Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 409570 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 409570 | ander besluit van algemene strekking |
Vervangingsbesluit op basis van het handboek vervanging gemeente Asten 2024
College van burgemeester en wethouders van Asten,
mr. M. Derks
secretaris
A.A.H.C.M. van Extel-van Katwijk
Burgemeester
Bent u het niet eens met dit besluit?
Tegen dit besluit kunnen rechtstreeks belanghebbenden bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen samen met u het besluit door.
Als we er niet uitkomen kunt u een bezwaarschrift indienen. Hoe u dat moet doen kunt u hieronder lezen.
Zorgt u er in ieder geval voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt (verzonden, uitgereikt of gepubliceerd). Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
U kunt uw bezwaarschrift schriftelijk indienen. U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 290, 5720 AG Asten.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft, dan kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. U kunt in dat geval de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant vragen een voorlopige voorziening te treffen.
Dit kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Oost-Brabant is Postbus 90125, 5200 MA ’s Hertogenbosch.
Bijlage 1 Handboek vervanging archiefbescheiden gemeente Asten 2024
De overheid communiceert steeds meer digitaal. Dat leidt tot de wens om werkprocessen zo volledig mogelijk digitaal in te richten. In het kader hiervan is het mogelijk om vervanging toe te passen. Het gaat dan om het digitaliseren van analoge archiefbescheiden met de verplichting om de originele archiefbescheiden te vernietigen.
Artikel 7 Archiefwet 1995 stelt dat de zorgdrager de bevoegdheid heeft om over te gaan tot vervanging. Dit is een onomkeerbaar proces dat slechts is toegestaan indien het geschiedt met juiste en volledige weergave van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens. Daarom is juiste uitvoering van het vervangingsproces van belang. Er moet een eenduidig antwoord zijn op de vraag of, en zo ja, onder welke voorwaarden, vervanging doelmatig en doeltreffend is.
Dit Handboek omvat de aspecten waarin de zorgdrager volgens Art. 26b Archiefregeling moet voorzien in het Vervangingsbesluit, en welke afwegingen en acties het vervangingsproces vergt en hoe deze moeten worden vastgelegd en verantwoord. Het Handboek heeft drie functies:
Figuur 1: systematische weergave van het substitutieproces
1. AFWEGINGEN VAN HET VERVANGINGSBESLUIT
1.1 MOTIVERING VOOR VERVANGING
Gemeente Asten besluit tot vervanging vanwege:
Dit handboek is van toepassing op vervanging van informatie die deel uitmaakt van een lopend werkproces. De gemeente vervangt hiertoe de volgende informatie: ingekomen poststukken, met de pen ondertekende brieven en overeenkomsten.
1.2 CONTEXT VAN DE TE VERVANGEN ARCHIEFBESCHEIDEN
Archiefbescheiden ontlenen hun belang en betekenis mede aan de context waarin de deze zijn ontstaan. De context moet na vervanging toegankelijk blijven. Dit doet de gemeente door metadata op te stellen en bij te houden en deze metadata te koppelen aan de te vervangen archiefbescheiden. Welke metadata bijgehouden moet worden, vermeldt de gemeente in het metadataschema. Dit metadataschema is opgenomen in 9.1 Bijlage 1: Metadataschema.
1.3 UITZONDERINGEN OP VERVANGING
Er kan aanleiding zijn om specifieke archiefbescheiden uit te zonderen van vervanging. Gemeente Asten hanteert volgende uitzonderingen op vervanging:
Specifieke wet- en regelgeving. Soms is voorgeschreven dat archiefbescheiden in hun papieren vorm overlegd moeten worden, bijv. aan controlerende of toetsende instanties, zoals de belastingdienst, de rechtbank of de Europese Unie. Tevens bepaalt de Regeling papier en schrijfmiddelen voor de burgerlijke stand 1994 dat voor Akten van de burgerlijke stand uitsluitend papier dient te worden gebruikt.
2. VASTSTELLEN VAN DE BENODIGDE BEELDKWALITEIT
Artikel 6 Archiefbesluit 1995 stelt dat een reproductie een juiste en volledige weergave is van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens. Daartoe zijn criteria van toepassing op de technische en visuele kwaliteit van de digitale reproducties (scans). Bij het toepassen van Optical Character Recognition (OCR) is dit eveneens het geval.
Gemeente Asten houdt zich tijdens het vervangen van archiefbescheiden aan de onderstaande technische criteria:
N.B.: Deze technische criteria komen overeen met de normen die RHCe hanteert aangaande gedigitaliseerde archiefbescheiden die naar de archiefbewaarplaats worden overgebracht.
Gemeente Asten houdt zich tijdens het vervangen van archiefbescheiden aan de onderstaande criteria:
N.B.: Deze visuele criteria komen overeen met de normen die RHCe hanteert aangaande gedigitaliseerde archiefbescheiden die naar de archiefbewaarplaats worden overgebracht.
Gemeente Asten houdt zich bij het toepassen van OCR tijdens het vervangen van archiefbescheiden aan de onderstaande criteria:
N.B.: Deze OCR-criteria komen overeen met de normen die RHCe hanteert aangaande gedigitaliseerde archiefbescheiden die naar de archiefbewaarplaats worden overgebracht.
Deze normen zijn ook gecommuniceerd binnen de organisatie.
3. KEUZE VAN DE TECHNISCHE INFRASTRUCTUUR
Op grond van artikel 26b, sub b en c van de Archiefregeling moet de zorgdrager in het Besluit tot vervanging inzicht geven in de apparatuur en de software die in verband met het vervangingsproces worden aangeschaft. De technische specificaties voor de scanners van gemeente Asten zijn opgenomen in 9.2 Bijlage 2: Technische specificaties scanner.
4. BEPALEN VAN DE REPRODUCTIEWIJZE
De keuzes ten aanzien van de reproductiewijze worden op grond van artikel 26b sub e van de Archiefregeling in dit vervangingshandboek beschreven.
De voorbereidingshandelingen zijn bepalend voor wat wel of niet zichtbaar is op de digitale reproducties. Daarom past gemeente Asten de volgende voorbereidingshandelingen toe bij het digitaliseren van archiefbescheiden:
Sommige archiefbescheiden vereisen extra zorgvuldigheid en vergen meer voorbewerking voor het digitaliseren dan andere archiefbescheiden. Extra zorgvuldigheid is noodzakelijk bij
Indien een analoog archiefstuk niet gedigitaliseerd kan worden, kan geen vervanging plaatsvinden. Gemeente Asten gaat als volgt om met archiefbescheiden die niet vervangen kunnen worden: Indien een archiefstuk niet vervangen kan worden, wordt het analoge stuk door de registrator DIV naar de medewerker die met de werkzaamheden is belast gebracht. Indien er een zaak in het zaaksysteem aanwezig is, wordt op die zaak een notitie gemaakt. Deze behandelend ambtenaar zendt het stuk na behandeling terug naar de afdeling DIV. Medewerkers DIV registreren -indien dit bij ontvangst nog niet mogelijk was- het archiefstuk in het zaaksysteem incl. een verwijzing naar de fysieke plaatsing van het stuk en vermelden daarbij dat het stuk niet vervangen kon worden. Het stuk wordt in de archiefruimte bewaard met een verwijzing naar de digitale zaak en vanuit daar toegankelijk gesteld.
5. INRICHTEN VAN KWALITEITSPROCEDURES
Artikel 26b sub f en h van de Archiefregeling schrijft de zorgdrager voor om inzicht te geven in de inrichting van de controle op juiste en volledige weergave en van het herstel van fouten en in de kwaliteitsprocedures.
De gemeente voert interne controles uit op de kwaliteit van de vervanging.
Indien een medewerker bijv. consistent scans maakt die niet aan de eisen voldoen, maakt de kwaliteitsmedewerker informatiebeheer afspraken met diegene om in het vervolg tot geschikte scans te komen. Verbeteracties worden in het kader van het gemeentelijke kwaliteitssysteem geregistreerd en geëvalueerd.
In 9.3 Bijlage 3: Taken en verantwoordelijkheden is opgenomen wie in het vervangingsproces waarvoor verantwoordelijk is.
5.1 PERIODIEKE CONTROLE SCANAPPARATUUR
Gemeente Asten heeft een tweetal scanners in gebruik.
Ad 1. De gebruikte scanapparatuur en software wordt maandelijks gecontroleerd. Hierbij wordt gecontroleerd of:
Daarnaast worden iedere maandag schoonmaakwerkzaamheden uitgevoerd. Hierdoor wordt voorkomen dat stofdeeltjes spikkeltjes of strepen veroorzaken op de scanafbeelding. Het onderhoud houdt in dat de scanner wordt schoongemaakt met een zachte borstel en een zachte droge doek. Aan het eind van de dag wordt er een kap over de scanner gelegd om deze zo veel mogelijk stofvrij te houden. De scanner wordt wekelijks gekalibreerd.
Onderhoud door een extern bedrijf vindt jaarlijks plaats.
Ad 2. Om te voldoen aan de wet- en regelgeving is er een flexibele module ontwikkeld, zodat de kwaliteit gewaarborgd is en er voldaan wordt aan de kwaliteitscriteria.
Aan het eind van de dag wordt er een kap over de scanner gelegd om deze zo veel mogelijk stofvrij te houden. Onderhoud vindt plaats op afroep.
5.2 TOETSEN VAN DE BEELDKWALITEIT
Gemeente Asten voert steekproefsgewijs controles uit om te controleren of de scans voldoen aan de in Hoofdstuk 2. Vaststellen van de benodigde beeldkwaliteit genoemde criteria. Fouten die uit de controle blijken worden door de gemeente hersteld. Zowel een technische controle als visuele controle is noodzakelijk om alle relevante eigenschappen van de digitale reproducties te controleren.
Bij de bepaling van de omvang en frequentie van de steekproef moet een risicoafweging gemaakt worden. Daarom gebruikt gemeente Asten de AQL (Acceptable Quality Level)-methodiek voor het bepalen van de steekproefgrootte en de foutmarge. AQL is een statistische steekproefmethode die wordt gebruikt om het maximale aanvaardbare fouten in een steekproef te bepalen. Het houdt in dat een vooraf bepaalde steekproefgrootte en acceptabele drempel voor fouten worden vastgesteld, om ervoor te zorgen dat de algehele kwaliteit van een steekproef voldoet aan gespecificeerde normen. Uit de berekening is gebleken dat uit 1 m1 poststukken (dit zijn 8 archiefdozen) uit elke doos 2 batches geselecteerd moeten worden en dat uit elke batch 1 scandocument gecontroleerd moet worden.
Iedere fout die gemeld wordt, wordt gecorrigeerd. Indien men meer fouten constateert dan de normen van de AQL-methodiek toestaan, worden de documenten uit de desbetreffende batch allemaal gecontroleerd en indien nodig hersteld.
6. OPSTELLEN EN VASTSTELLEN VAN HET VERVANGINGSBESLUIT
Het vervangingsbesluit is een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, zie toelichting bij de art. 6 en 7 Archiefbesluit 1995. Dit houdt in dat het vervangingsbesluit gepubliceerd moet worden, waarmee belanghebbende(n) de gelegenheid geboden wordt om bezwaar te maken tegen het besluit. Gemeente Asten publiceert het vervangingsbesluit. In 10.4 Bijlage 4: format vervangingsbesluit, is een format opgenomen voor dit besluit.
7.1 VERNIETIGING VAN DE VERVANGEN ARCHIEFBESCHEIDEN
Artikel 26b sub 9 van de Archiefregeling stelt dat de zorgdrager verplicht is een beschrijving op te nemen van het proces van vernietiging van de vervangen archiefbescheiden.
Nadat de vervanging een feit is, moet de zorgdrager zoals voorgeschreven in artikel 8 Archiefbesluit 1995 een Verklaring van vervanging opstellen. De verklaring van vervanging bevat de volgende drie onderdelen:
In 9.5 Bijlage 5: Format verklaring van vervanging is een format opgenomen voor deze verklaring.
8. BEHEREN, ONDERHOUDEN EN HERZIEN VAN HET VERVANGINGSPROCES
Wet- en regelgeving en technologische veranderingen kunnen ertoe leiden dat het vervangingsproces herzien moet worden. Deze veranderingen kunnen zorgen voor kleine of grote wijzigingen in het vervangingsproces. Gemeente Asten controleert jaarlijks of er nog gewerkt wordt volgens het vervangingshandboek en zal, indien nodig, het vervangingshandboek aanpassen aan een gewijzigde situatie.
Kleine procedurele wijzigingen worden onmiddellijk doorgevoerd in het handboek. Deze kleine veranderingen worden door gemeente Asten bijgehouden in een logboek, zie 9.6 Bijlage 6: Logboek kleine veranderingen. De gemeente Asten stelt het RHCe op de hoogte bij het doorvoeren van kleine veranderingen. Bij het doorvoeren van kleine veranderingen wordt het proces opnieuw getoetst, zodat de correcte toepassing van het handboek gewaarborgd blijft.
Grotere wijzigingen in het vervangingsproces kunnen ertoe leiden dat een nieuw vervangingsbesluit moet worden genomen. Gemeente Asten zal bij de volgende wijzigingen een nieuw vervangingshandboek en een nieuw vervangingsbesluit vaststellen.
9.2 BIJLAGE 2: TECHNISCHE SPECIFICATIES SCANNERS
Scanner informatie Oribiscanner Canon DRC-240
Tijdens het proces om een identiteit vast te stellen dient men in sommige gevallen documenten toe te voegen aan de zaak en/of dossier. Het scannen van aanvullende papieren documenten is mogelijk met een A4 scanner die ORIBI aanbiedt. Hierbij kunt u denken aan de Canon Lide 220 of opvolgend model, Canon imageFormula DR-C240 of een eigen multifunctional. Deze toepassingen zorgen ervoor dat uw processen versnellen.
Echter dienen organisaties te voldoen aan de wet- en regelgeving rondom het scannen/archiveren van documenten. ORIBI ID-Solutions heeft hiervoor een flexibel module ontwikkeld, zodat de kwaliteit gewaarborgd is en u voldoet aan de kwaliteitscriteria.
Zo wordt er altijd met een resolutie van 300 dpi en 24 bitdiepte gescand, waarna het rapport automatisch aangemaakt wordt als een Non-Searchable PDF/A bestand. Dit vanwege het feit dat er géén nabewerking (OCR) plaatsvindt. In versie 6 is het mogelijk om het rapport met een achtergrond van dezelfde ‘witwaarde’ als het origineel te tonen.
Het gegenereerde pdf-bestand voldoet dus aan de richtlijnen zoals beschreven in“Handreiking vervanging archiefbescheiden – version 2.0”.
De eigenschappen zijn hier te vinden.
9.3 BIJLAGE 3: TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN
9.4 BIJLAGE 4: FORMAT VERVANGINGSBESLUIT
Besluit tot vervanging van archiefbescheiden:
[korte omschrijving archiefbescheiden]
Het college van burgermeester en wethouders van Asten,
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking van dit besluit in [vul in].
Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Overweegt u een bezwaarschrift in te dienen dan verzoeken wij u om eerst contact met ons op te nemen voor een toelichting op het besluit. Indien u dan nog bezwaren hebt, zendt een bezwaarschrift aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Dit bezwaarschrift stuurt u binnen zes weken na publicatie van dit besluit naar: [vul in]. In het bezwaarschrift moeten ten minste zijn vermeld:
Daarnaast verzoeken wij u om in het bezwaarschrift een telefoonnummer en een e-mail adres te vermelden.
[Vul hier een deugdelijke motivering in t.b.v. het Vervangingsbesluit, bijv. de motivering vermeld in hoofdstuk 1 van het Vervangingshandboek].
Bijlage 1 behorende tot dit besluit: [naam vervangingshandboek] [gemeentenaam] d.d. [vul in].
9.5 BIJLAGE 5: FORMAT VERKLARING VAN VERVANGING
Ondergetekende verklaart op grond van de lastgeving van Burgemeester en Wethouders van de gemeente [vul in] dat de vermelde papieren archiefbescheiden die, conform het [titel vervangingsbesluit] [gemeentenaam] d.d. [vul in], door digitale reproducties zijn vervangen, zijn vernietigd.
Het betreft de door digitale reproducties vervangen papieren archiefbescheiden van de scandatum [vul in: begindatum] t/m [vul in: einddatum].
De door digitale reproducties vervangen papieren archiefbescheiden zijn vernietigd door [vul in: versnippering en/of verbranding] door [naam vernietiger].
9.6 BIJLAGE 6: LOGBOEK KLEINE VERANDERINGEN
Kleine veranderingen in het vervangingsproces worden door de gemeente Asten bijgehouden in het onderstaande logboek. Het RHCe wordt van de wijzigingen in kennis gesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-409570.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.