Wijziging van de Algemene subsidieregeling gemeente Breda 2025

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 24 september 2024 de Wijziging van de Algemene subsidieregeling gemeente Breda 2025 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De wijziging wordt van kracht met ingang van de dag na deze bekendmaking en werkt terug tot en met 19 juli 2024..

 

Rechtsmiddelen

Tegen de wijziging van de Algemene subsidieregeling gemeente Breda 2025 is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst besluit

Burgemeester en wethouders van Breda,

 

Besluiten vast te stellen de:

 

Wijziging van de Algemene subsidieregeling gemeente Breda 2025

Hoofdstuk 2 paragraaf 2.3 Wijk- en dorpssubsidies

 

Artikel 2:13 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:13 Betekenissen

In deze subsidieregeling betekent wijkplatform of dorpsplatform: een overleggroep die aangeeft wat ze vinden van de aanvragen voor activiteiten voor het dorp of de wijk. Dit oordeel (bevindingen) nemen zij mee in hun besluitvorming. Voordat de subsidieaanvraag wordt ingediend bij burgemeester en wethouders, moet het plan voor de activiteit met een aanmeldformulier worden voorgelegd aan het wijk- of dorpsplatform of rechtstreeks aan de sociaal wijkbeheerder van de betreffende wijk of dorp.

Betekenis natuurlijk persoon: een mens als individu. Geen rechtspersoon zoals een organisatie.

 

Artikel 2:15 sub d wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:15 Welke activiteiten passen binnen deze subsidieregeling?

  • d.

    volgens het oordeel van het wijkplatform of het dorpsplatform voldoen aan de voorwaarden die in artikel 2:16 staan.

Artikel 2.16 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:16 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

Artikel 2:16 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

Om subsidie te kunnen ontvangen, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan. Het wijkplatform of het dorpsplatform oordeelt over het volgende:

  • a.

    het belang van de activiteit voor het dorp of de wijk; en

  • b.

    de noodzakelijkheid van de subsidie voor de activiteit; en

  • c.

    eventueel de hoogte van de subsidie.

Artikel 2:17 lid 2 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:17 Hoeveel subsidie is er?

  • 2.

    Een natuurlijk persoon kan maximaal 5000 euro subsidie aanvragen.

Artikel 2:22 lid 2 sub c wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:22 Wanneer kan de subsidie geweigerd worden?

  • c.

    De activiteit al gesubsidieerd wordt vanuit een andere gemeentelijke subsidieregeling

Hoofdstuk 2 Paragraaf 2.4 Subsidieregeling Stevig Lokaal Team Breda

 

Artikel 2:32 lid 2 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:32 Wat is er nodig bij de aanvraag?

  • 2.

    Voordat toepassing wordt gegeven aan lid 3 (indienen concept activiteitenplan) hebben potentiële aanvragers de mogelijkheid om via de website gedurende vier weken na in datumstelling van de subsidieregeling vragen te stellen over de Subsidieregeling en de daarmee beoogde subsidie. Burgemeester en wethouders zullen vervolgens binnen twee weken (met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal twee weken) via de website een antwoord op de gestelde vragen publiceren (‘Nota van Inlichtingen’).

Artikel 2.33 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2.33 Wanneer moet de aanvraag zijn ontvangen?

  • 1.

    Aanvragen voor het tijdvak 2025 kunnen worden ingediend vanaf inwerkingtreding tot en met 1 oktober 2024. Een aanvraag die niet wordt ingediend binnen het hiervoor genoemde tijdvak, wordt afgewezen.

  • 2.

    Aanvragen die worden ingediend binnen het tijdvak als genoemd in het voorgaande lid, worden getoetst op volledigheid. Als een aanvraag onvolledig is, wordt de aanvrager een termijn van twee weken gesteld waarbinnen hij de aanvraag moet aanvullen. Als de aanvraag na het verstrijken van deze termijn niet volledig is, kan deze buiten behandeling worden gesteld. In het geval de aanvrager niet binnen het tijdvak als genoemd in het voorgaande lid een activiteitenplan en begroting heeft ingediend als bedoeld in artikel 2:32, vierde lid, onder f en g van deze Subsidieregeling, wordt de aanvrager mede gelet op het bepaalde in artikel 2.37, eerste lid, onder b van deze Subsidieregeling in zoverre geen gelegenheid gegeven tot aanvulling van de aanvraag.

  • 3.

    De aanvraag voor het tijdvak 2026 kan worden ingediend tot en met 1 oktober 2025. Het bepaalde in het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2:37 lid 1 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 2:37 Wanneer kan de subsidie geweigerd worden?

  • 1.

    In aanvulling op de weigeringsgronden die zijn genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in de Algemene subsidieverordening, weigeren burgemeester en wethouders de subsidie wanneer:

    • a.

      de aanvraag of de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet voldoet aan het ge- stelde in deze Subsidieregeling;

    • b.

      de aanvraag niet uiterlijk op het moment van aflopen van het tijdvak als bedoeld in artikel 2:33, eerste lid van deze Subsidieregeling een activiteitenplan en begroting bevat als bedoeld in artikel 2:32, vierde lid, onder f en g van deze Subsidieregeling

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van burgemeester en wethouders onvoldoende tegemoetkomt aan het doel van deze Subsidieregeling;

    • d.

      een deelnemer aan het samenwerkingsverband niet beschikt over de in de branche vigerende certificeringen of kwaliteitskeurmerken.

    • e.

      de penvoerder, alvorens zijn aanvraag in te dienen, niet eerst een concept van het activiteitenplan bij burgemeester en wethouders heeft ingediend zoals bepaald in artikel 2:32 lid 2 van de Subsidieregeling;

    • f.

      Naar het oordeel van burgemeester en wethouders onvoldoende is verzekerd dat de SLT zal voorzien in een voldoende dekkend zorglandschap;

    • g.

      De penvoerder en de deelnemers van het samenwerkingsverband naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet over voldoende financiële en economische draagkracht beschikt om de subsidiabele activiteiten, ook met behulp van de onderhavige subsidie, naar behoren uit te kunnen voeren en de aan de subsidie verbonden verplichtingen na te kunnen leven, met inbegrip van (aansprakelijkheids-)risico’s die verband houden met de eventuele inschakeling van onderaannemers.

Hoofdstuk 6 Erfgoed

 

Artikel 6:3 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:3 Doel

Het doel is dat erfgoedorganisaties met tentoonstellingen bijdragen aan de erfgoeddoelen van de gemeente Breda m.b.t. publieksbereik en educatie. Om dit langdurig interessant te houden voor bezoekers worden wisselende tentoonstellingen geëist, al dan niet in combinatie met een vaste presentatie.

 

Artikel 6:5 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:5 Welke activiteiten passen binnen deze subsidieregeling?

De subsidie is voor activiteiten die bijdragen aan erfgoededucatie en het ontsluiten van erfgoedcollecties binnen de gemeente Breda, om zo de identiteit van de gemeente Breda te behouden en te versterken.

 

Artikel 6:18 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:18 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

Artikel 6:18 Wat is het afwegingskader bij deze subsidie

Bij deze subsidie geldt dit afwegingskader. Het is niet nodig om aan alle punten te voldoen.

 

Artikel 6:18 lid 1 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:18 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

  • 1.

    actieve erfgoedparticipatie stimuleert. Het is belangrijk dat Bredanaars meedoen die dat nu nog niet of weinig doen. Het wordt extra gewaardeerd als aanvrager een nieuwe doelgroep bereikt of betrekt bij de uitvoering van de activiteit. Voor dit onderdeel worden maximaal 10 punten toegekend;

Artikel 6:22 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:22 Hoe wordt de subsidie verdeeld?

Als er meer subsidie wordt aangevraagd dan er beschikbaar is, verdelen burgemeester en wethouders het subsidieplafond op volgende manier: op volgorde van binnenkomst van volledig ingediende aanvragen tot het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 6:29 lid 1 sub c wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:29 Subsidievereisten

  • c.

    een kopie van de verleende omgevingsvergunning voor de betreffende werkzaamheden dan wel een schriftelijke verklaring van het bevoegd gezag (de afdeling Veiligheid en Leefomgeving namens het college) dat er voor de werkzaamheden waarvoor subsidie is aangevraagd geen vergunning noodzakelijk is.

Artikel 6:31 lid 1 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6:31 Subsidiehoogte

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen de subsidiabele kosten vast op basis van de begrotingsonderdelen die bijdragen aan de doelstelling van de regeling, vermeerderd met een forfaitaire opslag van 28,7% voor de algemene kosten, algemene bouwplaatskosten en winst & risico, alsmede voor de kosten van onderzoek, ontwerp, advies en vergunningaanvragen.

Hoofdstuk 7 Dierenweides en kinderboerderijen

 

Artikel 7:6 lid 1 sub b en c vervallen

Artikel 7:6 Wat is er nodig bij de aanvraag?

 

Hoofdstuk 12 Toegepaste Technologie en Creativiteit Breda

 

Artikel 12:3, sub a wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:3 Voor wie is deze subsidie bedoeld?

Subsidie op basis van deze regeling is bedoeld voor:

  • a.

    een bedrijf of organisatie die in de gemeente Breda als onderneming of organisatie actief is en waarvan, volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, de hoofdvestiging in de gemeente Breda is gevestigd.

  • b.

    een samenwerkingsverband van bedrijven of organisaties waarvan de penvoerder, volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, de hoofdvestiging in de gemeente Breda heeft.

Artikel 12:4 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:4 Welke activiteiten passen binnen deze subsidieregeling?

De subsidie is voor projecten waarin nieuwe (creatieve) technologische toepassingen worden ontwikkeld en in de praktijk worden getest. Een bedrijf of organisatie (of een samenwerkingsverband) mag per jaar maar voor één project een aanvraag indienen.

 

Artikel 12:5, lid 1 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:5 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

  • 1.

    Toepassing van de (creatieve) technologie in de praktijk vindt ten minste in de gemeente Breda plaats.

Artikel 12:7, lid 2 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:7 Wat is er nodig bij de aanvraag?

  • 2.

    Als de subsidie wordt aangevraagd namens een samenwerkingsverband treedt een van de partijen op als penvoerder en dient de aanvraag in.

Artikel 12:8 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:8 Wanneer moet de aanvraag zijn ontvangen?

In afwijking van artikel 4, lid 1 van de subsidieverordening moet een subsidieaanvraag bij burgemeester en wethouders zijn ingeleverd vóór 1 maart van het subsidiejaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

 

Artikel 12:9, lid 1 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:9 Hoe wordt de subsidie verdeeld?

  • 1.

    Alle complete subsidieaanvragen die op tijd zijn ingeleverd, en die niet geweigerd zijn op grond van artikel 6 van de ASV, worden beoordeeld door de beoordelingscommissie die vervolgens een advies opstelt.

Artikel 12:14 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 12:14 Hoe moet de subsidie worden verantwoord?

In artikel 14, lid 2 van de ASV staat hoe de subsidie moet worden verantwoord. In het kader van de subsidie Toegepaste Technologie en Creativiteit bedoelen we met de documenten genoemd in sub c van dat artikel het volgende:

  • a.

    kopieën van betaalde facturen, zoals bedoeld in artikel 12:6, lid 3 onder a van deze subsidieregeling;

  • b.

    een urenverantwoording van de inzet van het eigen personeel, zoals bedoeld in artikel 12:6, lid 3 onder b van deze subsidieregeling, waarin per activiteit het volgende is vermeld:

    • i.

      de functie(s) van de medewerker(s) die de activiteit heeft/hebben uitgevoerd;

    • ii.

      het aantal uren dat deze medewerker(s) aan de activiteit besteed heeft/hebben.

Bijlage 1 Subsidieplafonds behorende bij Hoofdstuk 2 Sociaal Domein

 

De subsidieplafonds Leert 2025 worden gewijzigd (de verdeling vervalt) en komen als volgt te luiden:

Leert: € 4.969.904

 

Bijlage 2D Beoordelingsformat wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Bijlage 2D Beoordelingsformat subsidieaanvragen Stevig Lokaal Team

 

ONDERDEEL

SCORE

 

MINIMALE VEREISTEN

Het samenwerkingsverband bestaat minstens uit: één partij uit de sociale basis en minstens één jeugdhulpaanbieder.

Ja/Nee

In de aanvraag is een schriftelijke samenwerkingsovereenkomst opgenomen.

Ja/Nee

De aanvraag voldoet aan artikel 2:29 lid 1 en lid 2 van de subsidieregeling:

a. Gelet op de aard van de activiteiten en het doel van de Subsidieregeling kan het college slechts aan de penvoerder van één samenwerkingsverband per in het tweede lid aangewezen grondgebied subsidie verstrekken voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten.

Ja/Nee

b. De subsidiabele activiteiten kunnen uitsluitend worden uitgevoerd ten behoeve van jeugdigen die woonachtig zijn binnen het volgende geografisch afgebakende gedeelte van de gemeente: a. Noordwest bestaat uit de wijken: Kesteren, Muizenberg, Heksenwiel, Hagebeemd, Overkroeten, Kroeten, Gageldonk en Kievitsloop en het dorp Prinsenbeek (met postcodes 4822, 4823, 4824, 4841).

Ja/Nee

De aanvraag voldoet aan artikel 2:27 van de subsidieregeling.

Ja/Nee

 

VEELVOORKOMENDE VORMEN VAN JEUGDHULP

30

In de aanvraag wordt "de klantreis" beschreven, waarin de volgende elementen duidelijk beschreven worden: rol sociale basis, rol SLT, rol gemeentelijk sociaal domein, rol niet vrij toegankelijk aanbod, één gezinsplan.

2

De beschreven "klantreis" laat volledig nieuw aanbod zien, waarbij inzichtelijk is gemaakt dat de tweede lijn niet enkel wordt overgedragen naar de eerste lijn.

3

De beschreven "klantreis" geeft weer op welke wijze er aandacht wordt besteed aan de leidende principes:

a. Hobbels horen bij het leven;

2

b. Normaliseren vraagt iets van ons allemaal;

2

c. We kijken naar jeugdigen in hun context;

2

d. We bepalen samen welke hulp nodig is;

2

e. We houden kleine problemen klein en geven grote problemen passende aandacht;

2

f. Thuis is de basis van onze hulpverlening;

2

g. Continuïteit in de kwaliteit van hulp en een doorgaande ontwikkellijn zijn een uitgangspunt;

2

h. Jeugdprofessionals hebben een mooi vak en we zijn trots op hen.

2

De beschreven "klantreis" geeft weer dat deze past bij de vastgestelde verantwoordelijkheidsverdeling.

2

De beschreven "klantreis" geeft weer hoe deze tot een afname van verwijzingen van overige wettelijke verwijzers naast de gemeentelijke toegang komt. Te weten de huisartsen, jeugdartsen, medisch specialisten, rechters, jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders.

3

In de aanvraag staat beschreven hoe de triage (d.m.v. de gedeelde vraaganalyse) wordt ingericht.

2

In de aanvraag heeft het samenwerkingsverband een communicatieplan opgenomen, waarin in ieder geval staat opgenomen hoe zij ervoor gaat zorgen dat de inwoner het SLT gaat vinden.

2

 

GEMEENTELIJK SOCIAAL DOMEIN

5

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband de samenwerking met het gemeentelijke sociaal domein vormgeeft in overeenstemming met de vastgestelde verantwoordelijkheidsverdeling

5

 

SAMENWERKINGSVERBAND

10

In de aanvraag staan heldere afspraken over de rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen het samenwerkingsverband beschreven. Hieruit wordt duidelijk hoe het samenwerkingsverband de volgende taken van het samenwerkingsverband vormgeeft: signaleren, opdrachten geven, aanbod creëren en het aanbod monitoren, (mandaat om) opdrachten waar nodig te stoppen.

2

In de aanvraag staat beschreven wie het mandaat heeft.

2

In de aanvraag staat de inhoudelijke betrokkenheid en regievoering beschreven.

2

In de aanvraag staat beschreven welke afspraken het samenwerkingsverband heeft gemaakt m.b.t. de monitoring van trends, signalen en ontwikkelingen.

1

In de aanvraag wordt de uniformiteit van het samenwerkingsverband beschreven.

1

In de aanvraag is een communicatieplan opgenomen, waarin minstens wordt aangegeven hoe het samenwerkingsverband intern communiceert.

2

 

TAAKGERICHTE BEKOSTIGING

10

In de aanvraag staat een realistische begroting (binnen het subsidieplafond) opgenomen.

2

De aanvraag voldoet aan een begroting zoals beschreven in artikel 2:31 en 2:32 van de subsidieregeling.

2

De aanvraag beschrijft hoe het samenwerkingsverband verwacht dat zij kosten bespaart t.o.v. reguliere oplossing. Deze kostenbesparing is inzichtelijk gemaakt in de aanvraag.

2

In de aanvraag heeft het samenwerkingsverband aangegeven hoe zij de ingestuurde begroting verantwoordt.

2

In de aanvraag staat de samenwerking met de onderaannemers weergegeven, waarin ook inzichtelijk is gemaakt hoe de strategisch partner ermee omgaat als zij de gemaakte afspraken niet kan leveren.

2

 

DEEL SOCIALE BASIS

10

De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband samenwerkt met de sociale basis conform de definitie van het strategieplan van de regio WBO. Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag.

5

De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband jeugdigen en het gezin betrekt. Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag.

5

 

EXPERTISE NAAR DE VOORKANT

5

De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband samen werkt met relevante experts (op het gebied van bijvoorbeeld verslaving, hoog specialistische GGZ). Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag.

5

 

MONITORING EN STURING

15

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband het activiteitenplan tijdig (per 1-1-2025) implementeert.

3

De aanvraag beschikt over een realistische planning.

1

In de aanvraag staat weergegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op stelsel en beweging.

1

In de aanvraag staat weergegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op inhoud en aanbod.

1

In de aanvraag staat weergegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op professionals.

1

In de aanvraag staat weergegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op taakgerichte bekostiging.

1

In de aanvraag wordt beschreven hoe de PDCA-cyclus wordt vormgegeven.

1

In de aanvraag beschrijft het samenwerkingsverband hoe knelpunten worden opgelost en/of gemitigeerd.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband voldoet aan de verantwoording.

1

In de aanvraag staan de randvoorwaarden en risico's beschreven.

1

In de aanvraag zijn realistische maatregelen geformuleerd om de risico's en knelpunten te kunnen oplossen en/of beheersen.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband gebruik maakt van de dialoogmatrix.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband in beweging blijft/blijft innoveren.

1

 

ONTWIKKELING EN INNOVATIE

10

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband de onderstaande doelstellingen realiseert:

a. De beweging naar de voorkant

1

b. Het vrij toegankelijk aanbieden van de vijf veelvoorkomende vormen van jeugdhulp binnen het SLT

1

c. De beweging van individueel naar collectief

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan het thema preventie/de manier waarop zij preventief werken vormgeeft.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan het thema normaliseren en wat zij hieronder verstaat.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan de beweging van individueel naar collectief.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan de beweging van stepped care naar matched care.

1

In de aanvraag staat specifiek beschreven op welke wijze de strategische partner SLT zich verbindt aan de doelstellingen van de ontwikkelingen die de onderwijsinstellingen, gemeente Breda en het Regionaal Samenwerkingsverband Breda in het postcodegebied implementeren en maakt dit inzichtelijk in een stappenplan voor de aankomende 4 jaar. In het stappenplan is uitgewerkt vanuit gelijkwaardigheid en samen oplossen van de dilemma's op verscheidende gebieden zoals privacy, ondersteuningsplannen met ketenpartners, bekostigingsvraagstukken e.a.

2

De strategische partner SLT dient onderwijsinstellingen te ondersteunen in het beschrijven van hun pedagogische opdracht in relatie tot hun populatie en de wijk.

1

 

LEREN

5

De aanvraag beschrijft hoe het samenwerkingsverband het proces van leren (scholing) en kennisdeling organiseert op de volgende gebieden:

a. Stelsel/beweging

1

b. Inhoud en aanbod

1

c. Professionals

1

In de aanvraag staat weergegeven hoe het samenwerkingsverband ervaringen van ouders, kinderen, partners meet en waar nodig implementeert.

1

In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband zorgt voor de mentale landschapsverandering (activeren van betrokken om mee te doen/werken via de nieuwe manier).

1

 

Deze wijziging treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 19 juli 2024.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 24 september 2024.

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Naar boven