Verkeersbesluit Cranenburgsestraat te Groesbeek, invoeren 30 zone en wijzigen voorrangssituatie op het kruispunt met Veldzicht

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Berg en Dal,

 

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

 

dat de Cranenburgsestraat gelegen is buiten de bebouwde kom van Groesbeek;

 

dat de straat in beheer is bij de gemeente Berg en Dal;

 

dat de Cranenburgsestraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

 

dat gelet op dit artikel het College van Burgemeester en Wethouders van Berg en Dal bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

 

dat de hiervoor genoemde bevoegdheid gemandateerd is aan de teamleider Beheer Openbare Ruimte;

 

dat de Cranenburgsestraat wordt gereconstrueerd;

 

dat er een woonwijk in De Horst is aangelegd en dat nog enkele woningen aan de Cranenburgsestraat gebouwd worden, waaronder bij het kruispunt Cranenburgsestraat – Boersteeg – Reestraat;

 

dat de maximaal toegestane snelheid op de weg 60 kilometer per uur is;

 

dat er regelmatig ongevallen plaatsvinden op het kruispunt Cranenburgsestraat – Boersteeg – Reestraat en dat de gemeente Berg en Dal ongevallen zoveel als mogelijk wil voorkomen;

 

een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur zorgt voor een hogere verkeersveiligheid op de weg, zodat ongevallen zoveel mogelijk worden voorkomen en in het geval er tóch een ongeval plaatsvindt, de ernst van de afloop beperkt blijft;

 

dat een maximaal toegestane snelheid van 30 kilometer per uur daarmee logisch is tussen huisnummer 158 en het kruispunt Cranenburgsestraat – Boersteeg – Reestraat, inclusief het kruispunt zelf;

 

dat in het verleden al een maximumsnelheid van 30 km/uur is ingesteld tussen Cranenburgsestraat 174 en de Cranenburgsestraat 107 (Duitse grens);

 

dat daarmee een ‘gat’ zou ontstaan van 200 meter waar wel nog 60 km/uur gereden zou mogen worden. Dit ‘gat’ bevindt zich tussen de Cranenburgsestraat 174 en het kruispunt Boersteeg-Reestraat-Cranenburgsestraat;

 

dat deze hoeveelheid wisselingen in de maximaal toegestane snelheid de voorspelbaarheid van de straat voor weggebruikers niet stimuleert conform de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig;

 

dat daarom op de Cranenburgsestraat tussen huisnummer 158 en huisnummer 107 (Duitse grens) een 30 km/uur zone zal gelden, inclusief de eerste meters bij het kruispunt Reestraat-Boersteeg en het kruispunt met onder andere de Ketelstraat, zoals aangegeven in de situatieschets;

 

dat de 30 km/uur zone wordt aangegeven met het bord A1-30-ZB;

 

dat er op meerdere punten op de Cranenburgsestraat drempels en plateaus worden aangelegd om de 30-km/uur limiet te ondersteunen;

 

dat hiervoor de bebouwde komgrens wordt verplaatst en de borden H1-B, H2-B, A1-30-ZB en A1-60-ZB worden verwijderd of geplaatst volgens de situatieschets;

 

dat het kruispunt Cranenburgsestraat – Veldzicht in de huidige situatie een voorrangskruispunt is;

 

dat andere kruispunten rondom het kruispunt Cranenburgsestraat ook voorrang van rechts geldt;

 

dat kruispunten van wegen met een 60 km/uur en 30 km/uur limiet volgens CROW richtlijnen worden uitgevoerd waarbij voorrang verleend dient te worden aan bestuurders die rechts van hen komen, zoals omschreven in artikel 15, eerste lid van het RVV 1990;

 

dat het gewenst is om de op het kruispunt tussen de Cranenburgsestraat en Veldzicht ook voorrang van rechts in te stellen, om de herkenbaarheid van de voorrangssituatie te borgen;

 

dat de voorrangssituatie wordt veranderd door het verwijderen van de voorrangsborden en de haaientanden zoals weergegeven in de situatieschets;

 

dat dit geregeld kan worden door de voorrangsborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen en de haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 te verwijderen;

 

dat het wenselijk is om een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren op de Cranenburgsestraat tussen huisnummers 158 en 102, alsook bij het kruispunt Boersteeg-Reestraat-Cranenburgsestraat door het plaatsen van het bord A1-30-ZB uit het RVV 1990;

 

dat er een bewonersavond plaats heeft gevonden waarbij tekeningen zijn gedeeld van de Cranenburgsestraat en de omgeving hiervan;

 

dat de bewoners de gelegenheid hebben gehad om een reactieformulier in te leveren of op te sturen en dat er vooral positieve reacties zijn ontvangen op bovenstaande maatregelen;

 

dat gelet op artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

 

dat het belang van een eenduidige voorrangsregeling zwaarder weegt dan overige belangen die hierbij aanwezig zijn;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van het verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

 

dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.

 

Besluit:

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Berg en Dal besluit:

 

  • 1.

    tot het plaatsen van borden H1-B, H2-B, A1-30-ZB en A1-60-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Boersteeg nabij het kruispunt Cranenburgsestraat – Boersteeg – Reestraat, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 2.

    tot het plaatsen van borden H1-B, H2-B en A1-30-ZH van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Cranenburgsestraat ten oosten van het kruispunt Cranenburgsestraat – Boersteeg – Reestraat, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 3.

    tot het verwijderen van de borden H1-B, H2-B, A1-30-ZB en A1-60-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Reestraat, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 4.

    tot het verwijderen van borden A1-60-ZB en A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Cranenburgsestraat ter hoogte van de Cranenburgsestraat 174, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 5.

    tot het plaatsen van borden A1-60-ZB en A1-30-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 ten oosten van het kruispunt Cranenburgsestraat - Ketelstraat, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 6.

    tot het verwijderen van bord A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 ten oosten van het kruispunt Cranenburgsestraat - Ketelstraat, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 7.

    tot het plaatsen van bord A1-30-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Cranenburgsestraat ter hoogte van de Cranenburgsestraat 107, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 8.

    tot het verwijderen van borden A2-30 en A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Cranenburgsestraat ter hoogte van de Cranenburgsestraat 107, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 9.

    tot het plaatsen van borden H1-B, H2-B, A1-30-ZB en A1-60-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Cranenburgsestraat ter hoogte van de Cranenburgsestraat 158, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 10.

    tot het verwijderen van de borden H1-B, H2-B, A1-30-ZB en A1-60-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Veldzicht, nabij het kruispunt Cranenburgsestraat - Veldzicht, zoals weergegeven in de situatieschets;

     

  • 11

    tot het verwijderen van de voorrangsborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990, dit aan de Veldzicht nabij het kruispunt Cranenburgsestraat – Veldzicht, zoals weergegeven in de situatieschets

     

Namens het College van Burgemeester en Wethouders,

Teamleider Beheer Openbare Ruimte

 

Situatieschets:

 

 

 

Bezwaarclausule:

 

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in het digitale Gemeenteblad een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.

 

Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u teven – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via Externe link: http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Inzage:

 

Het verkeersbesluit ligt ter inzage voor een periode van zes weken vanaf de publicatiedatum. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het CCB van de gemeente Berg en Dal. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen met het CCB.

 

 

Naar boven