Reg.nummer.: 02430000192003 / 02430000663595
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Drielandendreef ontsluit het noordelijke deel van de wijk Drielanden. Het deel van de weg ten noorden van de Bebopdreef is ingericht als gebiedsontsluitingsweg. De maximumsnelheid is 50 km/h. Fietsers fietsen op een vrijliggend fietspad. Het wegvak ten zuiden van de Bebopdreef is ingericht als erftoegangsweg. De limiet bedraagt 30 km/h. Fietsers fietsen op de rijbaan. Bij de kruising met de Bebopdreef wijzigt de snelheidslimiet.
De kruising met de Bebopdreef ligt in het 50-kilometerregime, en dus net buiten de 30-kilometerzone. Het vrijliggende fietspad eindigt op deze kruising. Dat betekent dat fietsers ter hoogte van de kruising op de rijbaan moeten fietsen. Ook sluit een voetgangersverbinding van en naar het Crescentpark op de kruising aan en zijn er oversteekbewegingen. Een kenmerk van een 30-kilometerzone is dat er een gemengd gebruik is door verschillende categorieën verkeersdeelnemers. Doordat het vrijliggende fietspad op de kruising uitkomt, ontstaat hier het eerste deel van het gemengde gebruik. Gelet op de functie en de verkeerssituatie is het logisch en wenselijk dat de kruising binnen de 30-kilometerzone komt te liggen. Juist ook om de kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen. Hierbij baseren we ons op de landelijke richtlijnen vanuit het ontwerpprincipe Duurzaam Veilig.
Op kruisingen binnen 30-kilometerzones wordt de voorrang in principe niet geregeld. Dat volgt uit de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens. Daarom wordt de huidige voorrangsregeling ingetrokken. In de nieuwe situatie geldt voorrang voor verkeer van rechts. De voorrangsregeling aan het einde van het vrijliggende fietspad blijft wel in stand.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om A1, A2, B5 en B6 van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.