Gemeenteblad van Geertruidenberg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geertruidenberg | Gemeenteblad 2024, 411692 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geertruidenberg | Gemeenteblad 2024, 411692 | beleidsregel |
Beleidsregels terugvordering, invordering en verhaal Participatiewet, IOAW en IOAZ 2024 Burgemeester en wethouders van de Gemeente Geertruidenberg.
1. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, IOAW, IOAZ en de Algemene wet bestuursrecht.
2. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
bruteren: het verhogen van de vordering met de loonbelasting en premies volksverzekeringen waarvoor de gemeente die de uitkering verstrekt krachtens de Wet op de loonbelasting 1964 inhoudingsplichtig is, voor zover deze belasting en premies niet verrekend kunnen worden met de door het college af te dragen loonbelasting en premies volksverzekeringen;
meer-inkomen: het verschil tussen het inkomen inclusief vakantietoeslag en de van toepassing zijnde bijstandsnorm als bedoeld in artikel 20 tot en met 24 van de Participatiewet dan wel de van toepassing zijnde grondslag als bedoeld in artikel 5, derde lid en volgende, van de IOAW en IOAZ per maand inclusief vakantietoeslag;
vordering schending inlichtingenplicht: vordering in verband met ten onrechte of tot een te hoog bedrag verleende uitkering als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen van de inlichtingenplicht van artikel 17, eerste lid, van de Pw, of artikel 13, eerste lid, van de IOAW of IOAZ, en heeft geleid tot het opleggen van een boete of het doen van aangifte;
2. Artikel Algemene bepaling met betrekking tot de bevoegdheid tot herziening, intrekking, terugvordering en brutering
Het college acht zich verplicht tot de aanpak van schending van de inlichtingenplicht. In dit kader wordt, met inachtneming van de bepalingen in deze beleidsregels,
3. Artikel Uitzonderingen voortvloeiende uit de jurisprudentie
Indien na ontvangst van een signaal ten onrechte of tot een te hoog bedrag uitkering wordt verstrekt, wordt deze niet teruggevorderd, voor zover deze uitkering ook zes maanden na ontvangst van dit signaal nog onterecht of tot een te hoog bedrag is verleend, tenzij belanghebbende in dit kader de inlichtingenplicht (artikel 17, eerste en tweede lid, van de Participatiewet en artikel 13 eerste en tweede lid, van de IOAW en de IOAZ en artikel 30c, tweede en derde lid, van de Wet Suwi) heeft geschonden.
In het geval sprake is van het niet melden van overschrijding van het in aanmerking te nemen vermogen over een langere periode wordt, indien sprake is van intrekking van het recht op uitkering over de gehele periode van overschrijding, enkel het bedrag teruggevorderd dat niet zou zijn verstrekt indien de betrokkene de bepekte overschrijding had gemeld.
HOOFDSTUK 2 GEHEEL OF GEDEELTELIJK AFZIEN VAN (VERDERE) TERUGVORDERING
Paragraaf 2.2 Afzien van terugvordering of afzien van (verdere) invordering van de terugvordering
6. Artikel Afzien van terugvordering bij kruimelbedragen
Bedragen tot € 150,00 netto per kalenderjaar worden niet teruggevorderd.
7. Artikel Afzien van terugvordering of van verdere terugvordering na het niet volledig voldoen aan de betalingsverplichting
1. Van terugvordering of van verdere terugvordering wordt conform artikel 58 zevende lid, van de Participatiewet en artikel 25 zesde lid, van de IOAW en de IOAZ afgezien.
2. Het eerste lid is niet van toepassing ten aanzien van vorderingen die:
a. het gevolg zijn van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid;
b. door pand of hypotheek op een goed of goederen zijn gedekt, behoudens voor zover zij niet op die goederen verhaald kunnen worden.
3. In beginsel wordt een besluit als bedoeld in artikel 58, zevende lid, onder a., b. of d. slechts genomen als de belanghebbende daarom schriftelijk heeft verzocht. Tot toepassing van artikel 58, zevende lid, onder c. wordt uitsluitend ambtshalve besloten.
4. Het op basis van het eerste lid genomen besluit tot (gedeeltelijk) afzien van invordering wordt ingetrokken, indien op een later tijdstip blijkt dat belanghebbende onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een ander besluit zou hebben geleid.
8. Artikel Invordering bij schulden
1. Aan een schuldregeling wordt medewerking verleend indien:
2. Het eerste lid is niet van toepassing indien:
de terugvordering van de uitkering het gevolg is van verwijtbaar gedrag, waarbij grove schuld of opzet van de belanghebbende is geconstateerd, dan wel de vordering ziet op bijstand die is verstrekt in de vorm van een geldlening op grond van het bepaalde in artikel 48 tweede lid, aanhef en sub b, van de Participatiewet;
3. Het besluit om medewerking te verlenen aan een schuldregeling wordt ingetrokken indien:
4. Bij vorderingen als gevolg van schending inlichtingenplicht, waarbij sprake is van opzet of grove schuld waarbij ook een boete is opgelegd of aangifte is gedaan, zijn bovenstaande eerste tot en met derde lid niet van toepassing.
Paragraaf 3.1 De betalingsverplichting
1. Gelijktijdig met de beschikking tot terugvordering wordt de beschikking tot invordering als bedoeld in artikel 4:86 van de Awb afgegeven. De beschikking tot invordering omvat daarbij de volgende punten:
2. Vorderingen die verjaard zijn overeenkomstig artikel 3:324 van het BW worden buiten invordering gesteld.
Onverminderd het bepaalde in artikel 60, derde en vierde lid, van de Participatiewet en artikel 28, tweede en derde lid, van de IOAW en IOAZ en ongeacht de in artikel 10 genoemde betalingstermijn wordt, indien mogelijk, meteen na afgifte van het besluit tot terugvordering en invordering overgegaan tot verrekening van de vordering met een eventueel recht op een uitkering.
11. Artikel Uitstel van betaling en een betalingsregeling
Indien ambtshalve dan wel op basis van een gemotiveerd verzoek van belanghebbende duidelijk is dat belanghebbende geen mogelijkheid heeft om binnen de gestelde betalingstermijn tot algehele aflossing van de vordering over te gaan, kan met uitzondering van het bepaalde in het vijfde lid, uitstel van betaling of een betalingsregeling worden verleend.
Door het college kan enkel geen medewerking worden verleend aan een betalingsregeling indien een vordering is ontstaan door:
- het niet of niet behoorlijke nakomen door de belanghebbende van de verplichting, bedoeld in artikel 17, eerste en tweede lid, lid, van de Participatiewet en artikel 13, eerste en tweede lid, van de IOAW en de IOAZ en artikel 30c, tweede en derde lid van de Wet Suwi;
- opzet of grove schuld, en hiervoor een bestuurlijke boete is opgelegd, dan wel met betrekking tot het niet of niet behoorlijk nakomen van die verplichtingen aangifte is gedaan op grond van het Wetboek van Strafrecht.
Paragraaf 3.2 Tussentijdse beoordeling van een lopende betalingsverplichting
13. Artikel Tussentijdse beoordeling van een betalingsverplichting
Indien de belanghebbende aan een heronderzoek, met als doel het vaststellen van zijn aflossingscapaciteit, geen medewerking verleent, behoudt het college zich het recht voor om de aflossingsverplichting ambtshalve vast te stellen en op te leggen, dan wel om tot invordering van de totale openstaande vordering over te gaan.
Paragraaf 3.3 Gevolgen bij het niet of niet meer voldoen aan de betalingsverplichting
15. Artikel Niet of niet meer voldoen van de betalingsverplichting
Indien de belanghebbende niet bereid is tot het treffen van een betalingsregeling of een eerder opgelegde betalingsverplichting niet meer nakomt, wordt het terugvorderingsbesluit ten uitvoer gelegd door middel van een executoriaal beslag overeenkomstig de artikelen 479b tot en met 479g, behoudens artikel 479e, tweede lid van het Rv, of beslag in de zin van het Tweede Boek van het Rv, op basis van de executoriale titel die is verbonden aan een dwangbevel, als bedoeld in artikel 4:114 Awb, nadat de per omgaande gestarte betalings- en aanmaningsprocedure is doorlopen als bedoeld in artikel 4:117 Awb. Beslagvrije voet wordt vastgesteld op basis van de bepalingen in de WVBVV.
17 Artikel – Bevoegdheid tot verhaal
Het college kan gebruik maken van de bevoegdheid om de kosten van de uitkering te verhalen overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 61, 62 en 62a tot en met 62i van de Participatiewet, tenzij in deze beleidsregels anders is bepaald en voor zover zich daartegen geen andere wettelijke regeling verzet.
HOOFDSTUK 5 – VERHAALSBIJDRAGE
19 Artikel – Ingangsdatum verhaalsbijdrage
De ingangsdatum van de verhaalsbijdrage is de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste aanschrijving van degene op wie wordt verhaald, tenzij een andere datum wordt overeengekomen.
20 Artikel – (Her-) onderzoek naar draagkracht
Conform het heronderzoeksplan kan een onderzoek worden ingesteld naar de draagkracht voor het voldoen van een verhaalsbijdrage. Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding geven, wordt als gevolg van dit onderzoek de verhaalsbijdrage gewijzigd vastgesteld.
22 Artikel - Invordering van door de rechter vastgestelde verhaalbare kosten van de uitkering
23 Artikel – Indexering verhaalsbijdrage
De bij rechterlijke uitspraak vastgestelde of bij besluit opgelegde verhaalsbijdrage kan jaarlijks met ingang van 1 januari van rechtswege worden gewijzigd met het ingevolge artikel 402a BW vast te stellen percentage, tenzij de bijdrage wordt opgelegd na 30 september van het voorgaande jaar. In dat geval wordt de verhaalsbijdrage pas na het verstrijken van een volledig kalenderjaar per 1 januari van het daarop volgende jaar aangepast.
Raamsdonksveer, 17 september 2024,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg,
de secretaris a.i., de burgemeester
R. Brekelmans M. Witte
Met inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetgeving (Wet aanscherping) is de bevoegdheid tot terugvordering gedeeltelijk omgezet in een wettelijke verplichting. Deze verplichting is nu ook overgenomen in de participatiewet (artikel 58 lid 1 van de Participatiewet). Meer specifiek gaat het om vorderingen die het gevolg zijn van ten onrechte ontvangen uitkering in verband met schending van de inlichtingenplicht. De verplichting tot terugvordering komt daarbij mede tot uiting in:
De verplichting tot terugvordering geldt alleen voor vorderingen die zijn ontstaan na inwerkingtreding van de Wet aanscherping (1 januari 2013). Dat geldt ook voor de hierboven onder a en b genoemde verplichtingen. Is het besluit tot terugvordering voor 1 januari 2013 afgegeven dan blijft ook voor de vordering als gevolg van schending van de inlichtingenplicht, een bevoegdheid.
Naast de bevoegdheid tot terugvordering is in de wet ook een drietal andere (gerelateerde) bevoegdheden opgenomen:
Ook deze bevoegdheden worden – zij het soms indirect - aangetast door de Wet aanscherping.
Met betrekking tot de bevoegdheid tot intrekking of herziening is de wet aangepast , in die zin dat intrekking en herziening een verplichting is als sprake is van ten onrechte of tot een te hoog bedrag verstrekte uitkering als gevolg van een schending van de inlichtingenplicht. In alle andere gevallen blijft het een bevoegdheid.
Met betrekking tot de wijze van invordering heeft het college in wezen volledige vrijheid in de keuze van middelen en de mate waarin zij – met inachtneming van de regelgeving rond de beslagvrije voet - middelen bij de berekening van de draagkracht betrekt. De Wet aanscherping stelt enkel daar waar het een vordering als gevolg van niet nakomen van de inlichtingenplicht of de daarmee samenhangende boete betreft, verrekening – indien mogelijk – verplicht (artikel 60, vierde lid van de Pw en artikel 28, tweede lid van de IOAW en IOAZ).
Met betrekking tot brutering is de Pw na inwerkingtreding van de Wet aanscherping niet gewijzigd. Daar artikel 58, eerste lid van de Pw het college echter verplicht tot terugvordering van de kosten van bijstand en tot deze kosten eveneens de eventueel afgedragen belasting en premies behoren, heeft het college op dit vlak niet de vrijheid om (gedeeltelijk) van brutering af te zien indien verrekening niet mogelijk blijkt.
Vorderingen op grond van het Bbz hebben een eigen karakter. Bij het Bbz wordt de bijstand toegekend in de vorm van een lening, die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald. Om die reden zijn er eigen beleidsregels voor het Bbz, waarin toegespitst op het karakter van de Bbz de regels zijn vastgelegd.
De bepalingen over verhaal van bijstand zijn opgenomen in de artikelen 61 tot en met 62i van de Participatiewet. Verhaal onderhoudsplicht is een bevoegdheid van het college. De wet geeft de uiterste grens aan. Het college kan binnen die grens zelf bepalen wanneer er verhaald wordt. Dat is opgenomen in deze beleidsregels. In deze beleidsregels is bepaald dat het college gebruik kan maken van de bevoegdheid tot het verhalen van de kosten van de uitkering met toepassing van deze beleidsregels. Door verhaal uit te voeren kan een deel van de verstrekte bijstand worden betaald door de onderhoudsplichtigen, waardoor er per saldo minder bijstand wordt verstrekt.
De bijstandsgerechtigde kan de verplichting worden opgelegd om alimentatie of een onderhoudsbijdrage te verzoeken aan de ex-partner.
In artikel 5 sub e van de Participatiewet staat dat onder een voorliggende voorziening wordt verstaan elke voorziening buiten de Participatiewet waarop de alleenstaande, de alleenstaande ouder met zijn ten laste komende kinderen of het gezin aanspraak kan maken, dan een beroep kan doen, ter verwerving van middelen of ter bekostiging van specifieke uitgaven.
De begripsomschrijving voorliggende voorziening brengt tot uitdrukking dat elke andere bestaansvoorziening voor de Participatiewet, als sluitstukvoorziening, het karakter heeft van een voorliggende voorziening, die met voorrang op de Participatiewet dient te worden toegepast. De bijstandsverlening is complementair ten opzichte van een voorliggende voorziening.
Er is een onderscheid gemaakt tussen vorderingen waarvan terugvordering een wettelijke plicht is (verder te noemen: vorderingen schending inlichtingenplicht) en vorderingen waarbij het met betrekking tot terugvordering om een bevoegdheid gaat (overige vorderingen). De beleidsregels zien – voor zover zij betrekking hebben op de terugvordering- en bruteringbevoegdheid - hoofdzakelijk op deze laatste groep. Voor zolang deze nuance niet in de beleidsregels is verwerkt, zijn de in de beleidsregels opgenomen bepalingen - voor zover zij zien op de terugvordering- en bruteringbevoegdheid - voor vorderingen schending inlichtingenplicht onverbindend.
Artikel 2. Algemene bepaling met betrekking tot de bevoegdheid tot herziening, intrekking, terugvordering en brutering
Het tweede artikel bevat de hoofdregel, oftewel de wijze waarop in beginsel gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid tot herziening, intrekking, terugvordering, invordering of brutering.
Artikel 3. Uitzonderingen voortvloeiende uit de jurisprudentie
In artikel 3 staan vervolgens de algemene - binnen de jurisprudentie geformuleerde - uitzonderingen op de in artikel 2 genoemde hoofdregel beschreven. Het gaat hier om situaties waarvan binnen de jurisprudentie is komen vast te staan dat het college ongeacht een gehoudenheid tot terugvordering dan wel brutering dient af te zien van haar vaste gedragslijn. Het college heeft in deze niet de vrijheid om van deze in de jurisprudentie benoemde uitzonderingen af te wijken. Het gaat meer specifiek om:
a) De zes maanden jurisprudentie
De zes maanden jurisprudentie komt er kortheidshalve op neer dat de gemeente binnen zes maanden nadat zij een signaal heeft ontvangen, over dient te gaan tot aanpassing van het recht op uitkering. Een signaal kan daarbij worden gedefinieerd als relevante informatie over de uitkeringsgerechtigde waaruit kan worden afgeleid dat sprake is van een dusdanige fout, dat het college op grond daarvan actie zou moeten ondernemen. Vindt geen aanpassing van het recht op uitkering plaats binnen de genoemde zes maanden, dan dient het college van terugvordering af te zien voor het deel dat na deze zes maanden nog te veel aan uitkering is verstrekt. De zes maanden jurisprudentie speelt niet indien sprake is van schending van de inlichtingenplicht.
b) Beperkte overschrijding van de vermogensgrens gedurende langere tijd
De situatie kan bestaan dat betrokkene niet heeft gemeld dat hij over een vermogen beschikt dat in beperkte mate de vermogensgrens overstijgt. Komt het college hierachter dan is zij in wezen gerechtigd om de bijstand over de gehele periode van de overschrijding in te trekken. Vaste jurisprudentie is echter dat in deze situatie de terugvordering dient te worden beperkt tot het bedrag dat niet zou zijn verstrekt indien betrokkene de beperkte overschrijding van de vermogensgrens wel tijdig zou hebben gemeld.
Ook het bruteren van de vordering is een bevoegdheid. Naar vaste rechtspraak dient te worden afgezien van brutering, indien sprake is van een vordering die is ontstaan buiten toedoen van een betrokkene en hem niet kan worden verweten dat de betaling van de schuld niet reeds is voldaan in het kalenderjaar waarop deze betrekking heeft.
HOOFDSTUK 2 GEHEEL OF GEDEELTELIJK AFZIEN VAN (VERDERE) TERUGVORDERING
In hoofdstuk II wordt nader uitgewerkt onder welke omstandigheden het college geheel of gedeeltelijk afziet van terugvordering.
Met de komst van de Participatiewet komen vorderingen schending inlichtingenplicht enkel in de bij wet geregelde situaties (artikel 58, zevende lid van de Participatiewet en artikel 25, zesde lid van de IOAW 2015 en IOAZ) voor kwijtschelding in aanmerking. Het bepaalde in artikel 6 en 7 is daarom niet van toepassing op vorderingen schending inlichtingenplicht.
Paragraaf 2.1 Algemene bepalingen
Deze bepaling verwijst naar de Participatiewet. Individualisering is uitgangspunt. Uitstroom uit de uitkering, perspectief op uitstroom uit de uitkering of een omvangrijke schuldenlast vormen op zichzelf of in samenhang bezien, geen dringende reden.
Artikel 5. V orderingen schending inlichtingenplicht
De artikelen 6 en 7 zijn niet van toepassing op vorderingen schending inlichtingenplicht.
Paragraaf 2.2 Geheel of gedeeltelijk afzien van (verdere) terugvordering
Artikel 6. Afzien van terugvordering bij kruimelbedragen
In beleid kan het college de hoogte bepalen van zgn. kruimelbedragen waarbij het college kan afzien van:
Het genoemde bedrag is het niet-gebruteerde bedrag, dit is nu verhoogd naar € 150,-.
Artikel 7. Afzien van terugvordering of van verdere terugvordering na het voldoen aan de betalingsverplichting
In voorkomende gevallen kunnen er redenen zijn om van terugvordering af te zien. Dit wordt ingegeven door doelmatigheidsoverwegingen, als bijvoorbeeld gebleken is dat de schuldenaar al minstens 10 jaar nadat de invorderingsbeschikking is verzonden niet betaalt en niet meer zal betalen, omdat hij bijvoorbeeld onvindbaar is.
Voor wat betreft de termijnen is er aangesloten bij art 58 lid 7 van de Participatiewet en de WSNP om zo een op elkaar afgestemd systeem te vormen. Daarbij wordt wie aan de vastgestelde betalingsverplichting voldoet na verloop van tijd de restvordering kwijtgescholden, mits ten minste 50% van de hoofdsom is afgelost.
Het staat het college vrij om op de in dit artikel genoemde hoofdregel uitzonderingen te formuleren. Het college beperkt de reikwijdte van de kwijtscheldingsregeling voor bepaalde typen schulden.
andersoortige schulden die zijn ontstaan als gevolg van enig verwijtbaar gedrag van een schuldenaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan boetes. De terugvorderingsplicht geldt immers enkel voor de onterecht verstrekte uitkering in verband met schending inlichtingenplicht, niet voor de ermee samenhangende boete.
Daarnaast kan het college tevens gronden benoemen op basis waarvan zij een eerder verleende kwijtschelding intrekt. In dit kader kan worden gedacht aan een bepaling waarbij een eerder op basis van dit artikel verleende kwijtschelding wordt ingetrokken indien later blijkt dat deze intrekking is gebaseerd op onjuiste of onvolledige gegevens door toedoen van belanghebbende.
Artikel 8 . Invordering bij schulden
Indien er sprake is van schending van de inlichtingenplicht, is het college verplicht de ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen (art 58 lid 1 Participatiewet). Hier wordt enkel van afgezien indien het gaat om een vordering schending inlichtingenplicht
met verminderde en normale verwijtbaarheid.
In dit hoofdstuk wordt een uitwerking gegeven van de wijze waarop de vordering wordt ingevorderd. De bepalingen binnen dit hoofdstuk zien op de betalingsverplichting, de controle op de hoogte van de betalingsverplichting en de gevolgen bij niet of niet meer voldoen aan de betalingsverplichting.
Paragraaf 3.1 De betalingsverplichting
Dit hoofdstuk wordt gestart met een artikel waarin:
Voor zover betrokkene na afgifte van het terugvorderingbesluit een uitkering ontvangt in het kader van de Participatiewet, IOAW of IOAZ is het college bevoegd om tot verrekening van de vordering over te gaan. Het college heeft ervoor gekozen om direct tot verrekening over te gaan. Zoals reeds meerdere keren aangegeven geldt voor vorderingen schending inlichtingenplicht ontstaan na 1 januari 2013 en de daarmee samenhangende boete een verrekeningsplicht. Dit artikel ziet daarom niet op deze vorderingen. Is er desondanks ook sprake van een boete en vordering schending inlichtingenplicht, dan wordt de boete als eerste verrekend.
Artikel 11 Uitstel van betaling en betalingsregeling
In beginsel rust op betrokkene de verplichting om de gehele vordering binnen de geboden betalingstermijn te voldoen. Het college is echter bevoegd om betrokkene uitstel van betaling te verlenen dan wel een betalingsregeling te bieden en daaraan voorwaarden te verbinden. In dit kader is in dit artikel bepaald:
Daarbij dient te worden bedacht dat de weigering van (verder) uitstel van betaling tot gevolg heeft dat – indien de betalingstermijn verstrijkt/is verstreken – betrokkene in verzuim verkeert, wat betekent dat betrokkene over de openstaande schuld wettelijke rente verschuldigd is en eventueel ook kan worden geconfronteerd met kosten in het kader van aanmaning en het uitvaardigen van een dwangbevel.
Met betrekking tot vorderingen schending inlichtingenplicht is een kanbepaling opgenomen over het wel of niet meewerken aan een betalingsregeling.
Artikel 12. Vaststelling van de hoogte van de maandelijkse aflossingscapaciteit bij betalingsregeling
Wanneer het college uitstel van betaling verleent onder de voorwaarde dat betrokkene maandelijks een aflossing verricht, heeft het college voorts de beleidskeuze om de hoogte van de maandelijkse betalingsverplichting te bepalen, waarbij rekening wordt gehouden met:
beslagvrije voet, hierin is rekening gehouden met de premie ziektekosten en huurlasten;
Paragraaf 3.2 Tussentijdse beoordeling van een lopende betalingsverplichting
Artikel 13. Tussentijdse beoordeling van een betalingsverplichting
Wanneer het college akkoord gaat met uitstel van betaling onder de voorwaarde dat betrokkene maandelijks een aflossing verricht, bepaalt dit artikel:
Artikel 14. Verzoek tot wijziging van een betalingsverplichting door belanghebbende
Niet alleen het college heeft de bevoegdheid tot wijziging van de voorwaarden waaronder uitstel van betaling is verleend, ook een debiteur kan daartoe een verzoek indienen bij het college. In dit artikel wil het college vastleggen welke procedurele eisen hiervoor gelden.
Paragraaf 3.3 Gevolgen bij het niet of niet meer voldoen aan de betalingsverplichting
Artikel 15. Niet of niet meer voldoen van de betalingsverplichting
Wanneer een schuldenaar zijn betalingsverplichting niet nakomt of de voorwaarden waaronder uitstel van betaling is verleend schendt en de oorspronkelijke betalingstermijn is verstreken, is betrokkene in verzuim als bedoeld in artikel 4:97 Awb. Artikel 4:112 e.v. Awb bepaalt dan de verdere invorderingsprocedure, te weten de invordering door middel van aanmaning en dwangbevel.
De Awb beschrijft slechts de procedure. Zij geeft niet aan binnen welke termijn het college tot aanmaning dan wel uitvaardiging van een dwangbevel dient over te gaan. Het college beschikt in dit kader over beleidsvrijheid. In de onderhavige bepaling wordt de hoofdregel beschreven.
In beginsel gaat de wettelijke rente lopen vanaf het moment dat de voorgeschreven betalingstermijn is verstreken, zonder dat finale kwijting heeft plaatsgevonden. Ook wanneer uitstel van betaling wordt verleend is belanghebbende in beginsel daarom wettelijke rente verschuldigd. Bij verlening van uitstel kan echter worden bepaald dat over de termijn van uitstel geen wettelijke rente wordt berekend. Het college heeft in dit kader de mogelijkheid om te bepalen in welke situaties zij afziet van het in rekening brengen van wettelijke rente indien zij uitstel verleent.
Het college kan tevens bepalen of en zo ja, in welke situaties het college gebruik maakt van de bevoegdheid tot het in rekening brengen van:
Artikel 1 7 – Bevoegdheid tot verhaal
De artikelen 62 tot en met 62i Participatiewet zijn zogeheten 'kanbepalingen'. Verhaal is derhalve een bevoegdheid van het college en niet een verplichting.
Artikel 1 8 – Afzien van verhaal
In dit artikel wordt aangegeven bij welk bedrag wordt afgezien van verhaal. De keuze voor deze beperkingen is ingegeven door redenen van doelmatigheid c.q. een kosten-batenanalyse.
Let op: conform deze beleidsregel wordt afgezien van het nemen van een verhaalsbesluit. Dat is iets wezenlijks anders dan het afzien van verhaal in rechte. Bij dat laatste is wel een verhaalsbesluit genomen, maar wordt vervolgens geen procedure aanhangig gemaakt bij de rechter indien de belanghebbende nalaat tot betaling over te gaan.
Tevens wordt in dit artikel bepaald dat de gemeente geheel of gedeeltelijk van verhaal kan afzien indien daarvoor, gelet op de omstandigheden van degene op wie verhaal wordt of degene die de bijstand ontvangt of heeft ontvangen, dringende redenen aanwezig zijn.
In het algemeen kan er sprake zijn van dringende redenen indien bepaalde feiten ertoe nopen om af te zien van verhaal ter bescherming van lijf en geest van de belanghebbende. Uit de aard der zaak kan een dringende reden nimmer financieel van aard zijn: indien de onderhoudsplichtige niet in staat is om bij te dragen in de bijstandskosten is verhaal (tijdelijk) wegens het ontbreken van draagkracht niet mogelijk.
HOOFDSTUK 5 – VERHAALSBIJDRAGE
Artikel 19 – Ingangsdatum verhaalsbijdrage
In het kader van de rechtszekerheid is bepaald om de (mogelijke) ingangsdatum van de verhaalsbijdrage te bepalen op de eerste van de maand volgend op de datum van eerste aanschrijving van belanghebbende. Let wel: indien de belanghebbende niet overgaat tot betalen en de gemeente een verhaalsprocedure start bij de rechtbank, zal de rechtbank de ingangsdatum van verhaal anders vaststellen indien het tijdvak groot is tussen de door de gemeente vastgestelde ingangsdatum van verhaal en het aanhangig maken van de procedure.
Artikel 2 0 – (Her-) onderzoek naar draagkracht
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 1 – Verhaal in rechte
In dit artikel is de hoofdregel bepaald dat verhaal in rechte wordt toegepast indien degene op wie wordt verhaald de door de gemeente vastgestelde verhaalsbijdrage niet voldoet. Om doelmatigheidsredenen kan hiervan worden afgezien.
Artikel 2 2 - Invordering van door de rechter vastgestelde verhaalbare kosten van bijstand
Op het moment dat de gemeente een verhaalsbesluit heeft genomen en de belanghebbende betaalt niet, dan is een uitspraak van de rechter nodig. De uitspraak van de rechter levert een executoriale titel op. Vanaf het moment van het verkrijgen van een executoriale titel is er geen reden om verhaalsvorderingen anders te bezien dan vorderingen die voortkomen uit terugvordering. Om die reden zijn op grond van dit lid 5 van dit artikel de invorderingsbepalingen terugvordering dan ook van toepassing op (afdwingbare) verhaalsvorderingen.
Artikel 2 3 – Indexering verhaalsbijdrage
Dit artikel behoeft geen toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 2 5 . Inwerkingtreding ; intrekking
Dit artikel behoeft geen toelichting
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-411692.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.