Overwegingen ten aanzien van het besluit
de raad van de gemeente Bunschoten op 9 juli 2020, en op 30 juni 2022 herziene, beleidskader ‘Openbare laadinfrastructuur gemeente Bunschoten’ inclusief bijbehorende plankaart met voorkeurslocaties heeft vastgesteld;
dat dit beleidskader invulling geeft aan de wens van de coalitie en de behoefte vanuit de samenleving om extra openbare laadpalen voor elektrische auto’s te realiseren;
het aantal elektrische rijders de laatste jaren behoorlijk is toegenomen en de druk op de bestaande openbare oplaadparkeerplaatsen niet meer aansluit op de maatschappelijke behoefte;
dat de plankaart met voorkeurslocaties is opgesteld en afgestemd in samenspraak met bewoners, bedrijven, en de beleidsvelden Openbare Ruimte en Verkeer, met als doel een toekomstbestendig en dekkend laadnetwerk te realiseren;
het uitbreiden van de laadinfrastructuur past binnen de energietransitie, die is gericht op de omschakeling van het gebruik van fossiele brandstoffen naar duurzame energie;
dat oplaadparkeerplaatsen bij voorkeur worden aangelegd op locaties die goed in het zicht staan, goed bereikbaar zijn, en een minimale impact hebben op de parkeerdruk in de omgeving;
met deze te nemen maatregel wordt beoogd elektrische voertuigen op een aantal locaties in de gemeente Bunschoten een officiële oplaadparkeerplaats te bieden waar ander gebruik dan het opladen van elektrische voertuigen niet is toegestaan;
het genoemde weggedeelte gelegen is binnen de bebouwde kom en bij de gemeente Bunschoten in beheer is;
de verkeerscommissie in haar vergaderingen van 15 maart 2020 en 18 oktober 2022 een positief advies heeft uitgebracht omtrent het beleid tot aanwijzing van oplaadparkeerplaatsen ten behoeve van elektrische voertuigen;
gelet op de artikelen 15, lid 1 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en de artikelen 12 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);