. Het college bepaalt op het moment van melden bij de gemeente wat de rechthebbende inwoner op dat moment nodig heeft voor het maken van een nieuwe start. Dat betekent dat in beginsel geen ondersteuning wordt toegekend met terugwerkende kracht, omdat het college in die gevallen de noodzaak van verstrekking niet kan vaststellen. Het vergoeden van geleden schade of gemiste kansen in het verleden, is onderdeel van het financieel herstel, zoals belegd bij de UHT, en niet van de brede ondersteuning.
Om recht te doen aan de individuele situatie van de rechthebbende inwoner en de doelstellingen uit het plan van aanpak te behalen kan maatwerk toegepast worden. De inzet van maatwerk moet redelijkerwijs nodig zijn om de doelstellingen te behalen. Het dient op termijn bij te dragen aan het maken van een nieuwe start.
Het rijk heeft een schuldenaanpak opgesteld voor erkend gedupeerde aanvragers en hun toeslagpartner en ex-toeslagpartners. Deze is gericht op het binnen de reikwijdte van de diverse regelingen, betalen en kwijtschelden van achterstallige betalingen. De regelingen hebben betrekking op publieke schulden, private schulden, schulden die betaald zijn vanuit de ontvangen compensatie en een regeling voor de afhandeling van ouders met een schuldregeling. De schuldenaanpak is daarmee onderdeel van het financieel herstelproces. De uitvoering is belegd bij het ministerie van Financiën – en niet bij de gemeente. Er worden vanuit de brede ondersteuning om die reden in beginsel geen schulden betaald als onderdeel van het plan van aanpak. Hierop zijn echter twee uitzonderingen welke worden benoemd in dit artikel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-413276.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.