GEMEENTE NOORDOOSTPOLDER

Instellen 60 km/uur-zone diverse wegen ten behoeve van superblock ‘Kleiweg & Bomenweg’

 

Zaaknummer: 20240328119157

Datum: 25 september 2024

Steller: J. Snaterse

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Noordoostpolder,

 

op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, op grond van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 31 juli 2007, no. 15064, en het besluit van de directeur d.d. 14 april 2008, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende dat

 

De gemeenteraad in het Mobiliteitsplan 2030 heeft besloten om de snelheid op alle erftoegangswegen buiten de bebouwde kom van 80km/uur naar 60km/uur te verlagen. Met de term ‘superblocks’ worden gebieden aangewezen waar provinciale wegen de omkadering vormen. Binnen deze superblocks wil de gemeente het gebruik beter in balans brengen met de functie en het ontwerp van de wegen, waardoor de verkeerssituatie zal verbeteren. Doel is om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk via gebiedsontsluitingswegen te geleiden en hoofdzakelijk het bestemmingsverkeer via de erftoegangswegen.

 

De problematiek die op deze wegen speelt, is een combinatie van meerdere factoren. Aanwonenden en kwetsbare verkeersdeelnemers ondervinden hinder of overlast van doorgaand verkeer en er wordt hard gereden, waardoor een hoger ongevalsrisico ontstaat.

 

Het superblock ‘Kleiweg & Bomenweg’ omvat de volgende erftoegangswegen die allen buiten bebouwde kom zijn gelegen:

  • Kleiweg;

  • Bomenweg;

  • Vliegtuigweg;

  • Sloefweg;

  • Kamperpad

  • Mammouthweg;

  • Drietorensweg (het deel gelegen ten noorden van Zuiderringweg N352);

  • Zwijnsweg (het deel gelegen ten noorden van Zuiderringweg N352);

  • Neushoornweg (het deel gelegen ten noorden van Zuiderringweg N352).

 

De inrichting van deze wegen voldoet aan de inrichtingseisen van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom waar een maximumsnelheid van 60km/uur aan is verbonden. Voor de Drietorensweg en de Neushoornweg (ten noorden van Zuiderringweg N352) geldt een uitzondering, vanwege het feit dat hier al de maatregel voor een 60km/uur-zone is ingesteld.

 

Er wordt onderscheid gemaakt in twee typen erftoegangswegen (ETW I en ETW II). Op ETW type I wordt de verkeersfunctie meer gefaciliteerd dan op ETW type II. In alle gevallen blijft een veilige snelheid van 60km/uur en het beperken van doorgaand verkeer het uitgangspunt. Het visuele verschil van de weginrichting tussen ETW I en ETW II is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening (bijlage II).

 

Binnen het superblock ‘Kleiweg & Bomenweg’ is ook de Kamperweg gelegen. Dit is een gemeentelijke gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Vanwege de verkeersonveiligheid op het kruispunt Kamperweg-Kleiweg is de gemeente voornemens het kruispunt aan te passen en de maximumsnelheid lokaal te verlagen naar 60km/uur. Net voor het einde van de Kamperweg, bij de kruising met het Kamperpad en de Bomenweg begint de 60km/uur-zone net voor de haakse bocht in de Kamperweg.

 

Tussen de Sloefweg en Vliegtuigweg is op het viaduct De Misthoorn een snelheidsregime van 50 km/uur geldend. Dit snelheidsregime blijft bestaan zoals in de bijbehorende bijlage is weergegeven.

 

Uit het oogpunt van

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Is het gewenst om

Op alle erftoegangswegen buiten bebouwde kom, die gelegen zijn binnen het superblock ‘Kleiweg & Bomenweg’, zoals hieronder genoemd en zoals weergegeven in de bijgevoegde situatietekening, en op de Kamperweg net voor de haakse bocht nabij de kruising met het Kamperpad en de Bomenweg een 60km/uur-zone in te stellen.

  • Bomenweg (ETW II);

  • Vliegtuigweg (ETW I);

  • Sloefweg (ETW I);

  • Kamperpad (ETW II);

  • Mammouthweg (ETW II);

  • Zwijnsweg (het deel gelegen ten noorden van Zuiderringweg N352) (ETW II).

 

De wegcategorisering en weginrichting rechtvaardigen het instellen van een lager snelheidsregime, waarbij 60km/uur de norm is. Het gebruik en de beleving van de wegen is meer conform een 60km/uur snelheidsregime en de maatregel sluit aan op landelijke richtlijnen. Het bevorderen van de verkeersveiligheid door de snelheid te verlagen op deze wegen leidt tot een kleinere remweg, een ruimer zichtveld voor automobilisten, verkleint de overlijdenskans bij ongevallen en draagt bij aan klimaatdoelstellingen doordat sluiproutes minder aantrekkelijk worden en de uitstoot van voertuigen lager is bij 60km/uur ten opzichte van 80km/uur.

 

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg geweest met de politie, regio Midden-Nederland. Tegen het voorgestelde verkeersbesluit bestaat bij de politie Midden-Nederland geen bezwaar.

 

Communicatie

Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in het Gemeenteblad.

 

 

BESLUITEN

 

Op grond van onderstaande overwegingen besluit burgemeester en wethouder:

 

De wegen: Bomenweg, Vliegtuigweg, Sloefweg, Kamperpad, Mammouthweg, Zwijnsweg (het deel gelegen ten noorden van Zuiderringweg N352), het kruispunt Kamperweg net voor de haakse bocht nabij de kruising met het Kamperpad en de Bomenweg aan te wijzen als 60km/uur-zone door middel van het behouden, plaatsen en/of verwijderen van de borden A01-60-zb en A02-60-ze, zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990 en zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

 

Emmeloord, 25 september 2024

 

Met vriendelijke groet,

namens het college van burgemeester en wethouders,

 

de heer B. Fidder

manager Ingenieursbureau

 

 

 

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen. Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de datum van deze brief. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

 

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

uw naam, woonadres, telefoonnummer en e-mailadres;

de datum van uw bezwaarschrift;

een omschrijving of het nummer van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;

waarom u het niet eens bent met ons besluit;

uw handtekening.

 

U stuurt het bezwaarschrift aan de gemeente Noordoostpolder.

Het adres is: Postbus 155, 8300 AD Emmeloord.

 

Wilt u meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften?

Bel dan met de gemeente Noordoostpolder via telefoonnummer (0527) 63 39 11.

 

Heeft u spoed bij de beoordeling van uw bezwaren?

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt direct nadat u een bezwaarschrift heeft ingediend, een voorlopige voorziening vragen. Daarvoor is nodig dat u spoedeisend belang heeft. Dat is het geval wanneer de uitvoering van het besluit gevolgen heeft die niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Een voorlopige voorziening vraagt u bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is:

Rechtbank Midden Nederland, Sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

 

Zijn er kosten aan verbonden?

Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Aan het vragen van een voorlopige voorziening zijn wel kosten verbonden.

Op www.rechtspraak.nl vindt u meer informatie over de hoogte van het bedrag.

Naar boven