Verkeersbesluit aanleg St. Josephstraat en aanleg rotonde Deventerstraat

Nr. 5268886

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn

Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegende:

dat de Deventerstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Apeldoorn;

dat deze weg in beheer is bij de gemeente Apeldoorn;

dat de St. Josephstraat een nieuw aan te leggen weg is binnen de bebouwde kom van Apeldoorn;

dat bovengenoemde wegen, een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat de provincie Gelderland eigenaar is van de hoofdrijbaan en parallelwegen van de Deventerstraat, buiten de bebouwde kom. De provincie neemt voor haar deel de benodigde verkeersbesluiten;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;

Achtergrond:

Ten noorden van de Deventerstraat en ten westen van de A50 is de nieuwbouwwijk Zuidbroek gelegen. De uitbreiding van Zuidbroek maakt dat een extra ontsluiting van de nieuwbouwwijk op de hoofdwegenstructuur nodig is.

De ligging van de nieuwe ontsluitingsweg Zuidbroek is naar voren gekomen als beste variant voor de ontsluiting van Zuidbroek. Met name vanwege het in takt houden van het landgoed, en de mogelijkheid om ook verdere (woningbouw)ontwikkelingen van Zuidbroek (tussen de Terwoldseweg/ de snelweg en Deventerstraat) te faciliteren.

Voor het kruispunt met de Deventerstraat zijn ook diverse vormen afgewogen.

- Gewoon T-kruispunt / viertakskruispunt:

Vanwege de ligging aan de rand van de bebouwde kom werd een gewoon T-kruispunt / viertakskruispunt ongewenst geacht, de snelheid ligt dan nog / al te hoog en het viaduct ontneemt de aandacht op het kruispunt.

- Verkeerslichten:

Voor verkeerslichten worden de intensiteiten op de St Josephstraat te laag geacht.

- Voorrangsplein:

Het voorrangspleintje leverde zichtproblemen op voor vrachtwagens, bovendien is een voorrangspleintje en een rotonde op korte afstand van elkaar ook niet handig omdat weggebruikers ze dan met elkaar verwarren.

- Rotonde:

Een rotonde is een goede snelheidsremmende maatregel, en een veilige kruispunt-vorm. Gelet op de ligging direct na de komgrens heeft de snelheidsremmende werking de doorslag gegeven. Groot voordeel is ook dat er eenvoudig een vierde aansluiting kan worden gerealiseerd, ten behoeve van (toekomstige) ontwikkelingen en bereikbaarheid van het industrieterrein bij de Rotstuin en omgeving. Gelet op de korte afstand gelegen rotonde bij de Balustrade heeft het vanuit verkeersveiligheid de voorkeur om een gelijke vorm qua voorrang aan te houden en dus de fietsers/ voetgangers voorrang te geven ten opzichte van het autoverkeer. Hiervoor is het wel gewenst om de rotonde binnen de bebouwde kom te laten vallen.

St. Josephstraat:

De nieuwe ontsluitingsweg, met straatnaam St. Josephstraat, dient als alternatief voor de route Terwoldseweg / De Spinozastraat / Aristotelesstraat / Anklaarseweg. De St. Josephstraat vormt een verbinding tussen de Terwoldseweg en de Deventerstraat, welke tot het hoofdwegennet van Apeldoorn behoort. De St. Josephstraat wordt ingericht als een 30 km/u weg. Met name vanwege de voorgenomen woningbouw langs de weg, waardoor een snelheidsregime van 30 km/u gewenst is;

Gelet op de uitbreiding van de 30 km/u zone is het gewenst om de diverse kruispunten als gelijkwaardige kruispunten worden ingericht. Het gaat daarbij om het kruispunt met de Terwoldseweg en ter hoogte van de nieuwbouwlocatie “De Wellen Zuidoost”. Het kruispunt met de uitrit van COA is wel ondergeschikt aan het verkeer op de St. Josephstraat en daarom wordt vormgegeven met een voorrangskruispunt.

Rotonde Deventerstraat:

De aansluiting van de St. Josephstraat op de Deventerstraat wordt met een nieuwe rotonde vorm gegeven waarbij de fietsers en voetgangers op/rond de rotonde in de voorrang zitten. De rotonde wordt uitgevoerd met vier takken zodat een (toekomstige) aansluiting met de uitbreiding van het bedrijventerrein ten zuiden van de Deventerstraat, kan worden aangesloten.

Om de voorrang op de rotonde voor de fietsers en voetgangers in te stellen wordt de bebouwde komgrens (Wegenverkeerswet) op de Deventerstraat opgeschoven naar de oostzijde van de snelweg A50. Een ligging binnen de bebouwde kom is voorwaarde om de fietsers voorrang te kunnen geven. Daarmee wordt qua voorrangsregeling de nieuwe rotonde met de St Josephstraat gelijkgetrokken met de bestaande rotonde bij de Balustrade. Vanuit de eenduidigheid in benadering van de twee rotondes. Door de komgrenswijziging wordt de snelheid op de Deventerstraat van 80 km/uur naar 50 km/uur verlaagd voor het deel wat nu binnen de bebouwde kom komt te liggen;

De parallelwegen langs de Deventerstraat ter hoogte van de rotonde worden aangepast voor een goede aansluiting op de Deventerstraat;

Overige maatregelen:

Door de komst van de rotonde kunnen de bestaande parkeerverboden, langs de Deventerstraat richting het centrum, niet in takt blijven. De parkeerverboden voor het wegvak tot de rotonde met de Balustrade blijven echter nodig. De borden worden daarom opgeschoven tot de inrit van huisnummer 580;

De zuidelijke parallelweg wordt een eenrichtingsweg tussen de nieuwe aansluiting op de Deventerstraat en de woning met huisnummer 618. De eenrichtingsweg geldt niet voor fietsers. De eenrichtingsweg is nodig omdat er geen veilige mogelijkheid bestaat om tussen het viaduct en de nieuwe rotonde de Deventerstraat op te rijden. Door eenrichtingsweg blijven alle bewoners en bedrijven aan de zuidzijde van de Deventerstraat bereikbaar.

Afweging:

Dat de bedrijven op het adres Deventerstraat 477: Het vijvercentrum en Jan van Zeist Bloemen en planten in de huidige situatie bereikbaar zijn via de parallelweg aan de noordzijde van de Deventerstraat en via de Terwoldseweg / Dommeweg. Door de komst van de rotonde de routing (enkel voor personenauto’s) richting deze bedrijven moet worden aangepast, voor verkeer komende vanuit Apeldoorn. De route vanuit de richting Terwolde blijft onveranderd via de parallelweg noord mogelijk. Vanuit Apeldoorn is de route, linksaf op de rotonde de St. Josephstraat op, rechtsaf Terwoldseweg en rechtsaf de Dommeweg. Voor vrachtverkeer blijft de route onveranderd, via de Drostendijk. Dat de verminderde bereikbaarheid vanaf de parallelweg is afgewogen tegen de verbeterde bereikbaarheid via de St. Josephstraat/ Terwoldseweg en daarmee niet heeft geleid tot onoverkomelijke een andere afweging in het ontwerp.

Dat het doodlopend maken van de parallelweg noord leidt tot aanpassing van routing voor vrachtverkeer richting de Klaverweg / Wikkeweg en omgeving. Enkele bedrijven maakten (vanuit richting Apeldoorn) gebruik van de parallelweg noord om de Deventerstraat recht over te kunnen steken naar de parallelweg zuid. De komst van de rotonde maakt dit onmogelijk. Om de routing mogelijk te maken wordt de zuidelijke parallelweg geschikt gemaakt voor vrachtverkeer en wordt het kruispunt met de Klaverweg fysiek aangepast zodat indraaien mogelijk wordt; Hiermee wordt recht gedaan aan de bereikbaarheid en wordt een goede en veiligere route geboden, waarbij de Deventerstraat niet tweemaal hoeft te worden overgestoken of tegen de richting in op de parallelweg noord hoeft te worden gereden;

Er is een AERIUS berekening uitgevoerd voor de vergunningverlening rondom de nieuwe ontsluitingsweg. De conclusie van het rapport is:

“Ten behoeve van de ontwikkeling van de nieuwe ontsluitingsweg tussen de Deventerstraat en de Terwoldseweg is berekend of de wijzigingen in de verkeersstromen leiden tot een toename van stikstofdepositie op stikstofgevoelige habitattypen en/of leefgebieden in Natura 2000-gebieden. De berekeningen zijn uitgevoerd met AERIUS Calculator 2023.

In de aanleg- en gebruiksfase zijn geen depositietoenames groter dan 0,00 mol N/ha/jaar berekend op (naderend) overbelaste stikstofgevoelige habitattypen en/of leefgebieden. Negatieve effecten op de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000-gebieden als gevolg van toenames in de stikstofdepositie als gevolg van de aanleg en ingebruikname van de nieuwe ontsluitingsweg kunnen op voorhand worden uitgesloten.”

de provincie Gelderland neemt een verkeersbesluit voor haar deel van de werkzaamheden aan de Deventerstraat en parallelwegen.

Wettelijke basis:

dat deze maatregelen wordt genomen om de veiligheid van het verkeer te waarborgen;

dat deze maatregelen worden genomen om de leefbaarheid te vergroten en de weg in stand te houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 er een verkeersbesluit dient te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 de maatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van dit besluit.

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluiten:

 

  • 1.

    een rotonde aan te leggen bij de aansluiting van de St. Josephstraat met de Deventerstraat door het plaatsen van de borden D1;

  • 2.

    het verkeer op de rotonde in de voorrang te zetten, inclusief fietsers, door het plaatsen van de borden B6 en het aanbrengen van haaientanden;

  • 3.

    het vrijliggende pad rondom de rotonde aan te wijzen als fietspad door het plaatsen van de borden G11;

  • 4.

    op elk tak van de rotonde een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen door het aanbrengen van zebramarkering zoals bedoeld in artikel 49.2 van het RVV 1990 en het plaatsen van de borden L2;

  • 5.

    bestuurders te gebieden de middengeleiders op de takken van de rotonde voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft door het plaatsen van de borden D2;

  • 6.

    de maximale snelheid op de Deventerstraat en beide parallelwegen ten westen van, en onder het viaduct van, de snelweg A50 te verlagen van 80 km/uur naar 50 km/uur door het verplaatsten van de komgrens;

  • 7.

    de parallelweg aan de noordzijde van de Deventerstraat voor het deel gelegen tussen de inrit Deventerstraat 477 en de komgrens aan te wijzen als fietspad in twee richtingen door het plaatsen van de borden G11;

  • 8.

    de parallelweg aan de zuidzijde van de Deventerstraat, ten oosten van de rotonde, tot aan de aansluiting met de toegang tot de parallelweg aan te wijzen als fietspad in twee richtingen door het plaatsen van de borden G11 en G12;

  • 9.

    de parallelweg aan de zuidzijde van de Deventerstraat, vanaf de aansluiting hoofdrijbaan tot huisnummer 618 aan te wijzen als eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers;

  • 10.

    het bestaande parkeerverbod op de Deventerstraat in te korten en de borden E1 te verplaatsen naar de inrit van huisnummer 580

  • 11

    de verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven in de bijlage.

  • 12

    de verkeerstekens te verwijderen zoals aangegeven in de bijlage.

Alle in dit besluit genoemde borden en verkeerstekens zijn conform Bijlage I van het RVV 1990.

Voor een overzicht van alle toe te passen maatregelen en veranderingen wordt verwezen naar de bijlagen bij deze tekst.

 

Namens de burgemeester en wethouders van Apeldoorn

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Team Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

Bezwaarclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bezwaar maken tegen dit besluit. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking te versturen naar de gemeente Apeldoorn, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl (digitaal loket).

 

Naar boven