Gemeente Leiden - Verzamelverkeersbesluit aanwijzen strategische locaties voor opladen elektrische voertuigen

  •  

  • Kenmerk: Z/24/3737786

     

     

  • Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

  •  

Gelet op:

  • de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994);

  • de bepalingen van artikelen 12, 14 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW);

  • de bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV 1990);

Overwegende dat:

  • de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is;

  • deze toename in Leiden wordt versterkt door de invoering van de zero-emissie zone;

  • een gevolg hiervan is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten (hierna: laadpalen) voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte toeneemt;

  • dat een plankaart (https://participatie.evmaps.nl/leiden) is opgesteld waarin 340 locaties zijn bepaald waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • het plaatsen van laadpalen past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid:

    • People: elektrisch rijden is comfortabel, voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;

    • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag;

    • Profit: aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden;

dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk en de plaatsingscriteria, zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en met lokale kennis vanuit gemeente Leiden;

alle locaties gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Leiden;

alle locaties in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

alle locaties wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid onder d van de Wvw 1994;

gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Leiden bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor deze wegen;

het college van burgemeester en wethouders het nemen van verkeersbesluiten heeft ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit van de gemeente Leiden;

dat door het tegelijk nemen van een verzamelverkeerbesluit voor alle locaties van de plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces, van de laadinfrastructuur wordt verkort;

de gemeente de locaties op de plankaart heeft getoetst aan de criteria zoals opgenomen in de beleidsregels van de gemeente, waarvan de belangrijkste zijn:

dat de locatie goed vindbaar en zichtbaar is;

dat de laadpalen door de ligging gedeeld kan worden door meerdere gebruikers, om zo te voorkomen dat er privéparkeerplaatsen in de openbare ruimte gecreëerd worden;

dat er geen andere laadpaal aanwezig is op eigen terrein van de aanvrager;

dat er geen andere laadpaal binnen een straal van 250 meter van de aangevraagde locatie aanwezig is, tenzij uit statistieken blijkt dat één of meerdere laadpalen binnen 250 meter gerechtvaardigd is om te voldoen aan de laadbehoefte in een wijk/buurt;

of de locatie in het straatbeeld van de wijk/buurt past;

of er geen belemmering ontstaat ten aanzien van straatmeubilair;

dat er geen belemmeringen ontstaan voor al het overige verkeer (auto’s, fietsers, voetgangers, rolstoelgebruikers, etc.)

dat de locatie over de ruimte moet beschikken waar twee of meer elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden;

  • de gemeente, op basis van de hiervoor genoemde toetsingscriteria, 340 geschikte locaties heeft gevonden om nieuwe laadpalen te realiseren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

  • zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen de laadpalen niet gebruikt kunnen worden indien hier niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan;

  • ter waarborging van de bruikbaarheid daarvan, gelet op artikel 2 van de Wvw 1994, het wenselijk is om bij elke nieuwe laadpaal één of meerdere vakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • dit doel bereikt kan worden door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1

    van het RVV 1990 met het onderbord OB504

  • dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, c.q. dat de bestuurder zijn voertuig niet op een parkeergelegenheid mag parkeren op en andere wijze of met een ander doel van op het bord of onderbord is aangeduid;

    eerste instantie slechts één (1) parkeervak aan te wijzen op de locaties waar nieuwe laadpalen geplaatst worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • hiertoe besloten is op basis van zowel het aantal (potentiële) gebruikers van de laadpalen als om tegemoet te komen aan de parkeersituatie(s) ter plaatse;

  • het andere parkeervak pas aangewezen wordt op het moment dat er aantoonbaar behoefte en/of vraag is aan extra laadvoorzieningen;

  • gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersbord E08c met het onderbord OB504 een verkeersbesluit vereist is;

  • gelet op artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 een verkeersbesluit vereist is op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens en onderbord(en) een gebod of verbod ontstaat, of wordt gewijzigd;

  • gelet op artikel 14 van het BABW de plaatsing van het onderbord in dit verzamelbesluit tot uitdrukking worden gebracht, zoals bedoeld in artikel 8, leden 2 en 3 van het BABW;

  • deze verkeersmaatregelen, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook strekken tot het in stand houden van de weg conform artikel 2 van de Wvw 1994;

  • gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer);

  • gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • genoemd dient te worden dat het instellen van deze verkeersmaatregelen naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving van de laadpalen, aangezien de bestuurder(s) die van de laadpalen gebruik gaan maken in de huidige situatie reeds in (de omgeving) van de betreffende locaties parkeren;

  • gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

  • de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen om:

  • 1.

    op de 340 locaties die op de plankaart staan aangewezen een tweetal parkeervakken aan te wijzen per laadpaal, die enkel bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 (twee pijlen ter aanduiding waar elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden):

  •  

  • 2.

    op dit moment van alle onderborden OB504 één pijl af te plakken zodat er op iedere locatie één oplaadpunt per laadpaal beschikbaar is, en dat bij een toenemende vraag naar laadcapaciteit het tweede oplaadpunt ingesteld wordt;

  •  

  • 3.

    toestemming te verlenen aan het plaatsen van de laadpalen op de betreffende locaties wanneer het verzamelbesluit onherroepelijk is.

  •  

  •  

  •  

Leiden, 19 september 2024

Burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

Dhr. F.J. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

 

Bezwaar/beroep

Indien u zich met het bovenstaande besluit niet kunt verenigen, kunt u als belanghebbende conform artikel 6:7 van de Awb binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Leiden dat het besluit heeft genomen. Dat kan digitaal via https://gemeente.leiden.nl en te zoeken naar ‘Bezwaar en beroep’. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen naar Postbus 9100, 2300 PC te Leiden.

 

Bij iedere locatie in de bijlage is een uniek kenmerk te vinden. Om gericht bezwaar tegen een locatie te kunnen maken, kunt u het beste in uw bezwaar refereren naar dit kenmerk. Een voorbeeld: “Bezwaar verkeersbesluit aanwijzen 2 parkeervakken voor opladen elektrische voertuigen Laadpaal ID ten hoogte van Locatie”. Zie: https://participatie.evmaps.nl/leiden

 

Dit verzamelbesluit is sinds dezelfde dag dat het verkeersbesluit is gepubliceerd in de Staatscourant (19 september 2024), ook te vinden in het gemeenteblad. Zie hiervoor www.officielebekendmakingen.nl.

 

Het bezwaarschrift dient conform artikel 6:5 van de Awb te zijn ondertekend en bevat tenminste de volgende zaken: uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaar, een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht en de gronden van uw bezwaar. Wanneer u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon te vermelden.

 

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Bij een spoedeisend belang kan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om een voorlopige voorzieningen worden gedaan om het besluit te schorsen. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan van een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven. Met een DigiD kunt u het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven