Bevoegdheid:
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit van 26 oktober 2010, is het hoofd van de afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Heumen.
Aanleiding verkeersbesluit:
Gemeente Heumen is aangesloten bij de Regionale concessie Oost-Nederland, de gemeente Heumen is vanuit de regionale concessie verplicht is om 6 proactieve laadpalen per jaar te plaatsen. Deze locaties worden geplaatst op locaties waar logischerwijs te verwachten is dat daar een behoefte is, of op korte termijn ontstaat. Niet alleen vanuit bewoners maar ook vanuit bezoekers. Op de Teunisbloemstraat en omgeving zijn veel woningen aanwezig die niet beschikken over een parkeermogelijkheid op eigen terrein. Om het laden van elektrische voertuigen mogelijk te maken is het wenselijk om hiervoor parkeervakken te reserveren. Voertuigen die niet elektrisch worden opgeladen, mogen niet parkeren op deze parkeervakken.
Waarom een verkeersbesluit?
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een verkeersbesluit vereist is als door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De algemene maatregel van bestuur is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In artikel 12 van het BABW staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
Doelstelling verkeersbesluit:
De doelstelling van het verkeersbesluit is het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik zoals ook wordt beoogd met de “Routekaart Klimaatneutraal Heumen 2050”.
Overwegingen:
Elektrisch vervoer biedt kansen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, geluid, energie en economie.
Als een elektrische auto op groene stroom rijdt, dan stoot een elektrische auto geen schadelijke stoffen uit. Een elektrische auto is stiller dan een auto met een benzine- of dieselmotor.
Door het realiseren van de oplaadpalen kunnen bezitters van de elektrische voertuigen, die niet beschikken over een parkeergelegenheid op eigen terrein, hun voertuig opladen.
Met de realisatie van laadpalen en een goede bereikbaarheid van deze laadpalen wordt het aanschaffen van een elektrisch voertuig aantrekkelijker.
Het kunnen opladen van elektrische voertuigen vergroot de inzetbaarheid van de reeds aanwezige elektrische voertuigen. Het aantrekkelijker maken van de aanschaf van een elektrisch voertuig sluit aan bij het streven om het elektrisch rijden te stimuleren.
Onder een elektrisch voertuig wordt een voertuig verstaan dat rijdt op elektriciteit en voorzien is van een stekker om op te laden. In de Wegenverkeerswet 1994 is de volgende definitie opgenomen van een elektrisch voertuig:
Een voertuig met meer dan twee wielen, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de Wegenverkeerswet 1994, welk voertuig is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig.
De elektrische oplaadpaal wordt in de directe nabijheid geplaatst van openbare parkeervakken. Hiermee wordt voorkomen dat de parkeerplaatsen als particuliere parkeerplaatsen worden beschouwd.
Er is geen sprake van een reservering van de parkeerplaats op kenteken. De parkeerplaats is openbaar en kan door alle elektrisch voertuigen gebruikt worden om op te laden.
De elektrische oplaadpaal kan twee voertuigen gelijktijdig opladen. Dit verkeersbesluit maakt het juridisch mogelijk om twee parkeerplaatsen voor het opladen te reserveren.
Overleg politie:
Overeenkomstig art. 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.
Bekendmaking:
Dit verkeersbesluit wordt in het Digitale Gemeenteblad gepubliceerd.